För högt pH?!

#1 - 10 oktober 2005 22:06
Hejsan!
Jag har mätt ph i 30 l akvariet, och det var mellan 7.5-8.0. Lite högt, va? Har några barber i akvariet, och jag borde väl sänka pH:t lite? Jag borde kanske också mäta kh om jag har förstått rätt? Tyvärr har jag inget sånt test, men ska till zooaffären i morgon och införskaffa det. Ska jag använda torv tror ni, eller nåt annat medel?
Stoppar man bara torven i filtret? Akvariet har allt-i-ett, så filtret sitter uppe i taket på akvariet och vattnet förs genom en lång kanal där det finns flera "filtersvampar" och kanalen avslutas med ett litet hjul som snurrar runt med en svamp i. Ska jag lägga torven längs hela kanalen och i hjulet? Dum fråga, säkert, men ni får ursäkta, jag är ju nybörjare och har aldrig sänkt nåt pH-värde förut!
#2 - 10 oktober 2005 22:42
Jag önskar jag kunde svara, men jag är lite värre novis än vad du är tror jag. Fråga i zooaffären och hoppas att de vet vad du behöver göra.
#3 - 10 oktober 2005 22:56
det är ju inte farligt högt, men lite högt, lämpar sig bra till t.ex malawis. Om du gillar rötter så ska de tydligen sänka ph-värdet lite, medans engelskt grus höjer PH. Finns väl ph-sänkande medel att köpa oxå...
#4 - 10 oktober 2005 23:00
Jaha, jag har engelsk sjösten, kanske är det det som gör pH:t lite högt.
#5 - 10 oktober 2005 23:01
Nej, 7,5 - 8 är inte högt.
Meckla inte med ditt pH, DÅ kan du döda din fisk. Ditt pH är bara fint.
#6 - 10 oktober 2005 23:28
Jag trodde att barber ska ha cirka 6-7 i pH, därför känns det lite högt när det ligger 7.5-8.0. Det var vad jag har läst mig till. Men azur, du menar alltså att det inte gör nånting att det ligger lite högre? När blir det i så fall för högt, enligt dig?
#7 - 11 oktober 2005 01:21
dom flesta fiskar kan gå i lite högre/lägre ph än artbeskrivningen anger utan större problem.

om du är mycket försiktig kan du ju prova att sänka men då karet är på 30L så blir det VÄLDIGT lätt fiskdöd speciellt om du har mjukt vatten.
det sämsta gällande ph är att ha ett ph som är ostabilt då det är mest stressande för fisk.
#8 - 11 oktober 2005 06:52
Ja, alla fiskar i hela världen kan gå i 7.5 - 8 utan att trivas sämre eller leva kortare än vid lägre pH. Med mycket stor sannolikhet kommer de faktiskt att leva längre än om du börjar mickla med vattenkemin. Kommunalt kranvatten i Sverige har som regel ett pH mellan 7.5 och 8.5, och funkar bara fint för all fisk. Gissa vilket vatten zooaffären använder sina akvarier.

Enda gången du kan behöva få ner pH't från det du får ur kranen är om du skall ODLA svartvattensfisk, t.ex. neontetror.

Just ja... "För högt", i betydelsen "påverkar fiskens välbefinnande" är 9.5. Så högt kommer du aldrig utan att stöka med vattenkemin. På samma sätt kommer man aldrig så lågt (under 6) att det skadar fisken heller, utan att stöka med vattenkemin. Använd kranvatten, och glöm att det finns nåt som heter pH för all framtid.
#9 - 11 oktober 2005 06:58
Okej, tack så jättemycket för era svar! Då ska jag lugna mig. Vill ju att fiskarna ska må bra! Som nybörjare så tror man ju på allt man läser, och står det angivna gränsvärden så tar iaf jag dem på allvar. Tur att ni finns som kan hjälpa till!
#10 - 14 november 2005 12:46
hmm.. Satt och sökte efter hur man sänker pH't när jag snubblade över denna tråd.
Har ett 540l kar under uppstart, tänkte ha bland annat 6 st Altum Scalar och 6 st "blue diamond" diskusar. De vill väl gärna ha ett lite mjukare vatten. Jag har pH 8 i kranen och även pH 8 i mina akvarium. Har en stor rot i mitt 540l, men hittils (1 vecka idag) har pH't inte sjunkit nånting. Tänkte mickla med att sänka pH't till ~6,5-7, men det kanske är onödigt då?
Kommer de även att leka när pH't är 8? Eller ska man med fördel sänka pH't om man vill få dem till att leka?
#11 - 14 november 2005 13:08
[QUOTE=y0da]hmm.. Satt och sökte efter hur man sänker pH't när jag snubblade över denna tråd.
Har ett 540l kar under uppstart, tänkte ha bland annat 6 st Altum Scalar och 6 st "blue diamond" diskusar. De vill väl gärna ha ett lite mjukare vatten. Jag har pH 8 i kranen och även pH 8 i mina akvarium. Har en stor rot i mitt 540l, men hittils (1 vecka idag) har pH't inte sjunkit nånting. Tänkte mickla med att sänka pH't till ~6,5-7, men det kanske är onödigt då?
Kommer de även att leka när pH't är 8? Eller ska man med fördel sänka pH't om man vill få dem till att leka?[/QUOTE]

