Humm, för dåligt ljus ? kan kanske va sånt med, har ett ganska klart ljus inte alls likt min brors ljus. Har ett ganska ljust ljus ( om du fattar) medan då som ja gämför med min brors där de är mer "gult".
Kan du se vad som står på lysrören? Aquarell (Philips) eller Aquastar (Sylvania) är bra växtrör.
För lite växter ? Ja håller på med att klippa o placera ut flera och låter som växa ut så mer växtre håller jag på att få.
Men ska ja köpa nya eller ska ja låta dom jag har nu växa till sig och plantera ut som tills algerna försvinner nått så nära eller ska jag köpa nya ?
Nu är inte jag säker på vad orsaken till problemet är, men jag tror att det kan lösa sig i fall du skaffar dig några nya
lättskötta växter
och börjar tillsätta PMDD:
www.pmdd.se Det är nog den bästa akvarieväxtgödningen på marknaden och dessutom är det billigare än dem som man kan köpa i akvariebutiker. Sen får du ge det några veckor innan du börjar märka nån skillnad på växterna/algerna.
Brukar tända mitt akvarium när jag vaknar, brukar ioförsig va vid olika tider, vardagar vid halv 7 och på helger när jag vaknar och nu den senatse 2 veckerna har jag tänt det vid halv 6 tiden och kommer göra det i 2 vecker till.
Så lite oregelbundna tider blir det väll men så mycket kan det väll inte göra ? =(.
Jo det gör det :) Lösningen heter timer :D
Men kan ja inte köpa mal då ? =/ känns som jag behöver de ganska mycket just nu =/.
Äpple sniglar, är dom inte onvalinga ? liknar ju dom som man får med växterna ibland dom som man INTE vill ha ju :P eller är det dom ? :O
Snäckorna är nog bättre algätare än ancistrus och dessutom kommer de inte att må dåligt av att bo i ett akvarium av den storleken, vilket malen skulle göra. Ampullariasnäckor är inte ovanliga. Man kan köpa dem i vanliga akvariebutiker. Och nej det är inte såna som följer med växterna ibland.
Fast det finns en del olika arter som kan följa med växterna. En del förökar sig väldigt mycket, andra inte. Jag har physa-snäckor:
http://www.cofc.edu/~dillonr/FWGSC/p_acuta.html (som följde med växterna) i alla 3 akvarierna och är väldigt nöjd med dem :p
Posthornssnäckor:
http://www.bioresurs.uu.se/myller/sjo/posthornssnacka.htm och malaysiska sandsnäckor däremot förökar sig ofta explosionsartat.
Tycker du inte att snäckor låter så tilltalande kan du istället skaffa ett gäng amanoräkor. De är bra algätare.