För litet ?

Delimes
#1 - 18 mars 2008 19:56
Hej. Jag har ett akvarium på 45 L. I det har jag 6 guppys, en mal på 10 cm och 3 slöjstjärtar. Komemr så småning om skaffa några fler, men en fråga, har jag för litet akvarium för detta? Jag skaffa många fler guppys, menmen.
#2 - 18 mars 2008 19:59
Skaffa inga mer guppys
om du vill ha mer fiskar så
Skaffa nytt akvarium du kan ju ha kvar det gamla men slösjärt vill minst ha 100l
#3 - 18 mars 2008 20:00
Hej!

45L är tyvärr alldeles för litet för Slöjstjärtar, som helst ska ha minst 120L. Du borde nog försöka flytta på dom. De 6 guppysarna kan du ju ha kvar. Vad har du för mal?
Delimes
#4 - 18 mars 2008 20:08
Charlottis skrev:
Hej!

45L är tyvärr alldeles för litet för Slöjstjärtar, som helst ska ha minst 120L. Du borde nog försöka flytta på dom. De 6 guppysarna kan du ju ha kvar. Vad har du för mal?

kan tyvärr inte namnet, med den har något med "segel" att göra, dom blir gigantsiska, men det tar ett bra tag, flera år.
Delimes
#5 - 18 mars 2008 20:24
jag måste säga att jag hittade min gravida hona med bakdelen i en buske.hon "flåsade". Kand et vara dags då? Hon är typ, smällfet.
#6 - 18 mars 2008 20:32
Delimes skrev:
jag måste säga att jag hittade min gravida hona med bakdelen i en buske.hon "flåsade". Kand et vara dags då? Hon är typ, smällfet.

Kan vara dags då :)
Delimes
#7 - 18 mars 2008 20:35
Nina82 skrev:
Kan vara dags då :)

Ååååh vad kul! :D

kolla här, här är min hona hur hon ser ut, (NY TAGNA BILDER)

http://www.pixbox.se/pic_show_id19187351.html
http://www.pixbox.se/pic_show_id19187353.html
http://www.pixbox.se/pic_show_id19187352.html
#8 - 20 mars 2008 08:38
Fin hona!

Det var en vacker hona du har fåttt tag på....hon föder nog snart massa med fina yngel ;)
#9 - 20 mars 2008 08:51
Hej.

Hon e snart smal & smärt igen, din guppyhona. Det e dax för bebisar där ;)
Tyvärr så tror jag inte bebbarna kommer klara sig då slöjstjärtar tycker bebbar e smaskens... & så e ju karet för litet för dom så om du vill ha bebbar så skulle jag råda dig till att antingen köpa ett minst 120 liters kar & flytta över dom i alternativt att gå tillbax till butiken med dom & kanske byta mot nån växt eller mat eller nåt sånt. Inga mer fiskar för det får du gott om snart ändå :p

Malen du har kanske e en Gibbiceps? Det verkar vara min favvofisk, skulle vilja ha bara såna men det går ju inte eftersom om blir så stora. Men jag har 5 st ;) Den sista var 5 cm när jag köpte den för ett drygt halvår sen & den är nu 17 cm så det tar ine flera år för dom att växa sig stora. Min största på 30 cm, han var 10 för ett år sedan. Så din skulle behöva ett större kar, akternativt byta till en ancistrus.
Du kan titta i artbeskrivningarna här på zoopet för att klargöra ifall det är en sådan eller lägga ut honom på bild här i tråden.

Välkommen till akvarievärlden & lycka till med din fiskar! :D

Mvh Eva
Delimes
#10 - 20 mars 2008 20:47
EvaPeva skrev:
Hej.

