För litet akvarium? 18l till två malar och ett gäng Guppys?

#1 - 7 september 2006 18:40
Hej!

Min son (6år) har fått ett akvarium i födelsedagspresent. Det är bara 18 liter och när jag läst runt här så börjar jag bli fundersam om hur många fiskar vi har. Vet inte om jag litar på affären som vi varit hos vad gäller råd.

Vi började med 5 guppys. (Vill minnas från mina tonårsakvarier att dom var lättskötta och lätt fick yngel vilket är kul för sonen.) Affären sa att vi kunde ha 15-20 st Guppys, men det verkade lite väl mycket tyckte jag, eller? Ville börja smått och sedan komplettera med en mal som "städar på botten" och en algätare som gör rent på rutorna.

Förra vecka köpte vi då mal, och blev rekommenderade att ha två malar för att dom vill ha sällskap. Men läste någonstans här inne att en mal vill ha 15 l, stämmer det? Dessutom ska dom ha maltabletter, stämmer det också? Dom är nämligen väldigt slöa och "tråkiga", så jag börjar bli orolig att dom inte har det bra. Guppysarna trivs jättebra tror jag. Dom är livliga och leker i vattenströmmen som blir av filtret och käkar bra och har redan fått yngel. 5-7 st (är lite svåra att räkna.)

Till mina frågor. Är det för trångt med två malar, 5 Guppys (med yngel) ocoh en algätare i ett 18 liters akvarium? Och ska malarna skötas på någor särskilt sätt? Finns det utrymme att köpa en algätare också? Är det en riktig tanke att ha några malar som städar och en algätare som håller rutorna rena och sedan lite Guppys som ynglar av sig lite och är roliga att följa?

Oj, det blev mycket.
Är mycket tacksam för svar!

PS. Vi har redan haft sorg då en av Guppy honorna dog redan efter någon dag, troligtvis fenröta trodde affären som gav oss medicin. Nu är dom krya allihopa. DS.
#2 - 7 september 2006 18:52
Hejsan!

Ja, aningen litet är det faktiskt. Jag skulle rekomendera er att kanske köpa ett lite större akvarium. Malar vill ofta kunna gräva i bottenmaterialet så därför bör det vara relativt grovkornigt, många vill kunna gömma sig i tex grottor.

Om guppy kan du läsa här: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=34

Visst är det en riktig tanke att ha några fina och roliga fiskar och en städpatrull, tänk på att de allra flesta fiskar vill ha lite utrymme att simma omkring på, men dessutom någonstans att gömma sig och en del växter :)

Lycka till!
#3 - 7 september 2006 18:57
Till mina frågor. Är det för trångt med två malar, 5 Guppys (med yngel) ocoh en algätare i ett 18 liters akvarium? Och ska malarna skötas på någor särskilt sätt? Finns det utrymme att köpa en algätare också? Är det en riktig tanke att ha några malar som städar och en algätare som håller rutorna rena och sedan lite Guppys som ynglar av sig lite och är roliga att följa?

Ja.
#4 - 7 september 2006 19:06
Tack Zeraphia!

Dom har en hel del miljöer att gömma sig; rätt mkt växter, en lava sten med håligheter och en Mangrove-rot. Men inte så mkt grus att gräva ner sig i. Tanken med ett litet akvarium i början var för att se hur intresset håller i sig hos sonen och sedan skaffa ett större. Men ett 18 l verkar svårt att ha ngt i.

Fluander: Var det svar JA på alla frågorna?

Tack för svar! Tror malarna måste flytta till något större. Tyvärr.
#5 - 7 september 2006 19:11
Skippa algätaren det är nog trångt som det är, desutom är nog malarna bättre algätare än algätaren beroende på vilken sort det är.

Jag antar att malarna är ganska små nu men dom behöver mer utrymme med tiden så då kanske du kan sälja tillbaka dom till affären.

Vilken sort av guppy har du ?

