För få av samma art eller?

#1 - 9 februari 2005 11:31
Jag har tidigare haft 3 st auratushonor och 1 hane tillsammans med ett gäng rödzebra och marie gold, m.m. För någon vecka sedan dog en av auratushonorna, vet ej varför. Kan tänka mig att hanen var lite väl lekvillig och gick lite hårt fram. Nu när det iaf bara är 2 honor och 1 hane kvar, verkar det som den ena honan hela tiden ska "vakta" den andra, jagar upp henne bakom värmare o filter, och sen står o vaktar. Ibland vågar sig den jagade fram, men blir då undanjagad omedelbart. Kan det bli så bara för att de är just bara 2 st (honor) av samma art? eller har den ena bara blivit knäpp?
Den jagade ser lite mörkare ut i färgerna, hört att de kan färga om till hanar kan det va nå sånt på gång? :confused:
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 9 februari 2005 13:28
Visst aggressionerna minskar om man har en större grupp av varje art men alla bör släppas ner samtidigt. Att i efterhand släppa ner nya individer av en gammal art brukar inte gå så bra.
#3 - 9 februari 2005 13:53
[QUOTE=Kjell Fohrman]Visst aggressionerna minskar om man har en större grupp av varje art men alla bör släppas ner samtidigt. Att i efterhand släppa ner nya individer av en gammal art brukar inte gå så bra.[/QUOTE]
Märkte det för ett tag sedan då jag köpte fler rödzebror, det gick dock efter en del fixande med ommöbleringar osv. Men vad kan man göra för att komma tillrätta med problemet? Har sett ett litet yngel bland stenarna, kan tänka mig att det är en auratus, men dröjer ju länge innan den kommer vara i storlek som de andra.
Kan det vara så att aggressionerna går över med tiden?
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 9 februari 2005 14:06
Kan det vara så att aggressionerna går över med tiden?

Ibland gör det så, ibland inte. Det finns inget säkert svar.
Skall man släppa ner nykomlingar så ör man möblera om som du gjorde. Ännu bättre är att flytta ut gamlingarna - sedan möblera om rejält och släppa ner nykomlingarna. Sedan vänta något dygn innan gamlingarna släpps tillbaka.
#5 - 9 februari 2005 14:14
[QUOTE=Kjell Fohrman]Ibland gör det så, ibland inte. Det finns inget säkert svar.
Skall man släppa ner nykomlingar så ör man möblera om som du gjorde. Ännu bättre är att flytta ut gamlingarna - sedan möblera om rejält och släppa ner nykomlingarna. Sedan vänta något dygn innan gamlingarna släpps tillbaka.[/QUOTE]
hehe :) då gjorde jag rätt efter lite trixande förra gången då...
Hade speciellt en aggresiv hanne, som jämt jagade även "gamlingarna". När nykomlingarna kom var de ganska snabbt rejält tilltufsade i fenorna. Tog då ut de nya först för att de ens skulle överleva, sen köpte jag en balja som den aggresiva hanen fick bo i några dagar, samtidigt möblerade jag om i karet och satte ner resterande där. Det gick bra, och nu är den före detta mycket aggresiva hannen också snäll, trots att det gått en månad sedan allt hände.
Vad skulle du gjort då? låta det va eller sätta till några nya? Är rätt ny på det här, så tar gärna emot alla tips jag kan få!

Annons