Tyvärr så tror jag inte bebbarna kommer klara sig då slöjstjärtar tycker bebbar e smaskens... & så e ju karet för litet för dom så om du vill ha bebbar så skulle jag råda dig till att antingen köpa ett minst 120 liters kar & flytta över dom i alternativt att gå tillbax till butiken med dom & kanske byta mot nån växt eller mat eller nåt sånt. Inga mer fiskar för det får du gott om snart ändå :p

Malen du har kanske e en Gibbiceps? Det verkar vara min favvofisk, skulle vilja ha bara såna men det går ju inte eftersom om blir så stora. Men jag har 5 st ;) Den sista var 5 cm när jag köpte den för ett drygt halvår sen & den är nu 17 cm så det tar ine flera år för dom att växa sig stora. Min största på 30 cm, han var 10 för ett år sedan. Så din skulle behöva ett större kar, akternativt byta till en ancistrus.

Du kan titta i artbeskrivningarna här på zoopet för att klargöra ifall det är en sådan eller lägga ut honom på bild här i tråden.

Mvh Eva

Jag har etyt yngelkar, för två honor i taget.
Det är två "våningar", och den gör så att honorna inte kommer åt ynglen. Ganska bra faktiskt.

Tänkte bara ifall det var dags snart.

En fråga, hur ser jag att det är dags? Märker jag det på hennes beteende?
Delimes
#11 - 20 mars 2008 20:50
EvaPeva skrev:
Hej.

Mvh Eva

Jag har ett yngelkar, för två honor i taget.
Det är två "våningar", och den gör så att honorna inte kommer åt ynglen. Ganska bra faktiskt.

Tänkte bara ifall det var dags snart.

En fråga, hur ser jag att det är dags? Märker jag det på hennes beteende?
Delimes
#12 - 20 mars 2008 20:58
jag kollade på bilder på gibbiceps, det är en sån jag har!
#13 - 21 mars 2008 13:01
Hejhej! Detta är fd. Delimes. Bara så att ni vet :D
#14 - 21 mars 2008 13:29
Delimes skrev:
kan tyvärr inte namnet, med den har något med "segel" att göra, dom blir gigantsiska, men det tar ett bra tag, flera år.

Segelfenspleco, aka gibbiceps. Jag måste säga att jag blir riktigt ledsen och upprörd när jag läser detta :( Varför i hela världen har du gått och skaffat en fisk som du vet blir gigantisk när ditt akvarium bara är på 45 liter? Fiskar som tvingas bo i alltför små akvarier kan för det mesta inte ens utvecklas normalt.

Så om du inte har planer på att skaffa ett 600 liters akvarium inom en snart framtid, tycker jag du ska se till att omplacera den stackars fisken.
#15 - 21 mars 2008 14:22
När du säger det så låter det helt fel. Jag går til len fiskexpert och handlar, han vet att jag har 45 L , och han sa att det går helt utmärkt, eftersom att den är ganska liten just nu. Och han sa att den som orkar ha dom så pass länge, kan dom bli väldigt stora.
#16 - 21 mars 2008 14:32
Saken är den att om man har för litet utrymme slutar själva fisken att växa, men inuti fisken växer fortfarande organen och fisken får lida.
#17 - 21 mars 2008 14:32
Vaddå orkar?? Skaffar man en fisk ska man också ha möjligheten att ha kvar fisken för resten av hennes/hans liv. Sen kan ju saker och ting förändras så man kanske är tvungen att omplacera fiskar ändå efter ett tag. Men att skaffa ett djur som man redan från början vet att man inte kan behålla är verkligen inte ansvarsfullt :(

Jag blir så upprörd över alla dessa akvarieaffärer som bara vill sälja och ger en massa skitråd till sina kunder :mad:
#18 - 21 mars 2008 14:33
Ciwa skrev:
När du säger det så låter det helt fel. Jag går til len fiskexpert och handlar, han vet att jag har 45 L , och han sa att det går helt utmärkt, eftersom att den är ganska liten just nu. Och han sa att den som orkar ha dom så pass länge, kan dom bli väldigt stora.

Vaddå orkar?? Skaffar man en fisk ska man också ha möjligheten att ha kvar fisken för resten av hennes/hans liv. Sen kan ju saker och ting förändras så man kanske är tvungen att omplacera fiskar ändå efter ett tag. Men att skaffa ett djur som man redan från början vet att man inte kan behålla är verkligen inte ansvarsfullt :(

Jag blir så upprörd över alla dessa akvarieaffärer som bara vill sälja och ger en massa skitråd till sina kunder :mad:
#19 - 21 mars 2008 14:34
Nina82 skrev:
Saken är den att om man har för litet utrymme slutar själva fisken att växa, men inuti fisken växer fortfarande organen och fisken får lida.