Egentligen är det nog bara några Endlers eller räkor som går att ha i ett så litet akvarium.
#6 - 7 september 2006 19:15
yogini skrev:
Tack Zeraphia!

Dom har en hel del miljöer att gömma sig; rätt mkt växter, en lava sten med håligheter och en Mangrove-rot. Men inte så mkt grus att gräva ner sig i. Tanken med ett litet akvarium i början var för att se hur intresset håller i sig hos sonen och sedan skaffa ett större. Men ett 18 l verkar svårt att ha ngt i.

Fluander: Var det svar JA på alla frågorna?

Tack för svar! Tror malarna måste flytta till något större. Tyvärr.
Det är bra att du börjar smått till grabben och ser om intresset håller i sig det brukar avta det där rätt så snart när dem inte kan klappa eller kela med fiskarna:) malarna behövs väl inte igentligen till det lilla karet knappt dem fyller någon funktion med så små fiskar i sen trivs dem nog inte iheller i ett litet kar.Sen får man köpa ett större om det nu visar sig att han är intresserad.
#7 - 7 september 2006 19:16
och vad är det för mal? corydoras eller sugmal?
#8 - 7 september 2006 19:27
Tack för svar alla!

Albjohn: Jag vet inte vilken sorts Guppys det är tyvärr. Malarna är runt 4 cm långa.

Stene: Jag önskar att jag kunde lämna tillbaka dom, men det går väl inte pga smittrisk.

Åheim: Jag vet inte vilken sorts mal det är heller. Jag bad om en passande mal i affären, men jag tror inte att det är sugmal för dom verkar inte ha den munnen. Dom suger inte på rutorna heller.
#9 - 7 september 2006 19:30
yogini skrev:
Tack för svar alla!

Albjohn: Jag vet inte vilken sorts Guppys det är tyvärr. Malarna är runt 4 cm långa.

Stene: Jag önskar att jag kunde lämna tillbaka dom, men det går väl inte pga smittrisk.

Åheim: Jag vet inte vilken sorts mal det är heller. Jag bad om en passande mal i affären, men jag tror inte att det är sugmal för dom verkar inte ha den munnen. Dom suger inte på rutorna heller.
då är det pansar malar kanske dem blir inte mycket större iheller dem är till för att äta överbliven mat m.m
#10 - 7 september 2006 19:32
nu tänker jag på corydoras är det såna du har
#11 - 7 september 2006 19:35
Åh, stene. Jag önskar jag visste. Jag får nog fråga i affären. Men det är kanske för litet med 18 l för två, även om dom inte blir större?
#12 - 7 september 2006 19:38
för litet är det givetvis men om du nu har dem så får dem väl vara kvar
#13 - 7 september 2006 20:19
Ok, då är det nog inga bra algätare och förmodligen är det vanlig guppy du har och dom blir ju numera ganska stora.

Endlers blir ju betydligt mindre och kanske passar bättre i ett så litet akvarium.

Men malarna blir nog för mycket, hör med affären om du kan lämna tillbaka dom i annat fall får du väl låta dom vara kvar ett tag och se hur det utvecklar sig eller så kanske du känner någon som kan adoptera dom.

Sedan är det som Stene säger att intresset hos barn brukar avta men risken är stor att du själv blir fast i hobbyn och då löser det sig självt eftersom du då snart vill ha ett större akvarium.

Hur som helst lycka till.
#14 - 7 september 2006 20:46
Tack Albjohn!
#15 - 8 september 2006 00:08
Hej yogini!

Det finns i stort sett inga fiskar som trivs i ett 18 liters akvarium. Tänk dig själv att leva i ett så begränsat utrymme. Vad gäller malarna så finns det hur många olika arter som helst, men jag har aldrig hört talas om en mal som trivs i ett så litet akvarium. Du kan iaf fråga affären vad det är för malar.

