För kraftig cirkulation för malawi?

#1 - 18 juli 2006 14:36
Beställde ett pumphuvud igår som pumpar 3500 l/h.
Tänkte ha det i mitt 375 liters, utöver det är det ett eheim ytterfilter som pumpar 620 liter/h plus eventuellt ett fluval 303 om jag får igång det.
Blir detta för mycket cirkulation kanske?
blir ju runt 12 ggr akvariets volym per timme.
#2 - 18 juli 2006 16:27
Nej, det kommer inte att vara något problem alls.
#3 - 18 juli 2006 16:30
Malawi gillar strömt vatten och högt ph värde.
#4 - 18 juli 2006 19:21
Ok skönt att höra!
Tänkte sätta en lite filterbit på insuget till pumphuvudet som jag kan göra rent en gång i veckan, på så sätt borde jag slippa endel skit i vattnet tänkte jag, är det en bra ide?
#5 - 18 juli 2006 19:27
[quote=pimo]Ok skönt att höra!
Tänkte sätta en lite filterbit på insuget till pumphuvudet som jag kan göra rent en gång i veckan, på så sätt borde jag slippa endel skit i vattnet tänkte jag, är det en bra ide?[/quote]Kanske bättre att testa det du har nu en tid borde ta bort det mesta grums med alla dem pumparna;) annars är det bra med lite filter vadd det tar bort det mesta som åker om kring i karet tycker att det blir igensatt fortare så det hindrar cirkulationen förstås
#6 - 18 juli 2006 20:34
Jo men jag tänkte att det är bättre att skiten fastar i en filterbit jag lätt kan rengöra än i ytterfiltret som är lite bökigare att rengöra.
Cirkulation borde det blir tillräckligt med ändå.
Blir ju nästan 5000 liter/timme om jag kör båda ytterfilter plus cirkulationspump
#7 - 19 juli 2006 05:46
[quote=pimo]Jo men jag tänkte att det är bättre att skiten fastar i en filterbit jag lätt kan rengöra än i ytterfiltret som är lite bökigare att rengöra.
Cirkulation borde det blir tillräckligt med ändå.
Blir ju nästan 5000 liter/timme om jag kör båda ytterfilter plus cirkulationspump[/quote]tycker du ska vänta det tar ett tag så tar dina pumpar det också
#8 - 19 juli 2006 08:37
[quote=pimo]Ok skönt att höra!
Tänkte sätta en lite filterbit på insuget till pumphuvudet som jag kan göra rent en gång i veckan, på så sätt borde jag slippa endel skit i vattnet tänkte jag, är det en bra ide?[/quote]

Ju större "filterbit" på insuget desto bättre, så länge det inte innebär att det blir besvärligt att rengöra den. Man kan som sagt med fördel ha kraftig cirkulation till malawis, så länge de inte måste anstränga sig för mycket för att motverka strömmarna.
#9 - 19 juli 2006 11:27
[quote=pimo]Beställde ett pumphuvud igår som pumpar 3500 l/h.
Tänkte ha det i mitt 375 liters, utöver det är det ett eheim ytterfilter som pumpar 620 liter/h plus eventuellt ett fluval 303 om jag får igång det.
Blir detta för mycket cirkulation kanske?
blir ju runt 12 ggr akvariets volym per timme.[/quote]
malawi vill ha strömt och mycke syre!
#10 - 19 juli 2006 15:27
Har du sand i karet kommer den att blåsa bort, annars går det nog bra.
#11 - 19 juli 2006 15:32
Du blåser knappast bort sand med 12x volymen i cirkulation, förutsatt du riktar utblåsen lite listigt (snett längs med akvariet och snett mot ytan).

För referens... det här är ett 150'a med 2500 liter i timmen cirkulation & diffusor på utblåset (därför så många bubblor). Fisken är 3cm danios.
http://mikes-machine.mine.nu/aquaria/160/pano_5-4-06_resize.jpg
#12 - 19 juli 2006 16:55
Hade ju tänkt sand, men det ska allt gå bra tror jag om jag bara sätter utblåset på ett bra sätt som azur sa

Annons