För mycket co2 till växter?

#1 - 8 mars 2004 09:07
Vad händer om man för i för mycket co2 till växterna? Har fått flera fina tabeller där man kan se när man behöver co2 genom ph och kh. På en som är mest lättläst för mig så står det att för höga halter är mindre bra för fisken men kan det vara skadligt för växterna?
#2 - 8 mars 2004 11:48
Nej.. I praktiken är det nog inte möjligt. Men som fiskar tål inte växter heller för "konstiga" pH värden.
Men det är inget att oroa sig för.
#3 - 8 mars 2004 12:08
Tack för svaret. Ska köra i gång med co2 anläggningen igen så fort jag fått ett stabilt kar (no2-problem)
#4 - 8 mars 2004 12:37
Koldioxid kommer hjälpa dig att komma tillrätta med NO2 genom att växterna mättar vattnet på syre så det blir betydligt lättare för NO2 att oxidera till NO3. Dessutom konsumerar växterna överskottet av både NO2 och NH4. Detta förutsätter förståss att något annat näringsämne inte brister.
#5 - 8 mars 2004 12:41
Vad är NO3 och NH4?

Jag är rädd för att skapa mer oreda så jag har inte byt dunkarna på ett par veckor. så det kommer väldigt lite co2 ut. Kanske en bubbla i minuten.
#6 - 8 mars 2004 12:51

konsumerar växterna överskottet av både NO2 och NH4.

Nej växter käkar *inte* NO2. Så man kan hamna i ett dödläge där det initialt blir mycket nitrit, man får igång växterna men inte det biologiska filtret varpå nitriten ligger kvar och varken omvandlas till nitrat av nitrobacter eller tas upp.

Marie J: Kvävecykeln:

Fiskar släpper ut Ammonium (NH4) som av den lilla bakterien nitrosomas i ditt filter omvandlas till nirit (NO2) som i sin tur omvandlas till nitrat (NO3) av en annan liten bakterie i ditt filter som heter nitrobacter.

En bubbla i minuten är på tok förlite - speciellt om den når ytan direkt när den släppts ut. Då har den inte lösts upp i vattnet.
#7 - 8 mars 2004 12:57
Tack Defdac! När jag hade den igång så var det ca 2 bubblor i sekunden. Men då jag fick nitrit i karet så fick jag rådet att ligga nere med co2. För att det inte skulle bli problem för fiskarna.

Men jag kanske kan köra det i alla fall?
#8 - 8 mars 2004 12:59
N är kväve som är en viktig beståndsdel i växter och djur. NH4 är ammonium och NO3 är nitrat. Ammonium (NH4) en produkt i bla urin, avföring och nedbrutna växtdelar. Bakterier i akvariet (främst i filtret och botten) som kallas nitrifikationsbakterier omvandlar ammoniumet till nitrat i två steg, först till nitrit (NO2) och sen till nitrat (NO3). Genom att öka syremängden i vattnet (O) så går processen snabbare. I ett stabilt akvarium går de två stegen mycket snabbt så det blir aldrig några skadliga koncentrationer av giftig nitrit (NO2). Växterna kan ta upp alla tre formerna av kväve medans algerna föredrar ammonium (NH4) då de inte har samma energireserver som växterna som behövs för att tillgodogöra sig kväve i nitratform.

Det här är den viktigaste delen av kvävecykeln som en akvarist och främst en växtakvarist har nytta av att förstå. Om jag har förklarat på ett oförståeligt sätt är det bara att fråga mer.
#9 - 8 mars 2004 13:03
Hmm jag har alltid trott att växterna kan ta upp alla fixerade former av kväve.

Kan du förklara mer om dödläget med NO2?
#10 - 8 mars 2004 13:04
Så du menar att växterna "mår bra" av no2? Men inte fiskarna.
Mår fiskarna bra av höga halter av nh4 och no3?

Ska jag kanske starta upp mitt co2 anläggning ändå...
#11 - 8 mars 2004 13:07
Inget djur mår bra at höga halter av varken NH4, NO2 eller NO3 fast NO2 är djuren extra känsliga mot så det räcker med mycket mycket lägre nivåer NO2 än de andra för att förgifta djur.
#12 - 8 mars 2004 13:08
Har haft detta kar i nästan 2 månader nu. Fick en nitrittopp för 10 dagar sen som jag fick bukt med förra helgen. Hade förhöjd nitrit idag igen. Ca 1.6 ml/l.

När jag fick min första topp som var svår att bemästra så fick jag rådet att ligga nere med min co2 anläggning då nitriten var stressande nog.