Jag vill inte låta hård men egentligen är det bara räkor som du skulle kunna ha däri. Ett så litet akvarium har ytterligare en stor nackdel. Det lämnar inga felmarginaler. Varför inte köpa ett lite större? Runt 60 liter kanske? Man kan hitta kompletta akvarier på nätet till väldigt schyssta priser.
#16 - 8 september 2006 06:12
Hej Batski!

Jo, jag börjar inse att akvariet är för litet. Min son fick det i födesledagspresent . Det såldes som ett akvrarium lämpligt för barn, "Allt-i-ett" med filterpump och sand och håv och aquasafe m.m. Jag frågade i fiskaffären hur många fiskar jag kunde ha, och jag påminnde dom när jag vill köpa malar för att hålla rent på botten hur litet akvariet är. Han måste helt enkelt ha glömt när han sålde mig två malar. Jag vet inte riktigt hur dom "ska betee sig" men dom är väldigt stilla. Guppysarna däremot verkar trivas jättebra, äter och leker och ynglar av sig. Tanken var att om intresset kvarstår hos min son så ska vi köpa ett större akvarium. Det kanske får bli tidigare än jag tänkt mig.

Tack för alla svar!
Yogini
#17 - 8 september 2006 08:31
om jag inte minns fel så vill corydoras ha stim på fler än 2 fiskar. kan vara bra att köpa några till om du köper ett större akvarium
#18 - 8 september 2006 09:26
Hej yogini!

yogini skrev:
Jo, jag börjar inse att akvariet är för litet. Min son fick det i födesledagspresent . Det såldes som ett akvrarium lämpligt för barn

Jag kan inte tänka mig att det är lämpligt för barn. Barn behöver mycket större utrymme än 18 liter för att trivas ;) :D OK, skämt åsido, jag är övertygad om att det är viktigt att barn lär sig respekt för om omtanke om alla levande och det tror jag inte man gör när man lär sig att man kan hålla djur instängda i såna minimala utrymmen.

yogini skrev:
"Allt-i-ett" med filterpump och sand och håv och aquasafe m.m.

Man kan hitta en del olika kompletta akvariepaketerbjudanden där akvariet är större.

yogini skrev:
Jag frågade i fiskaffären hur många fiskar jag kunde ha, och jag påminnde dom när jag vill köpa malar för att hålla rent på botten hur litet akvariet är. Han måste helt enkelt ha glömt när han sålde mig två malar.

En sak som man tidigt får lära sig som akvarist är att akvariebutiker vill sälja. Många struntar fullständigt i hur fiskarna får det. Märkligt nog så är även deras kunskaper ofta ganska bristfälliga.

yogini skrev:
Jag vet inte riktigt hur dom "ska betee sig" men dom är väldigt stilla.

Påminner dina malar om den här? http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=308 I så fall så är de stimfiskar som behöver vara minst 5-6 st för att känna sig trygga. Dessutom behöver som du kan se mycket större utrymme. Jag vet inte vad du har för sand/grus, men dessa måste även ha fin sand på botten. Jag är tyvärr övertygad om att dina malar mår väldigt dåligt och jag lider med dem.

Olika fiskar har väldigt olika behov vad gäller miljö, utrymme, temperatur och andra vattenparametrar, så man bör alltid ta reda på en fisks egenskaper och behov innan man bestämmer sig för att köpa den.

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=308Guppysarna däremot verkar trivas jättebra, äter och leker och ynglar av sig.[/QUOTE]

Hmm, att ett djur äter och parar sig betyder inte nödvändigtvis att det trivs. Dessa är primära och väldigt fysiska behov som behöver tillfredställas. Det finns otaliga exempel på djur som får leva instända i väldigt små utrymmen och som mår väldigt dåligt men de äter och parar sig ändå. Enligt rekommendationerna ska guppy ha minst 40 liter: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=34 Visserligen är dessa bara rekommendationer men de finns av en anledning.

yogini skrev:
Tanken var att om intresset kvarstår hos min son så ska vi köpa ett större akvarium. Det kanske får bli tidigare än jag tänkt mig.

