För Högt Ph

#1 - 6 december 2007 09:07
Hej! Har ett 222 l akvarium med rätt mycket växter och en inte för stark
cirkulation. Har 10 Drottning rasbora, 1 ancistrus, 3 bilbukar några stora sniglar och räkor. Problemet är att jag inte får ner ph:t. Det strävar hela tiden uppåt till ca 7,6.

Byter 10% i veckan och häller ständigt i ekextrakt. Slutar jag med det så höjs ph:t på 2 dar. Fattar inte vad detta beror på?
Har också problem med en massa små snäckor/sniglar och en del cyano om detta kan ha nåt med saken att göra?
När ph:t går upp så högt mår inte växterna bra.
#2 - 6 december 2007 09:35
pH påverkar inte växterna så mycket vad jag vet. Har du kalkhaltiga stenar eller bottensubstrat?
#3 - 6 december 2007 15:56
Hej!

jag hade slängt i några fler rötter samt om jag hade kunnat. börja köra med svartorv i en nylonstrumpa nära filtret?

är det ett ytterfilter hade jag lagt det där i. det brukar få ner ph ganska bra
samt rötter.

kolla noga så du inte har något kalkhaltigt i akvariet

tex nån sten. för att kolla om nåt är kalkhaltigt kan du droppa lite ättika på det om du är osäker på vad det är som har kalk i det

har ni brunn eller komunalt avlopp? kolla upp vilket ph du får direkt ur kranen och behandla vattnet rätt.

läs även några böcker om ph och vatten beredning om du inte vet vad det är för fel!

fox.
#4 - 6 december 2007 16:08
Du har kalk i akvariet.

Om du inte tillsätter ekextrakt kommer pH att stiga till 7.5, vilket är helt acceptabelt för dina fiskar, och dina snäckor och räkor kommer att tacka dig.
#5 - 6 december 2007 16:59
Azur skrev:
Du har kalk i akvariet.

Om du inte tillsätter ekextrakt kommer pH att stiga till 7.5, vilket är helt acceptabelt för dina fiskar, och dina snäckor och räkor kommer att tacka dig.

Räkorna tacka för ett ph på 7,5? Det tror jag väl ändå inte. De vill väl helst ha under 7,0 i alla fall?
Snäckorna däremot blir nog glada.
#6 - 6 december 2007 22:12
Eurydike skrev:
Räkorna tacka för ett ph på 7,5? Det tror jag väl ändå inte. De vill väl helst ha under 7,0 i alla fall?
Absolut inte.

Snäckorna däremot blir nog glada.

Japp, de med.
#7 - 7 december 2007 06:01
Azur skrev:
Absolut inte.

Varför skulle de vilja ha ett högt ph? Blir nyfiken. På de flesta ställen står det att räkor vill ha 6,5-7,0, lite olika beroende på art. Jag har 6,8 till mina fem sorter och de förökar sig och ser i alla fall ut att trivas.
#8 - 7 december 2007 07:55
Jag har ca ph 7 i kranen. Så vitt jag vet har jag inte något kalkhaltigt i akvariet om inte dom vita stenarna i blandsanden (som är köpt i akvarieaffär) är det. Har 1 stor och en liten mangrove i. Har provat med torvgranulat. 2 st i strumpa i sand utan resultat. Jag kör mikrogödning till växterna + att det ligger några kulor i sanden. Har även provat med makrogödning.

Så fort ph:t sticker över 7 så ser jag det på växterna som tynar bort och blir dåliga på alla sätt. Vill inte slänga i fler rötter då vattnet blir gult.
Kanske har jag för mycket cirkulation ändå. Har strypt det ganska mycket i mitt Vita Kraft innefilter. Vill inte strypa mer p.g.a. dålig cirk gynnar cyano har jag hört.

Skumt det här? Mer förslag?
#9 - 7 december 2007 08:32
På de flesta ställen står det att räkor vill ha 6,5-7,0, lite olika beroende på art.
Ja jag vet; jag kan bara gissa att de har tagit de pH'na för det är vad man (ofta felaktigt) brukar anta är lämpligt för de flesta akvariefiskar. Grejen är bara att de Caridina och Neocaridina som hitintills blivit vanliga i hobbyn inte kommer ifrån de "vanliga" områdena akvariefisk kommer från, utan kommer från tämligen hårt vatten i Kina, Taiwan och Japan, dvs ungefär samma område som Guldfisk och Koi, och att räkor är mycket känsligare för lågt pH än fisk är.

Det finns för all del räkor från mer tropiska områden med lägre pH, men av de ser vi ännu mest sporadiska Macrobrachium.

Jag har 6,8 till mina fem sorter och de förökar sig och ser i alla fall ut att trivas.
Med pH 6.8 ligger du nära gränsen för vad räkorna kan överleva.

Hur får du f.ö. 6.8? Du tillsätter CO2?
#10 - 7 december 2007 08:36
Azur skrev:
Ja jag vet; jag kan bara gissa att de har tagit de pH'na för det är vad man (ofta felaktigt) brukar anta är lämpligt för de flesta akvariefiskar. Grejen är bara att de Caridina och Neocaridina som hitintills blivit vanliga i hobbyn inte kommer ifrån de "vanliga" områdena akvariefisk kommer från, utan kommer från tämligen hårt vatten i Kina, Taiwan och Japan, dvs ungefär samma område som Guldfisk och Koi, och att räkor är mycket känsligare för lågt pH än fisk är.

Det finns för all del räkor från mer tropiska områden med lägre pH, men av de ser vi ännu mest sporadiska Macrobrachium.

Med pH 6.8 ligger du nära gränsen för vad räkorna kan överleva.

Hur får du f.ö. 6.8? Du tillsätter CO2?

Jag tycker alla jag hör som har räkor och som säger vad de har för ph har under 7. De förökar sig ju i alla fall så något i det måste de ju trivas i.

Nej det är egentligen inte så att jag strävar efter något specifikt värde. Jag har en hel del rötter, löv och alkottar. För att jag hört att räkor gillar det. Det är kanske jag som gör fel när jag testar värdena :D
#11 - 7 december 2007 10:59
Enligt CO2-tabellen så har du alltså runt KH 2-3 om pH:t vill stabilisera sig kring 7,6 vilket låter helt normalt om man räknar på att ett akvarium har runt 2-3 ppm CO2 i ekvillibrium+fisk+bakteriebidrag. Att det ökar om du slutar häva i syra låter också rimligt.

Så jag ser inga jättestora problem.
Bilagor:
#12 - 7 december 2007 20:07
Jag ska alltså försöka höja KH:t för att komma ner i ph utan syra?

Annons