För mycket cirkulation

#1 - 16 maj 2007 14:35
Hej på er
Har lite funderingar angående mitt akvarie, det är på ca 350 liter.
Har två st fluval 4 plus i akrvariet. Strilrör på det ena så att det släpper utvattnet i andra änden än vad pumparna sitter. Har modifierat båda två så jag kör med blå filtermatta i dem. Men jag tycker alltid vattnet ser lite grumligt ut??? Kan det vara för bra flås i akvariet. Räcker det med en av pumparna?? Har rötter i varav en är helt ny och jag upplever att den fäller mycket. Gjorde ett större vatten byte i går kväll, bytte 50% och tyckte då att vattnet såg bra ut, men i morse var det oklart igen....
Är lite maniskt rädd för vatten läckor (dålig erfarenhet:( ) Det är därför jag gärna vill ha innefilter.
Så lite hjälp tack, är det roten eller kan man ha för mycket flås så det blir obalans i vattnet

/B
#2 - 16 maj 2007 14:47
Om vattnet är grummligt är det ju bara bra att det dras in i fitrena. Kanske är den blåa filtermattan för grov.

Testa fluvals finfilter som sätts i imellan de två mattorna. Om dessa sätts igen fort är nog de blåa mattorna för grova.

Eller testa original.

Då blir flåset lite lägre och vattnet klarare. Det kan ju iofs vara mycket fina grejer i vattnet oxå som kommer från föda eller andra saker Har hört om sådana som använder citron och sån skit för att sänka pH och då blir det lätt grummligt (inga organiska syror äga tillträde till min tank...)

Ser du partiklarna? I så fall kan det filtreras.....

Och det är klart att du skall ha 2 filter så du kan växelrengöra dem. Dessutom är 1 filter lite fattigt för ett så stor akvarie..
#3 - 16 maj 2007 14:52
Förresten är det den gula färgen från roten du menar? I så fall glöm mitt inlägg. Då krävs aktivt kol och då bäst i ett ytterfilter med påse.....
#4 - 16 maj 2007 14:52
gör som Xul säger, sätt ett finare filter i ena pumpen, bara blå grov matta är inte den perfekta lösningen.. om du har lite filtervadd eller vit finare filtermatrial så bara prova det någon dag o kolla sen om det vita matrialet är mycket skitigt.. då har du svaret..
#5 - 16 maj 2007 14:58
Tack för era svar, jag slänger i orginalfiltret i en av pumparna med det samma.
SKulle aktivt kol hjälpa mot det färgade vattnet?
Tycker att det är en del partiklar som far runt, så det kan mycket väl vara så att filtret är för grovt för dessa. Men visst finns blå filtret i en finare variant oxså?

Tusen tack
/B
#6 - 16 maj 2007 15:19
Blossom7 skrev:
Tack för era svar, jag slänger i orginalfiltret i en av pumparna med det samma.

SKulle aktivt kol hjälpa mot det färgade vattnet?

Tycker att det är en del partiklar som far runt, så det kan mycket väl vara så att filtret är för grovt för dessa. Men visst finns blå filtret i en finare variant oxså?

Tusen tack

/B

tycker du ska byta 20% vatten 2ggr i veckan tills färgningen avtar istället för att hålla på med kolfilter! Den blå mattan finns med mindre porer men inte alla affärer har den hemma... Vill du ha ett klart vatten så kan jag istället rekommedera detta filter...
http://www.pwss.se/product.php?productid=3424&cat=618&page=1
har ställbart flöde och behållaren kan du fylla med vad du vill (zeolit följer med) själv har jag porösa makaroner för biologisk filtrering!
#7 - 16 maj 2007 15:23
Hej
KLarar det filtret min storlek på akvarie? ca 350l?
Har tittat på ett av deras andra filter http://www.pwss.se/product.php?productid=3853&cat=618&page=1
Om man läste om det på guldfisken.se så skulle det klara upp till 350 l, men jag fattar inte vad uv grejen är bra för...

/B
#8 - 16 maj 2007 15:32
Blossom7 skrev:
Hej

KLarar det filtret min storlek på akvarie? ca 350l?