Jag tror att chansen att intresset kvarstår är betydligt större i fall akvariet är tillräckligt stort för fiskarna och din son får se de olika fiskarnas mer naturliga beteende. Dessutom är risken väldigt stor att ni får problem (med döda fiskar som resultat) med ett så litet akvarium Jag vill som sagt inte låta hård och negativ, men att ha fiskar i ett så litet akvarium är ju... ja djurplågeri. Sorry
#19 - 8 september 2006 09:49
#20 - 8 september 2006 09:55
Ja precis. De skulle funka. Det finns en del olika arter i olika storlekar: http://www.azgardens.com/shrimpfactory.php
#21 - 8 september 2006 13:13
OK!

Jag har förstått att vårt akvarium är för litet.

Och det var ett fasligt tjatande om räkor (skämtar)!!! Men, vi vill inte har räkor. Det blir till att skaffa ett större akvarium istället.

Trevlig helg!
#22 - 8 september 2006 13:30
Ett större akvarium låter mycket bra :D Om du siktar in dig på ett 60 liters eller större får du helt andra möjligheter eftersom minimigränsen för ett flertal arter går vid 60 liter.

Lycka till!
#23 - 8 september 2006 19:41
min åsikt är att gränsen går vid hundra+ då man i 50 nästan bara får plats med en eller två sorters fisk.... med hundra liter får man plats med ett stim, bottenätare, mal, och en huvudfisk.

har själv 50 som största just nu, så jag vet vilka begränsningar det ger..
#24 - 8 september 2006 20:22
Ja jag håller med. Men mycket hellre 60 liter än 18. Det finns fiskar som ba bo i 60 liter vatten utan att må dåligt. Och det kan kännas som ett alltför stort steg mellan 18 och 100l. Därför föreslog jag 60l som minimivolym. Men det är ju klart att ju större desto bättre :D
#25 - 9 september 2006 08:44
Tack för alla era svar! :-)

OK! Jag glasar in mitt vardagsrum och fyller det med vatten... ;-)

När jag var 15 år och yngre hade jag faktiskt ett 80 l akvarium. Det kändes inte jättestort men inte jättelitet heller. Och jag hade nog en 10-15 fiskar däri, an blandning av "the usual suspects" - guppys, mollys, neontetror, en liten mal och en algäter, en guldfisk, m.fl. Jag hade jättekul med akvaritet och fiskarna verkade trivas. Hade aldrig några alvarliga problem med fiskdöd el. dyl. Kunde ibland få ngt som kallades pricksjukan vill jag minnas, och då droppade man i några blå droppar så hela akvariet blev blått och så blev fiskarna friska. Har för mig att pricksjukan kunde komma av att man inte hade koll på temperaturen ordentligt. På den tiden hade man inga biofilter heller utan en syrepump. Jag började med en lites rund glasskål med en guldfisk, avancerade till en 12 l plastakvarium och fick sedan 80 l akvariet. Det gick bra då för mig, så det var därför jag vill göra om samma resa med min son, men hoppa över glasskålen.

Jag kollade in större akvarier i fiskaffären igår. 60-70 l för strax under tusenlappen inkucive allt. Är det normalpris?

Det är möjligtvis ingen av er som känner till en bra akvarieaffär i Uppsala? Ska man undvika dom som har döda fiskar i akvariet helt? Verkar svårt för jag har ännu inte varti inne i en affär som inte har haft 1-2 döda fiskar.
#26 - 9 september 2006 09:04
låter dyrt..... jag köpte mitt 63 liters för 600 kr(nytt). Kolla annars på Blocket de säljer bra/billiga kar.....köpte mina 2 första kar där och de fungera jättebra.
#27 - 9 september 2006 09:12
yogini skrev:
OK! Jag glasar in mitt vardagsrum och fyller det med vatten... ;-)

Utmärkt idé ;)

yogini skrev:
Jag kollade in större akvarier i fiskaffären igår. 60-70 l för strax under tusenlappen inkucive allt. Är det normalpris?