Och dör i förtid.
#20 - 21 mars 2008 14:47
Jag tycker du ska ge bort/sälja dina slöjstjärtar och malen. Satsa på Guppy (gärna Endlers Guppy) och en eller två små malar, tex Otocinclus.
#21 - 21 mars 2008 17:23
Jag håller med vad gäller slöjstjärtarna och malen. Men otocinclus skulle jag verkligen inte rekommendera (och absolut inte bara 2, de är ju stimfiskar så minst 6 ska de vara) då dessa är väldigt känsliga och svälter inte sällan igen i mindre akvarier när det inte finns några alger kvar.

Istället för otocinclus skulle jag rekommendera räkor och/eller snäckor. Dessa är både trevliga och mycket duktiga på att äta alger.

Det finns fö en hel del små fiskar som skulle kunna bo i ditt akvarium. Här är några:

Kolglödstetra: http://www.aquahobby.com/gallery/e_Hyphessobrycon_amandae.php
Boraras brigittae: http://www.aquariumfish.com/aquariumfish/printer.aspx?aid=19844&cid=
Boraras merah: http://atlas.drpez.org/Boraras-merah-fotos/aad
Galaxyrasbora: http://www.jjphoto.dk/fish_archive/aquarium/celestichthys_margaritatus.htm
Prickig blåögonfisk: http://members.optushome.com.au/chelmon/Gertrud.htm
#22 - 21 mars 2008 17:28
Sorry, visste inte Otocinclus var stimfisk. Då kanske jag oxå ska ändra lite i mitt kar :)

Alltid lär man sig nåt nytt :p
#23 - 21 mars 2008 17:36
batski skrev:

Att Akvarieaffärer vissa inte alla ger skitråd håller jag med om,men inte det andra du skriver om personen i fråga vet vad han eller hon håller på med så ser jag inga konstigheter att man köper en fisk för att sen sälja eller skänka bort denna när denna blir för stor,själv har jag gått och köpt en Koi som ska gå i mitt 325 ett taga tills den blir för stor sen ska den sälja eller så ska den i dammen skulle jag vara en dålig person för att jag köpte denna fisk,är fullt medveten om att en stor Koi inte kan gå i 325L men det är den inte nu i framtiden blir den det.:)
#24 - 21 mars 2008 17:58
Jag är en nybörjare, (inget man kan skylla på) , och detta visste jag inte. Inget utav det har min "fiskexpert" sagt till mig, så självklart ska jag göra mig av med malen också, jag ska fara tillbaka med slöjstjärtarna och malen i utbyte mot annat. Tack för att ni hjälper och säger till ifall något är galet. Oerhört tacksam!

Förresten, ang mitt akvarium, har gjort en felräkning, det är inte 45 L, det är 54 L. :)
#25 - 21 mars 2008 18:23
Nina82 skrev:
Sorry, visste inte Otocinclus var stimfisk. Då kanske jag oxå ska ändra lite i mitt kar :)

Alltid lär man sig nåt nytt :p

Yep! Otos är stim/gruppfiskar precis som corydoras och parotocinclus :)
#26 - 21 mars 2008 21:04
Ciwa skrev:
Jag är en nybörjare, (inget man kan skylla på) , och detta visste jag inte. Inget utav det har min "fiskexpert" sagt till mig, så självklart ska jag göra mig av med malen också, jag ska fara tillbaka med slöjstjärtarna och malen i utbyte mot annat. Tack för att ni hjälper och säger till ifall något är galet. Oerhört tacksam!

