För lågt ph?

#1 - 14 maj 2003 21:06
Jag har ett biotopakvarium, sydostasiatisk stillastående vatten... Har bla. dvärgbotior, indiska glasmalar och kilfläcksrasboror. Ph-värdet ligger på 5, är det FÖR lågt?!
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 14 maj 2003 21:11
Hur har du fått pH-värdet så lågt? Det finns inget kranvatten i Sverige som har ett så lågt pH.
Akvaristiska hälsningar
Kjell
#3 - 14 maj 2003 21:47
Vad har du mer i ditt akvarium? Har du mycket rötter i tanken så kan de sänka Ph värdet.

Jag förbehåller mig rätten att ha fel<img src=icon_smile_wink.gif border=0 align=middle>
Oscar Cederqvist
http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=67529
-----------------
310l Malawi
200l Discus
110l Soppa
43l Scalare Yngel
2*25l Guppy yngel
#4 - 15 maj 2003 09:25
Jag har ett par mangroverötter i, vattenvärdena förövrigt är perfekta och ph ligger konstant på strax över 5. Varken fiskar eller växter verkar ha något problem med det, ännu i alla fall. Jag vill dock vara på den säkra sidan och inte riskera fiskarnas hälsa i längden...

Det lustiga är att kranvattnet ligger här på ph 7,5.

Bör jag göra något åt ph-värdet, och i så fall vad? Skulle det t.ex vara bra att göra delvattenbyte oftare (jag gör det varannan vecka, och då byter jag 20 liter ur mitt 110 liters akvarium) FRågan är bara om det gagnar fiskarna att byta mer elternativt oftare...)

Linda
#5 - 15 maj 2003 09:35
För det första tycker jag du ska göra tätare vattenbyte, ca 30L/veckan. Rötterna drar ner Ph värdet, har du haft dem i blöt innan du lagt dem i akvariet? Jag tycker du ska ta upp roten och lägga i en spann mad vatten, byt vaten där varje dag i någon vecka så försvinner det mesta av effekten.

Jag förbehåller mig rätten att ha fel<img src=icon_smile_wink.gif border=0 align=middle>
Oscar Cederqvist
http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=67529
-----------------
310l Malawi
200l Discus
110l Soppa
43l Scalare Yngel
2*25l Guppy yngel
#6 - 15 maj 2003 09:41
Jo då, roten har legat i blöt väldigt länge... Det har varit under vatten de senaste 4 åren <img src=icon_smile_big.gif border=0 align=middle> så det kan jag tänka mig inte fungerar!

Men jag ska testa att byta mer vatten, och hoppas på att mina glasmalar som kan vara ganska skygga inte blir allt för stressade av det! De vill ju ha svagt surt vatten, borde jag försöka få upp vattenet till strax över 6 i stället?!

Linda
#7 - 15 maj 2003 09:46
Måste bara säga att jag även har ett par nya rötter liggandes iblöt, i ett annat akvarium utan fiskar i. Testade just pH-värdet där bara för att se. Där ligger ph perfekt på strax under 6,5. Hur går det till!? Det är nya rötter, i en liten vattenmängd... <img src=icon_smile_question.gif border=0 align=middle>

Linda <img src=extra_smiley_graduate.gif border=0 align=middle>
#8 - 15 maj 2003 09:53
Okej, då är det nog inte rötterna. Någonting är det iallafall som drar ner Ph värdet och det måste rättas till, du får ta och fundera lite.

Jag förbehåller mig rätten att ha fel<img src=icon_smile_wink.gif border=0 align=middle>
Oscar Cederqvist
http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=67529
-----------------
310l Malawi
200l Discus
110l Soppa
43l Scalare Yngel
2*25l Guppy yngel
#9 - 15 maj 2003 10:01
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
Men jag ska testa att byta mer vatten, och hoppas på att mina glasmalar som kan vara ganska skygga inte blir allt för stressade av det! De vill ju ha svagt surt vatten, borde jag försöka få upp vattenet till strax över 6 i stället?!
<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
Testa i så fall att byta mindre och oftare. Tio liter varje dag, t ex. Buffra upp med lite krossad marmor, det gör att ph inte kommer att sjunka riktigt så lågt. Marmorkross finns i akvarieaffären.

lycka till -- MW

[___] &lt;-- 150 liter Tanganyika
#10 - 15 maj 2003 10:04
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
Okej, då är det nog inte rötterna. Någonting är det iallafall som drar ner Ph värdet och det måste rättas till, du får ta och fundera lite.
<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

Förutom rötter kan t.ex. eklöv sänka pH.

Kan faktiskt också vara överskott på koldioxid - det händer, särskilt om man har mycket organiskt material i akvariet, svag cirkulation, och tättslutande täckglas.

Linda100, om du tar ut ett glas vatten ur akvariet, och luftar det ordentligt (t.ex. häller det fram och tillbaka mellan två glas, eller låter det stå över natten på, t.ex., balkongen), stiger pH då?
#11 - 15 maj 2003 10:06
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Buffra upp med lite krossad marmor, det gör att ph inte kommer att sjunka riktigt så lågt. Marmorkross finns i akvarieaffären. <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

Tycker nog det är bättre att försöka komma fram till källan av problemet istället för att styra upp det utan att veta.

Jag förbehåller mig rätten att ha fel<img src=icon_smile_wink.gif border=0 align=middle>
Oscar Cederqvist
http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=67529
-----------------
310l Malawi
200l Discus
110l Soppa
43l Scalare Yngel
2*25l Guppy yngel
#12 - 15 maj 2003 10:16
Nu harvjag testat att lufta vattnet, hällde det ett 50-tal ggr mellan två glas, och ph-värdet låg konstant kvar. Så det var nog inte därför. Eklöv saknas...

Mitt akvarium består av två mangrove rötter (ca 3kg sammanlagt, i torrt tillstånd om det säger någonting) vanligt halvmörkt grus på 2-3mm, mycket växter och ganska få fiskar... Om det kan vara till någon hjälp.

Linda<img src=extra_smiley_graduate.gif border=0 align=middle>
#13 - 15 maj 2003 10:28
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Mitt akvarium består av två mangrove rötter (ca 3kg sammanlagt, i torrt tillstånd om det säger någonting) vanligt halvmörkt grus på 2-3mm, mycket växter och ganska få fiskar... Om det kan vara till någon hjälp.<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

Tja, det enda som egentligen kan sänka pH där är rötterna. Samt om du har mycket döda växtblad.
Med mycket växter borde pH stiga under dagen i alla fall, eftersom växterna använder upp koldioxid...
5 är ju lite i lägsta laget, där börjar en del fisk dö, och många har svårt att fortplanta sig.

Lite bikarbonat (mät pH!) kan enkelt dra upp ditt pH till 6.5, men sannolikt kommer det snart att börja dala igen.

Hmm... Har du kommunalt kranvatten? Vad får du för pH om du mäter på vatten direkt ur kranen?

Om du får ett vettigt värde på kranvattnet (8.2 - 8.5) så vi kan anta att pH mätaren är OK, är det nog dags att fundera på bikarbonat för att höja pH, och nån bit kalksten för att hålla det kvar sen

#14 - 15 maj 2003 15:30
hon skrev ju att ph i kranen var 7.5
Vad har du för GH och dh då? vattnet kanske är väldigt mjukt och därför påverkas lätt av rötter / co2 ?

160L Eldstjärt & guppy
110L segelmolly neontetra & kardinaltetra
50L zebraciklider + yngel
45L guppyyngel & segelmolly yngel
10L nybyggt av glasrester för odling av små fisk =)
Kjell Fohrman
Administrator
#15 - 15 maj 2003 15:53
Som JR skriver kan hårdheten (KH dvs ej GH eller dh???) vara väldigt låg i kranvattnet och detta i kombination med för få vattenyten, övermatning och dålig filterkapacitet kan få pH att sjunka rejält.
pH borde dock stiga under dagen då du tydligen har mycket växter i akvariet som Mike påpekar.
Några frågor också - vad har du använt för pH-test när du mätt pH-värdet. Hur gammal är testen (kolla bäst före datum) och hur har den förvarats? En fråga till - har du använt samma mätinstrument när du mät kran- resp. akvarievatten?
Akvaristiska hälsningar
Kjell
#16 - 15 maj 2003 16:07
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
hon skrev ju att ph i kranen var 7.5
<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

Åhfan, det missade jag. Är det kommunalt vatten så är hennes pH-mätare i behov av kalibrering - den visar i så fall ungefär en enhet för lågt.
Kjell Fohrman
Administrator
#17 - 15 maj 2003 16:31
"Är det kommunalt vatten så är hennes pH-mätare i behov av kalibrering - den visar i så fall ungefär en enhet för lågt."
Beror väl på var hon bor - pH varierar i olika kommunder i Sverige från strax över 7 upp till en bit över 8, så kranvattnet kan vara 7.5.
Akvaristiska hälsningar
Kjell
#18 - 15 maj 2003 17:18
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
Som JR skriver kan hårdheten (KH dvs ej GH eller dh???)
<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

Är det inte grader DH som man mäter för karbonathårdheten, resp GH för totalhårdheten (alla alkaliska grejer eller vad det nu är)?