Det varierar en del beroende på var i landet man bor... Jag vill avråda dig från att skaffa några guldfiskar den här gången. De stackarna måste vara de mest trångbodda och olyckliga fiskarna i hela akvarievärlden. Det de flesta inte vet är att guldfiskar kan bli över 30cm långa och leva i över 30 år om de får de rätta förutsättningarna. Dessutom är det inte att rekommendera att bland kallvattensfiskar med tropiska fiskar.

yogini skrev:
Ska man undvika dom som har döda fiskar i akvariet helt? Verkar svårt för jag har ännu inte varti inne i en affär som inte har haft 1-2 döda fiskar.

Va? :eek: Du menar väl inte i varje akvarium va?. Visst kan det bli nåt dödsfall ibland. Men de ska inte bara låta liken ligga kvar. Du kanske kan kolla i Sthlm?
#28 - 9 september 2006 16:57
Nej inte i varje akvarie. Totalt i affärn som jag kunde se. Men man ser väll inte alla heller. Det var just två malar i två skilda akvarier som mumsnade på varsin död fisk. Påminde om filmerna man sett på NationalGeographic när lejonen käkar sina byten med stor kraft och yviga rörelser.
#29 - 9 september 2006 17:18
Man ska inte plåga djur i för små burar, men alltså guppy har absolut inga problem att trivas och föröka sig och dessutom ha ett någorlunda naturligt beteende i 18 liter vatten. Malarna hade jag skippat helt och haft lite snäckor istället. Finns i närmsta vass och där är de gratis. Guppy trivs med mycket växter också. Kanske Ceratophyllum som är lättodlad och snabbväxande. Ceratophyllum hittar du i de flesta sjöar och smådammar vid Uppsala. Funbosjön är ett säkert tips. Så här ser den ut:

http://linnaeus.nrm.se/flora/di/ceratophylla/cerat/ceradem.html

Titta noga på bladen på bilden och i verkligheten. Om du tar Myriophyllum i stället blir det mycket svårare att odla.

Man måste inte slänga ut tusentals kronor direkt. Man ska bara akta sig för att ha för mycket fisk och för stora fiskar.
#30 - 9 september 2006 17:41
yogini skrev:
Nej inte i varje akvarie. Totalt i affärn som jag kunde se. Men man ser väll inte alla heller. Det var just två malar i två skilda akvarier som mumsnade på varsin död fisk. Påminde om filmerna man sett på NationalGeographic när lejonen käkar sina byten med stor kraft och yviga rörelser.

I stort sett alla fiskar är asätare (vilket har stora fördelar i ett akvarium). Om du ser lik varje gång du besöker akvariebutiken bådar det inte bra.
#31 - 9 september 2006 20:48
Jag tror faktiskt inte att jag någonsin varit i en affär som inte haft nååågon död fisk i någon tank.
#32 - 9 september 2006 20:59
yogini skrev:
Jag tror faktiskt inte att jag någonsin varit i en affär som inte haft nååågon död fisk i någon tank.

De flesta akvarieaffäre jag har varit inne i har också döda fiskar, mycket tråkigt. Det gör att man inte handlar där utan tar de välskötta som kanske är lite dyrare. Många av de "döda fiskar" affärerna har ofta fullt med olika sorters alger i sina akvarier också....
#33 - 11 september 2006 18:32
testa sonen lite först.. säg att du kan tänka dig att köpa ett akvarium med allt för max 1000:- fråga sonen om han vill ha ett akvarium eller ett utav de större lego paketen eller vad nu din son gillar att leka med.

om nu sonen tar legot eller vad det är så kan du trösta dig med att du slipper alla effterkostnader.
#34 - 12 september 2006 06:35
Han skulle välja LEGOt utan att blinka......