Förresten, ang mitt akvarium, har gjort en felräkning, det är inte 45 L, det är 54 L. :)

Hej.
Vad har du för möjligheter att skaffa ett större akvarium istället för att ge bort dina fiskar? Med större akvarium är det lättare att uppnå stabilara vattenvärden, du kan ha flera fiskar och dessutom sådana som inte passar att ha i ett såpass litet akvarium.
#27 - 21 mars 2008 21:39
har tänkt att skaffa ett större, men några problem har jag, jag måste ha råd, det måste rymmas i mitt rum, (villket det inte gör), så. Och jag har inte tillåtelse att ha akvarium i resten av huset. Mor min gillar inte den tanken, dessvärre. :'( men större vill jag ha! :(
#28 - 21 mars 2008 21:45
#29 - 21 mars 2008 22:34
Ciwa skrev:

När jag klickar på den länken får jag:
Filen kan inte hittas

Filen du söker kan inte hittas, det beror med största sannolikhet på något av följande:
Du har blivit utloggad
Din webbläsare accepterar inte cookies
Du har ett antivirusprogram som blockerar cookies
#30 - 22 mars 2008 11:14
När jag klickar på den länken får jag:

Filen kan inte hittas

Filen du söker kan inte hittas, det beror med största sannolikhet på något av följande:

Du har blivit utloggad

Din webbläsare accepterar inte cookies

Du har ett antivirusprogram som blockerar cookies

Ursäkta, detta är de rätta länken.

http://www.pixbox.se/pic_show_id19245827.html

Säg gärna vad du tycker, jag är lång ifrån nöjd med mitt akvarium.
#31 - 22 mars 2008 11:39
Tycker det är bra att du har ganska många växter.

Om jag hade fått i uppdrag att göra en extreme aquarium makeover ;) i ditt akvarium, så skulle jag:

- bytt det grova gruset mot finare sand
- skaffat några red moore rötter
- valt ut en växt-art som får dominera

Och så skulle jag låta fantasin flöda med naturen som inspirationskälla. Det kan även vara väldigt lärorikt att titta på andra akvarier.
#32 - 22 mars 2008 12:17
batski skrev:
Tycker det är bra att du har ganska många växter.

Om jag hade fått i uppdrag att göra en extreme aquarium makeover ;) i ditt akvarium, så skulle jag:

- bytt det grova gruset mot finare sand

- skaffat några red moore rötter

- valt ut en växt-art som får dominera

Och så skulle jag låta fantasin flöda med naturen som inspirationskälla. Det kan även vara väldigt lärorikt att titta på andra akvarier.

Tack så mycket! Jag vill ha stort med rötter - tycker det är fint. Synd bara att dom kostar 300 :- st, en hel del pengar för en rot :/
#33 - 22 mars 2008 12:28
Ciwa skrev:
Tack så mycket! Jag vill ha stort med rötter - tycker det är fint. Synd bara att dom kostar 300 :- st, en hel del pengar för en rot :/

Vassego :)

Ja jag vet. Jag håller själv på och köper in red moore-rötter till mitt SA. Fast det får ta tid. Får köpa en rot i taget när jag ser en som jag tycker är fin och när jag har råd. Till slut kommer jag förhoppningsvis att ha samlat på mig tillräckligt med rötter för att möblera om i akvariet.

Nånting som du kan göra är att fråga i affären om de inte har några små grenar över som du kan köpa. Lite små grenar på botten ger ofta en naturlig look.
#34 - 22 mars 2008 13:13
batski skrev:
Vassego :)

Ja jag vet. Jag håller själv på och köper in red moore-rötter till mitt SA. Fast det får ta tid. Får köpa en rot i taget när jag ser en som jag tycker är fin och när jag har råd. Till slut kommer jag förhoppningsvis att ha samlat på mig tillräckligt med rötter för att möblera om i akvariet.

Nånting som du kan göra är att fråga i affären om de inte har några små grenar över som du kan köpa. Lite små grenar på botten ger ofta en naturlig look.

