För högt pH

#1 - 21 april 2007 09:56
Håller på att starta upp ett akvarium (mitt första) och pH i kranvattnet är enligt kommunens hemsida 8,2. Har förstått att jag behöver sänka det på något sätt för att fiskarna ska må bra men hur? Var inne på Södermalms akvarieaffär igår och han som jobbar där tyckte inte att CO2 var någon lösning då akvariet är så litet (54l). Han gav å andra sidan inget annat förslag så nu vet jag inte vad jag ska göra. :confused: Första fiskarna flyttar in på måndag eller tisdag.
#2 - 21 april 2007 10:24
Rötter sänker väl pH, och det känns som ett lite bättre sätt än att mixtra med kemikalier.

Får se om någon klok kommer med ett bra förslag här. *nyfiken jag med*
#3 - 21 april 2007 10:41
tror inte ditt ph kommer vara till problem dessutom kommer det gradvis sjunka lite med tiden om du inte har ett hårt vatten!
#4 - 21 april 2007 12:03
Mecka inte med pH't.
Det går utmärkt att ha vilken fisk som helst vid det pHt', börjar du stöka med kemin tar du däremot stora risker med deras hälsa.
När akvariet är inkört, dvs om ett par månader, och om du då vill _odla_ svartvattenfisk... då kan det vara läge att börja fundera på CO2 och buffertar (t.ex. Bullseye 6.5) för att sänka pH. Men inte nu.
#5 - 21 april 2007 14:30
du kommer ju endå bara börja med typ 2 fiskar dom första väckorna för o undvika nitrit så då ser du ju hur dom mår
#6 - 21 april 2007 15:28
Ok, då gör jag inget åt det. Har mjukt vatten och en ganska stor rot så det blir nog bra.:)

Annons