Men jag vill hålla liv i hans intresssen som INTE är leksaker. Och en av hans favoritsysselsättningar är att besöka akvarier och titta på fiskarna. Vet inte hur många gånger vi varit till Aquaria på Djurgården i Stockholm. Ett av våra stamställen i den stora staden. Om några veckor ska vi faktiskt till Göteborg (ser att det är din hemstad) och då blir det Universeum!!

Nej, inget mera LEGO. Inte istället för akvarium. Och så tycker jag ju faktiskt själv att det är kul också.... ;)
#35 - 12 september 2006 07:37
Jag vet inte hur det är uppåt landet men i Malmö kan du köpa kompletta 60 liters akvarium (filter, aqua-safe, håv, lampa och annat roligt) "start-paket" för runt 600 kr i akvarieaffärer (en har just nu ett månadserbjudande på ett 60 kar med det mesta för 395 kr - helt otroligt lågt tycker jag, lägre än glocalnet t.o.m. :))

Kolla också Hornbach om du har en i närheten (den i Malmö är riktigt bra tycker jag om man skall köpa tillbehör eller växter) brukar vara mkt billigare.

Annars kolla också blocket, fast om du bara skall ha 60-100 liters kar så skulle jag hellre köpa ett nytt "paket" ingen prisskillnad alls nästan.

mvh
#36 - 12 september 2006 08:52
Jag fick tag i mitt 62L för ca 600 :- .
Det är femkantigt (snedskurna hörn) och jättefint - en riktig prydnad i rummet :D . Det var alltså nytt allting, köpt i djuraffär!

Då ingick det mesta såsom pump/filter, belysningsramp, termometer, håv o.s.v...
Ett riktigt startpaket som jag blev jättenöjd med!

Bor i Västerås
#37 - 12 september 2006 09:26
Grattis! Dina fiskar kommer säkert att bli glada :)

Tänk nu när du startar upp det nya akvariet på att flytta filtret från det lilla över till det nya och låta det gå paralellt med det nya filtret i 1 månad, så du tar vara på filterbakterierna.
#38 - 12 september 2006 09:52
Oj det var billigt! Särskilt erbjudandet för stax under 400:- spänn.

Alla start-paket som jag sett har haft en lysramp innuti en svart plastkåpa liksom. Det ser ut som om akvariet har ett svart plastlock. Jag tycker det är lite bökigt när man ska mata fiskarna bla.
#39 - 12 september 2006 13:37
yogini skrev:
Han skulle välja LEGOt utan att blinka......

Men jag vill hålla liv i hans intresssen som INTE är leksaker. Och en av hans favoritsysselsättningar är att besöka akvarier och titta på fiskarna. Vet inte hur många gånger vi varit till Aquaria på Djurgården i Stockholm. Ett av våra stamställen i den stora staden. Om några veckor ska vi faktiskt till Göteborg (ser att det är din hemstad) och då blir det Universeum!!

Nej, inget mera LEGO. Inte istället för akvarium. Och så tycker jag ju faktiskt själv att det är kul också.... ;)

hehe.. Vadå gillar du inte att elka med Lego :confused:
Jag tror nog din son kommer att gå i moll om han gillar akvarier inne i Universeum.. Men jag tror det finns lite fler akvarium här i göteborg med..
och några riktigt bra zoo butiker.

