för fin sand för slöjstjärt?

#1 - 16 september 2003 14:14
Hej!
Jag får snart ett nytt akvarie & har nu köpt sand till det. >Det var först meningen att mina guppys skulle vara där i men eftersom det nya akvariet är större så är det lämpligast att ha slöjstjärtarna däri. Sanden jag har köpt är något finare än "standard", finns det risk att slöjstjärtarna som ofta håller på i sanden sväljer dessa stenar?
Mvh Nova
#2 - 16 september 2003 14:19
Tror jag inte. De brukar ta upp bottenmaterialet för att kolla om det finns mat där för att sedan spotta ut det...
#3 - 16 september 2003 15:02
Det är en fördel om man i ett akvarie med Slöjstjärtar har ett bottenmatrial om inte består av "vassa" stenar, inte heller Lavasten då det är lätt för Slöjstjärten att "nöta" skada sina fenor.
#4 - 16 september 2003 15:09
Fin sand funkar nog bra, jag har det själv i ett avkarium :)

Mvh/Magnus
#5 - 16 september 2003 17:54
Okej nej dom här är runda...
#6 - 16 september 2003 19:07
Är det väldigt fin sand kan det vara svårt att slamsuga botten, och Slöjstjärtar smutsar ner.
#7 - 17 september 2003 04:46
Jag tror den funkar, för den är ju inte "fin" utan egentligen bara något mindre...
#8 - 9 oktober 2003 13:08
Min sljöstjärt Magnus satte en sten i halsen för ett tag sen. Fick pilla ut den med en tandpetare. Efter det bytte jag till mindre grus. Ca 2 mm.
#9 - 9 oktober 2003 14:31
Är det inte större risk att de sätter stenar i halsen när dom är mindre? Eller är det bättre desto mindre stenarna är?
#10 - 23 oktober 2003 11:48
Ursprungligen skickat av Nova

Är det inte större risk att de sätter stenar i halsen när dom är mindre? Eller är det bättre desto mindre stenarna är?

Dom simmar ju omkring och "smakar" på gruset. Antingen får man ha så stort grus att det inte får plats i munnen eller så litet att de klarar av att spotta ut det.
Att de sätter sten i halsen är nog ganska ovanligt. Det har bara hänt en gång med mina fiskar.

Annons