Och..
I GBG har vi 7.6 i PH.. har mätt det flera ggr med ett helt nytt ph test.. =)

160L Eldstjärt,guppy..110L segelmolly neontetra & kardinaltetra
45L guppy & segelmolly yngel..10L + 2*8.5L (avdelad 17L) karantän & sjukstuga
Kjell Fohrman
Administrator
#19 - 15 maj 2003 17:29
D står bara för "Deutsche" dvs tyska och mest korrekt är väl egentligen att skriva dGH för totalhårdheten och dKH för karbonathårdheten, men i regel nöjer man sig med att skriva GH resp. KH.
I detta är det vattnets buffringsförmåga som man är ute efter, eller mer korrekt vattnets alkalinitet. Ett praktiskt sätt att mäta detta är att mäta vattnets KH eller dKH om man nu föredrar att skriva det. GH eller dGH är i praktiken ganska ointressant och DH betyder ju bara "tyska hårdetsgrader" men det säger absolut inget om vilken slags hårdhet det handlar om.
Nog om detta - vore kanske lämpligt om Linda svarade på de ovan ställda frågorna för att det skall kunna gå att utreda det hela ytterligare.
Akvaristiska hälsningar
Kjell
#20 - 15 maj 2003 17:30
ok..tack..jag fick iallfall lärt mig nåt mer =)

160L Eldstjärt,guppy..110L segelmolly neontetra & kardinaltetra
45L guppy & segelmolly yngel..10L + 2*8.5L (avdelad 17L) karantän & sjukstuga
#21 - 15 maj 2003 18:14
Ehm... <img src=icon_smile_blush.gif border=0 align=middle> Jag tittade på datumen på mina tester och konstaterade att de var mellan 14 och 16 månader för gamla. oj, liksom... Åkte ner och köpte nya, men de hade ej ph-tester inne, så det får jag fixa fram i morgon. De nya andra testen är dock annan gradering på än mina förra, dessutom står det inte på svenska = krångel! <img src=icon_smile.gif border=0 align=middle>
Så nu får dem som vill tolka:
gh: 160 mg/L
kh: 30 mh/L

hm?!

Linda <img src=extra_smiley_graduate.gif border=0 align=middle>
#22 - 15 maj 2003 18:58
Min pappas gamla PH-värde test är minst 5år gamalt, och det funkar.
#23 - 15 maj 2003 19:02
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
Min pappas gamla PH-värde test är minst 5år gamalt, och det funkar.

<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

Hur vet du det?

MVH
Magnus

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=72523
#24 - 15 maj 2003 19:08
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>


Hur vet du det?


<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

Tänkte just fråga detsamma! <img src=icon_smile_big.gif border=0 align=middle>

Någon som kan tolka mina gh och kh resultat? Gamla testet var visst mkt enklare! <img src=icon_smile_sad.gif border=0 align=middle> Hur ska jag ränkna om resultatet?
#25 - 15 maj 2003 19:11
Hej!

Ska ni köpa ph test så köp så noggrant som möjligt.
Jag har ett sera som tar 4,5-9. Sen har jag ett duplatest som tar 6-7,2. Snacka om olika skalor. Duplatestet har gradering 6 6,3 6,6 6,9 7,2.
Då får mitt seratest ses som ungefärligt. det färgar dessutom vattnet dåligt så jag dubblar mängden vatten och vätska.
Duplatestet har ett som tar vid efter 7,2.
Fast seras duger väl i dom flesta fall.

Urban
#26 - 15 maj 2003 21:09
Vi verkar ha ungefär samma vattenvärden, mitt ph är lite högre, men Gh´t ligger på 160 och Kh på 30. Vad det nu betyder. Du har möjligtvis inte också ett test från Hagens? Nutrafin? Vet du inte heller hur man får "riktiga" siffror? (riktiga siffror= sådana som jag förstår!)
#27 - 16 maj 2003 09:47
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
Vi verkar ha ungefär samma vattenvärden, mitt ph är lite högre, men Gh´t ligger på 160 och Kh på 30. Vad det nu betyder. Du har möjligtvis inte också ett test från Hagens? Nutrafin? Vet du inte heller hur man får "riktiga" siffror? (riktiga siffror= sådana som jag förstår!)
<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

Hagens test är för kh i mg/liter. 30 mg/l är detsamma som 1,68 dkh. För att omvandla mg/l så använder jag en kalkylator som går att ladda hem gratis på http://www.discusfish.nu/ Du laddar hem hela diskus cd sedan kan du slänga allt utom kalkylatorn (om du inte vill ha resten)
MVH
Magnus
MVH
Magnus

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=72523
#28 - 16 maj 2003 10:00
Okej! då förstår jag! Och med lite enkel mattematik inser jag att man bara behöver ta mg/L * 0,056 för att få fram dh! Det var lite föööör lätt.

Inser nu att mina värden inte är så idealiska för mina fiskar... Hur ska jag kunna sänka gh (som ligger ungefär på 9) och samtidigt höja kh, och även höja ph lite?!
Kjell Fohrman
Administrator
#29 - 16 maj 2003 10:23
Har du kollat upp dit pH-värde med en ny test?
Vad menar du med dh för övrigt?
Akvaristiska hälsningar
Kjell
#30 - 16 maj 2003 12:22
Nya testet visar på pH 6,5. Kranvattnet ligger nu istället på nästan 9. Så nu är det lagom... i akvariet i alla fall. Men kh är lågt och gh något högt...

Men dh menar jag bara sådana "graderingar" som jag är van vid att tolka... D.v.s t.ex. dkh. Efter lite ansträngning i tolkningen av mitt hagens-test så står det ju faktiskt att jag ska multiplicera med 0,056 för att få de tal jag eftersöker... Vilket ju visade sig stämma överens med den kalkylator som fanns på discus cd´n. Så jag hoppas i alla fall att det är korrekt.
#31 - 16 maj 2003 12:32
På herkules zoo i göteborg kan man komma med lite vatten så kollar dom PH värde<img src=icon_smile_approve.gif border=0 align=middle>




<img src=extra_smiley_jump.gif border=0 align=middle>jonte<img src=extra_smiley_jump.gif border=0 align=middle>the best<img src=extra_smiley_jump.gif border=0 align=middle>
#32 - 16 maj 2003 12:49
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
Nya testet visar på pH 6,5. Kranvattnet ligger nu istället på nästan 9. Så nu är det lagom... i akvariet i alla fall. Men kh är lågt och gh något högt...<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

Mitt råd: don't worry, be happy. KH och pH är direkt länkade; du kan inte ändra den ena utan att ändra den andra*. Omvänt gäller också att om ditt pH är bra så är ditt KH också bra.

Jag tror också att om du låter ett glas kranvatten stå i rumstemperatur nån timme, så kommer pH att dala till nånstans mellan 8 - 8.5.

* jaja, jag vet att man kan röra till saker genom att använda andra buffertar än karbonatbuffert, men KH test mäter egentligen alkalinitet, så...
#33 - 16 maj 2003 12:51
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>pH varierar i olika kommunder i Sverige från strax över 7 upp till en bit över 8<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

Är du säker på det? Jag trodde alla vattenverk siktade mot 8.5 nuförtiden? Det dalar visserligen i ledningen sen, men över 8 bör det nog vara i stort sett överallt - detta för att undvika korrosion i rören.
Kjell Fohrman
Administrator
#34 - 16 maj 2003 13:03
"Är du säker på det?"
Klart jag är säker annars hade jag inte skrivit det.
Jag har själv en lista på KH och pH på ca. 100 olika orter och av dessa har ca. 35% ett pH på UNDER 7.8 och t.o.m. har några stycken ett pH på precis under 7.

"Jag trodde alla vattenverk siktade mot 8.5 nuförtiden?"
Vad siktar på har jag ingen aning men ditt antagande att fler och fler skaffar sig ett konstgjort vattenvärde med ett pH på över 8 och en väldigt låg buffringsförmåga är korrekt, men långtifrån alla har kommit dit än.
Akvaristiska hälsningar
Kjell
#35 - 16 maj 2003 13:19
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
Jag har själv en lista på KH och pH på ca. 100 olika orter och av dessa har ca. 35% ett pH på UNDER 7.8 och t.o.m. har några stycken ett pH på precis under 7.<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

Där ser man. Jag trodde alla konverterat vid det här laget. Antar att det rör sig om små orter i främst norra halvan av Sverige?


