För ljust !!

#1 - 15 november 2005 19:36
Hej ,

Jag har ett tanganyika kar och vill få det lite hmm mörkare i det så att det ser djupt ut ? Så att det ser.. hmm enklare sagt vill jag dämpa belysningen i karet... Hur gör man för att dämpa belysingen ? :D

Tänkte först slänga ner hornsärv som flytväxt men kom på att det inte skulle funka så bra efter som den antagligen skulle blåsa runt i hela akvariet och aldrig skulle ligga helt still...

Är det nån som vet nått bra ljusrör lr nått liknade som ger mindre belysning har en dubbel ljusrörs ramp i det och vill inte ta bort ett ljusrör eftersom jag redan har provat det och det ljös hmm för skarpt om ni förstår ?

Skulle vilja att det såg ut så här:http://www.mongabay.org/fish/images/steinhardt/lake_malawi_00.jpg
Nån som kan hjälpa mig ? :confused: :rolleyes:

/ Salladen :)
#2 - 15 november 2005 20:18
Om du inte vill ta bort ett rör så kan du ju försöka med mindre rör. Det finns många olika wattantal och längder på rör så det är bara att minska/öka tills du har hittat rätt styrka.

Annars kan du ju dämpa den belysningen du har, men det känns lite som att elda för kråkorna, då är det bättre att minska på antalet/styrkan på rören.
MVH
Magnus
#3 - 15 november 2005 21:01
Men om man ska köpa ett mindre rör måste man vell köpa mindre ramp lr ?
#4 - 15 november 2005 21:47
ja precis! och man kan inte välja wattantal "en viss längd en viss watt" karet på bilden ser väldigt stort och djupt ut och då lyser det ju inte lika starkt... Men vill du ha mörkare kan du köra torv i filtret som gör vattnet lite mörkare och gör att ljuset inte tränger ner så mycket!
#5 - 15 november 2005 22:02
Torv känns inte helt rätt i ett riftkar. Men det gör inte svag belysning heller. Sjöarna ligger i mitten av afrika och har kristallklart vatten, så det mest naturliga borde då vara riiiiktigt mycket ljus kring 10000 kelvin.
MVH
Magnus
#6 - 15 november 2005 22:14
Kanske lägga någon solfilm på täckglaset. Eller köra med gamla rör.
#7 - 16 november 2005 19:25
ok men hur gör man om man vill lägga solfilm ? och vad är det ??? :)
#8 - 16 november 2005 20:35
vet inte läste det förslaget i någon annan tråd. Annars kanske du kan hoppas på att täckglasen blir rejält igenkalkade.
#9 - 16 november 2005 20:45
Använd vanlig solfilm för bilar. Smörj in glaset med vatten och pyttelite diskmedel. Sen är det bara att sätta på plasten och spackla ut luftbubblorna. Det brukar bli en och en annan bubbla kvar om man är nybörjare, men det spelar ju knappast någon roll när det gäller täckglas.
MVH
Magnus

Annons