Hej!
Min son (6år) har fått ett akvarium i födelsedagspresent. Det är bara 18 liter och när jag läst runt här så börjar jag bli fundersam om hur många fiskar vi har. Vet inte om jag litar på affären som vi varit hos vad gäller råd.
Vi började med 5 guppys. (Vill minnas från mina tonårsakvarier att dom var lättskötta och lätt fick yngel vilket är kul för sonen.) Affären sa att vi kunde ha 15-20 st Guppys, men det verkade lite väl mycket tyckte jag, eller? Ville börja smått och sedan komplettera med en mal som "städar på botten" och en algätare som gör rent på rutorna.
Förra vecka köpte vi då mal, och blev rekommenderade att ha två malar för att dom vill ha sällskap. Men läste någonstans här inne att en mal vill ha 15 l, stämmer det? Dessutom ska dom ha maltabletter, stämmer det också? Dom är nämligen väldigt slöa och "tråkiga", så jag börjar bli orolig att dom inte har det bra. Guppysarna trivs jättebra tror jag. Dom är livliga och leker i vattenströmmen som blir av filtret och käkar bra och har redan fått yngel. 5-7 st (är lite svåra att räkna.)
Till mina frågor. Är det för trångt med två malar, 5 Guppys (med yngel) ocoh en algätare i ett 18 liters akvarium? Och ska malarna skötas på någor särskilt sätt? Finns det utrymme att köpa en algätare också? Är det en riktig tanke att ha några malar som städar och en algätare som håller rutorna rena och sedan lite Guppys som ynglar av sig lite och är roliga att följa?
Oj, det blev mycket.
Är mycket tacksam för svar!
PS. Vi har redan haft sorg då en av Guppy honorna dog redan efter någon dag, troligtvis fenröta trodde affären som gav oss medicin. Nu är dom krya allihopa. DS.