Kjell Fohrman
Administrator
#36 - 16 maj 2003 13:30
"Antar att det rör sig om små orter i främst norra halvan av Sverige?"
Fel igen, "lågt" pH finns på orter från längst i söder till längst i norr och t.o.m. i vissa delar av både Sth och Gbg så ligger pH på neråt 7.5.
Akvaristiska hälsningar
Kjell
#37 - 16 maj 2003 14:26
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>norr och t.o.m. i vissa delar av både Sth och Gbg så ligger pH på neråt 7.5.<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

Är det nån kranskommun som Ingarö då, som har grundvattentäkt med pH 7.5 - 8? Alla stockholm vattens och norrvattens verk har pH 8.5 som riktvärde, och göteborgs kommun säger att deras riktvärde är 8.

Livsmedelsverkets lägsta riktvärde för att vattnet skall anses tjänligt är 7.5.


Kjell Fohrman
Administrator
#38 - 16 maj 2003 14:53
"Livsmedelsverkets lägsta riktvärde för att vattnet skall anses tjänligt är 7.5."
Så är det säkert, men flera bryter mot detta, framförallt har jag funnit att vattenvärdena ofta varierar rätt mycket under året och även inom en kommun beroende av hur långt ifrån vattenverket man ligger.
Hur jag vet detta - jo genom att jag ansvarar för Zoorfs akvaristik-utbildning för zoohandlare och då är en av provuppgifterna att testa sitt eget kranvatten, så jag har därför hittintills fått in uppåt 300 testresultat.
Jag tycker att det är en självklart att ALLA som sakffar sig akvarium skall testa sitt eget kran- akvarievatten.
Akvaristiska hälsningar
Kjell
PS: Nu tycker jag att det är dags att återgå till det Linda undrade över, vilket inte är det vi diskuterar nu.
#39 - 16 maj 2003 15:03
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
Okej! då förstår jag! Och med lite enkel mattematik inser jag att man bara behöver ta mg/L * 0,056 för att få fram dh! Det var lite föööör lätt.

<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

Jag som tänkte skriva in och berätta att det inte är ett linjärt förhållande och det är därför man har hjälp av kalkylatorn. Men när jag kollar några olika värden i kalkylatorn så visar det sig att det faktiskt är ett linjärt förhållande mellan mg/l och kh. Så du har helt rätt.... det är klart lätt och därmed behövs inte diskusfish förnämliga kalkylator i detta fallet heller.
MVH
Magnus

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=72523
Kjell Fohrman
Administrator
#40 - 16 maj 2003 15:20
Om man har så stor skillnad på kranvattnet och akvarievattnet som 6.5 resp. 9!!! så skall man nog vara rätt försiktig och inte göra allltför stora vattenbyten.
Täta men små vattenbyten är definitivt att rekommendera.
Om du har mycket växter i akvariet i kombination med en låg buffringsförmåga (dvs lågt KH - du har ju tydligen 1,6 enligt omräkningsfaktorn) så är också risken mycket stor att för att pH svänger rätt mycket mellan dag och nattetid vilket inte är så hälsosamt.
Jag hade nog buffrat upp vattnet lite grand för att få det stabilare genom att använda lite kalk i akvariet, antingen genom att använda ett kalkhaltigt grus eller en kalkhaltig inredning. Vill man inte ändra på inredningen kan det vara vettigt att lägga i en nätpåse med mycket finkornig ren kalk (finns att köpa i växtvaruhus). Detta höjer dock pH något men det är bättre att ha ett stabilt pH runt 7 än ett instabilt pH. Ingen av de fiskar du har är ju extremt survattenkrävande.
Akvaristiska hälsningar
Kjell
#41 - 16 maj 2003 16:07
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>PS: Nu tycker jag att det är dags att återgå till det Linda undrade över, vilket inte är det vi diskuterar nu.
<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

För all del. Jag vill tacka för den intressanta informationen. En sista fråga - kommer listan så småningom att offentliggöras?
Kjell Fohrman
Administrator
#42 - 16 maj 2003 16:14
Nej, den kommer inte att offentligöras och anledningen är att om det då står att pH i Y-köping är 8.0 och KH är 4 så kommer folk i Y-köping att tro att pH och KH i hela Y-köpings kommun har detta värde under hela året och att det är lika i hela kommunen, vilket det definitivt INTE är.
Man skall därför alltid mäta sina egna vattenvärden.
Akvaristiska hälsningar
KJell
#43 - 16 maj 2003 16:23
Sådan kalk har jag redan hemma, men den är ju i pricip inte korning alls, utan mer "mjöl". Så nät kanske blir svårt, bättre med en tygkasse?!

Hur mycket kalk skulle du föreslå i ett 110L akvarium?
Kjell Fohrman
Administrator
#44 - 16 maj 2003 17:09
Ja det skall vara ett fint när - en begagnad damstrumpa duger.
Akvaristiska hälsningar
Kjell
#45 - 16 maj 2003 17:15
Då ska jag testa det, fast, jag köper nog en ny strumpa! <img src=icon_smile_big.gif border=0 align=middle> Vill inte utsätta fiskarna för min gamla intorkade fotsvett!

Bör jag lägga strumpan i akvariet eller i filtet? Och ungefär hur mycket kalk?!
#46 - 16 maj 2003 19:37
Hej

Har följt disk. med intresse.

När alla trodde att Linda hade 5 i pH var det många som gav henne rådet att höja pH:t dels genom täta små vattenbyte eller direkt med kalk eller bikarbonat. Tur att hon inte gjorde detta. I ett vatten me pH 5 finns nästan inga karbonater kvar. Finns inga karbonater så fungerar inte nitrifikationen - det betyder att ett surt vatten ackumulerar ammonium. Ammonium är ogiftigt men omvandlas till ammoniak vid högre pH. Sker pH höjningen för snabbt, speciellt om man tillsätter pH höjande medel så kan fisken slås ut av ammoniakförgiftning. <b>Höj aldrig pH utan kraftigt vattenbyte först</b>.

Lasse
Kjell Fohrman
Administrator
#47 - 16 maj 2003 19:52
"När alla trodde att Linda hade 5 i pH var det många som gav henne rådet att höja pH:t dels genom täta små vattenbyte eller direkt med kalk eller bikarbonat. Tur att hon inte gjorde detta."

Hävdar nog fortfarande att SMÅ vattenbyten är att föredra framför stora. Menar du att man skall göra ett stort vattenbyte och samtidigt tillsätta bikarbonat. Bättre är väl att sakta höja upp pH-värdet genom små vattenbyten.
Sedan att lägga i en "strumpa" med kalk i vattnet leder väl knappast till en snabb höjning, eller?
Akvaristiska hälsningar
Kjell
#48 - 16 maj 2003 20:31
Jag vill bara nämna om vattenprover och värden, att i vår lilla kommun med ett tiotal vattentäkter tas ca 400 prover som analyseras per år.

I Kramfors är det ljust och vackert
#49 - 16 maj 2003 20:52
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Ammonium är ogiftigt men omvandlas till ammoniak vid högre pH. Sker pH höjningen för snabbt, speciellt om man tillsätter pH höjande medel så kan fisken slås ut av ammoniakförgiftning. <b>Höj aldrig pH utan kraftigt vattenbyte först</b>. <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

Först av allt bör man veta att ammonium omvandlas till ammoniak ungefär vid pH 8. Vid lägre pH än så är ammoniak inget problem.

Kalksten reagerar så långsamt och drar upp pH så pass lite så hennes akvarium sannolikt aldrig nått pH 8, eller i alla fall gjort det så långsamt så nitrifikationen hunnit med.

Bikarbonat hade haft potential att dra upp pH till 8.3, dvs ammoniet hade blivit giftig ammoniak. Jag gav dock rådet att hela tiden övervaka pH, och hade hon dragit upp sitt pH till "6.5" hade hon kanske fortfarande varit en bit under 8 egentligen.

Vattenbyte med kranvatten har också potential att omvandla ammonium till ammoniak, eftersom hennes kranvatten hade pH över 8. Precis som ovan hade det kanske inte blivit några problem om hon stannat när hennes kit visade "6.5".

Vad gäller stora vs små vattenbyten... När man har lågt pH och högt ammonium sitter man liksom på pottan hur man än gör. Små vattenbyten ändrar pH långsamt, men är ineffektivt för att eliminera ammoniumet (10st 10% vattenbyten == 35% av ammoniet är kvar), medan stora vattenbyten eliminerar ammoniet effektivare (1st 90% vattenbyte == 10% av ammoniet kvar), men kan leda till pH chock istället.

Vilket som är bäst beror alltså på slut-pH. Stannar man vid ett pH under 8 är små byten bäst, skall man upp över 8 är stora byten det enda raka. Detta då förutsatt att utbytesvattnet har högt pH - kan man justera ned pH på utbytesvattnet kan man göra hur man vill.
#50 - 17 maj 2003 05:56
Det bästa är väl om man inte har fiskar som vill ha ett högt pH att hålla pH strax under 7 för då finns ingen risk för ammoniak förgiftning.
Redan vid en ammonium halt på 5,0 mg/l och pH 7,0 så får man en ammoniakhalt som är skadlig i längden.

Och hur många är det som mäter ammoniumhalten i sitt akvarie.

