Vad säger egentligen lumen? Det funderar jag mycket på faktiskt, jag funderar nästan lika mycket på det som varför man inte bara kan ge ett jätteenkelt svar. Powerglo och S. aquastar kommer att bli jättebra, bara S. aquastar också. Philips 965, jättebra, 865 hyggligt, jag har provat dem båda.
gör en edit och sticker ut hakan lite, man kan ju ange mått för hur mycket ljus som avges inom en viss våglängd om man vill, det är ju lite synd att växterna inte riktigt fungerar på samma sätt då man får mäta på ett annat sätt. PPFD är en rolig grej om man vill gotta ner sig lite.
Sticker ut hakan lite till tror jag. Det är ineffektivt att använda lumen, det är därför det är svårt att köra typ halogenlampor över akvarierna. Jättehöga mätvärden men fel våglängder. (Våglängder är kursiverat men det fungerar inte via tapatalk)
Så, mer nörderier, PUR, PAR, PPFD.
Jag är inte mer insatt egentligen, jag kör ett fungerande alternativ sedan stannar jag där.
Lumen (lm) är en enhet för ljusflöde, hur mycket ljus som en lampa sänder ut. Det är absolut intressant, särskilt om man ställer det i relation till elförbrukning, vi vill ha mycket lm för lite W, mycket ljus för lite elräkning. Lumen står i viss relation till hur känsliga våra ögon är för olika sorts ljus, mycket lumen kan alltså ge ett kar som vi upplever som ljusare.
Däremot säger inte lumen nåt om vad det är frågan om för sorts ljus, om det upplevs som behagligt, är nyttigt för växter osv. Det handlar också om det totala ljusflödet, för t ex en glödlampa sprids ju ljuset åt alla håll och mycket av det riskerar då att inte hamna där det gör nytta.
Kelvin (K) säger nåt om färgtemperaturen på ljuset. Egentligen är det en enhet för temperatur och vad det handlar om är vad för sorts ljus en kropp med en viss temperatur sänder ut. Låga kelvin blir ett gult eller rött ljus som kan kännas mysigt vid umgänge men inte så käckt för akvarier. Soljus ligger på runt 5600 kelvin och ger naturliga färger. Många vill högre upp åt det blåa hållet, 10000 eller mer som kan se snyggt ut för akvarier men kan återge färger dåligt.
Kelvin säger dock bara nåt om åt vilket håll l ljuset ligger, varmt eller kallt. Det säger inget om fördelningen mellan olika våglängder och alltså inget om hur bra det är för växter.
Ra är färgåtergivning. 100 ska vara nåt slags perfekt färgåtergivning så som vi ser färgerna i naturligt solljus. Över 90 - 95 är bra och ger naturliga färger. Egentligen säger det inget om hur mycket nyttigt ljus för växter som är med men man kan någorlunda tryggt anta att om färgåtergivningen är bra så lär det vara med ljus som är bra för växter också. Hur fördelningen ser ut exakt vet man däremot inget om.
Lux är ljusstyrka, alltså hur starkt t ex en yta belyses. Det kan man skaffa pryttlar för att mäta utan att ruinera sig. Ljusstyrkan minskar med avståndet till ljuskällan, teoretiskt med kvadraten på avståndet (kvarts styrka om man dubblar avståndet). Praktiskt under ett lysrör på måttligt avstånd minskar ljuset proportionellt med avståndet (dubbla avståndet - halva ljusstyrkan).
Lumen, Kelvin och Ra brukar man få reda på när det är någorlunda seriösa leverantörer av belysning. Lux är inte nåt märkvärdigt att mäta. Allt det där har sitt intresse men när det gäller växter så är det intressanta pusselbitar som absolut har nåt att säga men det är inget som man kan dra några bestämda slutsatser av när det gäller hur det kommer att påverka växterna.
Det man vill ha då är värden som PUR, PAR osv som direkt utgår från växternas krav. Tyvärr är det sällan man ser såna uppgifter, de som gör kontorslampor har inget intresse av att mäta sånt och troligen inte de som gör växtlampor heller eftersom de inte allt för sällan har sämre värden än vilket fullfärgsrör som helst. Dessutom är det hela inte så enkelt, olika växter har olika behov, visst ljus kan gynna alger, ett annat få växter att dra iväg på längden osv. Även med såna där braiga värden som ska säga nåt om just det man vill veta så kan det alltså bli stolligt.
Det finns folk som ägnat sig åt att verkligen kolla. LED är nog framtiden men jag har inte sett några seriösa mätningar än. Av det jag sett så tenderar metallhalogen att vara bäst eller bland de bästa (obs, metallhalogen är nåt helt annat än halogen som är odugligt till akvarier). Vanliga fullfärgsrör med höga Ra värden ligger också bra till. Grolux mfl ligger märkligt nog i skamvrån när det gäller just det som de säljs för, att ge ljus lämpligt för växter.