Har tittat på ett av deras andra filter http://www.pwss.se/product.php?productid=3853&cat=618&page=1

Om man läste om det på guldfisken.se så skulle det klara upp till 350 l, men jag fattar inte vad uv grejen är bra för...

/B
det filtret har långt ifrån så stor filtervolym som det filter jag föreslog! ca 4-5dl gentemot turbofiltrets ca 1.5L
uv-ljuset är för att motverka alger men det funkar inte och jag vet för jag har ett sånt filter;)
#9 - 16 maj 2007 15:35
båda dessa klarar att få cirkulation i 350L MEN de har inte filtervolym för 350L! du bör ha minst 1,5L filtervolym till ditt kar om du har ett normalbelastat kar!
#10 - 16 maj 2007 15:50
åheim skrev:
båda dessa klarar att få cirkulation i 350L MEN de har inte filtervolym för 350L! du bör ha minst 1,5L filtervolym till ditt kar om du har ett normalbelastat kar!

Hur räknar man ut lämplig filtervolym i relation till akvariestorlek?
#11 - 16 maj 2007 16:22
lenis3 skrev:
Hur räknar man ut lämplig filtervolym i relation till akvariestorlek?
man bör ha minst 0,5% av akvarievolymen men helst 1% eller mer...
#12 - 16 maj 2007 17:48
Turbofiltren som åheim tipsar om är helt suveräna och mycket prisvärda, jag köpte 2 st av den minsta sorten (tack för tidigare tips åheim) och är mer än nöjd, det är kanske inte dom snyggaste filtren men funtionen uppväger det med råge, dom är desutom yngelsäkra, jag kommer med all säkerhet att köpa fler.
#13 - 16 maj 2007 18:18
Hej
Och ursäkta alla mina frågor.....
"Om man inte frågar får man inte veta" Behöver jag ett eller två turbo filter till mitt akvarie? Hittar ingen info om filtermängderna, hemsidan från företaget kan jag inte tyda, är det polska???
/B
#14 - 16 maj 2007 23:11
albjohn skrev:
Turbofiltren som åheim tipsar om är helt suveräna och mycket prisvärda, jag köpte 2 st av den minsta sorten (tack för tidigare tips åheim) och är mer än nöjd, det är kanske inte dom snyggaste filtren men funtionen uppväger det med råge, dom är desutom yngelsäkra, jag kommer med all säkerhet att köpa fler.

:D Kul att man kan tipsa om lite bra grejer, hade var lite jobbigt om du tyckt att man lurat på dig någe skräp...[:o]
#15 - 16 maj 2007 23:16
Blossom7 skrev:
Hej

Och ursäkta alla mina frågor.....

"Om man inte frågar får man inte veta" Behöver jag ett eller två turbo filter till mitt akvarie? Hittar ingen info om filtermängderna, hemsidan från företaget kan jag inte tyda, är det polska???

/B
aquael turbofilter 1100 har en filtervolym på ca:1,5L och använder du 2st (ett i varje hörn) så har du 3L filtervolym och då är du på det gröna.... du kan klara dig med ett om du inte har så mycket fisk i karet och sköter vattenbytena!
#16 - 16 maj 2007 23:22
åheim skrev:
uv-ljuset är för att motverka alger men det funkar inte och jag vet för jag har ett sånt filter;)

Det funkar mot svävalger och infusorier i karet, mot vanliga alger är det lite värre med.
#17 - 16 maj 2007 23:40
Jo det kan du ha rätt i! men tvekar ändå på funktionen eftersom kontakten med uv-ljuset blir så otroligt kort i och med att det är sån fart på vattnet inne i impellerhuset.... tror mest att det är ett säljargument från deras sida[:o]
#18 - 16 maj 2007 23:47
Allt för att tjäna lite stålar:( .
Jag kör med uv-ljus kopplat på mitt ytterfilter med kanonresultat. Vattnet är kristallklart(oftast;)) men det är nog skillnad mellan ett innerfilter med uv och ett uv+ytterfilter.

Annons