I Kramfors är det ljust och vackert
#51 - 17 maj 2003 07:49
För att återgå till min senaste fråga: <img src=icon_smile.gif border=0 align=middle>

Hur mycket kalk i sockan, och var placerar jag den? Och vad gör jag sedan när min Kh hamnat på lagom nivå?

Linda<img src=extra_smiley_graduate.gif border=0 align=middle>
#52 - 17 maj 2003 08:34
i ytterfiltret..o mängden ..tja testa dig fram..förmodligen skulle det räcka med ett par matskedar..mät sedan ph om några dagar.

ps..ytterfilter material blir så småningom effiktiva..dvs du gör ju fortfarande vattenbyten..så när värdena börjar bli dåliga så byter man ytterfiltermaterialet.
#53 - 17 maj 2003 08:35
oj..lustigt ord där..ineffektiva..(öhh..) ändrar till att ytterfilter material eller tillsatser börjar efter ett par månader att lakas ur..
Kjell Fohrman
Administrator
#54 - 17 maj 2003 08:37
Kommer inte ihåg hur stort ditt akvarium var, men ca. 2 dl per 100 l vatten är nog OK.
Sockan skall placeras på det ställe där vattnet cirkulerar mest, dvs nära pumpen.

"Och vad gör jag sedan när min Kh hamnat på lagom nivå?"
Lägger du inte i mer kalk än vad som nämnts ovan så behöver du inte göra något alls. Så småningom kommer kalken att ha löst sig och då får du lägga i ny.
Akvaristika hälsningar
Kjell

#55 - 17 maj 2003 09:13
Hej

Det går att få ammoniakförgiftning även om pH är 5, för det är koncentrationen av ammonium som avgör hur mycket ammoniak du får. Däremot är det problem som tidigare påpekats om man har ett lågt pH och en hög ammoniumhalt, förslagsvis sätter man i Pistia stratiotes. Efter några timmar har de tagit upp det mesta av ammoniumet, beror förstås lite på förhållandet mellan yta och djup på akvariet.

Nitrifikationen fortgår även vid pH 5, men omfattningen beror i första hand på koltillgången och syrehalten. Normalt pratar man om en pH nivå som är mellan 7 - 8 men det har att göra med att där tar bakterierna upp kolet från vätekarbonaten. Men vid låga pH finns inte den(eller väldigt lite), men väl andra kolföreningar.

Eftersom jag själv har ett antal akvarier med pH under 6(ja, ända ned till 4) och där är inte ammonium- eller ammoniakhalten något problem.

Ha´stil, vägra profil
/Rickard

http://www.killis.tk
#56 - 17 maj 2003 11:28
Höjer kalk KH?

Jag har väldigt överbefolkat 1200l vatten och hade 100 liter filter och hade problem med KH, pH och O2 mitt filter förbrukade mycket syre och karbonatjoner, nu rengör jag filterna varje vecka och ligger fortfarande på nedre gränsen för alla värden, bikarbonaten kan inte hålla pH stabilt och ökar jag bikarbonaten så ökar pH och då stiger ammoniumet till 5,0 mg/l och ammoniaken till 0,03 mg/l inte farlig nivå men inte bra under längre tid.

Snart ska fiskarna ut i dammen och då börjar bekymmerna med dammvattnet i stället.

I Kramfors är det ljust och vackert
#57 - 17 maj 2003 13:15
Ok... känns lite "riskabelt" det här, men nu ska jag testa att stoppa i en kalkstrumpa! Den går att gömma bakom en av mina rötter, och kommer då att hamna alldeles intill ytterfiltrets utsug... Det borde ju vara lämpligt antar jag.

Vad jag är rädd för är att något värde stiger i höjden fort, eller att pH helt enkelt blir FÖR högt... Hur stor är den risken? Antar att då är det bara att ta ut strumpan igen, innan något tar skada.

Bör jag mäta värdena varje dag? Alla? (Eller inga alls?) Och hur påverkas Gh av kalken?

Linda <img src=extra_smiley_graduate.gif border=0 align=middle>
#58 - 17 maj 2003 13:26
Hjälp! <img src=icon_smile_big.gif border=0 align=middle>

Nu har jag lagt ner en hopknyten strumpa med ca 2 dl kalk. Resultatet? -Kalken löser sig, akvariet blir dimmigt. Ska det bli så!!?? Antar att det försvinner så småningom, men blir i alla fall lite nervös nu!
#59 - 17 maj 2003 13:27
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
Höjer kalk KH?<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

Ja, genom att höja pH långsamt. Kalksten drar upp pH mot cirka 8, men det tar lång tid att komma dit, om man nånsin gör det. Du kan prova kalksten, men jag skulle tro effekten är för långsam för dina (ganska extrema) behov.

Ett sätt att hålla uppe pH och KH är genomluftning (dvs driva av koldioxidöverskottet till atmosfären), men reaktionerna är inte jättesnabba och du har såna enorma mängder fisk att luftning kanske inte räcker till. Om inte jag minns fel så har du väldigt kraftig genomluftning redan nu?

Man kan inte ändra KH utan att ändra pH, och vice versa.

Som tur är kan man dock ändra _alkaliniteten_, dvs vattnets förmåga att motstå pH förändringar, utan att ändra pH eller KH.
Om huvudsaken för dig är att pH ligger på en stabil nivå mellan 5 och 7, finns flera ganska billiga fosfatbuffertar som buffrar till 6.5, dvs höjer alkaliniteten kraftigt utan att höja pH (eller KH, fast det ger falskt utslag på KH test).
#60 - 17 maj 2003 13:28
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
Hjälp! <img src=icon_smile_big.gif border=0 align=middle>

Nu har jag lagt ner en hopknyten strumpa med ca 2 dl kalk. Resultatet? -Kalken löser sig, akvariet blir dimmigt. Ska det bli så!!?? Antar att det försvinner så småningom, men blir i alla fall lite nervös nu!
<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

Löst kalk är osynlig. Dimman är kalkdamm. Håll koll på pH, fast kalk löser sig så långsamt så jag tror inte du får några problem.

Fast hade inte du bra pH? Man kan som sagt inte ändra KH utan att också ändra pH.
#61 - 17 maj 2003 13:35
Det var bra det, jag vill ju helst inte att alla firrarna ska gå och dö för att jag exprimenterar! <img src=icon_smile_wink.gif border=0 align=middle>

Grumlingen verkar försvinna ganska snabbt...

Ph är hyfsat, men ostabilt som tusan. I dag låg det på 6, så det hade inte gjort något att få upp det lite. Framförallt så är Kh extremt lågt, och måste upp. Och man kan ju inte ändra det ena utan att ändra det andra har jag fått lära mig?!
#62 - 17 maj 2003 13:51
Jag brukar tvätta ur kalkdammet.

Jo Mike när jag satte i syrestenar med kraftiga luftpumpar och ett pumphuvud som pumpar 1800 l/tim. några decimeter rakt upp så blev det stor skilnad.

Jag har alltid kalk och syresten i filtren.

Men nu är det bara 2 veckor kvar sedan flyttar fiskarna ut till 15 kubik vatten, och filter för 2,8 gånger vattenvolymen, och cirkurlationen blir 17 kubik/tim. filterna och UVC ljusena (36 watt) klarar inte mer.
Och nästa vinter blir det 5 kubik inne.


I Kramfors är det ljust och vackert
#63 - 17 maj 2003 13:59
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Ph är hyfsat, men ostabilt som tusan. I dag låg det på 6, så det hade inte gjort något att få upp det lite. Framförallt så är Kh extremt lågt, och måste upp. Och man kan ju inte ändra det ena utan att ändra det andra har jag fått lära mig?!
<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

Nej, det stämmer. KH är (grovt sett) summan av karbonat och bikarbonat i akvariet, ändrar man mängden av någon eller bägge av dem ändrar man pH.

Koldioxid i atmosfären, kolsyra, bikarbonat och karbonat är länkade, man kan inte ändra en utan att ändra de andra. Det som bestämmer deras inbördes förhållande är pH. Det vill säga, ändrar man pH ändrar man också KH.

Det innebär också att man inte egentligen kan ha bra pH och för lågt KH. Vad man i såna fall har, är antingen ett dåligt mät-kit, eller koldioxidöverskott i akvariet (och det kan botas med ökad vädring).

Men KH är egentligen ganska ointressant, det intressanta är alkaliniteten, hur bra vattnet kan "spjärna emot" pH ändringar. Alkaliniteten anses ofta vara detsamma som KH, och normalt sett är det avrundningsvis sant, men alkaliniteten kan påverkas också av andra ämnen, kanske främst fosfat, och det kan man använda för att stabilisera pH i vatten med lågt KH.

Men just nu tycker jag du skall vänta och se vad effekten av kalkstenen blir. Du borde få en lugn ökning av pH.

#64 - 17 maj 2003 14:07
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Och nästa vinter blir det 5 kubik inne.<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

H*ly cr@p!
Jag antar att det är typ glasfiber-baljor, inte glasakvarier?

