För kraftig cirkulation?

#1 - 16 september 2007 08:26
Jag har precis kört igång ett 130 liters hörnakvarium. Till paketet följde det med ett Fluval 4+ innerfilter. Det står på kartongen där att den är anpassad för 130-215 liter. Är den i kraftigaste laget att köra med fullt blås? Hur riktar man den bäst? Nu har jag den rakt fram, men det verkar mycket strömt i hela karet. Om jag riktar den från "spetsen" i hörnakvariet och utmed ena kanten så blir det ju mycket ström i ena halvan, växterna vajar rejält där och fiskarna verkar få kämpa lite för att vara där, och lite mer stilla i andra halvan, är det bättre för fiskarna? Hur ser man om det helt enkelt är FÖR mycket cirkulation i ett kar? Jag har ett stim neontetror, ett gäng sorgmantlar och en kampfisk i akvariet.
Tackasam för svar!
#2 - 16 september 2007 08:45
Enligt min uppfattning går det knappt att få för mycket fart på vattnet i ett normalt akvarium. Av de fiskar du har är det bara kampfisken som i naturen går i ett vatten med ingen eller liten ström på vattnet. Hur mycket vattenström du än sätter så överträffar det inte farten i de biotoper där de flesta andra fiskar lever. Placeringen så att du får ett litet "lugnare" område verkar för mig vara det bästa med tanke på ditt fiskval. Jag vet inte vad Fluval 4 ger per timme men du får tänka på att när filtret börjar att täppas igen så ger dessa filter mindre.

MVH Lasse
#3 - 16 september 2007 18:28
Lasse: I akvarier med växter är det ganska lätt att skapa för stark cirk. provade själv med en AE turbofilter 1100L/tim i ett 110L kar och jag kan säga att växterna hade piskats sönder ganska omgående om den hade fått sitta kvar, sen uppskattade inte mina fiskar det heller (olika teror)

Larjhoh:!De fiskar du har vill ju defenitivt inte ha så strömmt vatten! de vill gärna ha flytväxter och det är ju smärre omöjligt med kraftig cikulation! Om du ställer pumpen på minimum kanske det funkar?!
#4 - 16 september 2007 19:32
Man kan skapa en för kraftig stråle som piskar sönder växter ja - men en för kraftig cirkulation och vattengenomströmning i förhållande till vad de allra flesta växter och fiskar har i naturen kan du inte skapa - tvivlar ens på att det blir för kraftigt för kampfisken. Vad man gör i detta fall är ju att få en så bred utströmning som möjligt så att man inte skapar "pisksnärts"-strålar. Ettdera genom att förstora utblåset eller att ha flera utblås i akvariet. Ett sätt som jag användt med framgång är att ställa ett lodrätt utblåsrör ner i ena hörnet av akvariet. I detta rör har jag borrat ett antal hål. låt oss säga 5 mm grova på en cm avstånd från varandra. Genom att rikta detta lite snett längs kanten får man en ganska laminär strömning. Man kan ställa ner mer rör eller utblås, man kan ställa en hel genomborrad platta i ena änden osv och få en ordentlig genomströmning utan att piska växter.

Dessutom delar jag definitivt inte din uppfattning att ha dålig cirkulation i ett växtakvarium. Har man ordentlig produktion på växterna så är en ganska ordentlig cirkulation en nödvändighet för att föra bort det mesta av den syrgas som växterna bildar kring bladens mikromiljö. Det finns en berömd uträkning om vattenströmningen i naturliga tetravatten jämför med den vattenomsättning vi har i våra akvarier. Jag har inte siffrorna här men jag vet att Kjell brukar referera till detta så han kan kanske komma in med en kommentar.

