För liten doppvärmare

#1 - 3 november 2007 20:29
Vad kan hända om man har en för liten doppvärmare?
Att den får arbeta för hårt och går sönder?
#2 - 3 november 2007 20:44
Hejsan! är inte så kunnig i detta men det borde ju vara så att: När den väl uppnått rätt temeratur så borde den ju inte gå på högvarv om det inte är stora tempskillnader i rummet vill säga.

MVH Erika
#3 - 4 november 2007 11:13
Mindre doppvärmare får jobba oftare och längre.
För att undvika denna energi förbrukning så gäller samma princip som för väl tilltagna doppvärmare att man ska få vattnet att cirkulera runt den.

Så en doppvärmare på 25W i ett 100liters kar exempelvis kommer dra lika mycket för att hålla en temp på ungefär 27grader, som en doppvärmare på 100w gör för att hålla samma temp.
25w kommer behöva jobba nästan 12-16timmar/dygn för att lyckas hålla denna temp medans 100w är i ungefär 10-30min /dag.

Med försvagvärmare så kommer man se när den är igång på natten medans en väl avvägd doppvärmare bara värmer när förlusten av värme sjunkit med cirka 1-2grader.
#4 - 5 november 2007 08:02
VioXiD skrev:
Vad kan hända om man har en för liten doppvärmare?

Att den får arbeta för hårt och går sönder?

Om den klarar av att hålla rätt temperatur i karet så är den inte för liten.
Jo visst kan den kanske slitas ut fortare men det är främst hur ofta den slår av och till som påverkar livslängden, ett av dom vanligaste felen när dom går sönder är att dom hänger sig på maxtemperatur och aldrig slår ifrån, den dagen det händer kommer du va överlycklig att du inte hade en kraftigare värmare som kokar fiskarna ;)
#5 - 5 november 2007 09:39
Fuzzop skrev:
Om den klarar av att hålla rätt temperatur i karet så är den inte för liten.

Jo visst kan den kanske slitas ut fortare men det är främst hur ofta den slår av och till som påverkar livslängden, ett av dom vanligaste felen när dom går sönder är att dom hänger sig på maxtemperatur och aldrig slår ifrån, den dagen det händer kommer du va överlycklig att du inte hade en kraftigare värmare som kokar fiskarna ;)

Jo, tack, det hände mig. Hade haft karet i ungefär ett år bara och det resulterade i väldigt få överlevande regnbågsfiskar...
#6 - 5 november 2007 13:15
Inka skrev:
Jo, tack, det hände mig. Hade haft karet i ungefär ett år bara och det resulterade i väldigt få överlevande regnbågsfiskar...

Tråkigt att höra, en värmare borde absolut hålla längre än så, hoppas du köpte en svagare värmare sen iaf ;)
köpte själv ett begagnat kar inklusive värmare för ett tag sen, är riktigt glad att jag provkörde allt innan fiskarna fick flytta in för när allt fått va igång 24 timmar så visade termometern 42 grader trots att värmaren va inställd på 26grader, slutsatsen va att 100watt inte behövs till ett 100liters akvarium :)
#7 - 5 november 2007 13:46
Kör utan värmare nu ;)
Törs inte annat. Fast om jag nångång flyttar till hus eller annan lägenhet där det inte är tillräckligt varmt inomhus för att hålla nog hög temperatur till fiskarna så är jag väl tvungen... Eller om jag skaffar fisk som behöver högre temp än det jag kan erbjuda just nu.

Annons