Vad säger frugan?
#65 - 17 maj 2003 14:08
Hej

Definition av <b>alkalinitet</b>:

Alk = [HCO3] + 2[CO3] + [OH] - [H]

Definition av <b>ANC</b>(acid-neutralizing capacity):

ANC = Alk + [R-COO] - 3[Al] - 2[AlOH] - [AL(OH)]

[R-COO] = organiska anjoner(mmolc/l)

http://icg.harvard.edu/~es168/syllabus/chp9.pdf



Ha´stil, vägra profil
/Rickard

http://www.killis.tk
#66 - 18 maj 2003 11:00
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
Definition av <b>alkalinitet</b>:
<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

Jaa, du r.be - för de som alls skiljer mellan "din" och "min" typ av alkalinitet, är det rätt vanligt att använda termen 'totalalkalinitet' för det jag har kallat alkalinitet, och termen 'karbonatalkalinitet' för "din" alkalinitet.

Det är dock inte så vanligt att man skiljer mellan dem, och när man inte gör det så är det vanligen totalalkalinitet man talar om. Den här definitionen är den som tillämpas av alla USA's myndigheter, exv EPA:

http://water.usgs.gov/owq/FieldManual/Chapter6/section6.6/html/section6.6.htm

Lägg märke till raden "Alkalinity consists of the sum of titratable carbonate and noncarbonate chemical species in a filtered water sample", dvs här definieras alkalinitet == totalalkalinitet. Buffring från t.ex. fosfat-, citrat-, eller borat-buffert räknas in i alkaliniteten, vilket har den fördelen att alkaliniteten kan mätas via direkt titrering även i närvaro av andra buffertar än karbonatbuffert.

Totalalkalinitet är också som sagt det man i typiska fall mäter när man mäter "KH" med ett test-kit.

Min personliga reflektion är att såvitt jag kan se är det ur en akvarists synvinkel endast intressant att veta hur stor den totala buffertförmågan i vattnet är.

För en ingående diskussion om alkalinitet, se här:
http://www.advancedaquarist.com/issues/feb2002/chemistry.htm
Där finns också en bra diskussion om de olika definitionerna av alkalinitet.
#67 - 18 maj 2003 12:00
Hej

Allt står i min förra länk inget nytt under solen <img src=icon_smile_wink.gif border=0 align=middle> .

http://leopold.nmsu.edu/wlsc_458/Lecture_21_WLSC458_2002.ppt

Angående fosforsyra systemet:
http://www.sfu.ca/chemcai/AQCHEM/ABG07.html

För den som vill lära sig lite om log-diagram:
http://www.sfu.ca/chemcai/AQCHEM/ABG-ind.html


Ha´stil, vägra profil
/Rickard

http://www.killis.tk
#68 - 18 maj 2003 15:36
Hej!

Nu återkommer jag med en prognos över vad som hänt i akvariet nu när kalken har legat i i 26 h.

Värdena innan kalken kom i:
Gh: 6,7
Kh: 0, 6 (!!!)
Ph: 6,0

Värdena efter 26h med kalk:
Gh: 7,8
Kh: 2,25
Ph: 7,0

Som sagt, går värdena upp för fort?! Tror ni dem kommer fortsätta öka på samma vis? Jag vill ju gärna få upp Kh lite till, men egentligen behålla Gh och Ph... Klurigt!

Vad tror ni mina fiskar säger om det (de är inte särskilt talföra, men i alla fall <img src=icon_smile.gif border=0 align=middle>) De är än så länge som vanligt i alla fall...

Den biotop jag eftersträvar ska ju ha mjukt och svagt surt vatten... Går det inte på något sätt att behålla vattnet mjukt och svagt surt, men ändå höja buffringen?! *förvirrad*

Linda<img src=extra_smiley_graduate.gif border=0 align=middle>
#69 - 18 maj 2003 17:11
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Som sagt, går värdena upp för fort?! Tror ni dem kommer fortsätta öka på samma vis? Jag vill ju gärna få upp Kh lite till, men egentligen behålla Gh och Ph... Klurigt!<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

1) Fisken klarar den ökningen.
2) pH kommer att öka en bit till om du behåller kalken i vattnet, men det går långsammare ju högre du kommer, och till slut balanseras kalkstenens upplösning av koldioxid produktionen hos dina fiskar. Min gissning är att du aldrig når 8. Vill du inte komma högre än du är nu får du lyfta ut kalkstenen, eller i alla fall minska mängden kalksten du har i. Eller bubbla koldioxid.
3) Jag har sagt det förut, jag kan säga det igen: det går inte att öka KH utan att öka pH. Nu förenklar jag, men om det hjälper kan du tänka såhär: KH är detsamma som mängden karbonat och bikarbonat i vattnet, och både karbonat och bikarbonat har sina 'egna' pH ovan 8. Dvs ju högre KH, desto mer karbonat och bikarbonat, och desto högre pH.

<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Går det inte på något sätt att behålla vattnet mjukt och svagt surt, men ändå höja buffringen?! *förvirrad*<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

Jodå, det finns buffertar att köpa som buffrar mot pH 6.5, t.ex. Waterlife pH buffer 6.5, och Seachem har en räcka buffertar man kan kombinera för att uppnå ett givet pH värde. De ökar alltså inte KH alls, men stabiliserar pH värdet genom att öka (total) alkaliniteten.

Eller också tillsätter du en liten mängd bikarbonat, eller lägger i lite kalksten, och trycker upp pH lite när det har dalat till en nivå du tycker är för låg.
#70 - 18 maj 2003 17:43
Jag tror bestämt att jag förstod din förenklade förklaring! <img src=icon_smile_big.gif border=0 align=middle>

Men ärligt talat så är jag inte "jättehaj" på det här, och vill gärna ha din (eran) åsikt om hur jag ska fortsätta.

*Fiskarna jag har är kilfläcksrasbora, indisk glasmal, dvärgbotia och kyssgurami (och någon sorts mal som jag glömt namnet på)

*Växterna är javaormbunke, hygophila polysperma och Cryptocoryne (vattenkalla) (Mycket växter)

För att dessa gynnare ska trivas så bra som möjligt, hur ska jag göra med kalk och buffertar och "fan och hans moster" <img src=icon_smile_wink.gif border=0 align=middle> Ska jag behålla kalk, ta ur kalk o.s.v. Vad tycker ni det är ok att vattnet hamnar på för värden? Naturligtvis är det min egen uppfattning som avgör i slutändan, men jag vill gärna ha era åsikter, med tonvikt på fiskarnas bästa naturligtvis!

Linda <img src=extra_smiley_graduate.gif border=0 align=middle>
#71 - 18 maj 2003 18:28
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>För att dessa gynnare ska trivas så bra som möjligt, hur ska jag göra med kalk och buffertar och "fan och hans moster"<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

Min mycket personliga uppfattning, som jag mycket väl kan få stryk för, är att du inte behöver bekymra dig så mycket över pH och KH. Om jag var du, skulle jag mäta pH en gång i veckan eller så, och försiktigt! använda bikarbonat (eller, hellre, göra ett byte med kranvatten) för att höja pH till nånstans i zonen 6.5 - 7.5 om det nånsin dalade under 6.5. Jag skulle göra regelbundna vattenbyten, och tillsätta nån bra växtnäring. Och that's it.

Om du tillsätter koldioxid för att öka växternas tillväxt, blir det lite annorlunda, men då får jag hänvisa till defdac - jag är värdelös när det kommer till växter, och väljer växter efter mina vattenvärden istället för tvärtom...
#72 - 18 maj 2003 21:48
Hej

Början på detta inlägg kanske kan kännas lite passe men jag började skriva på det i fredags och jag tycker det är viktigt att ta upp

<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Först av allt bör man veta att ammonium omvandlas till ammoniak ungefär vid pH 8. Vid lägre pH än så är ammoniak inget problem. <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

Inte helt med sanningen överstämmande. Omvandlingen från ammonium till ammoniak sker inte linjärt. Det är en e-kurva. Det är rätt att procentuellt sett så består komplexet av ca 99,99 % ammonium och resten som ammoniak vid pH 7. Vid pH 8,2 (normalt salvattens pH) är förhållandena 90 resp 10%. Vid pH 9,3 är det 50 - 50 och vid pH över 12 så är det 99,99 % ammoniak. Någonstans kring pH 7,3 går 1% gränsen för ammoniak. Eftersom förhållandet är procentuellt så har utgångsvärdet stor betydelse. I ett dåligt fungerande akvarium som stått länge utan vattenbyte och med lågt pH kan ammoniumhalterna vara höga. Ponera att utgångsvärdet är 100 mg ammonium. Vid pH kring 7,3 skulle vi ha ca 1 % ammoniak, vilket ligger högt över gränsvärdet för de flesta fiskar. Omvandlingen sker momentant.

