För lite ljus ?

#1 - 18 januari 2006 14:33
[FONT=Comic Sans MS][SIZE=2]Hej
Vi har ett akvarium, 112 liter med välv framruta ,och nu undrar vi om ljusrampen som följde med har för lite ljus. Det är 2*18 w ... är det för lite, hur mycket har ni ? Tycker att växterna inte ser ut att må som dom borde
[/SIZE][/FONT]
#2 - 18 januari 2006 16:52
Se även till att näringstillgången är tillfyllest, för ljuset räcker om man inte skall ha ordentligt ljuskrävande växter.
#3 - 18 januari 2006 17:19
vad ska man ha gör näring då, vi har ingen alls =(
#4 - 18 januari 2006 17:20
#5 - 18 januari 2006 17:48
du kan söka efter TMG på forumet så har du lite att läsa.
(alt. Tropica Master grow)

Pmdd är en billigare variant, men till att börja med duger TMG bra....
#6 - 18 januari 2006 17:56
Vad är förresten skillnaden mellan PDMM och TMG? Fungerar båda lika bra eller är den ena bätter? Jag vet vad PDMM innehåller. Men, inte vad TMG innehåller.

Kan vara bra att veta. Tänkte tillföra lite växter till mitt Malawi 375.
#7 - 18 januari 2006 23:52
[QUOTE=Gimbo]Vad är förresten skillnaden mellan PDMM och TMG? Fungerar båda lika bra eller är den ena bätter? Jag vet vad PDMM innehåller. Men, inte vad TMG innehåller.[/QUOTE]
TMG är mikronäring, dvs det innehåller samma ämnen som NutriSi respektive Mikro+. Om man bara göder med TMG får man lita på att man har tillräckligt många fiskar som man matar tillräckligt mycket för att de ska producera makronäringen.
#8 - 18 januari 2006 23:56
får ja låna tråden lite.. ja vet ingenting om gödning och har aldrig använt gödning till mina växter, är de bara PDMM som alla använder?? har förstått att de e nåt man blandar ihop själv?? finns de inget färdig PDMM som man kan köpa?? ja har varit inne på www.PDMM.com o kollat men ja fattar inte så mycke..
kan någon förklara lite??
#9 - 19 januari 2006 00:04
[QUOTE=andreassofus]får ja låna tråden lite.. ja vet ingenting om gödning och har aldrig använt gödning till mina växter, är de bara PDMM som alla använder?? har förstått att de e nåt man blandar ihop själv?? finns de inget färdig PDMM som man kan köpa?? ja har varit inne på www.PDMM.com o kollat men ja fattar inte så mycke..
kan någon förklara lite??[/QUOTE]
Prova att titta på www.pmdd.se istället så kanske det klarnar lite
:)
#10 - 19 januari 2006 00:07
ja skrev fel. ja har läst där. står inte så mycke.. bara innehåll typ.o eftersom ja inte kan nåt om de så blev ja inte klokare
#11 - 19 januari 2006 00:11
de ja mest ville ha reda på var om de fanns färdigblandad så man slipper blanda själv?? och om de fanns andra alltenativ? o några priser hitta ja inte
#12 - 19 januari 2006 00:15
Pmdd är ett gödningssystem som förser växterna med allt de behöver. Det är billigt och lätt att handskas med. Du kan läsa mer än du kommer att orka ta dig igenom om du söker på pmdd i växtforumet.
#13 - 19 januari 2006 00:18
Sorry, var lite långsam. Nej, blanda får du göra själv. Finns inte priser i länkarna? Jag betalade under en hundring för gödning för minst ett år.
#14 - 19 januari 2006 00:19
har kollat runt lite nu.. ja vet att de e ett gödningsmedel men ja hittar inte om de finns andra alltenativ , får läsa lite till :eek: tack för hjälpen
#15 - 19 januari 2006 00:20
[quote=Idanajad]Sorry, var lite långsam. Nej, blanda får du göra själv. Finns inte priser i länkarna? Jag betalade under en hundring för gödning för minst ett år.[/quote]

de va ju ine så dyrt kanske . får beställa med en gång då.
#16 - 19 januari 2006 01:28
PMDD är lite pulver rätt o slätt :)

blandning tycker jag låter krångligt, det du gör är att du kan antingen hysa i visst antal KRM/TSK i karet direkt, eller så blandar du det i petflaskor tills det löst upp sig, med vanligt vatten då.
ELLER, så kan man göra färdiga blandningar, där du gör högre koncentrationer i X antal flaskor, o göder sedan på så sätt att du ist för att ta krm/tsk så tar du ml. inte alls svårt!

söka kan du göra i evigheter o läsa igenom 100tals tråda där du ändå inte får reda på rätt info, ist tycker jag att du ska ställa din frågor här. MEN, ställ frågor som man kan svara på! Alltså en fråga på vad det e exakt du vill veta, så kan jag lova dig att folk kommer att svara ganska snabbt på din fråga :P
#17 - 19 januari 2006 01:58
[quote=MoZZe]PMDD är lite pulver rätt o slätt :)

blandning tycker jag låter krångligt, det du gör är att du kan antingen hysa i visst antal KRM/TSK i karet direkt, eller så blandar du det i petflaskor tills det löst upp sig, med vanligt vatten då.
ELLER, så kan man göra färdiga blandningar, där du gör högre koncentrationer i X antal flaskor, o göder sedan på så sätt att du ist för att ta krm/tsk så tar du ml. inte alls svårt!

söka kan du göra i evigheter o läsa igenom 100tals tråda där du ändå inte får reda på rätt info, ist tycker jag att du ska ställa din frågor här. MEN, ställ frågor som man kan svara på! Alltså en fråga på vad det e exakt du vill veta, så kan jag lova dig att folk kommer att svara ganska snabbt på din fråga :P[/quote]

ja tyckte ja ställde ganska tydliga frågor??
men ja har läst lite nu, så nu vet ja allt ja behöver veta. lär mig fort så ja behöver inte fråga så mycke mer om detta.
tack för hjälpen
#18 - 19 januari 2006 09:13
Det jag menade var att du skulle ställa raka frågor så får man oftast bäst svar :)

Annons