Okejokej! Just som det är nu, vill jag ha ett större, över 100 liter iallafall. Men då gäller det att ha råd också, jag är ju bara 13 år, får 300 i månaden och kanske vill lägga något utav det på mig själv, jag har redan spenderat 1000:- på 3 dagar på mitt akvarium, (HERREGUD). Så blir det ganska svårt att få råd med ett nytt, fint och stort akvarium. 54 liter känns lite pyttit. Har sett en sån här rot som är ganska klumpig i mitten, och ut från den stora långa grenar, och runt om det lite växter, och ljus sand, mitt drömakvarium, men det är finasre i ett lite STÖRRE akvarium då. Inte i ett 54 liters. Menmen. Vi får väll se hur det blir med det. ^^
#35 - 22 mars 2008 13:30
Ciwa skrev:
Okejokej! Just som det är nu, vill jag ha ett större, över 100 liter iallafall. Men då gäller det att ha råd också, jag är ju bara 13 år, får 300 i månaden och kanske vill lägga något utav det på mig själv, jag har redan spenderat 1000:- på 3 dagar på mitt akvarium, (HERREGUD). Så blir det ganska svårt att få råd med ett nytt, fint och stort akvarium. 54 liter känns lite pyttit. Har sett en sån här rot som är ganska klumpig i mitten, och ut från den stora långa grenar, och runt om det lite växter, och ljus sand, mitt drömakvarium, men det är finasre i ett lite STÖRRE akvarium då. Inte i ett 54 liters. Menmen. Vi får väll se hur det blir med det. ^^

Jag förstår precis!

Kolla på Blocket. Där kan man komma över begagnade akvarier runt 100-200 liter (ofta kompletta med filter, belysning mm.) för ganska schyssta priser. Ta din tid, leta tills du hittat nånting som du vill ha.

Jag håller just på att sälja mitt ett år gamla 110 liters (redan tingat), komplett med möbel, filter, doppvärmare, digitaltermometer, belysning, timer, sand och mini-landskap-stenar. Allt för 1000 spänn.

Lycka till!
#36 - 22 mars 2008 13:36
batski skrev:
Jag förstår precis!

Kolla på Blocket. Där kan man komma över begagnade akvarier runt 100-200 liter (ofta kompletta med filter, belysning mm.) för ganska schyssta priser. Ta din tid, leta tills du hittat nånting som du vill ha.

Jag håller just på att sälja mitt ett år gamla 110 liters (redan tingat), komplett med möbel, filter, doppvärmare, digitaltermometer, belysning, timer, sand och mini-landskap-stenar. Allt för 1000 spänn.

Lycka till!

Väldans bra pris!

Men mor min gnager om att dom kan ha stått länge, och man vet inte ifall dom funkar som dom ska, typ att det kan läcka ur dom, fick också höra " i detta huset kommr inget begangnat akvarium". Haha. Om du förstår :S
#37 - 22 mars 2008 14:27
Ciwa skrev:
Väldans bra pris!

Men mor min gnager om att dom kan ha stått länge, och man vet inte ifall dom funkar som dom ska, typ att det kan läcka ur dom, fick också höra " i detta huset kommr inget begangnat akvarium". Haha. Om du förstår :S

Jag förstår hennes tveksamhet, men det är faktiskt ganska lätt att se om de är fräscha eller inte. Och så får man ställa lite frågor som hur gammal akvariet är, om det har stått tomt länge, osv.

Mitt första akvarium, på 250 liter, köpte jag begagnat och komplett för 2000 spänn. Även mitt 310 liters hittade jag på blocket. Det var faktiskt helt oanvänt. Personen som hade köpt det måste plötsligt flytta, så han hann aldrig starta upp det.

Sen brukar jag alltid kolla om akvariet (begagnat eller inte) inte läcker genom att fylla upp det med vatten först och låta det stå så ett par-tre dagar. Sen när jag försäkrat mig om att det är helt tätt, tömmer allt vatten och börjar inreda :)
#38 - 22 mars 2008 20:41
batski skrev:
Jag förstår hennes tveksamhet, men det är faktiskt ganska lätt att se om de är fräscha eller inte. Och så får man ställa lite frågor som hur gammal akvariet är, om det har stått tomt länge, osv.

Mitt första akvarium, på 250 liter, köpte jag begagnat och komplett för 2000 spänn. Även mitt 310 liters hittade jag på blocket. Det var faktiskt helt oanvänt. Personen som hade köpt det måste plötsligt flytta, så han hann aldrig starta upp det.

