För lågt pH?

#1 - 18 juni 2005 13:44
Har lite problem med mina malawisar, se Sjukdomar för detaljer, och har fått rådet att höja pH med bikarbonat. Har pH 7-7,5 just nu och mjukt vatten, vet dock inte hårdheten, har inget mätkit för det. Hur ska jag göra detta? Vill ju inte få nån ammoniak eller att de ska bli chockade av höjningen. Vilket pH ska jag sikta på?

Bodde tidigare i skåneland med jättebra malawi-vatten så detta är ett nytt problem för mig!

ps. har sökt här på forumet men inte hittat riktigt hur jag ska göra ds.
HazelCR
#2 - 18 juni 2005 13:59
Så här står det på Aquarium Malawi AB hemsida:

"15-30 ml bikarbonat per hundra liter vatten brukar räcka för att stabilisera förhållandena", men bara då du byter vatten.
HazelCR
#3 - 18 juni 2005 14:07
Ännu bättre är att läsa artikeln som Kjell skrivit för Nordiska ciklidsällskapet

http://www.ciklid.se/ciklidbladet_artikel.asp?NR=200102&LOPNR=9
#4 - 18 juni 2005 14:40
Kanske allra bäst är att inse att Malawisjön har medelmjukt vatten med ett pH runt 7.5...
HazelCR
#5 - 18 juni 2005 15:25
Hmmm...7.8-8.5 är väl intervallet att försöka uppnå, om man vill förändra sina vattenvärden samt att man tror på Ad Konings.
(Konduktiviteten brukar anges i intervallet 200-260 µS.)
Om Azur menar att han tycker att du skall låta dina vattenvärden vara oförändrade, så kan jag väl hålla med. Det är enklast att slippa trixa. Eller är det så att dina fiskar visar upp otrivsel, så att du känner dig tvungen?
#6 - 18 juni 2005 16:35
Jaa...

åtminstone 3 trewavasae har fått problem med ögonen. 2 honor har fått en mjölkvit hinna över ena resp båda ögonen och killen i akvarieaffären ville inte sälja nån anti-svamp medicin till mig. "Bättre att höja pH lite och höja hårdheten" sa han. Har hört från annat håll att man måste mota bort svampen (om det nu är det) med medicin men OK...

Jag vet varken ut eller in men man kan ju säga att de visar lite allmän otrivsel oxå, lite ihopslagna fenor hos många av fiskarna och ingen jättematlust bl a.

VAD ska jag göra??
#7 - 18 juni 2005 16:40
Jag tror värden betydligt över 8 bara förekommer där man har planktonblomningar... Om man bortser från ciklidsiter på nätet som skriver av varandra, så har de flesta uppgifter jag sett säger 7.5 - 8 i ytan, ledningsförmåga cirka 250 uS/cm, dvs ett vatten likt det i t.ex. Mälaren.

Å andra sidan har de flesta ciklidsiter för låga värden på Tanganyikasjön, vars pH ligger mellan 8.8 - 9.2, ledningsförmåga runt 600 uS/cm.

Tursamt nog bryr sig fisken inte ett dugg om ifall pH och konduktivitet är lite 'fel'.
HazelCR
#8 - 18 juni 2005 17:55
[QUOTE=Azur]Jag tror värden betydligt över 8 bara förekommer där man har planktonblomningar... Om man bortser från ciklidsiter på nätet som skriver av varandra, så har de flesta uppgifter jag sett säger 7.5 - 8 i ytan, ledningsförmåga cirka 250 uS/cm, dvs ett vatten likt det i t.ex. Mälaren.
[/QUOTE]

Jag läste inte på nätet utan i Ad Konings "Guide om malawiciklider". Där står det att det högre pH fås i bränningarna, där gasutbytet är maximalt. Knappast det man eftersträvar i ett akvarium, eller?
Intressant är att boken rekommenderar ett pH mellan 7.0 och 8.5, när man samtidigt kan läsa 7.8 till 8.5 i sjön.
Konduktivitetn står det inte mycket om.

Trewavasae skall vara extremt nitritkänslig, iaf enligt Kjell. Arter som lever vid ytvattnet skall vara det sägs det. Kanske har du ditt problem där, dvs både lite för lågt pH och för högt nitrit för arten ifråga. Du måste nog mixtra med vattnet iaf.

Annons