Men om du nu har de målsättningarna tycker jag inte du ska tveka alls det kanske du inte gör längre iof. själv köpte jag mitt första akvarium för 3 månader sedan och sparar redan till ett 720 det är ett gift det här, och så jävla kul när man lyckas. köp ett >70l aquael paket till honom/dig :)
#40 - 12 september 2006 13:56
Joodå! Jag älskar LEGO. Men det finns annat i livet också, vilket min son ofta glömmer bort..;)

Jisses! Kan knappt föreställa mig hur stort ett 700 l akvarium skulle se ut. :o

Finns det fler akvarium är Universeum i GBG?
#41 - 12 september 2006 16:08
När jag nån gång flyttar till en större bostad ska det bli ett par 1000 liters akvarier :D
#42 - 12 september 2006 16:20
Får man påminna herrarna om att det inte är storleken som räknas ;)
#43 - 12 september 2006 22:00
Nu pratade vi akvarier va? ;)
#44 - 13 september 2006 06:40
Klart ni gjorde! :D
Själv kör jag efter mottot "Less is more!". ;)
#45 - 14 september 2006 21:17
Mitt akvarium är ganska litet men det luktar som ett stort..

Jo det ska finnas fler eller ett till iaf, men det var när jag gick på dagis jag var där sisst minns att de hade krokodiler och sådant..

Slottskogen måste du ta honom till med och se på sälarna och pingvinerna.
#46 - 15 september 2006 10:28
Tack!

Då får det bli slottsskogen på programmet också! Sälarna är en favorit....
#47 - 16 september 2006 20:59
har ni/du funderat på kampfisk?
minimi för den är 15 liter.
det finns väldigt många nackdelar med små akvarium te.x att man måste rengöra det oftare och så är det inte så lätt att få igång bakteriekulturen till skilnad från sådana kar som minst är 50 liter.
rekomenderade nybörjarkar borde vara på 50-100 liter enligt mig.
ni måste också tänka på att ALDRIG byta allt vatten utan ca 30% i veckan.
#48 - 16 september 2006 22:55
aTomiCa skrev:
har ni/du funderat på kampfisk?

minimi för den är 15 liter.

Var har du fått den informationen ifrån??? På zoopets infosida står det minst 50 liter: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=233

I naturen är deras revir på ca 120cm diameter.
#49 - 16 september 2006 23:30
Den här kräver bara 30 L.

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=232
#50 - 16 september 2006 23:36
teamr86 skrev:

Fel länk där! Betta imbellis som du har länkat till är mindre än den vanliga kampfisken, Betta splendens: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=233
#51 - 16 september 2006 23:40
batski skrev:
Fel länk där! Betta imbellis som du har länkat till är mindre än den vanliga kampfisken, Betta splendens: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=233

Hmmm. jag är en idiot. Jag ser inga skillnader på bilderna för jag sa bara att den fisken kräver endast 30 L men sen så säger du att den fisk som jag visar upp är en fel fisk som jag visar fastän jag visar den och visar mig en annan fisk. hmmmmm..............
#52 - 16 september 2006 23:45
teamr86 skrev:
Hmmm. jag är en idiot. Jag ser inga skillnader på bilderna för jag sa bara att den fisken kräver endast 30 L men sen så säger du att den fisk som jag visar upp är en fel fisk som jag visar fastän jag visar den och visar mig en annan fisk. hmmmmm..............

Jag ber om ursäkt, men jag hade missuppfattat ditt tidigare inlägg. Jag trodde att du hade blandat ihop länkarna och att du menade att den vanliag kampfisken bara behövde 30 liter. Sorry [:o]
#53 - 17 september 2006 09:27
batski skrev:
Jag ber om ursäkt, men jag hade missuppfattat ditt tidigare inlägg. Jag trodde att du hade blandat ihop länkarna och att du menade att den vanliag kampfisken bara behövde 30 liter. Sorry [:o]

Det är lungt. Ingen personligt eller sånt, va bara trött så jag blev lite halv sur. Men det är inte ditt fel.[:o]
#54 - 17 september 2006 10:36
Hehe, jag var också trött, så det var nog därför jag missuppfattade ditt inlägg [:o]
#55 - 17 september 2006 18:53
batski skrev:
Var har du fått den informationen ifrån??? På zoopets infosida står det minst 50 liter: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=233

I naturen är deras revir på ca 120cm diameter.

hör med nyalbel på zoonen;)
hon har hållt på med just kampfiskar i flera år och har tom egen hemsida om dom..
tja, hon har jag hört det från.
#56 - 17 september 2006 21:10
Lugn grabbar och tjejer (svårt att veta när man har signaturer...)!
Jag har inga planer på kampfisk. Inte i nuläget i alla fall.