Sen brukar jag alltid kolla om akvariet (begagnat eller inte) inte läcker genom att fylla upp det med vatten först och låta det stå så ett par-tre dagar. Sen när jag försäkrat mig om att det är helt tätt, tömmer allt vatten och börjar inreda :)

Precis så. Dessutom, jag vill ha ett på över 100 L, men IKEA byrån det ska stå på, hålelr inte för hur mycket som hellst. (UÄÄÄH).
Har kollat utifrån det som står nu, då har jag kollat vad jag skulle vela ha, såhär; (det blir 126L)

Höjd: 45 CM
Bredd: 40 CM
Längd: 70 CM

Lite av den högre varianten, inte lika avlång. Tycker jag är fint.
#39 - 22 mars 2008 21:08
Jag skulle nog inte ställa ett akvarium på en IKEA-möbel...

126L är ju betydligt bättre än 45 :)
#40 - 23 mars 2008 13:19
Varför inte på IKEA möbel? Det jag har just nu verkar funka finfint. Men jag vill ju ha ett större, men det är då där jag kommer att kunna ha det, ingen annan stans, sådet är det som är problemet. :'(
#41 - 23 mars 2008 13:26
IKEA-möbel har inte ryckte om sig att vara så värst stabila. Du får nästan kontakta IKEA och kolla upp hur mycket vikt din möbel tål.
#42 - 23 mars 2008 15:10
batski skrev:
IKEA-möbel har inte ryckte om sig att vara så värst stabila. Du får nästan kontakta IKEA och kolla upp hur mycket vikt din möbel tål.

Okej, men hur mycket kan ett akvarium med 125 L väga?
#43 - 23 mars 2008 15:24
1 liter vatten väger ungefär 1 kg. Sen får du även lägga till vikten av själva akvariet plus sanden och annan inredning. Så 125 kg plus resten.
#44 - 23 mars 2008 15:28
ojdå, det blir ganska mycket, huhu. .:S
#45 - 23 mars 2008 15:32
Ja, akvarier väger en hel del just för att vatten är så tugnt. Men sen beror det även på var på möbeln belastningen hamnar.
#46 - 23 mars 2008 15:36
precisprecis. Men som det är så vet jag inte ifall detta kommer att funka. Det är på den byrånjag får ha det, ingen annanstans. ;'/
#47 - 23 mars 2008 15:42
Du får som sagt kolla med IKEA.
#48 - 23 mars 2008 15:54
Hörde att den tål 50-60 L, jag har ett akvarium på 54 L, detta låter lite tveksamt. :'/
#49 - 23 mars 2008 16:12
Hmm, du ska absolut inte riskera en katastrof genom att överbelasta möbeln. Ett alternativ är att hitta en annan gedigare möbel på nån secondhand-affär eller nåt. Akvariemöbel följer med en del akvarier.
#50 - 23 mars 2008 16:33
Problemet är att jag har en likadan bredvid, det är som hur mitt rum ska se ut, jag har inte plats för det någon annanstanns.. Och jag får inte ha det någon annanstanmns i huset. Det är det som är problemet. Känner mig lite arg över detta.
#51 - 23 mars 2008 16:40
Hmm, jag förstår.

Du kan även försöka omplacera dina fiskar och satsa på såna som bättre kan trivas i ditt akvarium. Hade vi bott i samma stad hade du gärna fått komma och hämta mina Boraras merah :D
#52 - 23 mars 2008 16:55
batski skrev:
Hmm, jag förstår.

Du kan även försöka omplacera dina fiskar och satsa på såna som bättre kan trivas i ditt akvarium. Hade vi bott i samma stad hade du gärna fått komma och hämta mina Boraras merah :D

Vad snällt av dig! :D Det är bara att jag vill ha ett större, .. Trivs inte med mitt lilla .
#53 - 23 mars 2008 17:21
Vad är det för IKEA möbel du har? Kan du hitta den på IKEA katalogen på nätet och länka till den?

