för mycket cirkulation?

#1 - 7 september 2007 17:16
införskaffade för ett par månader sen ett billigt akvariepaket på 180 liter. innerfiltret är ett eheim aquaball 2212 och pumpar ut 570l/h. malawi var det som var tänkt så man läste på lite på sidan här om fiskarna, som sig bör, och såg att dom föredrar stark cirkulation. jag antar att aquaballen bara är skit, så jag åkte iaf och skaffade en cirkulationspump idag. en JBL proflow maxi, som pumpar 1000l/h. blev dock en smula orolig när jag fick se vilken kraft den har.

tror ni att det blir för strömt med cirkulation på 1570l/h?
själv har jag ju, som ni kanske förstår, ingen aning.
#2 - 7 september 2007 17:24
Jag har ingen erfarenhet av de pumpar du skriver, men på alla pumpar jag har så kan man ställa effekten så du behöver inte blåsa på max
#3 - 7 september 2007 17:32
när pumpen sätter igen sig med lite skit så minskar flödet
har cirka dubbelt så hög cirkulation hos mina discusar
#4 - 7 september 2007 19:05
Det ska nog gå bra! Om du har testat pumparna innan du har inredning i karet så kan man tycka att det blir ett sjujxxla blås men när sand och sten kommer i karet så bromsar det upp en del, sen är malawis förtjusta i storm men givetvis bör man bygga upp stenpartier där de kan få lä och skydd:)
#5 - 7 september 2007 19:14
lmo skrev:
Jag har ingen erfarenhet av de pumpar du skriver, men på alla pumpar jag har så kan man ställa effekten så du behöver inte blåsa på max

min cirkulationspump går det inte att kontrollera flödetpå , dock går det på filtret, men där är jag inte så sugen på att dämpa eftersom det är filtret :D

men då kan jag slappna av då iaf, och det finns gott om sten med massor av hål i =)

tack för svaren!
#6 - 7 september 2007 19:25
ska passa på att fråga va du tycker om aquaballen? min skrammlar och har sig så jag är inte alls nöjd med kvaliten på min....

Annons