<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Hävdar nog fortfarande att SMÅ vattenbyten är att föredra framför stora. Menar du att man skall göra ett stort vattenbyte och samtidigt tillsätta bikarbonat. Bättre är väl att sakta höja upp pH-värdet genom små vattenbyten.
Sedan att lägga i en "strumpa" med kalk i vattnet leder väl knappast till en snabb höjning, eller? <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

Jag vet inte. Allt beror på utgångsvärdet av ammonium. Et välkänt problem är att ibland när man får fisk som har transporterats lång tid (ex. importer) och kopar in dessa försiktigt med sitt bra vatten att fisken som såg bra men medtagen ut i påsen plötsligt blir sämre. Orsaken till detta är att pH-höjningen for det ansamlade ammoniumet i påsarna att gå över i ammoniak. Faktiskt är det bättre att i ett sådant fall bara ta upp fiskarna och stoppa i dem i det nya vattnet utan kopning. Om man byter regelbundet vattnet och håller upp pH och KH så är det riktigt att små men täta vattenbyte är att föredra. Vad jag talade om var i ett läge där pH drivit ner till 5 och du inte riktigt vet hur mycket ammonium som har ansamlats så måste du för säkerhets skull byta mycket innan pH höjningen. Byter du lite men ofta bör du pH anpassa ditt "byt"-vatten till akvariets pH innan du lägger i det i akvariet så att du säkert får bort all ammonium innan pH-höjningen.

<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Nitrifikationen fortgår även vid pH 5, men omfattningen beror i första hand på koltillgången och syrehalten. Normalt pratar man om en pH nivå som är mellan 7 - 8 men det har att göra med att där tar bakterierna upp kolet från vätekarbonaten. Men vid låga pH finns inte den(eller väldigt lite), men väl andra kolföreningar.
<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

Vi skall kanske inte komma in i en disk. om detta men den mest accepterade teorin om nitrifierarna är att de är primärproducenter och därför endast utnyttjar oorganiskt kol. Oorganiskt kol förekommer först och främst som koldioxid samt som karbonater. Med primärproducent menar man en organism som skapar liv från oorganiska ämnen. De mest kända primärproducenterna är alla växter och alger, de använder koldioxid som kolkälla och ljus som energikälla. Nitrifierarna använder karbonater som kolkälla och energiskillnaderna mellan de olika kväveföreningarna som energikälla.

<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Däremot är det problem som tidigare påpekats om man har ett lågt pH och en hög ammoniumhalt, förslagsvis sätter man i Pistia stratiotes. Efter några timmar har de tagit upp det mesta av ammoniumet, beror förstås lite på förhållandet mellan yta och djup på akvariet. <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

Bra tips - det lägger jag i kunskapsbanken

<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Min mycket personliga uppfattning, som jag mycket väl kan få stryk för, är att du inte behöver bekymra dig så mycket över pH och KH. Om jag var du, skulle jag mäta pH en gång i veckan eller så, och försiktigt! använda bikarbonat (eller, hellre, göra ett byte med kranvatten) för att höja pH till nånstans i zonen 6.5 - 7.5 om det nånsin dalade under 6.5. Jag skulle göra regelbundna vattenbyten, och tillsätta nån bra växtnäring. Och that's it. <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

Jag hjälper till och försvarar dig Micke. Ett stabilt vatten är mycket mer viktigt för fisken i fångenskap än naturens pH och KH. Ett stabilt vatten får du när du har KH kring 3-5 tyska hårdhetsgrader. Vill du sedan ha lågt pH - använd då koldioxid.

Lasse
#73 - 19 maj 2003 10:07
Så... om jag behåller kalken, vilket innebär ett högre kh (som behövs) och dessutom bubblar koldioxid så kan jag kombinera "lågt" ph med "högt" kh.. Har jag förstått rätt?!

Hittade på internet hur man själv gjorde sin koldioxid-anläggning, vilket onekligen verkade både lätt, billigt och totalt okomplicerat. Grejen var bara den att anläggningen skulle räcka till ca 250L. Mitt akvarium är som sagt bara knappt hälften så stort, 110L... Hur kan jag minska så att det passar mitt akvarium? En slangklämma, fungerar det? Och hur vet jag hur mycket koldioxid jag behöver? (vill ju som jag sagt innan, undvika att ha ihjäl firrarna!)

Linda<img src=extra_smiley_graduate.gif border=0 align=middle>
#74 - 19 maj 2003 11:09
Förlåt om jag är dum, hur höjer kalk KH.

I Kramfors är det ljust och vackert
#75 - 19 maj 2003 13:07
Återkommer med redovisning av kalk-resultat efter 48 timmar : <img src=icon_smile.gif border=0 align=middle>

Gh: 8,95
Kh: 2,25
Ph: 7,0

Som synes har bara Gh-värdet höjts. Lite mer än en enhet. kH och pH är oförändrade. Varför? Och vad har gH för "effekt" på akvariet? Vad är dess "uppgift"? Hur stor vikt bör man lägga vid just gH´t? Alla jag känner anser att man varken behöver bry sig om eller mäta gH, men...

Linda<img src=extra_smiley_graduate.gif border=0 align=middle>
#76 - 19 maj 2003 13:39
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
Förlåt om jag är dum, hur höjer kalk KH.
<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

Det är inte dumt. Kalksten är kalciumkarbonat, i närvaro av syra faller den sönder till karbonat/bikarbonat (ökar kh) och kalciumjoner.
#77 - 19 maj 2003 15:03
Jo, Mike jag är lite seg i huvet ibland, jag har skrivit om KH på vår klubbsida, det är så att jag håller pH på 7,0 och KH är fortfarande lågt omkring 3.
Men det är väl så att filterna förbrukar karbonat/bikarbonat/kalciumjonerna och jag buffrar med 10 mg bikarbonat vid delvattenbytet (400liter) varannandag så KH är alltid 3
och jag vill inte buffra mer för jag vill inte riskera att höja pH eftersom ammuniumhalten inte vill bli lägre än 2-3,0 och minsta avikelse får fiskarna att sluta äta.
Men snart är det sommar.


I Kramfors är det ljust och vackert
#78 - 19 maj 2003 20:07
Hej

http://www.amc.chalmers.se/Kursinfo/diagenes.pdf

http://www.esf.edu/efb/schulz/Limnology/inorganicC.html


Ha´stil, vägra profil
/Rickard

http://www.killis.tk
#79 - 19 maj 2003 20:46
Hej

Länken till Chalmers kursinfo var mycket matnyttig men det att nitrosomonas och nitrobakter skulle utnyttja organiskt material har han nog fått om bakfoten. Nitrifikationen sköts av bakterier som är primärproducenter och utnyttjar oorganiskt kol (autotrofa organismer. Denitrifikationen däremot sköts av organismer som utnyttjar organiskt kol (hetrotrofa bakterier)

Ett exempel på karbonaternas betydelse i nitrifikationen är ett fiskodlingssystem på 200 kubikmeter och försett med ett fyra meter högt "droppfilter" som jag arbetade med kring 1990. När jag kom dit matade man med ca 25 kg torrfoder per dag, sedan fick man bryta på grund av för höga nitrithalter. pH i detta system sjönk stadigt och varje till varannan dag bytsade man i kalciumkarbonat i systemet. pH svängde mellan 6 - 7,5. Jag införskaffade en pH styrning så att jag med hjälp av en liten pump kontinuerligt skickade in en slurry av kalciumkarbonat och pH varierade mellan 7 - 7,4. Resultatet blev att vi kunde öka fodringen till ca 120 kg per dag och ha samma nitritnivåer som tidigare. Det var ål som odlades så nivåerna var höga men fisken överlevde.

Lasse
#80 - 19 maj 2003 20:48
Tack jag läste genom lite snabbt och nu känner jag mig väldigt seg i huvet, men när jag läst det några gånger så kan det klarna.
Annars får jag fråga på Zoopet.

I Kramfors är det ljust och vackert
#81 - 19 maj 2003 20:58
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Länken till Chalmers kursinfo var mycket matnyttig men det att nitrosomonas och nitrobakter skulle utnyttja organiskt material har han nog fått om bakfoten.<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

Nitrosomonas och Nitrobacter tros dessutom spela en obetydlig roll i havet - de är främst sötvattensbakterier.
#82 - 20 maj 2003 05:57
Hej

<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Nitrosomonas och Nitrobacter tros dessutom spela en obetydlig roll i havet - de är främst sötvattensbakterier.<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

Läs detta:
http://marineland.com/drtims_peerreview.html


eller
http://marineland.com/drtims.html

och under:
Articles samt Tech. Reports


Ha´stil, vägra profil
/Rickard

http://www.killis.tk
#83 - 20 maj 2003 08:11
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
Läs detta:
<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

Ingen av länkarna funkar för mig, men det har allmänt tidigare <b>antagits</b> att samma bakterier utförde (de)nitrifieringen i söt- och saltvattensakvarier och i avloppsreningsanläggningar, men när man faktiskt började leta efter dem, så hittade man dem inte.
Se: http://www.animalnetwork.com/fish2/aqfm/1998/mar/science/default.asp

#84 - 20 maj 2003 08:20
Hej

<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Ingen av länkarna funkar för mig..<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

De fungerar för mig, men det är samma författare till "din" länk som till de jag angav tidigare. Fast där hittar man rapporterna i sin helhet och den populärvetenskapliga artikeln + några till.

