För liten byrå...

#1 - 29 oktober 2006 20:02
Kan man sätta ett alu-akvarium med måtten 76x41 (~100l) på en byrå med måtten 71x41? Eller måste man lägga en skiva med akvariet mått mellan? I så fall, hur tjock bör den vara?
#2 - 30 oktober 2006 01:06
ypzilon skrev:
Kan man sätta ett alu-akvarium med måtten 76x41 (~100l) på en byrå med måtten 71x41? Eller måste man lägga en skiva med akvariet mått mellan? I så fall, hur tjock bör den vara?

22mm Plyfaskiva !
#3 - 30 oktober 2006 02:51
ypzilon skrev:

Ja det kan du såga till en lagom stor bil från ett gammalt köksbord och lägg ett liggunderlägg mellan bordsskivan och akvariet så dämpas pumpljudet
#4 - 1 november 2006 11:25
Tackar...
#5 - 1 november 2006 11:33
tänk på att ditt akvarie väger en hel del fyllt med vatten (ca 100kkg vatten, + akvarie + sten + pumpar och annat)

Jag skulle rekomendera dig att ställa dig själv, och någon mer på denna "plyfa" så du verkligen vet att det klarar av det..

Plyfa förensten ;-) Heter det inte Plywood :p
#6 - 1 november 2006 11:42
Adamzon skrev:
tänk på att ditt akvarie väger en hel del fyllt med vatten (ca 100kkg vatten, + akvarie + sten + pumpar och annat)

Jag skulle rekomendera dig att ställa dig själv, och någon mer på denna "plyfa" så du verkligen vet att det klarar av det..

Plyfa förensten ;-) Heter det inte Plywood :p

En 22mm plyfaskiva med de måtten, kan du kör upp en bil på!!!
#7 - 1 november 2006 11:56
Shilo skrev:
En 22mm plyfaskiva med de måtten, kan du kör upp en bil på!!!

Japp men byrån skall väl också hålla vikten!
#8 - 1 november 2006 12:23
erikthur skrev:
Japp men byrån skall väl också hålla vikten!

Jo, det är ju klart...
Är det "lösa" ben på möbeln, så är det kanske ingen god ide´, men om benen bildar hörnen på möbeln och går ända upp till skivan så bör det funka.
Är man orolig, kan man ju förstärka (förbinda) benen på insidan..kan vara svårt på en byrå, ett skåp är att föredra, då har man plats för övrig utrustning..
#9 - 1 november 2006 19:41
Räcker nog med en 12 eller 15mm plyfa, är ju bara tre centimeter överhäng på varje sida, funkar med mdf eller spånskiva oxå om du inte tänkt spilla massvis med vatten på skivan dagligen..[:o]
#10 - 1 november 2006 20:26
SLUTA SÄG PLYFA!! Det heter Plywood, inget annat!

Mdf hade jag nog satsat på, kanske kombinera att dra på den lite lackfärg för att få den vattenavstötande.
#11 - 1 november 2006 20:32
Jag säger tvärtom du behöver inte någon skiva eftersom karet bara är på 100L så är det lungt det kommer aldrig att gå i sönder det kan jag gå i graven på.
#12 - 2 november 2006 09:48
Adamzon skrev:
SLUTA SÄG PLYFA!! Det heter Plywood, inget annat!

Mdf hade jag nog satsat på, kanske kombinera att dra på den lite lackfärg för att få den vattenavstötande.

Får jag inte säga Plyfa, om jag vill??? [B)]

http://www.plyfa.se/

Annons