Vissa möbler går ju att förstärka (kan man klara av själv) så att dem tål mera vikt. Beror på hur dem är konstruerade från början.
#54 - 23 mars 2008 18:01
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80103344

Inte rätt färg, men vad spelar det för någon roll? x')
#55 - 23 mars 2008 19:38
Byrån Malm skulle kunna funka med förstärkningar och om du skaffar ett ramakvarium (aluminium).

Om nedanstående är för krångligt för dig, fråga ngn vuxen som är lite van vid att montera ihop saker:

Malm har en toppskiva som ligger ovanpå sidoväggarna och då duger det som utgångsmöbel för förstärkning. Vissa IKEA-möbler har toppskiva som är monterad mellan sidoväggarna och dessa duger inte.

* Montera 4 vinkeljärn uppe mellan sidoväggarna och topplocket.
* Montera 2 vinkeljärn nere mellan sidostaget fram (sidostag = den trälisten under nedre lådan, som hindrar damm och annat att hamna under byrån).
* Montera 2 vinkeljärn mellan sidoväggarna och bakre, nedre sidostaget.
*Montera dessutom ett krysstag som skruvas fast på baksidan (krysstagen säljs i järnaffärer och jag har även hittad dem på fyndavdelningen på IKEA ibland).

Med detta kan du sätta ett ramakvarium på toppen. Om jag har förstått det hela rätt så fördelar ramen på akvariet, akvariets tyngd längs kanterna.

Utan ramakvarium är det mera tveksamt, avståndet mellan sidoväggarna är 80 cm och 60 cm är max avstånd för att inte toppskivan skall bukta på mitten av akvariets tyngd.
#56 - 23 mars 2008 20:13
jag skulle ha ett akvarie på en bänk som stod här hemma.. akvariet var ca 60L och det kommer då väga runt 70kg typ lite mera kanske, så jag ställde mig helt enkelt på bänken och hoppade lite (jag väger 74kg typ) sen för att vara helt säker så kallade jag på min tjej och så stod vi på det bägge två^^

så konstaterar man hur mkt en bänk tål, primitivt ja men det funkar ju^^

lite kul instick bara:P
#57 - 24 mars 2008 00:55
Men tyngden blir konstant av akvariet så lite annorlunda mot tillfällig belastning som att ställa sig på en bänk eller liknande
#58 - 24 mars 2008 17:55
tack så mycket! Ska höra med min mors man.. Det ska noggå bra! ^^

Förresten vill jag hälsa att min hona juste NU hålelr på att ploppa ut yngel i sin yngelkasse,.. 10 st hittills! Ser ut som att det skulle komma dubbelt så många, MINST.. Hon har inte äns blivit hälften så tjock efter 10 ST! :') ( ÖVERLYCKLIG JAG!) :D
#59 - 24 mars 2008 18:11
Ciwa skrev:

Förresten vill jag hälsa att min hona juste NU hålelr på att ploppa ut yngel i sin yngelkasse,.. 10 st hittills! Ser ut som att det skulle komma dubbelt så många, MINST.. Hon har inte äns blivit hälften så tjock efter 10 ST! :') ( ÖVERLYCKLIG JAG!) :D

Grattis :)
#60 - 24 mars 2008 18:37
Tack så mycket! :D

Ska skaffa ett 10 Liters, eller ca 20 liters att ha lite yngel och sådannt i, och i det andra kanske jag kör på lite annat. Skulle jag kunna ha yngel tillsammans med vucna guppys i 10/20 liter? (ynglena ska självklart bli lite större).

Tänkte om det nu är FÖR litet ? ...
#61 - 24 mars 2008 19:34
Jag tycker att det går bra att ha yngel i ett 20 -liters, men jag tycker att det är för litet för yngel + vuxna.
#62 - 24 mars 2008 19:37
Lilla jag skrev:
Jag tycker att det går bra att ha yngel i ett 20 -liters, men jag tycker att det är för litet för yngel + vuxna.

Håller med :)
#63 - 24 mars 2008 19:47
okejokej! ^^
#64 - 24 mars 2008 21:15
lycka till!

Jag har ett 70 l på min byrå. Pappa satte i en extra skiva under för att hålla uppe den. det har funkat bra! lycka till igen då..
#65 - 24 mars 2008 21:50
tacktack! :D

Annons