[quote=ansjo]Sätt ut en annons, men eftersom du inte är goldis här, så kan du testa på
www.zoonen.se .Det var ju synd att affären inte tog emot fiskarna, men har du stort akvarium nog, så kan du ju alltid köpa några fiskar som tar en del av ynglena för dig.
Sedan blir antalet fiskar statiskt i akvariet har jag märkt. I mitt 240 liters har jag ungfödare, men som det är nu är de ett vissta antal, och det antalet håller sig. Någon större dör och då kommer det yngel och tar den platsen istället. Detta är nog inte vetenskapligt bevisat, utan en reflektion jag sett ett tag.[/quote]
Denna erfarenhet har jag också. Populationen stabiliserar sig vid en viss nivå. Det gör den till och med utan rovfisk. När fiskarna blir för många slutar de helt enkelt att föröka sig eller minskar åtminstonde takten vesäntligt. Min son hade guppy i ett 30-liters akvarium. De blev ca 15 st och stannade där. Fiskarna var stora och välmående men slutade nästan att föröka sig. Många av de få yngel som ändå kom blev uppätna och någon enstaka ersatte någon död av de vuxna.
När jag sedan flyttade över gruppen till ett 200-liters så fullkomligt exploderade populationen och de förökade sig hej vilt.