Än så länge går det bra (peppar peppar) med det lilla akvariet.
Nu är det ca 4 v sedan vi startade. Jag byter ca 25% av vattnet en gång i veckan. Varje gång har jag i Aquasafe, Streszyme och Aquavital. Fiskarna lever, men jag vet att det inte är det enda som avgör, att dom lider när det är för ont om utrymme. Så det blir ett större akvarium snart. Tycker att det är rätt kul med Guppys just nu, så det blir nog det fortsättningsvis också. Och så något som håller lite rent. Funderar på ett "biotop"akvarium för Guppysarna men vet inte riktigt hur det skulle se ut. Som en flod va?

Simma lugnt!
#57 - 18 september 2006 07:40
yogini skrev:
Fiskarna lever, men jag vet att det inte är det enda som avgör, att dom lider när det är för ont om utrymme. Så det blir ett större akvarium snart.

Större akvarium :D
#58 - 18 september 2006 08:54
Ja, ja, jaaaaa Batski. Sluta tjata ;)

Ge mig istället tips om hur ett bra akvarium för Guppys skulle se ut. (Ett större givetvis :D ) Ett som dom känner sig hemma i.

Hur efterliknar man en flod i sydamerika?
sand? mangroverötter? Inga räkor va?
#59 - 18 september 2006 09:00
Mycket växter gillar guppy! Så yngel kan gömma sig! Annars? Vatten kanske? :)
#60 - 18 september 2006 09:11
Jag vet tyvärr inte riktigt hur deras ursprungliga hemtakter i Centralamerika ser ut, men jag vet att de finns lite överallt i den tropiska världen och är ganska anpassningabara.

De vill gärna ha en del växter, även flytväxter. Mangroverötter låter som en bra idé. Beträffande bottnen tror jag inte de bryr sig om i fall den består av fin sand eller grus eftersom de inte är på botten så mycket.

Ingen aning om det finns räkor där, men kan mycket väl tänka mig. Det finns ju en mängd små sötvattensräkor runt om i världen. De skulle iaf inte ha några problem med räkorna.
#61 - 18 september 2006 09:33
Det kanske finns räkor där också. Kollade upp körsbärsräkorna och dom kom från asien i alla fall, men det finns säkert andra varianter i Centralamerikat.

Mycket växter. Bra, det har dom redan nu. Så det får det bli.

Sand eller grus? Flodbäddar brukar väl vara mest sand, eller? Men spelar kanske inte så stor roll för Guppysarna. Men ska där finns malar så bör det nog vara sand, eller?

Vatten? Ok då tar jag det också ;)

Tack! :D
#62 - 18 september 2006 09:49
yogini skrev:
Sand eller grus? Flodbäddar brukar väl vara mest sand, eller?

Det beror väl på hur stark strömmen är. En del bergsbäckar rinner över grus och stenar. Men jag tror guppy lever i större flodar/laguner/sjöar och där är det antagligen sand eller lera på botten.

yogini skrev:
Men spelar kanske inte så stor roll för Guppysarna. Men ska där finns malar så bör det nog vara sand, eller?

När du säger malar så pratar du om otaliga arter som har vitt skillda behov. Pansarmalar behöver sand men för många L-malar spelar det ingen roll. Många av dem lever i ganska strömma vattendrag bland stenar och rötter.
#63 - 18 september 2006 10:31
OK! Jag får välja mal när jag valt botten ocvh storlek på akvariet.

Tack för alla råd och tips!

Annons