för litet för discusarna?

#1 - 8 februari 2003 18:44
jag har 2 st 188 liters akvarium (91*46*45)
Just nu har jag 9st discusar från 5cm-8cm. jag undrar om jag ska dela på dom och lägga 4st i det andra 188liters akvariumet. eller om jag ska låta dom gå i 188 liters som dom går i nu. det är inrett med en rot och en växt. så dom får mycket simutrymme. men jag vet inte vad som e bäst?
alla svar är välkommna:D
MVH Jonas
Bilagor:
#2 - 8 februari 2003 19:29
Hej!
Jag tycker dom ska få vara i samma kar!
#3 - 8 februari 2003 21:00
Hej!
Unga diskus trivs bäst i grupper!
Låt alla vara i samma kar, och om du ser att några fattat tycke för varandra kan du försöka dig på att odla dem i det andra!
/Lukas
#4 - 8 februari 2003 21:03
jag undrar om det inte blir för trångt för 9 st sen när dom växer. hur stora kan dom bli tills jag ska flytta på dom.
jag har hört att disucs ska ha mycket simutrymme.
#5 - 8 februari 2003 21:04
låt dom gå tillsammans tils v börjar köra bort dom andra, då är det läge att flytta dom och låta dom andra gå kvar tills det händer samma sak igen.

http://hem.passagen.se/turbonito/

Simma Lungt!
#6 - 8 februari 2003 21:54
Ante...

e det lek som är på gång när dom kör bort dom andra lr va e det du menar???
#7 - 9 februari 2003 09:49
Generellt gäller att när de väl är runt 8cm har de blivit halvvuxna och då spelar det inte så stor roll med en större grupp. Men enda skälet till att sära på dem nu är om de mindre har blivit hackkycklingar och inte får i sig tillräckligt med mat. Flytta då på de större 2-3 så att de andra bättre kan utvecklas.
#8 - 9 februari 2003 11:13
jag har en som är större än dom andra och efter en stund alla har ätit mat så börjar den store bita bort alla från maten men det gör den bara i en liten stund sen så e han/han jätte snäll. ska jag plocka bort dom 2 största förde eller låta dom gå ?
#9 - 9 februari 2003 12:12
Nu har jag flyttat 5st till mitt andra 188liters det var dom 5 största som va jämn stora. Så går dom 4st som fick stryck hela tiden av dom 5 större i mitt andra 188 liters utan grus bara med en rot växt. Dom 4st e mycket mer aktiva nu och dom äter utan att slåss :D så det verkar gå bättre nu.

jag kommer upp med mer info om hur det går:D

MVH Jonas
#10 - 9 februari 2003 14:41
en tanke bara, om du flyttat alla stora så kanske du flyttade alla hanar.
fördela storleken lite om du kan.

http://hem.passagen.se/turbonito/

Simma Lungt!
#11 - 9 februari 2003 15:00
det är 2st brun discus det e dom 2 största som jag tog fr¨ån ett akvarium sen tog jag 2 st butterfly från ett annat kar. sen tog jag en pigeon från ett annat kar. sen tog jag 2st som jag inte vet namnet på. sen hade jag 2st ungdiscusar från början. så jag blandade.
men kan det va ändå att jag tog bort alla hanar eller?
#12 - 9 februari 2003 15:21
nu flyttade jag pigeon disucsen till dom mindre (2st Butterfly, 2st som är vit blå med röda linjer) :D så nu e dom 5st, det e dom 5 jämn små sen e det 4 st större som är äldre som går i det andra 188 liters

Annons