För många fiskar som dör?

#1 - 15 februari 2007 01:21
Jag har ju inte direkt någon uppfattning hur ofta man kan räkna med döda fiskar...? Men det känns som om det är för ofta nu.

Vi startade vårt akvarium i november-december någonting. Sedan dess har följande fiskar dött: 1 plecostomus, 1 klogroda, 3 scalarer, 1 otocinclus. Plecostomusen, otocinclusen och klogrodan dog alla tre inom en vecka efter vi köpte dem. Scalarerna däremot har levt minst någon månad, men har efter hand dragit sig mer och mer undan, ätit sämre osv. Vi har två scalarer kvar som fortfarande lever och de är de två som var störst när vi köpte dem, de andra tre var mindre. Däremot är även de lite förändrade, den enas ryggfena har bl a börjat sloka och den andra drar vissa dagar sig undan rätt mycket och äter inte.

Vad kan detta bero på? Vi har följande värden: nitrit 0, nitrat 20, pH 7,2. Något mjukt vatten. Temp 25. Lite problem med alger. Övriga fiskar (neontetror, ancistrus, platy, botior, klogrodor och siamesisk algätare) verkar må bra, det enda är att neontetrorna har börjat hålla sig i ett hörn. Alla äter bra.
#2 - 15 februari 2007 06:23
Har du sett några andra tecken. Att de drar sig undan och matvägrar kan vara lite av varje. Matar du med samma foder hela tiden elller växlar du mellan olika sorter? Ibland kan fryst foder vara bra för att få igång aptiten.
Har de vit trådig avföring kan det vara flagellater som i sin tur kan leda till bukvattensot. Då måste man medicinera.
#3 - 15 februari 2007 06:43
Ditt kar är ändock att räkna som relativt nystartat, men kanske nu BÖRJAT stabilisera sig. Det tar ungefär 2 månader innan ett akvarium är "inkört".
Och under denna tid är det ofta tyvärr inte alls ovanligt med mystiska dödsfall... Såvida man inte är jätteproffs och fått till allt rätt på en gång vill säga :p
Men det är inte många som lyckas med det...

Håll koll på gemensamma symptom som det sägs "här ovan" ;)
#4 - 15 februari 2007 13:47
Filter filter filter.... se till att ha MYCKET filteryta och gärna två filter i karet som rengörs försiktigt 1g/ i månaden eller när det blir igensatt beroende på hur mycket fisk du har! problemet du har tror jag är ammonium som uppkommer pga av för litet eller ej fungerande filter...
#5 - 15 februari 2007 15:20
Har du sett några andra tecken. Att de drar sig undan och matvägrar kan vara lite av varje. Matar du med samma foder hela tiden elller växlar du mellan olika sorter? Ibland kan fryst foder vara bra för att få igång aptiten.

Har de vit trådig avföring kan det vara flagellater som i sin tur kan leda till bukvattensot. Då måste man medicinera.

Scalarerna har dragit sig undan mycket någon vecka innan de dör. Faktiskt gör även de två vi har kvar det ibland... :/ Neontetror har inte dött ännu, och de äter bra. Men de står hela tiden i stim i ett hörn. Vi ger flingfoder ungefär 2 ggr dagligen. Ca varannan dag byter vi ut ena gången mot röda mygg. De äter som galningar då! :D Och så ger vi algtablett ungefär varannan dag.
Jag har inte sett någon trådig avföring. Jo förresten vid något enstaka tillfälle såg jag på ena ancistrusen att avföringen såg genomskinlig ut, liksom ofärgad, utom på ett par ställen. Men då tolkade jag det som om den bara behövde mera tillskott (algtabletter). Har inte sett något sen.
#6 - 15 februari 2007 15:26
åheim skrev:
Filter filter filter.... se till att ha MYCKET filteryta och gärna två filter i karet som rengörs försiktigt 1g/ i månaden eller när det blir igensatt beroende på hur mycket fisk du har! problemet du har tror jag är ammonium som uppkommer pga av för litet eller ej fungerande filter...

Vi har Juwels filter Standard H.

http://www.juwel-aquarium.de/en/aktuelle_modelle303.htm?cat=77

Vi har fattat det som att detta är ett ganska okej filter? Det vi har gjort är att ta bort kolfiltret. Så nu finns det extra plats att lägga i biofilter (de blå). Det finns faktiskt gott om plats att få i två extra "dynor" eller vad man nu kallar dem.

Men det är nog inte omöjligt att det ligger något i det du säger, att det har något att göra med filtret. Senaste veckan har vattnet börjat se väldigt grumligt ut. Som om det far runt mängder av dammpartiklar.

Vi har försiktigt gjort rent ett av filtrena vid två tillfällen sedan start, pga att filtret såg så himla grisigt ut, som om det satt lera i varenda por. Gjorde det senast igår.

