För mycket rötter?

#1 - 22 januari 2013 08:54
Hej!
Som överskriften undrar. :)

Jag har fyra rätt stora rötter i mitt Rio 180 liter. Däri går Fjärilsciklider, 2 par Viejita 2, rödmunstetra och malar (Anciststrus, pandapansar, ett par L).

De verkar trivas hur bra som helst, många gömställen och inga revirbråk alls. Nu är jag dock sugen på att ändra lite i akvariet och tänkte göra än mer rotgömställen. Kan man ha för mycket rötter? pH är just nu 6,5. Det jag tänkte var att köpa ett gäng små rötter för att jag "rösen" av rötter som blir lite som labyrintgömställen.

Tack!
#2 - 22 januari 2013 10:50
Sv: För mycket rötter?

Nejdå det är bara positivt med många skrymslen för fiskarna och byter du bara vatten regelbundet är det ingen risk att de påverkar pH för mycket, så kör på!
#3 - 22 januari 2013 11:35
Nice, tack för svaret!

Då blir det till att arrangera om lite i burken i helgen, trevligt!
#4 - 22 januari 2013 12:11
Kör på, det kan ju färga vattnet rätt ofta och länge med mycket rötter men det är nästan bara snyggt. Det får mer SAkänsla över det då när vattnet blir mer naturligt färgat. Så det kanske inte är en nackdel. :)
#5 - 22 januari 2013 13:49
Haha, det är faktiskt inte så dumt med lite dunkel ;) Nu har jag aldrig haft problem med det utan alltid haft klart vatten.

Målet är att få lite lek på apistogrammorna men även på mitt Ancistrus-par som aldrig fått till det. Hannen ligger gärna och klämmer i exakt samma skreva rätt ofta men inget verkar hända. Nu ska jag rota till det lite, gömma de halva kokosnötterna ordentligt och förhoppningsvis få dem att trivas än bättre. Ett mål längre fram i tiden är att köpa kanske tre till L181 (har en nu) för att drömma om lek på dem, vi får se. :)
#6 - 22 januari 2013 18:20
sambajanne skrev:
Hej!

Som överskriften undrar. :)

Jag har fyra rätt stora rötter i mitt Rio 180 liter. Däri går Fjärilsciklider, 2 par Viejita 2, rödmunstetra och malar (Anciststrus, pandapansar, ett par L).

De verkar trivas hur bra som helst, många gömställen och inga revirbråk alls. Nu är jag dock sugen på att ändra lite i akvariet och tänkte göra än mer rotgömställen. Kan man ha för mycket rötter? pH är just nu 6,5. Det jag tänkte var att köpa ett gäng små rötter för att jag "rösen" av rötter som blir lite som labyrintgömställen.

Tack!

Det är väl först om du ska håva upp någon levande fisk du kan ha för mycket rötter.
#7 - 22 januari 2013 18:23
Sv: För mycket rötter?

simpson skrev:
Det är väl först om du ska håva upp någon levande fisk du kan ha för mycket rötter.

Haha...sant! ;)

Annons