Jag kör med Waterlife's PH 6.5 buffer och är mycket nöjd. Eftersom det är en buffer riskerar man inte att sänka PH:t under 6.5. Man ett fint vatten med stabilt PH som ligger mellan 6.5 - 7.
#12 - 14 november 2005 13:59
Hmm.. låter ju bra iofs.. Vad ger du för det och hur mycket går det åt?
Har inte råd med några svindyra preparat.
#13 - 14 november 2005 14:07
[QUOTE=y0da]Hmm.. låter ju bra iofs.. Vad ger du för det och hur mycket går det åt?
Har inte råd med några svindyra preparat.[/QUOTE]

Den kostar hundranånting om jag inte minns fel. Den är ganska dryg så det var länge sen jag köpte.
#14 - 14 november 2005 14:09
Låter bra :)
Ska ta en titt på det nästa gång jag är nere på stan.. tack för tipset!
#15 - 14 november 2005 14:10
[QUOTE=y0da]Låter bra :)
Ska ta en titt på det nästa gång jag är nere på stan.. tack för tipset![/QUOTE]

Var så god :)
#16 - 14 november 2005 17:07
Är inte så säker på att alla fiskar fixar ett så högt ph utan att fara illa av det. Mina fjärilsciklider har varit bleka och ledsna och några har dött. Trodde först det var nitrit, men det har visat sig att det enda vattenvärde som var dåligt var ph som låg för högt. I en mycket välsorterad akvariebutik med kunnig personal informerade de mig om att det finns vissa problem med ph här i Västerås- kranvattnet ligger på ca 8,3 ur kranen. Men jag har ännu inte hittat något bra sätt att sänka det, för torv ger tefärgat vatten och det vill jag helst inte ha (kul om mna kan se fiskarna :) ). Å andra sidan sjunker ph efter hand efter vattenbyte så vill man sänka ph kan man ju försöka att inte byta vatten mer än en gång i veckan och då inte byta så mycket.
#17 - 14 november 2005 17:51
[QUOTE=Björken]Men jag har ännu inte hittat något bra sätt att sänka det, för torv ger tefärgat vatten och det vill jag helst inte ha (kul om mna kan se fiskarna :) ). Å andra sidan sjunker ph efter hand efter vattenbyte så vill man sänka ph kan man ju försöka att inte byta vatten mer än en gång i veckan och då inte byta så mycket.[/QUOTE]

Tefärgat vatten är jättesnyggt (har själv det) och fiskarna trivs i det. Oroa dig inte för att du inte skulle få se fiskarna. Så mörkt blir vattnet inte :D Men som sagt Wterlife's PH 6.5 buffer rekommenderas. Vet iofs inte hur det fungerar med ditt vatten, men själv är jag nöjd.
#18 - 14 november 2005 22:41
Jag eftersträvar ett pH på 6,5 eftersom jag har diskus och dvärgciklider. Jag tycker att det är lättast att filtrera vattnet genom torv. Köpte torvgranulat som jag la ner i ytterfiltret. Jag byter vatten flera gånger i veckan, men kan ändå hålla ett stabilt pH. Har prövat en del preparat tidigare, men tycker att det är onödigt dyrt och krångligt. Går ju åt en del när man byter drygt 100 l åt gången.

Annons