För smalt akvarium?

#1 - 19 mars 2006 14:29
Det böjar bli lite väl mycket yngel i akvariumet nu. Funderar på att köpa ett eget akvarium till ynglen där de får bo tills de är stora nog att sälja. Är sugen på ett som bara är 15-20 cm djupt, men 60 cm brett och 60 cm högt. Ynglen är platy och endlers guppy. Tror ni att de skulle trivas i ett sånt akvarium, eller är det för smalt för att de ska må bra?

Ha det bra!
#2 - 19 mars 2006 14:32
Hmm vad jag vet ska man helst inte ha för smalt vattenyte, (alltså lite yta) man ska ha typ en viss procent djup och bredd för att det ska bli bra om jag inte mins fel.

Ni får gärna rätta mej om jag har fel !

Mvh Peter
#3 - 19 mars 2006 18:01
Jag tror inte de måtten påverkar så pass små fiskar så värst negativt.
Rätt märkliga mått, kan du inte lägga akvariet ner o få bottenytan till 60x60 istället? :) ;)
#4 - 19 mars 2006 18:10
Det är tänkt att det ska sitta strilrör över vattenytan, detta för att öka syretillförseln, hoppas att det räcker.
Problemet är att akvariet ska stå på skrivbordet (har inte plats för det någon annan stans) och är man student så behövs skrivbordet till en massa papper. :)
#5 - 19 mars 2006 19:53
ok satsa på det då säger jag, om du ändå inte ska ha kvar dom när de börjar bli lite större så ska det nog inte vara några problem
#6 - 20 mars 2006 02:39
är det 20cm invändigt djup så tror ja nog de går rätt bra till guppys, blir ju 4ggr djupare än kroppslängden.

syretillförseln är ju ett "problem" men en syresten i ena hårnet hjälper ju till speciellt som det är rätt högt.
lite växter gör sitt också.

Annons