för mycket eller för lite järn?

#1 - 28 mars 2005 12:38
på en av mina växter ser det ut som järnbrist, ser ut som den näst översta bilden:
http://www.hjortgatanszoo.se/main/default/default.cfm?navID=193

det konstiga är att jag också har fått en del trådalger som sägs komma när man har för mycket järn...

enda egentliga skillnaden mot tidigare är att jag börjat göda lite CaCl2 och K2SO4 sammt att jag bytt ut tmg, mot nutrisi.
#2 - 28 mars 2005 12:52
Hur göder du?

Fanns inte bristsymptomen och algerna innan du ändrade gödningen alltså?
#3 - 28 mars 2005 14:34
göder pmdd efter nisse,pelle,miriam-receptet...
göder ca 5ppm extra ca från cacl2
och ca 5ppm k från k2so4

hade inga alger innan jag ändrade gödningen. och inte just denna bristen.

har alltid haft vissa brister av kalium och calcium.
#4 - 30 mars 2005 07:09
ingen som har koll på liknande symptom som järnbrist eller nått annat som kan trigga trådalger?

så att jag kan få reda på om min nutrisi är för stark eller för svag.
#5 - 30 mars 2005 20:30
Kanske göder med för mycket macroämnen och för lite microämnen, om jag förståt allt rätt ger det inget att ösa på med bara macroämnen då växterna inte får tillräckligt med miroänmnen. Göder du med nå´t annat, Fe eller CO2 eller så? Vad har du för ljus?
#6 - 30 mars 2005 20:46
göder inget mer än vad jag har skrivit. har en ganska gosig botten och ganska gosiga filter (mycket slam) så där kan nog finnas lite vad som hellst. det kommer upp gasbubblor då och då (både i filtret och från bottnen) fast den luktar inget så jag gissar att det kan vara co2 som bildas av nedbrytningen.

har ingen co2, har göteborgs komunala vatten, har 2 18W vanliga varmvita lysrör.

minskade i vattenbytet i lördags dosen nutrisi för att se om bristen blev värre och algerna färre, men ser än så länge ingen skillnad.
#7 - 9 april 2005 11:16
nu har jag tokgödit, med 2ppm rent järn (två+) för att se om det blir algexplosion och om bristen försvinner.

tog två sånna där järntabletter som man får när man lämnar blod...

det är lite dimmigt i karet nu (ganska ordentligt dimmigt) och jag har bara lyckats lösa upp hälften.
#8 - 9 april 2005 11:27
[QUOTE=averater]nu har jag tokgödit, med 2ppm rent järn (två+) för att se om det blir algexplosion och om bristen försvinner.

tog två sånna där järntabletter som man får när man lämnar blod...

det är lite dimmigt i karet nu (ganska ordentligt dimmigt) och jag har bara lyckats lösa upp hälften.[/QUOTE]

2ppm !! Vågat ! Det här skall bli spännande att följa !!!!!!
#9 - 9 april 2005 11:37
jooo.... men det rekommenderas ju mellan 0,5 till max 1 så för att kunna vara säker på att det är detta som är orsaken så dubblade jag maxdosen.

det är ordentligt gult i karet nu. får se om det lägger sig. har iof ganska gult ljus...
#10 - 9 april 2005 12:32
[QUOTE=averater]jooo.... men det rekommenderas ju mellan 0,5 till max 1 så för att kunna vara säker på att det är detta som är orsaken så dubblade jag maxdosen.

det är ordentligt gult i karet nu. får se om det lägger sig. har iof ganska gult ljus...[/QUOTE]

Jag antar att du menade 0,2 ppm och inte 2ppm.

Rekommenderade nivåer ligger mellan 0,1 - 0,2 ppm.

mvh Jonas
#11 - 9 april 2005 13:35
Du har sannolikt förväxlat kväve med järnbrist om du har trådalger och växten är blek.

Konstigt att du inte fått det tidigare om du bara göder med mikro och K.

