För ljust i akvariet

#1 - 28 september 2005 14:06
Hej!

Jag har precis köpt ett par av den gula fjärilscikliden..jättefin tycker jag..nu e de så att ja antar att de e samma förhåööanden för dessa som för den vanliga fjärilscikliden..de ja då undrar e hur man kan dämpa belysningen lite så att de einte e för starkt ljus.

Jag e inte intresserad av att köpa en massa växter som flyter..har tröttnat på dom o tog nyss bort dom för att de blir så mycket hela tiden..ljusrampen sitter som en ram runt akvariet..så ja har inte möjlighet att vinkla den på något sätt eftersm jag inte har några täckande skivor utan rampen även fungerar som "täckande".

Hur ska ja ta mig till?Jag har dessutom tre Kuhli ålar i akvariet utöver ancistrus malen och 3 små ancistrus yngel på knappt 1 cm..ålarna vill ju ha dämpat ljus dom me va ja förstår..iaf om man vill se dom lite mer än på natten när de e kolsvart.. :D
#2 - 28 september 2005 14:14
Beror väl på lite hur mycket du vill dämpa ljuset.
Jag skulle nog ändå rekommendera flytväxter, men vill du inte ha det så vill du inte ;).
Sitter det några reflektorer i ljusrampen? I så fall kan du ju testa att ta bort dem för att dämpa ljuset något. Alternativ sätta något mattsvart i taket över lysrören (som sväljer ljus och minskar reflektionen).

Ang Kuhlii ålarna så tror jag inte de stör sig så mycket på stark belysning. Jag har 2x18W till mitt akvarie. De har en rot och ett antal stenar att gömma sig under om de behagar. Men de är ute och simmar längs botten nästan hela dagarna.
#3 - 28 september 2005 14:26
Häftigt..ja trodde dom bara gömde sig hela tiden..köpte dom mest för att de e häftiga..o för o reta tjejen ;)

De finns inga reflektorer..så..vad man man använda för svälja juset då?Rampen i sig e ju svart :S

Sitter me tummen mitt i handen ;) så alla förslag e välkomna :D
#4 - 28 september 2005 14:39
Mjo.. normalt gör de väl så.. men mina bägge ålar är ute och simmar konstant. Hade även en ål när jag var mindre, den var mer skygg, men visst syntes den till under dagtid också.
Sen har jag för mig att ju fler ålar du har desto mer sociala blir de. Eller tvärtom kanske.. ju färre desto mer skygga.

Är rampen svart även invändigt? I så fall är det nog inte så mycket att göra åt själva rampen. Kanske sätta en dimmer på den (*ler åt defac*), eller byta drosslar och gå ner ett steg i ljusstyrka.
#5 - 28 september 2005 14:41
ok..men..vad kostar ett rör normalt sett då?e de för dyrt kanske man får nöja sig me flytväxter endå :S

hur/vart sätter man dit en dimmer? :S
:D
#6 - 28 september 2005 14:48
Beror väl på lite.. har för mig att Philips Aquarelle ligger på ca 150-170kr/st i handeln.
Sen behöver du ju även en eller två drosslar till dem, borde väl ligga på ca 100kr hos en elfirma.