Starade upp co2 för att jag inte fick någon fart på växtligheterna sen jag hade flyttat över dom från mitt förra kar. Har fler kar utan några problem alls.
#13 - 8 mars 2004 17:35
Nitrit (NO2) är giftigt för växter och tas inte upp:
http://fins.actwin.com/aquatic-plants/month.200111/msg00277.html

#14 - 8 mars 2004 17:40
Tack defdac för din länk!

[i]Citat av mig själv.
Tack Defdac! När jag hade den igång så var det ca 2 bubblor i sekunden. Men då jag fick nitrit i karet så fick jag rådet att ligga nere med co2. För att det inte skulle bli problem för fiskarna.

Men jag kanske kan köra det i alla fall?[/i]
#15 - 8 mars 2004 20:17
Har man höga halter nitrit så har inte den bakteriologiska filtreringen kommit igång. Filtermassan är troligen för ny i filtret och innehåller inte tillräckligt med gosigt akvatiskt slam. Alternativt för liten filterkapacitet till ditt akvarium, dåligt filtermaterial, för mycket fisk i förhållande till filterkapaciteten.

CO2 har inte ett direkt samband med nitrit eftersom växterna inte tar upp nitrit så spelar det ingen roll hur bra fjutt det är på växterna.

Däremot så bildas nitrit av ammonium som växterna mer än gärna tar upp. Har man således bra fjutt på växterna (som man ofta får med CO2) och hög nitrithalt så gör man vattenbyten tills nitrithalten är obefintlig så är problemet löst.

Det vanligaste är att man befolkar akvariet försiktigt till en början så att nitrithalten inte kan gå upp speciellt mycket, efter en tid så har bakterierna kommit igång så dom kan omvandla det till ofarligare nitrat - som växterna kan ta upp.

Mycket växter i ett nystartat akvarium med fisk kan därför ge ett intressant Moment-22 där växterna strippar ammonium och nitrat men nitrit blir över - tills bakterierna i filtret kommit igång. Med regelbundna vattenbyten och rimlig startfisklast så minimeras risken för detta.

Kväveföreningar: <font color="green">Ammonium</font id="green">, <font color="red">Nitrit</font id="red"> och <font color="green">Nitrat</font id="green">.

Kvävecykeln i akvariet: Fisk-&gt;<font color="green">Ammonium</font id="green">-&gt;nitrosomas-&gt;<font color="red">Nitrit</font id="red">-&gt;nitrobacter-&gt;<font color="green">Nitrat</font id="green">

Växterna käkar kväve i formen <font color="green">Ammonium</font id="green"> och <font color="green">Nitrat</font id="green">.
#16 - 8 mars 2004 21:38
Intressant men varför skulle det vara dåligt att ha välmående växter om man har nitrit? Att växterna förbrukar ammonium och nitrat och lämnar kvar nitrit betyder inte att nitriten inte sakta och sen fortare och fortare (när bakteriefloran växer) oxideras till nitrat. Dessutom bidrar välmående växter till höga syrehalter vilket gynnar nitrobacternas oxidation av nitrit. Jag har även hört teorier om att nitrit kan oxidera till nitrat utan hjälp av nitrobacter om syrehalten är tillräckligt hög. Vattnet kanske måste vara övermättat på syre, jag vet inte.
#17 - 8 mars 2004 21:39
Tack defdac för det långa och välinformerande svar!
Börjar mer och mer förstå sambandet med problemen.
#18 - 8 mars 2004 22:11

Intressant men varför skulle det vara dåligt att ha välmående växter om man har nitrit?

Ingen som sagt.

Att växterna förbrukar ammonium och nitrat och lämnar kvar nitrit betyder inte att nitriten inte sakta och sen fortare och fortare (när bakteriefloran växer) oxideras till nitrat.

Precis som jag sa:

Däremot så bildas nitrit av ammonium som växterna mer än gärna tar upp. Har man således bra fjutt på växterna (som man ofta får med CO2) och hög nitrithalt så gör man vattenbyten tills nitrithalten är obefintlig så är problemet löst.

Problemet är naturligtvis löst eftersom välmående växter tar upp ammonium och nitrit bildas inte.

Huruvida ytterligare en faktor kan reducera nitrit utöver nitrobacter, såsom höga syrehalter pga välmående växter, låter jag vara osagt. Vad jag vet så testade Tom Barr att ha en burk med höga nitrithalter + växter + nitrat + ingen biologisk filtrering och nitrithalten var kvar i över en vecka medans nitrathalten sjönk:
http://fins.actwin.com/aquatic-plants/month.200207/msg00223.html

Oxidering av nitrit verkar därför inte vara någon stor spelare.
#19 - 8 mars 2004 22:19
Ursprungligen skickat av defdac

[quote]

konsumerar växterna överskottet av både NO2 och NH4.