Fortfarande 30 år sedan de tekniska förutsättningar kom för att få en bra vattengenomströmning i akvariet och genom filtren kom så frodas myten om det lugna akvariet. Här har sötvattensakvaristerna mycket att hämta från saltvattensakvaristiken. Vattenomsättninga på upp emot 30 - 50 gånger vattenvolymen är regel där - 10 gånger volymen anses av många vara alltför lite. Jag kör självt flera 27 liters saltvattensakvarium med pumpar som ger mellan 400 och 600 liter i timmen. I två av dem har jag en enorm tillväxt av makroalger. På grund av utblåsets placering och utformning så piskas de inte sönder men trivs bra och växer under belysning på ca 1 watt per liter.

MVH Lasse

Edit: Härunder finns bildbeviset på att man kan ha en bra genomströmning ( i detta fall ca 500 liter/ timme i ett 27 liters) utan att makroalger slits sönder. Dessa alger är minst lika sköra som växter. Bilden är tagen under kvällsbelysningen - därför det blåa skenet

[CENTER][attach]7652[/attach][/CENTER]
#5 - 16 september 2007 20:58
Jadå lasse jag vet också att det är bättre ju kraftigare genomströmmning man har, men det är en väldigt stor skillnad på teori och praktik! Frågeställaren och de flesta med honom har ett inner/ytterfilter där man använder ett vanligt utblås eller strilrör och då kan man inte trycka ut 5000L/tim i ett hundra liters kar även om det skulle motsvara vad det är i naturen eller hur! jag håller också på och mixtrar med olika utblås för att få bort tycket på strålen så jag ska kunna hålla så hög cirkulation som möjligt i karet, men nog är 3-4 ggr volymen i timmen fullt tillräckligt! Då tycker jag nog det är viktigare med en väl tilltagen filtervolym än att man har storm i karet!
#6 - 16 september 2007 21:08
åheim skrev:
Jadå lasse jag vet också att det är bättre ju kraftigare genomströmmning man har, men det är en väldigt stor skillnad på teori och praktik! Frågeställaren och de flesta med honom har ett inner/ytterfilter där man använder ett vanligt utblås eller strilrör och då kan man inte trycka ut 5000L/tim i ett hundra liters kar även om det skulle motsvara vad det är i naturen eller hur! jag håller också på och mixtrar med olika utblås för att få bort tycket på strålen så jag ska kunna hålla så hög cirkulation som möjligt i karet, men nog är 3-4 ggr volymen i timmen fullt tillräckligt! Då tycker jag nog det är viktigare med en väl tilltagen filtervolym än att man har storm i karet!

Men det är inte det du säger till LarJoh i ditt första svar, Åheim.

Sedan kan vi ta upp disk. om filtervolym i någon annan tråd men du vet sedan tidigare att min åsikt är att det viktigaste med filtret är att genomströmningen är kraftig även där. Att ta ner ett Fluval 4:as genomflöde till min påverkar detta filters biologiska förmåga negativt. Det är mycket bättre att bibehålla maxflöde genom detta filter och fördela utblåset på flera punkter för helhetsbalansen i karet.

MVH Lasse
#7 - 16 september 2007 21:36
minimum på ett fluval4+ tror jag är ca:400L/tim och det är nog tillräckligt i ett 130L kar med den besättning han har! Om man ser till ett ytterfilter som tex mitt tetratec som har 4L filtervolym och pumpar ca: 300L/tim är alltså värdelöst biologiskt sett? om så vore fallet så skulle mitt tungt belastade kar inte fungera särskilt bra, men det gör det. däremot hade jag ett innerfilter innan på 700L/tim och hade konstant problem med mystiska dödsfall och konstigheter, åtminstone för mig så bekräftar det att volym är viktigare än antal L/tim!
#8 - 16 september 2007 21:55
Som sagt var - jag vill inte ta upp denna tråd med att disk. filtervolymer och hastigheter med dig Åheim. Men du skall inte tro att jag inte har en massa fakta och erfarenheter bakom det jag säger men det kan jag återkomma med någon annan gång. Enligt mina kunskaper och erfarenheter av biologiska filter så är ditt råd till LarJoh om minhastighet på ett fluval 4 ett mycket felaktigt råd och om trådskaparen vill att jag skall förklara varför så gör jag det gärna men som sagt var det är upp till trådskaparen att avgöra om vi skall ta upp utrymme i denna tråd till detta.

