För mycket ljus?

#1 - 5 juni 2003 16:20
Hejsan!
Kan man få för mycket ljus i ett akvarium?
Jag har ett 220l med lite blandade växter:
*Amazonplanta
*Echinodorus x barthii
*Alternanthera reineckii
*Javamossa
*Hygrophila polysperma
*Bacopa caroliniana
*Nymphaea lotus (Zenkeri )Röd
*Rotala rotundifolia
*Cabomba

Jag har ett 30W aqua-glo + ett 30w power-glo i min dubbelramp.
Jag "matar" med tropica mastergrow och har en hemjäsnings anläggning för co2.
Jag funderar på att köpa en dubbelramp till och sätta dit.
Kommer det att medföra något positivt för mina växter eller är det bara bortkastade pengar?
Hoppas på svar!

Ha det gott i värmen!
/B.
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 5 juni 2003 17:00
För tillfället har du väl tämligen lite ljus för att vara ett växtakvarium, självklart kan du skaffa 2 rör till.
Akvaristiska hälsningar
Kjell
#3 - 5 juni 2003 18:23

Kommer det att medföra något positivt för mina växter eller är det bara bortkastade pengar?

Den största begränsningen i växtakvarier är oftast CO2 (källa: http://www.tropica.com/article.asp?type=aquaristic&id=142). Du kör iofs med jäst, så det är mycket sannolikt att dina växter kommer kunna utnyttja en dubbelramp till.
Det bör dock nämnas att ju hårdare man kör med intensivt ljus desto mer väloljat maskineri måste man ha (felfri CO2 och vattengödning).

Ett undernärt växtakvarium med intensivt ljus = algodling.
#4 - 5 juni 2003 18:26
Ursäkta om jag sticker in med en liten fråga om Co2. Är det någon som har bra recept på mäsk? Kör idag med 1L vatten, 2dl socker, 1/2 paket jäst.
#5 - 5 juni 2003 19:08
Hejsan!
Tack så mycket för era svar!
Jo det var det med alger som jag var lite rädd för...
Jag har planer på att börja köra med riktig co2 när jag har fått tag i en släckare. (och när ekonomin tillåter:-( )
Är det någon som har några åsikter om vad jag ska sätta för rör i den nya rampen?
Ska jag sattsa på samma kombination i den oxå eller finns det något bättre?
jag vill ju ha både fina fiska och fina växter.

mrsonk:Det låter som min blandning av mäsk.

Ha det bra!
/B.
#6 - 5 juni 2003 19:10
hihi, låter som man ska få sina växter och/eller fiskar till alkoholister.

får man verkligen växterna att växa bättre med mäsk? jag har väldiga problem med mina cabombor, dels beror det på att det är för dåligt ljus. men ändå. hur lyckas man att hålla dem utan att de tappar blad och "vissnar"?
#7 - 5 juni 2003 22:33
Hejsan!
Ja man kan få dom gladaste firrarna i komunen..;-)
Mäsken som sådan är ju inte bra för akvariet men co2 som bildas under jäsningen är bra för växterna!
Det är ju ett billigare alternativ än co2 på tub.
Men inte lika efektivt.(tydligen)
Min erfarenhet av Cabomba är att om den ska bli fin så är det framför allt ljus som krävs!
Om man sen använder lite gödning så är det nog inte fel det heller.
Lycka till med din cabomba!
Ha det!
/B.
#8 - 16 juni 2003 18:52
jo, ljuset har jag också märkt. men sen vette f*n. jag har dock ett ynka lysrör, vet att de är för lite, men jag har nada penagr. hur ska man gå till väga då?
#9 - 16 juni 2003 19:35
ställ ut akvariet på utsidan zingo [:-100]

bara skojar lite hehe

Annons