Nej växter käkar *inte* NO2. Så man kan hamna i ett dödläge där det initialt blir mycket nitrit, man får igång växterna men inte det biologiska filtret varpå nitriten ligger kvar och varken omvandlas till nitrat av nitrobacter eller tas upp.
[/quote]

Det där bildade jag min missuppfattning på. Att nitriten aldrig skulle kunna oxideras till nitrat för att växtligheten på nått sätt skulle hindra nitrobacternas tillväxt.
#20 - 8 mars 2004 23:13

Att nitriten aldrig skulle kunna oxideras till nitrat för att växtligheten på nått sätt skulle hindra nitrobacternas tillväxt.

Vilket iofs är en del av sanningen i ett växtakvarium. Där går mognaden av filtret långsammare pga kvävekonkurrensen, därav allt tjöt på APD om hur man startar växtakvarium där ett frekvent tips är att man ber att få filterslam av polare så att bakteriefloran finns där från början och beredd på mobilisering om växterna tappar fart.

Ett äldre växtakvarium har dock ungefär samma bakteriemängd som ett fiskakvarium, bara det att uppbyggnaden går långsammare.

Scott Hieber gjorde sig nyligen lustig över fenomenet var man ska få tag på slam aka "mulm" aka "sludge" aka "gunk" aka "grunk on the bottom" aka "messy brown stuff, MBS":
http://fins.actwin.com/aquatic-plants/month.200403/msg00147.html

Fast jag vettesjutton om man någonsin kommer få se "messy brown stuff" auktioneras ut på Sotheby's.

Akvariehumor. Priceless. =)
#21 - 9 mars 2004 06:20
Ett litet tillbakahopp till första inlägget:

På nätterna tar ju växterna till omvänd fotosyntes (eller något sådant)och börjar förbruka syre och avge CO2 precis som fiskarna,
Kan inte denna funktion påverka växterna negativt om det blir för mycket CO2, altså stor CO2 mängd skadlig även för växterna?
#22 - 9 mars 2004 08:25

Kan inte denna funktion påverka växterna negativt om det blir för mycket CO2, altså stor CO2 mängd skadlig även för växterna?

Nej CO2-mängden kan bara indirekt bli skadlig för fiskarna iom att pH:t kan sjunka för mycket, men denna process är ganska långsam och den "omvända fotosyntesen" (respirationen) är en bråkdel av den riktiga fotosyntesen, dvs växterna producerar inte närmelsevis lika mycket CO2 som dom förbrukar på dagen - isåfall skulle C-vinsten vara 0 och dom skulle inte växa.

Respirationen pågår dygnet runt även hos växter men på natten då växterna inte fotosyntetiserar och höjer syrehalten så kan det förmodligen bli ganska kraftig syrebrist vilket däremot inte är bra för varken växterna eller fiskarna. Att kvävas är aldrig kul. Fiskar blir dessutom mer känsliga för syrebrist när pH:t är riktigt lågt om jag inte minns fel.
#23 - 9 mars 2004 12:19
Ursprungligen skickat av defdac

[quote]

Att nitriten aldrig skulle kunna oxideras till nitrat för att växtligheten på nått sätt skulle hindra nitrobacternas tillväxt.

Vilket iofs är en del av sanningen i ett växtakvarium. Där går mognaden av filtret långsammare pga kvävekonkurrensen, därav allt tjöt på APD om hur man startar växtakvarium där ett frekvent tips är att man ber att få filterslam av polare så att bakteriefloran finns där från början och beredd på mobilisering om växterna tappar fart.
[/quote]

Men bakterierna finns aldrig i större mängd än de har mat. Öser man ner massa bakterier och det finns begränsat med mat kommer de ju ändå dö av.
#24 - 10 mars 2004 15:54
Jag slänger in detta inlägg här ist. för i en tidigare tråd.
Hoppas ni förlåter mig, men jag placerade nog frågan i fel tråd tidigare. Denna verkar passa bättre...

Here it goes:
Om man kör CO2 hela dygnet, är det då en bra idé att starta en luftpump med syresten under nattetid (startas samtidigt som ljuset släcks) ???.
Anledningen jag frågar, är för att inte PH skall sjunka under natten.
Syret hjälper ju till att 'lufta ut' CO2 lättare under natten.
Eller är det en dålig idé att starta pumpen p.g.a de frekventa ändringarna i akvariets miljö (luftbubblor mm). ????
Mats
#25 - 10 mars 2004 16:01

Om man kör CO2 hela dygnet, är det då en bra idé att starta en luftpump med syresten under nattetid (startas samtidigt som ljuset släcks) ???.

Det är en bra idé av två anledningar: Dels får växterna enklare att andas och dels så luftas CO2 bort under natten så att du inte får samma pH-sänkning.

Annons