För guds skull!

#1 - 5 mars 2007 20:37
Ingen som har ett hum om mitt hemichromis-problem (se inlägg igår).
Hur få dem att leka igen?
Vad kan vara fel?
En idè är att jag har för stort/tungt bottenmateriel.
Hannen tycks vilja piska undan gruset med fenorna för att göra en grop, men stenarna är för tunga.
Å andra sidan har de lagt ägg under samma förhållanden förut, fast på någon annan yta i närheten istället.
Kom igen nu. Gnugga geniknölarna.[:-5]
#2 - 5 mars 2007 22:34
Hemichromis? Rödciklider? Som inte leker?

1) Ha ett par.
2) Tryck i dem så mycket foder de vill ha i cirka två-tre veckor. Helst högproteinfoder och frysfoder (frysta mysis, laxpellets, beefheart, hackad daggmask, svarta mygglarver etc). De skall gödas.
3) Håll temperaturen runt 25-27 grader.
4) När du gött dem i tre veckor, börja med dagliga 50% vattenbyten med vatten som är cirka 5 grader svalare, låt värmaren värma upp till normaltemp. Om de efter en vecka fortfarande inte lekt, prova att istället byta med 30-gradigt vatten.

Om problemet verkar vara allmänt ointresse, prova att visa hanen sin spegelbild tio minuter per dag (inte mer - han får absolut inte "få stryk" av sin spegelbild!).
#3 - 5 mars 2007 22:47
det där var riktigt bra tips azur. antar att dom flesta malawis funkar på samma sätt när det gäller det här?

visste det mesta men att byta vatten med 30gradigt vatten visste jag inte att det skulle funka, har alltid bara trott att man skulle gå åt andra hållet.

nu leker mina malawis ganska konstant men slutar dom med det ska jag prova det som du skriver, tack för tipsen även om det inte var till mig ;)
#4 - 5 mars 2007 23:01
Det är olika mellan olika arter när i regntidscykeln de leker; de flesta leker när regnen börjar (dvs det kommer "puffar" av svalare vatten) men en del leker vid torrtidens början istället, när temperaturen stiger. Enligt uppgift gäller det många centralamerikaner t.ex.

Jag vet inte när just rödciklid vill leka normalt, men funkar inte svalare vatten som trigger kan det vara lönt att prova varmare.

Hård-gödning får generellt fisk på lekhumör, och spegel-tricket är ett urgammalt trick att få fart på försoffade hanar.
#5 - 5 mars 2007 23:22
tackar ytterliggare, sätter man bara en spegel på utsidan då eller? måste den knaske vara i karet för att han ska se en spegelbild?

tror han att det är en annan hane då som försöker konkurera ut honom?
#6 - 6 mars 2007 02:03
Ställ en spegel utanför glaset bara.
Ja, han tror det är en konkurrerande hane. Att hanen försvinner efter en stunds slagsmål tolkar han som att han vann.
#7 - 6 mars 2007 14:08
tack!
Ska pröva dina tips å det snaraste, eller när det verkar vara dgas.
Tror du detta med för tunga stenar kan ha inverkan, om lekgropen är av betydelse?
#8 - 6 mars 2007 14:39
Nej. Har aldrig sett Hemichromis bry sig om sånt.
#9 - 7 mars 2007 12:50
tack för tipset/-n.
Kanon.

Annons