Ammonium säger du... kan man mäta det? Eller kan man utläsa i något av de värden vi testar om vi har ammonium? Nitrit 0, nitrat 20, pH 7,2, GH ca 5,0, KH ca 7,0, temp 25.
#7 - 15 februari 2007 16:11
jag tror det finns ammoniumtest att köpa. det är ammonium som filterbakterierna omvandlar till nitrit och sedan nitrat och fungerar inte nedbrytningen i filtret så får du inga nitritvärden men onedbruten ammonium och det är giftigt i väldigt små mängder... Detta är något jag skulle misstänka om jag hade dessa problem i mitt akvarium!
#8 - 15 februari 2007 16:16
Prova att mata mindre,1 gång per dag räcker gott och väl.
Det låter som att filtret har satt igen sig av för mycket mat när du säger att det ser ut som lera i filtret.
MvH Richard
#9 - 15 februari 2007 18:07
Ett sätt att få väck ev. ammonium är att tillsätta Toxivec efter vattenbyte.
Men det bör ej användas stup i kvarten direkt...
#10 - 15 februari 2007 20:26
hur stort kar har du egentligen.. du verkar ha mycket fisk. jag hoppas du har tillräckligt stort kar för det. om inte så är nog det problemet.
#11 - 15 februari 2007 20:31
Amaro skrev:
hur stort kar har du egentligen.. du verkar ha mycket fisk. jag hoppas du har tillräckligt stort kar för det. om inte så är nog det problemet.

Det är 180 L och i det finns 2 ancistrus, 4 siamesiska algätare, 1 otocinclus, 4 botia histrionica, 2 scalarer (medium), 5 platy, 10 neontetror och 2 små klogrodor.
#12 - 15 februari 2007 20:36
gigardt skrev:
Prova att mata mindre,1 gång per dag räcker gott och väl.

Det låter som att filtret har satt igen sig av för mycket mat när du säger att det ser ut som lera i filtret.

MvH Richard

Så det är maten som sätter sig där, och inte fiskarnas avföring? Jag som ändå tycker att de äter upp maten så snabbt. Inom en minut för det mesta, ibland upp till ett par minuter.

Hur som helst - vi har tänkt lägga upp matningen som så här, då blir det en minskning:

En dag/vecka helt utan mat.
Flingmat en gång/dag på förmiddagen.
Röda mygglarver varannan dag på eftermiddagen (till grodorna, alla äter av det)
Algtabletter varannan dag på kvällen.

Verkar det okej? Då blir det två matningstillfällen per dag iofs, flingmat på morgonen och mygg eller tabl. på kvällen. Och helt utan ibland.
#13 - 15 februari 2007 20:39
åheim skrev:
jag tror det finns ammoniumtest att köpa. det är ammonium som filterbakterierna omvandlar till nitrit och sedan nitrat och fungerar inte nedbrytningen i filtret så får du inga nitritvärden men onedbruten ammonium och det är giftigt i väldigt små mängder... Detta är något jag skulle misstänka om jag hade dessa problem i mitt akvarium!

Det är verkligen en hel vetenskap med det här med alla värden osv. [:o] Det som är så konstigt är att när vårt kar var helt nystartat så hade vi en del nitrit, som så många andra. Så då fungerade alltså nedbrytningen av ammonium? Och så ska nedbrytningen av ammonium ha upphört nu när karet varit igång ett tag. Det känns konstigt. Men jag får ta och köpa ammoniumtest så får vi se.
#14 - 15 februari 2007 22:22
jag vet inte hur ofta du gör delvattenbyten men i detta läget skulle du kunna öka bytena till iallfall 2ggr i veckan och se om fiskarna blir piggare...
#15 - 16 februari 2007 01:18
åheim skrev:
jag vet inte hur ofta du gör delvattenbyten men i detta läget skulle du kunna öka bytena till iallfall 2ggr i veckan och se om fiskarna blir piggare...

Vi har hela tiden kört en gång/vecka. Vi får öka till 2 ggr nu, och så har vi tänkt lägga i ett sånt där grönt filter som Juwel har (nitrifikationsfilter) och även kolfilter. Vi har sen tidigare tagit ut kolfiltret och vi har heller aldrig bytt det gröna, har låtit det sitta kvar som ett biofilter. Så får vi se.
#16 - 16 februari 2007 06:19
Jag tror för mycket fisk för snabbt i ett för nytt kar, då drabbas fiskarna lättare av sjukdommar osv.

När karet har stabiliserat sig köp fler otocinlusar, de är en stimfisk, eller sälj den du har. Skalarer vill ha akvarium som är 45cm höga.
#17 - 16 februari 2007 06:25
Jag funderar på det där att ni gjorde rent filtret. Jag är ingen expert och du skriver iofs att ni gjorde det väldigt försiktigt. Men sköljdes det av i gammalt akvarievatten eller under kranen? Som du kanske känner till så ska man inte rengöra det i rent kranvatten.
#18 - 16 februari 2007 10:34
_Lena_ skrev:
Jag tror för mycket fisk för snabbt i ett för nytt kar, då drabbas fiskarna lättare av sjukdommar osv.

När karet har stabiliserat sig köp fler otocinlusar, de är en stimfisk, eller sälj den du har. Skalarer vill ha akvarium som är 45cm höga.

Ska köpa fler otocinclusar. De andra har dött som vi hade, och vi har väntat just för att karet är instabilt. Vårt kar är 50 högt, så jag hoppas att det går bra med skalarer fastän det bara är 180 L? Iaf innan de är fullvuxna...?

Annons