För höga nitrit värden?

#1 - 6 augusti 2007 21:58
Jag har bara väntat på att mina nitritvärden ska sticka i höjden då jag under en kortare tid fyllt på med malawiciklider.
Akvariet är på 540l och har varit i gång i ca 3 veckor. Det finns 27 Malawiciklider i karet och 4 ancistrus och 2 Fläckiga pansarmalar.

För att prova har jag stickor (vilket många säger funkar dåligt), men värdena börjar nu gå från 50 till 100.
Jag gjorde vattenbyte för 2 dagar sedan men ser ingen vikande tendens. :mad:
Fiskarna är pigga och hungriga.
Tycker att vattnet börjat bli mer grumligt också.

Hur gör jag bäst för att få ner värdena?
Eller kan det vara stickorna som spelar mig ett spratt då fiskarna verkar må bra? :confused:
#2 - 6 augusti 2007 22:24
Det kan ta lång tid innan något syns på fiskarna, men nitritskador kan vara väldigt allvarliga om de får gå för långt.
Jag säger precis som många andra att stickor inte är att lita på. Köp dropptest, eller gå till akvarieaffären med lite vatten så testar dom det åt dig.
Med tanke på hur mkt fisk du har och du bara har haft igång det i tre veckor så har du säkert råkat ut för en nitritspik
Mata sparsamt och fortsätt med vattenbytena!!
#3 - 6 augusti 2007 22:33
Nitritvärdet är nog liiiite felvisande sas. Men vattenbyten och snålmatning inte varje dag ens så får du ner värdena
#4 - 7 augusti 2007 05:54
eriahl skrev:
Nitritvärdet är nog liiiite felvisande sas. Men vattenbyten och snålmatning inte varje dag ens så får du ner värdena

Finns det ingen risk att man matar för LITE?!
Har även tänkt att prova Nitrivec som jag läst att vissa säger fungerar.
Vad tror ni om det?
#5 - 7 augusti 2007 07:52
Är dom bara inte som skelett så är det ingen fara, mata lite var tredje dag ett tag tills vattnet börjar ordna till sig. Har inte provat Nitrivec men verkar som det är bra av dom som använt det så det blir bättre balans i vattnet snabbare.
#6 - 7 augusti 2007 08:34
Nitravec ät till för att snabbare få igång bakteriekulturen som bryter ner nitrit till nitrat så det fungerar inte.
För att få ner nitratvärdet så byter du helt enkelt vatten bara. Byt 50% så halverar du nitratvärdet (förutsatt att du har normalt kranvatten "utan" nitrat)
#7 - 7 augusti 2007 12:54
heeke skrev:
Nitravec ät till för att snabbare få igång bakteriekulturen som bryter ner nitrit till nitrat så det fungerar inte.

För att få ner nitratvärdet så byter du helt enkelt vatten bara. Byt 50% så halverar du nitratvärdet (förutsatt att du har normalt kranvatten "utan" nitrat)

Jag har både högt nitrit och nitrat, så då kanske både kombination av nitravec och vattenbyte fungerar?!
Bytte idag på morgonen 50%.
Tänkte byta igen ikväll.
#8 - 7 augusti 2007 12:58
Vi hade haft väldigt hög nitrit för 2 dagar sedan och det löste vi genom stora vattenbyte. Vi tog akvarievatten från stora karet till litet kar och nu har nitrit sjunkit ner väldigt mycket. Fortsätt med vattenbyte tills nitrit är OK igen.
#9 - 7 augusti 2007 16:49
Jag använder Nitrivec, och det är bra! Enda nackdelen är att det är ganska så dyrt...
#10 - 7 augusti 2007 16:55
PetitJolie skrev:
Jag använder Nitrivec, och det är bra! Enda nackdelen är att det är ganska så dyrt...

Inte om du köper 5 lit dunk.
#11 - 7 augusti 2007 17:12
Mängdrabatt? :) Köper bara småflaskor på 250 ML som kostar ca 150 spänn
#12 - 7 augusti 2007 17:52
Broderbrem skrev:
Jag har bara väntat på att mina nitritvärden ska sticka i höjden då jag under en kortare tid fyllt på med malawiciklider.

Akvariet är på 540l och har varit i gång i ca 3 veckor. Det finns 27 Malawiciklider i karet och 4 ancistrus och 2 Fläckiga pansarmalar.

För att prova har jag stickor (vilket många säger funkar dåligt), men värdena börjar nu gå från 50 till 100.

Jag gjorde vattenbyte för 2 dagar sedan men ser ingen vikande tendens. :mad:

Fiskarna är pigga och hungriga.

Tycker att vattnet börjat bli mer grumligt också.

Hur gör jag bäst för att få ner värdena?

Eller kan det vara stickorna som spelar mig ett spratt då fiskarna verkar må bra? :confused:

Om dina stickor visar ett nitritvärde på mellan 50 till 100 och dina fiskar är pigga och äter så finns det ett antal scenarier.

