Jättekonstig fråga men har funderat på det nu vid ett antal vattenbyten
Går det att få för mycket syre i karet?`
Vårat kranvatten är närmare bubbelvatten med mycket syre i, borde jag låta det stå och bubbla ur innan jag häller ner det i karet?
Ouscazz skrev:Luftbubblor och syre är två skilda saker. Är det luftbubblor från vattensystemet du pratar om eller har du mätt upp en hög syrehalt i ditt akvarievatten.
Annalill skrev:Nja alltså när jag fyller på nytt vatten i karet. Tappar upp från kranen ner i en hink och häller i karet. Då blir de helt dimmigt av luftbubblor en liten stund innan alla har hunnit upp till ytan + släppt från glaset. Har inte mätt någon syrehalt.
Ouscazz skrev:Ok, som jag trodde... bara att låta bubblorna försvinna och sedan hälla över vattnet, fullt normalt. Luftbubblor i sig tillför inte vattnet något syre, däremot dras syre ned i vattnet när luftbubblorna bryter vattenytan.
Lasse skrev:Det du har är troligtvis gasövermättnad. Vattnets möjlighet att hålla gaser lösta beror på trycket. I en djubborrad brunn är trycket betydligt större nere på djupet än uppe vid ytan. Mer gas kan lösas. Du trycker upp vattnet med en pump vilket innebär att du har ett högre tryck i ledningen - gasen blir kvar löst. Plötsligen sprutar du in vattnet i ditt akvarium - trycket ändras snabbt till atmosfärstryck - vattnet kan inte hålla all gasen löst utan den "fäller" ut som små bubblor - det är de du ser. Samma fenomen kan uppträda om du har en läcka på en sugledning - inget vatten går ut där men luft sugs in och löses i större mängd när du kommer över på trycksidan.
Detta är förklaringen - är det farligt då? Beror lite på vad det är för gas men allmänt kan man säga att du skall vara väldigt försiktig. Det troliga är att det finns en stor del kvävgas i vattnet och bara en liten övermättnad av denna leder till Kramfors och Ouscazz bubble diseas som i själva verket är en typ av dykarsjuka. Om det inte är väldig mycket lösta gaser kan det räcka med att du duschar i vattnet. Prova med en hink - tappa upp vatten på vanligt sätt och prova sedan med en dusch. Får du då en stor skillnad på antalet mikrobubblor så kan du fortsätta att duscha i vattnet - får du inte en minskning av mikrobubblorna så måste du låta vattnet luftas ett tag innan du använder det. Använd en luftpump.
Nej det är inte skadligt att dricka vad jag vet men kanske att simma i - åtminstone om man är en fisk :).
MVh Lasse
GöranE skrev:Annalill! Hoppas det inte gör något om jag lånar tråden lite?
Där ser man! Hade inte en susning om att det var farligt med dessa mikroluftblåsor..
Får det varenda gång. Akvarievattnet helt grått, bubblorna "försvinner" dock om jag klämmer åt slangen så det blir högre tryck/hastighet. Gissar att övermättnaden finns där ändå?? Jag har alltid använt tempererat vatten till mina kar, har det med saken att göra?
Gaffel skrev:Hej Annalill, om du låter delvattnet stå och luftas ur inomhus så antar jag att det tempereras för om du har iskallt brunnsvatten direkt i akvariet så får du annars gå över till kallvattenfisk!
Hur stora delvattenbyten gör du?
Johan Ågren skrev:"En hög syrehalt i vattnet medför att fisken reducerar blodflödet i gälarna. Samtidigt minskar utsöndrandet av avfallsprodukter via gälarna, någonting som på sikt kan ha en negativ effekt på fiskens hälsa."
Huruvida detta citat stämmer kan jag själv inte avgöra.
http://web.abo.fi/instut/fisk/Swe/Miljo/o2.htm
Carassius skrev:Detta stämmer säkert men har garanterat ingen som helst betydelse i en normal akvariemiljö. Med vanlig luftning (cirkulation), och till och med lite gasövertryck pga tillförsel av djupborrat kallt brunnsvatten, så kommer aldrig syrehalterna att nå några sådana nivåer. Endast intressant om man tillför syrgas direkt, tex vid fiskodlingar. Observera att det står "något som PÅ SIKT kan ha en negativ effekt..." Ett gasövertryck av den typ som här diskuterats är ju högt tillfälligt och kortvarigt.
För övrigt tror jag inte att detta "problem" med gasbubblor i vattnet är något problem överhuvudtaget. Teoretiskt finns så klart risken precis som "Lasse" beskrivit men att det i praktiken skulle leda till dykarsjuka hos fiskarna tror jag är osannolikt. Det ska ju till en ganska ordentlig övermättnad och eftersom cirkulationen hjälper vattnet att avluftas så lär nog problemet sällan uppstå. Men detta är min personliga åsikt! :)
Lasse skrev:Tyvärr har du nog fel här Carassius - problemet är vanligare än man tror men jag vill betona att det inte rör övertryck av syrgas (all fisktransport skulle i så fall vara omöjlig) utan det gäller kvävgasövertryck. Alltså överlösning av luft (80 % av luften är kvävgas). Endast vid väldigt höga överlösningar av syrgas kan det totala gasövertrycket orsaka bubble disease men bara små överlösningar av luft/kvävgas kan ge detta fenomen. (Jag har själv kört system med 125 % mättnad av syrgas en längre tid utan bubble disease men fåt det vid väldigt, väldigt små luft övermättnader)
Lasse skrev:Tvivlar du på mig så gör en sökning på google med orden "gas bubble diseases".