<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
Kan man köra i för mycket co2 och i såfall, hur ser man det?
Har sänkt mitt Ph-värde från 7,4 till 6,7 bara med co2-tillsats. Har ett 540L och kör ca 60 bublor i minuten.
/Finn
<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
Behöver du köra så många bubblor? Kan det inte vara bättre att köra med färre bubblor och då få färre frånslag från styrenheten?
Jag kör med diffusor nu i mitt 310-liters och det kommer väl upp emot 100 bubblor i minuten. Har rätt kraftig cirkulation (Eheim 2028, 2252 och 1212) så det tycks krävas en del CO2. Fast pH är nere på 6.20 på kvällen. Det är lite lågt med tanke på att KH är 1,3 i ena akvariet och 3,3 i andra. Funderar på att försöka höja KH.
Så längde det inte variarar mellan dagarna tänkte jag att jag nog ändå har bättre koll på det så här än att dessutom få variabeln med kalk i filtret. Då vet jag inte hur stora dygnssvängningar det blir.
När jag ser tydliga effekter på Echinodorusarna ska jag börja sänka mängden CO2. I det andra 310-liters (med Cryptocoryne) skulle jag nog kunna sänka mängden CO2 lite (pH 6.25) redan nu.
/Micke
Mina akvarium...(websiten uppdaterad 24/11)