För kraftig cirkulation

#1 - 10 augusti 2006 11:43
Hej!
Jag behöver tips på hur jag kan få mindre kraftig cirkulation i burken utan att behöva strypa pumpen.
Info:
260-liters kubakvarium. Eheim ytterfilter 2226. Insug bakom BTN-modul F. Utblås på ena "kortsidan" mha strilrör. Jag har redan försökt med större hål i strilröret, men de får ändå för mkt cirulation i karet. Fiskarna åker hiss nedåt i andra "kortsidan" mitt emot strilröret.
Tacksam för tips!
#2 - 10 augusti 2006 11:58
Det låter otroligt att ett ytterfilter med strilrör ska ge för stark cirkulation.
Men du kan förstås borra fler hål i strilröret så att vattnet också strömmar ut nedåt och bakåt - mot glaset, alltså. Eller så kanske det funkar att vända på röret.
#3 - 10 augusti 2006 18:27
[quote=alarsson]Hej!
Jag behöver tips på hur jag kan få mindre kraftig cirkulation i burken utan att behöva strypa pumpen.
Info:
260-liters kubakvarium. Eheim ytterfilter 2226. Insug bakom BTN-modul F. Utblås på ena "kortsidan" mha strilrör. Jag har redan försökt med större hål i strilröret, men de får ändå för mkt cirulation i karet. Fiskarna åker hiss nedåt i andra "kortsidan" mitt emot strilröret.
Tacksam för tips![/quote]du får ner cirkulationen om du har ett stort utblås, du kan tex göra ett strilrör av ett elektriker rör med stor dimension...
#4 - 11 augusti 2006 20:20
Du behöver juh inte ha strilrör, jag tog bort mitt och det funkar jättebra och till större hål du har ju mindre tryck på vattnet. Sedan om du kan ha utblåset en bit under vattnet och sedan rikta vatten strålen uppåt borde det hjälpa.

Otroligt snyggt akvarium föressten :)

Annons