För mjukt vatten?

#1 - 10 november 2008 17:00
..jag har Sera kH-test. Man ska räkna antalet droppar som behövs tills vattnet blir gult. Förr behövdes det typ 4-5 droppar, vilket betydde att vattnet hade 4-5 i hårdhet. Nu slår vattnet om till gult direkt. Betyder det 0-1 i hårdhet? väldigt mjukt då? farligt? vad göra?
Jag har använt sera pH-minus för att få ner pH och det är i samband med det som hårdheten gått ner.
#2 - 10 november 2008 17:32
Jag vet inte vad ph- minus gör med vattnet men Kh 0-1 är väldigt riskabelt för karets invånare!!
#3 - 10 november 2008 17:46
Det sänker hårdheten också, står det. Hittade inget medel som bara sänker pH.
#4 - 10 november 2008 18:49
Som jag har förstått det så är ph och kh kopplade .
Enda sättet jag känner till att sänka ph utan att sänka kh är med co2

Risken med lågt kh är när du använder co2 att ph kan rasa väldigt fort när man gått över vad kh håller emot
#5 - 10 november 2008 18:59
Med så lågt KH så riskerar man PH krasch utan att man tillsätter Co2!
#6 - 10 november 2008 19:05
Det här med pH-krasch tycker jag är intressant, jag menar, är det någon som faktiskt lyckats åstadkomma det?
#7 - 10 november 2008 20:06
oaken skrev:
Det här med pH-krasch tycker jag är intressant, jag menar, är det någon som faktiskt lyckats åstadkomma det?
ooh ja! Läst många trådar om folk som fått problem med karet och då kollat PH och funnit att det varit nere i 5 och nitrifieringen har mer eller mindre avstannat! behöver aldrig oroa mig sjäv dock för jag har KH 8 och algfria kar;)
#8 - 10 november 2008 22:52
åheim skrev:
ooh ja! Läst många trådar om folk som fått problem med karet och då kollat PH och funnit att det varit nere i 5 och nitrifieringen har mer eller mindre avstannat! behöver aldrig oroa mig sjäv dock för jag har KH 8 och algfria kar;)

Jaha, du resonerade så. Jag tänkte mig iofs mest scenariot när man har pH 4-5 redan, och säg att man använder osmos-vatten, då pratas det ju väldigt mycket om att vattnet blir oerhört instabilt och att man får stora pH-svängningar (inget som jag upplevt själv dock). Var väl mest det som jag funderade över.

Och att nitrifikationen avstannar borde väl vara ett ganska försumbart problem, åtminstone om man har mycket växter? Det stora problemet skulle väl vara den eventuella chocken för fiskarna, och sen kan man ju fråga sig hur exakta mätresultaten från dessa personers akvarium var också :confused:
#9 - 10 november 2008 23:41
oaken: det är knappast försumbart om nitrifikationen avstannar utan du är då på väg mot katastrof och en snabb åtgärd är nödvändig om fiskarna ska överleva oavsett hur mycket växter du har... Sen vet nog de flesta att ett lågt KH ger ett instabilt vatten som kan svänga på en femöring, därför är det nog nödvändigt att hålla koll på KH om man håller på med osmosvatten!
#10 - 11 november 2008 06:01
När du inflikar nödvändigheten i att fokusera på vattnets buffringsförmåga låter du mer och mer som Lasse åheim.. ;)
#11 - 11 november 2008 08:49
åheim skrev:
oaken: det är knappast försumbart om nitrifikationen avstannar utan du är då på väg mot katastrof och en snabb åtgärd är nödvändig om fiskarna ska överleva oavsett hur mycket växter du har... Sen vet nog de flesta att ett lågt KH ger ett instabilt vatten som kan svänga på en femöring, därför är det nog nödvändigt att hålla koll på KH om man håller på med osmosvatten!

Hur kan man då hålla fisk i extremt i vatten med extremt lågt pH och kH utan att man är på väg mot en katastrof? Vad exakt är det som skulle ta död på fiskarna när nitrifikationen avstannar?
#12 - 11 november 2008 10:36
oaken skrev:
Vad exakt är det som skulle ta död på fiskarna när nitrifikationen avstannar?

Nitrit och/eller ammoniakförgiftning lär inträffa förr eller senare om man inte har någon nitrifikationsprocess alls.

För att återgå till grundfrågan. Hur sänka pH och bibehålla stabilitet. Dvs buffra vattnet vid ett lägre pH.

Det finns andra buffertsystem än karbonatsystemet, tex kan man ha ett fosfatbaserat buffertsystem. Det finns nackdelar med det iofs.
Om jag minns rätt så brukar fosfatbuffrar landa pH på ~6.5
#13 - 11 november 2008 13:27
heeke skrev:
Nitrit och/eller ammoniakförgiftning lär inträffa förr eller senare om man inte har någon nitrifikationsprocess alls.

Ingen ammoniak när du har så lågt pH? För att få nitrit måste ammonium först brytas ned till nitrit.

Personligen har jag aldrig upplevt denna instabilitet som det pratas så mycket om, eller så gör jag det men fiskarna leker ändå [:o]
#14 - 11 november 2008 13:45
Sorry ammonium förgiftning menade jag. Blir väl algsoppa innan fiskarna börjar droppa av iofs.

Sen ska jag väl erkänna att jag heller aldrig märkt av någon crash trots KH <3 ur kranen, samt CO2 tillförsel via mäsk.
#15 - 11 november 2008 13:52
heeke skrev:
Sorry ammonium förgiftning menade jag. Blir väl algsoppa innan fiskarna börjar droppa av iofs.

Sen ska jag väl erkänna att jag heller aldrig märkt av någon crash trots KH <3 ur kranen, samt CO2 tillförsel via mäsk.

Har personligen inte märkt av något speciellt problem med alger vid lågt pH, förutom de vanliga algerna som brukar dyka upp vid nystartade akvarium. Många växter verkar dock trivas väldigt bra, och det antar jag beror på tillgången av ammonium. Dock kan det ju tilläggas att detta inte är några hightechakvarium med massor med ljus och hela faderullan. Mossor verkar dock uppskatta dessa förhållanden väldigt mycket, t.ex.
#16 - 11 november 2008 15:47
Gaffel skrev:
När du inflikar nödvändigheten i att fokusera på vattnets buffringsförmåga låter du mer och mer som Lasse åheim.. ;)

Lasse är väl lite mer till åren men inte så pass att han är Kh-märkt:D
#17 - 11 november 2008 16:22
Trevliga disskusioner, men *host host* jag behöver ju hjälp nu [B)]
#18 - 11 november 2008 17:21
Temeraire skrev:
Trevliga disskusioner, men *host host* jag behöver ju hjälp nu [B)]
:) sluta med ph-minus och kontrollera att KH stbiliserar sig på 4-5 som du hade förut;)

Annons