Om vattnet är gulaktigt och du verkligen doserat 2 ppm järn borde det mesta i akvariet dö när chelateringen försvinner - ungefär samma fenomen som algmedel baseras på, fast dom brukar använda koppar vilket är ungefär lika aggressivt som järn.
#12 - 9 april 2005 22:05
allt lever och det är inte gult eller dimmigt längre.

jag vet inte om jag har järnbrist eller inte, det jag vet är att det ser precis ut som på bilden i länken som jag skrev om i första bilden.

jag göder med rubb och stubb utom mg. dvs också kno3.

ps koppar är väl jättemycket mer aggresivt/giftigt än järn som brukar vara tämligen harmlöst?
#13 - 11 april 2005 20:46
järna ska ju ge tokmycket trådalger???

jag har 2ppm och har inte märkt någon skillnad mot halvdos nutrisi.

hur fort kommer algerna/när kan jag sluta mitt experiment? (väntar otåligt på nått resultat)
#14 - 11 april 2005 20:55
Så pass mycket järn som 2 ppm kan nog mycket väl ha motsatt effekt, d.v.s. att algerna dör.
#15 - 12 april 2005 05:31
Precis. I så höga doser fungerar det ungefär som Algenkiller, fast med järn istället för koppar.
#16 - 12 april 2005 10:39
då skiter jag i det experimentet...

har nu bytt 50% ocg gödit som vanligt. (borde iof ha ca 1ppm järn kvar)
#17 - 12 april 2005 18:45
20ggr mer än vad jag har och jag tycker att trådisarna har lite väl mycket makt i min balja...

Jag trodde i min enfald att trådisarna skulle få lyckospader hos dig.
#18 - 15 april 2005 07:04
Jag såg din fråga på APC averater och Tom Barr har nyligen svarat dig:
http://www.aquaticplantcentral.com/forumapc/t5910-how-much-iron-fe-is-enough.html

Intressant. Precis som oveb kan jag omöjligt dosera mer än 0.1 ppm Fe utan att få en jäkla massa Cladophora/trådalger - men det är något Tom Barr aldrig skulle hålla med oss om. Vet inte varför ganska många av oss får det med intensiv järn/mikrogödning. Barr skulle nog säga att vi kör för lite CO2 eller nått sånt.
#19 - 15 april 2005 07:40
[QUOTE=defdac]Jag såg din fråga på APC averater och Tom Barr har nyligen svarat dig:
http://www.aquaticplantcentral.com/forumapc/t5910-how-much-iron-fe-is-enough.html
[/QUOTE]
tack får påminnelsen, har inte kollat nyss...

jag blir inte klok på detta iaf, tror jag nu ska köra som vanligt ett par vecko och se om allt stabiliserar sig. hade som sagt inga problem innan det som är beskrivit i denna tåten (sedan jag började med pmdd), så när allt kommer till rätta sen så blir nog allt bra, kanske.
#20 - 15 april 2005 07:43
Du kör inte PMDD. Du småfjuttar lite med K2SO4. Det är stoooooor skillnad.
#21 - 15 april 2005 09:24
[QUOTE=defdac]Du kör inte PMDD. Du småfjuttar lite med K2SO4. Det är stoooooor skillnad.[/QUOTE]
jag kör kno3 och kh2po4 och nutrisi också! (och cacl2)
#22 - 15 april 2005 09:37
Ok, redovisa gödningsregimen av alla näringsämnena mellan vattenbytena så får vi ta oss en titt.
#23 - 15 april 2005 11:41
karet e på drygt 100 liter och jag har 20l extra filter (utanför).

göder 15ml utav nisse,pelle,miriam efter ditt recept vid vattenbyte. utöver det ca en tredjedels tesked cacl2 och k2so4.

ingen co2, göteborgs kommunala vatten, 2x18w vanliga varmvita lysrör, minimal vattencirkulation.

kalciumbristen är värst där vattenet rör sig messt (vid filtret) och järn(eller vad det nu är) är värst i andra änden. kaliumbristren är nog värst i mitten... om det nu spelar roll.

algerna finns det ungefär lika mycket av överallt.
#24 - 15 april 2005 13:18
Gahhhh.. Nu börjar det visa sig att det blir rörigt i huvudet när man hjälper flera samtidigt. Jag blandade ihop dig med en annan som visat mig bilder. Nu när jag läste början på tråden så har du ju redan skrivit hur du göder. Förlåt. =/

Det är en väldigt kraftig puls (vilket jag tycker är mycket bättre än att göra tvärtom) och mikrobrist med 15 ml av Mikro+/NutriSi-blandningen kan vi utesluta.