Om jag inte minns fel ska där även finnas en förklaring till misstaget.

Ha´stil, vägra profil
/Rickard

http://www.killis.tk
#85 - 20 maj 2003 09:14
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
Så... om jag behåller kalken, vilket innebär ett högre kh (som behövs) och dessutom bubblar koldioxid så kan jag kombinera "lågt" ph med "högt" kh.. Har jag förstått rätt?!

Hittade på internet hur man själv gjorde sin koldioxid-anläggning, vilket onekligen verkade både lätt, billigt och totalt okomplicerat. Grejen var bara den att anläggningen skulle räcka till ca 250L. Mitt akvarium är som sagt bara knappt hälften så stort, 110L... Hur kan jag minska så att det passar mitt akvarium? En slangklämma, fungerar det? Och hur vet jag hur mycket koldioxid jag behöver? (vill ju som jag sagt innan, undvika att ha ihjäl firrarna!)

Linda<img src=extra_smiley_graduate.gif border=0 align=middle>
<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>


jag har 160 liter & har tagit en petflaska med socker vatten & gelatin i.. när det stelnat hällde jag på lite vatten blandat med bakpulver & torrjäst.. jästen kommer "äta" sig genom gelatinblandningen sen...
ett mindre hål i korken än vad slangen är, så blir det tätt där.
Sen kopplade jag slangen till luftinsuget ovenpå mitt innerfilter så CO2 bubblorna åker med i vattenvirveln.. PH ändrades bara lite neråt, från 7.6 till 7.5, men det går ju att öka på lite om man vill.. genom att göra två flaskor =)
har hållt i typ tre veckor nu, men får strax göras om..
jag tog 2-3 DL socker till nästan en liter vatten.. ett par nypor bikarbonat & nån tesked torrjäst..slängde i lite extra torrjäst efter 1,5 veckor..

160L Eldstjärt,guppy..110L segelmolly neontetra & kardinaltetra
45L guppy & segelmolly yngel..10L + 2*8.5L (avdelad 17L) karantän & sjukstuga
#86 - 20 maj 2003 09:39
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
Hej

<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Ingen av länkarna funkar för mig..<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

De fungerar för mig, men det är samma författare till "din" länk som till de jag angav tidigare.<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

Jag får bara timeout. Vårt tidigare så snabba och fina 10MBit nätverk har segat ihop totalt efter det att vi fick bredbandstelefoni.

Jag kom dock åt artiklarna genom att söka efter Timothy A. Hovanec på Google, och sen läsa de cachade versionerna.

Har du nån länk till nån viss artikel? För såvitt jag kan se säger Dr Hovanec fortfarande samma sak som i artikeln jag länkade till (fast i ungefär 25 artiklar).
#87 - 20 maj 2003 10:12
Hej

Hm.. just nu kommer inte jag in där, men testade förra gången jag skrev och då gick det. Vänta och testa igen.

De vetenskapliga delarna finns även här:
http://aem.asm.org/

Ha´stil, vägra profil
/Rickard

http://www.killis.tk
#88 - 20 maj 2003 10:33
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
Har du nån länk till nån viss artikel? För såvitt jag kan se säger Dr Hovanec fortfarande samma sak som i artikeln jag länkade till (fast i ungefär 25 artiklar).
<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

Efter lite klurande kom jag in - de har ändrat URL. Ny URL är:

http://www.marineland.com/drtims_peerreview.html

Jag läste den nyaste artikeln, "Paul C. Burrell, Carol M. Phalen, and Timothy A. Hovanec. Identification of Bacteria Responsible for Ammonia Oxidation in Freshwater Aquaria. APPLIED AND ENVIRONMENTAL MICROBIOLOGY, Dec. 2001, p. 5791–5800", och i den kommer de fram till att bland annat olika Nitrosomonas-stammar _är_ inblandade i oxidationen av ammoniak till nitrit.
De spekulerar att anledningen till att de tidigare inte hittade Nitrosomonas är att de förekommer i så lågt antal (runt 5% av bakterierna).

Nitrobacter verkar dock fortfarande vara helt "ute".

De avslutar med en rekommendation om vilka arter som borde ingå i "start kit" för akvarier, istället för dagens Nitrosomonas europea och Nitrobacter winogradskyi.

Intressant artikel. De säger sig ha hittat över 600 distinkta DNA varianter, och jag trodde nog faktiskt inte att diversiteten var så stor i sötvatten, i alla fall inte i så homogena miljöer som dessa filter.

En annan kanske ännu mer upplysande länk, på flera sätt, är denna:
http://www.marineland.com/science/biospira/biospira_timeline.asp

#89 - 20 maj 2003 11:54
Jag var på vattenverket i dag, där berättade kemisten att om man vill ha ett stabilt pH på 7,0 så kan man använda krita i akvariet/dammen som höjer kH i stället för kalk som tydligen var vanligt förr i vattenverken.
Någon som vet något om det.

I Kramfors är det ljust och vackert
#90 - 20 maj 2003 12:42
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>vill ha ett stabilt pH på 7,0 så kan man använda krita i akvariet/dammen som höjer kH i stället för kalk <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

Krita ÄR kalk... Det är en lös och ren kalksten bestående av avlagrade skelett från en encellig alg.

Det har samma kemiska egenskaper som kalksten i stort*, fast finkornigheten och lösheten kan nog innebära att den reagerar snabbare än massivare kalkstenar.

(* Ja R.Be, jag _vet_ att det är en viss skillnad mellan kalcit och aragonit, och att magnesiumhaltig kalksten, dolomit, är mindre benägen att reagera med syra.)
#91 - 20 maj 2003 21:25
Hej

Micke, jag gillar ditt angreppssätt. För er andra - sista länken han lämnade var en uppräkning av de artiklar som denna studiegrupp har gjort. Några exempel på artiklar
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>1994 - 1995 Development and testing of molecular probes using DNA sequence data for Nitrosomonas europaea and Nitrobacter winogradskyi.
May 1996 Presentation at General Meeting of the American Society for Microbiology on findings that suggest Nitrosomonas europaea and Nitrobacter winogradskyi are not the bacteria responsible for nitrification in aquaria
<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>August 1996 Published paper: Comparative Analysis of Nitrifying Bacteria Associated with Freshwater and Marine Aquaria. The use of molecular techniques that show Nitrosomonas europaea and close relatives, along with Nitrobacter winogradskyi and close relatives, are not the bacteria responsible for nitrification in aquaria <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>February 1998 Presentation at Aquaculture '98, International Triennial Meeting of the World Aquaculture Society showing that Nitrosomonas europaea is not the ammonia-oxidizing bacteria in freshwater but members of this genus are present in seawater aquaria, and that Nitrobacter is not present in either system <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>January 2001 Presentation at Aquaculture 2001, International Triennial Meeting of the World Aquaculture Society, on findings that commercial preparations of nitrifying bacteria do not accelerate the establishment of nitrification in aquaria but mixtures containing novel species of Nitrosospira, Nitrosomonas and Nitrospira are effective <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>December 2001 Published paper: Identification of Bacteria Responsible for Ammonia Oxidation in Freshwater Aquaria. Presents findings showing that novel bacteria from the genus Nitrosospira and Nitrosomonas are responsible for ammonia oxidation in freshwater aquaria <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

Mina kommentarer är att vetenskapen är föränderlig, speciellt om vetenskapsmännen jobbar i kommersiella företag. Min gissning är att han kommer att hitta nitrobacter också vad det lider.

Skämt åtsido - den viktiga slutsatsen man kan dra av artiklarna är att grunddraget att nitrifierarna är sk. autotrofa organismer och att de behöver oorganiskt kol i form av karbonater står fast. Vilka arter de tillhör är åtminstone för oss överkurs. Det är väl med detta som med allting annat här i världen - många organismer kan göra samma saker men det är en blandning av katastrofteori och miljö som bestämmer vilka organismer som gör jobbet på en speciell plats och tidpunkt. Visst kan vi ta fram "superstammar" men om det blir de eller någon annan stam som just etablerar sig i vårt akvarium kan vi aldrig bestämma. Det är för många okända faktorer inblandade. Ett av mina älsklingscitat är taget från den första Jurasic Park filmen. Den coola katastrofteoretikern säger att det enda som alltid är sant är att "life will found its way".

