För högt pH?!

#1 - 10 oktober 2005 22:06
Hejsan!
Jag har mätt ph i 30 l akvariet, och det var mellan 7.5-8.0. Lite högt, va? Har några barber i akvariet, och jag borde väl sänka pH:t lite? Jag borde kanske också mäta kh om jag har förstått rätt? Tyvärr har jag inget sånt test, men ska till zooaffären i morgon och införskaffa det. Ska jag använda torv tror ni, eller nåt annat medel?
Stoppar man bara torven i filtret? Akvariet har allt-i-ett, så filtret sitter uppe i taket på akvariet och vattnet förs genom en lång kanal där det finns flera "filtersvampar" och kanalen avslutas med ett litet hjul som snurrar runt med en svamp i. Ska jag lägga torven längs hela kanalen och i hjulet? Dum fråga, säkert, men ni får ursäkta, jag är ju nybörjare och har aldrig sänkt nåt pH-värde förut!
#2 - 10 oktober 2005 22:42
Jag önskar jag kunde svara, men jag är lite värre novis än vad du är tror jag. Fråga i zooaffären och hoppas att de vet vad du behöver göra.
#3 - 10 oktober 2005 22:56
det är ju inte farligt högt, men lite högt, lämpar sig bra till t.ex malawis. Om du gillar rötter så ska de tydligen sänka ph-värdet lite, medans engelskt grus höjer PH. Finns väl ph-sänkande medel att köpa oxå...
#4 - 10 oktober 2005 23:00
Jaha, jag har engelsk sjösten, kanske är det det som gör pH:t lite högt.
#5 - 10 oktober 2005 23:01
Nej, 7,5 - 8 är inte högt.
Meckla inte med ditt pH, DÅ kan du döda din fisk. Ditt pH är bara fint.
#6 - 10 oktober 2005 23:28
Jag trodde att barber ska ha cirka 6-7 i pH, därför känns det lite högt när det ligger 7.5-8.0. Det var vad jag har läst mig till. Men azur, du menar alltså att det inte gör nånting att det ligger lite högre? När blir det i så fall för högt, enligt dig?
#7 - 11 oktober 2005 01:21
dom flesta fiskar kan gå i lite högre/lägre ph än artbeskrivningen anger utan större problem.

om du är mycket försiktig kan du ju prova att sänka men då karet är på 30L så blir det VÄLDIGT lätt fiskdöd speciellt om du har mjukt vatten.