Jag skulle behöva kolla in bristerna du pratar om, för det är t ex extremt ovanligt med Calciumbrist om man inte kör extrema mängder ljus och felfri CO2-gödning (vilket verkar leda till svårigheter för Calciumupptaget att hinna med). Mikrobrist med den dosen borde vi också helt kunna utesluta. Kaliumbrist är vanligare.

Men innan jag sett bilder lutar jag lite åt att du kollar "lite för noga". Äldre skuggade blad på stängselväxter ser t ex alltid lite roddiga ut, ofta med kaliumbristsymptom eftersom dom kanabaliserar onödiga blad och just kalium är lättransporterat innuti växten. Jag kan under varje tidpunkt i min burks utveckling alltid hitta de flesta typer av brister om jag verkligen vill hitta dom - även när den ser som bäst ut.

Man ska börja oroa sig när vissa växter som står helt oskuggat och som har en lagom lugn cirkulation stannar i växten trots så kraftiga doser.
#25 - 15 april 2005 22:01
[QUOTE=defdac]Gahhhh.. Nu börjar det visa sig att det blir rörigt i huvudet när man hjälper flera samtidigt. Jag blandade ihop dig med en annan som visat mig bilder. Nu när jag läste början på tråden så har du ju redan skrivit hur du göder. Förlåt. =/[/QUOTE]

det är lugnt...

calciumbriste är bara i topparna (där är det alltid oskuggat)

"järn"-bristen är värst högst upp på plantan (det är bara en som är illa nog att bry sig om)

ska försöka ta lite bilder och lägga ut, men då jag inte orkar vänta på framkallning måste jag ta med min kassa digitalkamera i kasst ljus (alt blir grönt)

edit: kaliumbristen är rätt illa på särskilt en planta, och den är definitivt inte bara på gamla skuggade blad, den finns också lite här och var på andra plantor. som sagt, bilder kommer.
#26 - 21 april 2005 13:01
nu har jag tagit ett par bilder på mina brister...
http://www.zoonen.se/perzoonen/galleri.asp?oid=201191&gid=398896
#27 - 21 april 2005 14:32
Det ser ju onekligen ut som calciumbrist.

Natrium tävlar med K-upptaget. Det är inte så att du har skyhöga natriumnivåer pga mjukgjort vatten? K och Mg kan även hämma Ca, så det är möjligt att mer K från K2SO4 skulle kunna förvärra Calciumbristen, men däremot borde du få mindre K-brister.

Svårt. Vilket GH har du?
#28 - 21 april 2005 14:35
Humm.. Höga Natriumhalter verkar tydligen tävla med Calcium också:
http://www.spectrumanalytic.com/support/library/ff/Ca_Basics.htm
#29 - 21 april 2005 15:07
mitt vatten har en natriumhalt på mellan 7 och 28mg/l, magnesium mellan 1,5 och 4,3mg/l, kalcium mellan 6,7 och 33mg/l, kalium mellan 1,2 och 1,7mg/l

i karet har jag gött mg en gång och gödde då en fjärdedel mot dosen kalcium. men då blev kalciumbristen mycket värre.

hittade inga värden på när natrium skulle hämma calciumupptaget i din länk men tror det måste vara mycket högre än vad jag har.

källor till mina va-värden:
göteborgs va-verk.
hos konsument: http://www.vaverket.goteborg.se/prod/va/dalis2.nsf/vyFilArkiv/@RS%202004%20kvartal%201-4.pdf/$file/@RS%202004%20kvartal%201-4.pdf
hos va-verk: http://www.vaverket.goteborg.se/prod/va/dalis2.nsf/vyFilArkiv/@A&L%202004%20kvartal%201-4.pdf/$file/@A&L%202004%20kvartal%201-4.pdf

edit: mitt gh, tror det är mellan 1 och 3dgh (16-40mg/l)

Annons