MVH Lasse
#9 - 16 september 2007 22:04
jag har också mycket praktisk fakta och erfarenhet men som sagt vi avslutar här;) (viss skillnad att rena kranvatten kanske?)
#10 - 16 september 2007 23:35
åheim skrev:
jag har också mycket praktisk fakta och erfarenhet men som sagt vi avslutar här;) (viss skillnad att rena kranvatten kanske?)

??????

Vad försöker du antyda här?

MVH Lasse
#11 - 17 september 2007 11:16
Lasse skrev:
??????

Vad försöker du antyda här?

MVH Lasse
jag syftade på att du har väl en historia inom vattenindustrin om jag minns rätt? i ett vattenverk kan man rena vatten med väldig kraft i pumparna men jag tror inte så mycket av den erfarenheten går att omsätta inom akvaristiken! Jag har erfarit att många arter inte alls uppskattar så turbulent vatten då det stressar och utmattar dem och de blir hänvisade till nåt hörn där de kan få lite lä och en sån tillvaro för fiskarna accepterar inte jag! Man kan uppnå en bra biologisk rening med "måttlig" rörelse i akvariet bara man har en pump som har kraft att få cirkulation i hela karet! Svaret på att stark genomströmmning är det viktigaste stämmer inte om man ser till ett innerfilter tex. som ger en fullt tillräcklig cirkulation enligt dess rekommendation trån tillverkaren till en viss volym, men problemet är bristen på filtermaterial och som enligt mig är ett oändligt mycket större problem som orsakar mångt fler misslyckanden inom akvaristiken än just antal L/tim som pumpen pumpar! Man ska försöka hålla så pass hög cirkulation som fisken tillåter för att trivas och det motsvarar nog ganska ofta rekommendationerna från pumptillverkarna! Detta fallet en fluval 4+ (130-215L) som körs i ett 130Liters på minimum= ca. 400L/tim! då är nog den snåla filtervolymen ett större problem för trådskaparen!
#12 - 17 september 2007 11:21
LarJoh skrev:
Jag har precis kört igång ett 130 liters hörnakvarium. Till paketet följde det med ett Fluval 4+ innerfilter. Det står på kartongen där att den är anpassad för 130-215 liter. Är den i kraftigaste laget att köra med fullt blås? Hur riktar man den bäst? Nu har jag den rakt fram, men det verkar mycket strömt i hela karet. Om jag riktar den från "spetsen" i hörnakvariet och utmed ena kanten så blir det ju mycket ström i ena halvan, växterna vajar rejält där och fiskarna verkar få kämpa lite för att vara där, och lite mer stilla i andra halvan, är det bättre för fiskarna? Hur ser man om det helt enkelt är FÖR mycket cirkulation i ett kar? Jag har ett stim neontetror, ett gäng sorgmantlar och en kampfisk i akvariet.

Tackasam för svar!
Du märker att du har för kraftig strömm genom att fiskarna drar sig undan till vissa partier i karet och att de får kämpa för att ta sig fram!
#13 - 17 september 2007 14:13
Åheim

Du får nog försöka få en bättre insiderinformation än den du har. Jag har jobbat med det mesta inom vatten och fisk - dock aldrig inom vattenindustrin.

MVH Lasse
#14 - 17 september 2007 15:18
Jag tackar för svaren. Mitt filter ger 1000L/tim och akvariet är som sagt på 130l. Jag har pumpen mot ena långsidan iaf, och därmed fått en liten lugnare del i andra delen av akvariet. Jag kör så ett tag så får jag se hur det verkar.
#15 - 17 september 2007 16:11
Går det att montera ett strilrör på fluval 4+ vore väl nästan det det bästa. det har väl iaf runt utblås om jag inte minns helt fel, så det borde bygga ihop nån egen variant om inte annat?

Själv har jag två st Fluval 4 som pumpar 1000l/h var i mitt 250-liters, och tycker det funkar bra, men så har vi väl också rätt olika fiskar...

Annons