Vad det gäller dimmer så måste du först kolla om du kan dimra de drosslarna du har.
Jag rekommenderar inte någon dimmer! Ljuset kommer UPPLEVAS som grått och trist. Men det finns tydligen en del som inte håller med om detta, kan tänkas att det inte spelar så stor i akvarium.
Själv skulle jag ha kört med flytväxter ;). Ett parti stenar och/eller en rot som de kan gömma sig under är väl inte helt fel heller.
#7 - 28 september 2005 18:18
silvertejp eltejp eller dylikt på rören stoppar så mycket du själv vill.
#8 - 28 september 2005 18:36
dom på www.piranha-fury.com har alla möjliga coola sätt att dämpa ljuset i sinna kar!
dom älskar sinna fiskar onödigt mycket, nån där sa att en killa kommit när till hans affär varje månadsslut och köpte 2-3 koi för skitmycket pengar (ca 500-1000kr st)
och tillslut fråga han vad han höll på med och han sa att han matade sinna pirayor med en "treat" varje månadslut...
#9 - 9 oktober 2005 17:16
Eltejp o silvertejp...klarar dom verkligen av värmen som blir om man lindar runt röret?man vill ju inte att de ska smälta o åka ner i vatnet..eller att de ska brinna..eller kanske bli kortslutning av nåt slag :S
#10 - 9 oktober 2005 17:33
Tänk på att om lysrören har en vanlig drossel och glimtändare så går det inte att dimmra.
Om lysrören har ett HF-don eller elektroniskt förkopplingsdon KAN det gå att dimmra. HF-donet måste vara avsätt för dimmring, som då sker med en regler spänning på 1-10V.
Det går inte att använda en "vanlig" glödljusdimmer.
Bilagor:
#11 - 9 oktober 2005 18:51
använder du täckglas ? kanske går att göra nåt med dem ? mörka dem lite....? prata med en glasmästare....
#12 - 9 oktober 2005 18:58
[QUOTE=Tobbe Jee]använder du täckglas ? kanske går att göra nåt med dem ? mörka dem lite....? prata med en glasmästare....[/QUOTE]
Toningsfilm till bilar kanske? Finns ju att köpa på närmaste Biltema, Micro mfl
#13 - 9 oktober 2005 19:03
[QUOTE=Tjompo]Eltejp o silvertejp...klarar dom verkligen av värmen som blir om man lindar runt röret?man vill ju inte att de ska smälta o åka ner i vatnet..eller att de ska brinna..eller kanske bli kortslutning av nåt slag :S[/QUOTE]

rören blir inte så varma så silvertemp ska hålla.
annars finns det högtemperaturtejp.
#14 - 9 oktober 2005 20:48
sätt dit några spotlights och en dimmer
#15 - 10 oktober 2005 00:12
lägg ett papper under rampen på täckglaset.

Men i verkligheten bryr sig säkert inte fjärilarna om att det är ljust.
#16 - 13 november 2005 12:42
[QUOTE=y0da]
Vad det gäller dimmer så måste du först kolla om du kan dimra de drosslarna du har.
[/QUOTE]

Hur gör man detta? :)
#17 - 13 november 2005 12:49
#18 - 13 november 2005 12:53
Hehe, det var en intressant tråd!

Vi skulle vilja ha en dimmer så att man på kvällen kan dimma ner från dagsljus och till mörker och samtidigt dimma upp ett månsken som vi ska göra av små spottar i 'taket' på karet.
Ingenting är väl omöjligt om man bara vill????? *snälla*
#19 - 13 november 2005 13:10
[QUOTE=Paula&Jimmy]Ingenting är väl omöjligt om man bara vill????? *snälla*[/QUOTE]

är erat bankkonto 6 siffrigt sågår det ;)

http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&vat=0&dok=6999.htm
http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=5727.htm

som du ser är det billigare att sätta in andra lampor för att sänka ljusnivån
#20 - 13 november 2005 13:22
[QUOTE=Raven][QUOTE=Paula&Jimmy]Ingenting är väl omöjligt om man bara vill????? *snälla*[/QUOTE]

är erat bankkonto 6 siffrigt sågår det ;)
[/QUOTE]

Mitt kontonummer har massa siffror... ;)

Vi har haft dubbla armatur till vårat aluram, där hade vi ett som vi tände på kvällen och det såg ut som månsken. (Marin Glo) Men jag är ute efter den mer naturliga övergången som man får med dimmer. Inte för fiskarnas skull så mycket eftersom dom vant sig vid att det tänds och släcks hastigt.
Utan för att man ska kunna sitta och glo på tv och dimma ner den till en mörkare diskretare nyans...
#21 - 13 november 2005 14:52
de går å få dimmer det är inga större problem utrustningen finns som du såg men det kostar också.

kan ju titta lite på internetbutikerna för det kan finnas färdiga ramper som är dimbara.
#22 - 13 november 2005 15:13
Till grundproblemet: Är fjärilscikliderna i behov av svagt ljus? Våra två par leker och har skoj, trots skapligt med ljus.
#23 - 13 november 2005 21:57
[QUOTE=gren]Till grundproblemet: Är fjärilscikliderna i behov av svagt ljus? ...[/QUOTE]
Inte vad jag vet. Deras naturliga lekbiotop lär visst vara översvämmade gräsängar mitt i solen. Däremot uppskattar det lite gömställen, kan kanske förväxlas med att de skulle vara ljuskänsliga.

Kuhliålar är huvudsakligen nattdjur, så det spelar mindre roll hur ljust det är på dagen.
#24 - 14 november 2005 09:22
Då är ju trådskaparens problem löst, utan en massa krångel. Bara p g a missförstånd. :)

Annons