1. Någon har försiktigt smygit in och placerat en plasmatv framför ditt kar med ett tidigare inspelat scenario med levande fiskar.

X. Du har inte visat resultatet för fiskarna så de vet inget (omvänd placebo-effekt)

2. Din "test" visar fel

Jag skulle tro på en solklar bortaseger i detta fall!

För övrigt anser jag att alla teststickor bör förpassas till snabbspolningen!

MVH Lasse

PS. Du kan ha nitrit fortfarande så följ de råd som getts i tidigare inlägg. Mata ytterst försiktigt - nitrivec varje dag i minst 2-3 veckor. Mata inte varje dag i början. Svälta ihjäl fiskar? Hur många har hört talas om det? Mata ihjäl fiskar? Vem har inte hört om det?
#13 - 7 augusti 2007 19:14
Lasse skrev:
Om dina stickor visar ett nitritvärde på mellan 50 till 100 och dina fiskar är pigga och äter så finns det ett antal scenarier.

1. Någon har försiktigt smygit in och placerat en plasmatv framför ditt kar med ett tidigare inspelat scenario med levande fiskar.

X. Du har inte visat resultatet för fiskarna så de vet inget (omvänd placebo-effekt)

2. Din "test" visar fel

Jag skulle tro på en solklar bortaseger i detta fall!

För övrigt anser jag att alla teststickor bör förpassas till snabbspolningen!

MVH Lasse

PS. Du kan ha nitrit fortfarande så följ de råd som getts i tidigare inlägg. Mata ytterst försiktigt - nitrivec varje dag i minst 2-3 veckor. Mata inte varje dag i början. Svälta ihjäl fiskar? Hur många har hört talas om det? Mata ihjäl fiskar? Vem har inte hört om det?

:D
F-n jag som körde simpsons framför akvariet i några dagar bara som sällskap. Inte visste jag att de var så fula...

Jag ska nog förpassa teststickorna till sin rätta plats.
;)

Ikväll så har värdena sjunkit lite grann. Har skaffat någon form av Nitrit/Nitrat sänkare som ligger i en påse som man placerar i filtret. Nitravec fanns inte på den lokala djuraffären. :mad:
Så, nu återstår att vänta och mäta.
Ingen mat till fiskarna under hela dagen.
Har gått in för den rekommenderade "Afrika" tekniken. Ingen mat på flera dagar. Frågan är om de går över till inbördeskrig eller blir kanibaler innan dess.
;)
#14 - 7 augusti 2007 21:38
Dom byter kanal på plasmateven bara till en kanal med yogamys på och hummar lite försynt.
Stenhårt seriöst inlägg men inlägget om teven var så inspirerande.
#15 - 8 augusti 2007 07:15
Behöver inte vara något större fel på stickorna då det kanappast finns en skala som går till 50-100 för nitrit. Däremot för nitrat så kan skalan gå så långt.

Det gäller hålla tungan och fingrarna i styr.
Nitrit bör vara 0 mg/l
Nitrat bör ligga på ungefär 0-20 mg/l (0 är inget bra om man har växter men för fiskarnas del spelar det ingen roll så länge det inte blir allt för högt, typ >50 mg/l)
#16 - 8 augusti 2007 07:25
heeke skrev:
Behöver inte vara något större fel på stickorna då det kanappast finns en skala som går till 50-100 för nitrit. Däremot för nitrat så kan skalan gå så långt.

Nitrit bör vara 0 mg/l

Nitrat bör ligga på ungefär 0-20 mg/l (0 är inget bra om man har växter men för fiskarnas del spelar det ingen roll så länge det inte blir allt för högt, typ >50 mg/l)

Lustigt.
På min burk så står Nitrit skalan som 0-100.
Och Nitrat är den låga skalan. :confused:

Jag har idag gjort ytterligare vattenbyte.
Ska bli intressant att se vad som gäller när jag kommer hem från jobbet.
#17 - 8 augusti 2007 07:30
Låter skumt men feltryck kan ju inträffa.
Den kemiska beteckningen lär väl stå också iofs.
NO2=Nitrit
NO3=Nitrat
#18 - 8 augusti 2007 07:36
Låter som minst sagt ett feltryck, tyvärr
#19 - 8 augusti 2007 08:42
heeke skrev:

Nitrit bör vara 0 mg/l

Om man skall mäta och på de uppgifter man får fram skall fatta ett beslut som kan påverka fiskarnas liv så är alla former av normala stickor helt förkastligt. Speciellt vad gäller nitrit - nitrat. Mercks stickor (som en del tillverkare använder och sätter sitt eget namn på) är i första hand en nitratsticka. Det lilla fält längs ner som blir rödfärgat av nitrit är endast avsett som ett varningstecken eftersom nitrit i vattnet interefererar med nitratmätningen.

Använd dropptester - de är heller inte bra men bättre....

MVH Lasse

Annons