<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote> Det har samma kemiska egenskaper som kalksten i stort*, fast finkornigheten och lösheten kan nog innebära att den reagerar snabbare än massivare kalkstenar.<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

Det finns ett litet problem med att använda kalksten nämligen att det snabbt blir en liten mikropåväxt (speciellt i dammar) som hindrar utbytet mellan vatten och kalk. När kalken löses av vattnet så bildas kalciumjoner och karbonatjoner: Det är utlösandet av karbonatjonerna som <b>höjer både pH och KH</b> Om inte kalken kommer i kontakt med vattnet (genom bildandet av denna mikrofilm) så kommer kalken ligga där som den fossil det är och inte bidra med något. Karbonat kan höja pH hur högt som helst <b>men</b> kalk (kalciumkarbonat) löses inte upp och bildar kalcium- och karbonatjoner i pH över 7,6 - 7,7. <b>Kalciumen har ingen pH höjande eller KH höjande effekt, kalciumet tjänar bara som en bärare av karbonatjonerna i den fasta föreningen kalciumkarbonat</b>

Bikarbonat NaHCO3 höjer däremot pH:t upp mot 8,2 I ett vatten över 8,2 (eg saltvatten) får dock bikarbonaten en pH-säönkande effekt. Hur hänger detta ihop? Nedan kommer ett mitt första försök att förklara karbonatsystemet så enkelt som möjligt. Tre förutsättningar finns.
<ul><li>CO2 (koldioxid) som blåses i vatten bildar snabbt kolsyra (H2CO3)</li>
<li>Jämnvikt finns mellan Kolsyra - Bikarbonat (kemiskt H2CO3 &lt;=&gt; H+ + HCO3- finns</li><li>Jämnvikt finns mellan bikarbonat och karbonat (kemiskt HCO3- &lt;=&gt; H+ + CO3 2-) </li><li> Vid pH under 8 dominerar jämnvikten mellan kolsyra och bikarbonat - över 8 dominerar jämnvikten mellan bikarbonat och karbonat </li></ul> Vad innebär det nu om vi tillsätter olika kemikalier såsom koldioxid, bikarbonat och karbonat. <ul><li>Vi börjar med tillsatts av koldioxid. Enligt punkt 1 så bildas kolsyra - denna påverkar balansen i punkt 2 och en del av kolsyran vill bilda bikarbonat för att uppethålla balansen mellan kolsyra och bikarbonat. Detta innebär att vätejoner (H+) frigörs när en del av kolsyran (H2CO3) blir bikarbonat (HCO3-). Tillsatts av koldioxiden kommer att bli pH sänkande även ovanför 8 eftersom den går igenom bägge jämnviktssystemen. </li><li>Tillsätter vi bikarbonat så kommer utgångs pH:t bestämma vilken effekt vi får. Är pH under 8 kommer vi i huvudsak att påverka jämnvikten i punkt två. den mellan kolsyra och bikarbonat. Extratisatsen av bikarbonat kommer att göra att en del av bikarbonaten (HCO3-) kommer att bilda kolsyra (H2CO3). För att göra detta måste den ta upp en vätejon (H+) ur vattnet. PH:t höjs. Vid pH kring 8 dominerar jämnvikten i punkt 3 (den mellan bikarbonat och karbonat). Tillsats av bikarbonat (HCO3-) kring och över detta utgångs PH betyder att en del av bikarbonat (HCO3-) vill bilda karbonat(CO3 2-). för att göra detta lämnas en vätejon (H+)Resultat pH <b>sänks</b> över detta pH </li><li>När vi sätter till karbonat i pH över 8 där jämnvikten mellan bikarbonat och karbonat dominerar kommer en del av karbonaten (CO3 2-) bilda bikarbonat (HCO3-) vilket innebär att vätejoner (H+) tas upp och pH höjs. Tillsatts av karbonat kommer att höja pH oavsett pH eftersom det går genom bägge jämnviktssystemen. Är pH:t under 8 vill karbonaten först bilda bikarbonat som sedan bildar kolsyra. Vätejoner tas upp - pH höjs </li><li>Om det är som i sista punkten - varför kan man inte höja pH högre än ca 7,7 med kalk (kalciumkarbonat)? Som jag skrev ovan så är kalciumkarbonat olösligt i vatten med pH över ca 7,7. Vill man få in karbonat i pH:n över ca 7,7 så får man ettdera använda kalkreaktorer eller en annan bärare för karbonaten äm kalcium. Natriumkarbonat Na2CO3 exempelvis </li></ul>

Ovanstående blev långt men det är ett försök att förklara ett komplicerat förlopp begripligt utan universitetsstudier bakom. Uppskattar feedback på förklaringsmodellen men kom ihåg tanken med den är att man skall förstå det allmänna och inte det särskilda.

Lasse

PS. Om det inte framgick ovan så är min åsikt att man i sötvattenakvaristik skall använda bikarbonat som pH höjare och buffrare. Det är enklast och lättast att dosera DS
#92 - 20 maj 2003 22:17
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
Min gissning är att han kommer att hitta nitrobacter också vad det lider.<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

Ja, den tanken slog mig också när jag läste den där time-linen. En annan tanke som slog mig var att han hade ekonomiskt intresse att hitta Nitrosospira istället för Nitrosomonas/Nitrobacter.
Samtidigt är det trots allt peer-reviewade artiklar, och de verkar metodologiskt sunda, så i brist på bättre så tror jag på dem.

<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Ovanstående blev långt men det är ett försök att förklara ett komplicerat förlopp begripligt utan universitetsstudier bakom. Uppskattar feedback på förklaringsmodellen men kom ihåg tanken med den är att man skall förstå det allmänna och inte det särskilda.<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

Lät bra. Hoppas du har bättre framgång att förklara det där än jag hade.

En fråga, dock - varför är pH 7.7 slutpunkt för kalcits löslighet? Såvitt jag kan se borde den här processen i ett öppet system fortgå, fast asymptotiskt allt lååångsammare, till pH 8.3?

Ta gärna en titt på den här, och säg vad du tycker:
http://ees2.geo.rpi.edu/abrajanoCourses/Aqueous2000/public_html/Carbonate2.pdf
#93 - 20 maj 2003 22:59
Hej

<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote> En fråga, dock - varför är pH 7.7 slutpunkt för kalcits löslighet? Såvitt jag kan se borde den här processen i ett öppet system fortgå, fast asymptotiskt allt lååångsammare, till pH 8.3?
<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

Kan nog vara så, men mellan 7,5 och 7,7 är min erfarenhet att det slutar i praktiskt bruk, jag har då aldrig fått uppe ett kalcit baserat system högre (har företrädesvis haft tanganyiker). Och dolomit skall vi bara inte tala om (strax över 7 är vad jag lyckats med innan). Aragonit är om jag inte mins fel "hot stuff" vad det gäller saltvatten och "Monaco-modellen" eftersom det sägs att det löses vid högre pH än kalcit. Har dock aldrig provat det.

<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Samtidigt är det trots allt peer-reviewade artiklar, och de verkar metodologiskt sunda, så i brist på bättre så tror jag på dem.
<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

Jo - men jag har svårt att bedömma hur specifika hans utvecklade "kryssningsmissiler" är. Det finns mycket äldre litt (60- 70 talet) producerat i Sverige i samband med vårt utbygge av reningsverken som vad jag minns nu fortfarande håller måttet i praktiken. Tyvärr har jag i någon av mina flyttningar tappat bort detta material.

Lasse
#94 - 21 maj 2003 08:45
Hej

<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Mina kommentarer är att vetenskapen är föränderlig, speciellt om vetenskapsmännen jobbar i kommersiella företag. Min gissning är att han kommer att hitta nitrobacter också vad det lider.<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

Ja, så det med vetenskapen, kunskapen förändras med tiden och det är bara att acceptera eller låta bli att tro på den. I detta fall kan det vara intressant att se hur och var han tagit sina prover.

<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Det finns mycket äldre litt (60- 70 talet) producerat i Sverige i samband med vårt utbygge av reningsverken som vad jag minns nu fortfarande håller måttet i praktiken. Tyvärr har jag i någon av mina flyttningar tappat bort detta material.
<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

När det gäller kemiska reaktioner har inga "större" förändringar skett, tack och lov. Ett exempel på en litteratur som fortfarande "håller" är Fish and invertebrate culture; Water management in closed systems av Stephen H. Spott. Men vissa delar är inte "up to date".

Ja, det var bättre förr, faktum är att jag härom dagen funderade på varför de tog bort de gamla tetrapacken. Med gamla menar jag sådana som existerade under 1960-talet om någon minns. Jag förstår orsaken och vet också om varför de såg ut som de gjorde, men så här i efterhand om man inte har den kunskapen kan det hela verka fullständigt idiotiskt att tillverka något så opraktiskt.

Ha´stil, vägra profil
/Rickard

http://www.killis.tk
#95 - 21 maj 2003 17:17
Hej

<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Lät bra. Hoppas du har bättre framgång att förklara det där än jag hade <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

Mike - jag förstog inte det till en början men efter att ha läst en annan tråd kan jag bara säga - Tro inte på mirakel - det var länge sedan jag trodde på det.











Annons