För du loggbok över ditt/dina kar?!

#1 - 1 juni 2010 00:14
Jag är mycket intresserad över att få reda på hur många av er, mer eller mindre erfarna, akvarister, som för loggbok över era akvarium, och vilka slutsatser ni kommit fram till, genom detta!
#2 - 1 juni 2010 04:50
Tjena, jag för logg över vattenvärdena i mitt 540 men det har bara varit igång 2 månader så det har inte sagt mig mycket mer än att PH sjunkit när CO2 kom igång, annars är allt stabilt.

För du själv logg över dina kar?
#3 - 1 juni 2010 06:09
Min blogg är ett slags loggbok över mitt akvarium. Det hjälper mig tex att minnas detaljer om när och vad det är jag köpt till akvariet. Det gör också att jag lättare kan följa utvecklingen under längre tid när det gäller tillväxt.
#4 - 1 juni 2010 07:30
Gör alltid det dom första 2-3 månaderna efter uppstart av ett nytt kar, men inte sen.
Och har nu som petnym sa, börjat föra en blogg istället där jag skriver lite vad som händer i mina kar.
#5 - 1 juni 2010 08:28
Jag har varje vattenbyte, filterrengöring, layoutförändring, nya prylar samt all gödning dokumenterad sedan 2005. Har även en lista på alla fiskar och växter jag köpt, vart de är köpta och när de dog.

Mycket bra att ha när det blir några problem i karet, framförallt om man helt plötsligt börjar få alger som man inte har haft tidigare. Lösningen brukar finnas fyra till sex veckor bakåt i tiden.

Mina filmer på YT är dessutom som en liten minnes blogg, där jag kan se utvecklingen över tiden.
#6 - 1 juni 2010 08:47
För logg över nitrathalter och vattenbyten, plus krafsar lite i bloggen härinne då och då. :)
Sliaros
#7 - 1 juni 2010 10:30
Hej,

Skriver upp vattenbyte, filterrengöring, nya fiskar, nya växter och övriga större förändringar i kalendern. Har hittills aldrig haft någon sjukdom eller problem med alger i mitt tidigare eller nuvarande kar. Men det känns bra att skriva upp det så man kan spåra, om det väl skulle hända något.
#8 - 1 juni 2010 18:55
Jag ska försöka föra logg över vad som händer där inne (vattenvärden, temp, antal, foder, nykomlingar, vattenbyten, växter, tillsatta beredningsmedel, teknisk utrustning, byta av filtervadd, sjukdomar, behandling...), vilket är något jag aldrig gjort tidigare, och tänkte att jag kan väl vara lite ambitiös och föra det, nu när jag ändå gjorde allt... *host* det mesta... rätt (förutom fisktillsättningen, men det ser ut att ha fungerat... otroligt nog). Samt om något märkligt händer...
Bilagor:
#9 - 1 juni 2010 19:03
Det är nog en riktigt god idé att föra anteckningar för att lära av misstagen men det är inte alltid goda idéer blir praxis. Själv håller jag vissa anteckningar om t ex ägginsamling och bananflugematning. Och sedan kan man ju alltid föra en blog om uddare ting...
#10 - 1 juni 2010 19:06
petnym skrev:
Min blogg är ett slags loggbok över mitt akvarium. Det hjälper mig tex att minnas detaljer om när och vad det är jag köpt till akvariet. Det gör också att jag lättare kan följa utvecklingen under längre tid när det gäller tillväxt.

Precis! Jag tar kort så man ser storlek och skick på t ex koraller, tar kort på inredning och skriver när någon fisk har dött/är sjuk. Skitbra när man vill titta tillbaka på hur det såg ut :D

Länk till bloggen finns i signaturen :)
#11 - 1 juni 2010 19:57
Bloggen här som de andra. Fast på senare tid har jag slarvat. Men det är verkligen bra med någon slags logg som stöd för minnet.
#12 - 1 juni 2010 20:46
Ja!

Jag har bara haft igång mitt nuvarande akvarium i ett par månader och antecknar allt jag gör. Tycker att jag minns mycket bättre om jag en gång antecknat något. Går sällan tillbaka och läser om (utom växtnamn, tester o.dyl.), men inbillar mig att jag kan få många tips av mig själv vid eventuell framtida uppstart av nytt kar. Mitt lilla odlingsprojekt är det särskilt spännande att föra anteckningar kring för framtiden. Och drömmar om spännande projekt är kul att spåna fram med en penna i näven.

Jag gjorde likadant förra gången jag hade akvarium. Tyvärr har jag inte hittat boken inför denna uppstart, men jag tror att jag minns en del just för att jag antecknat och mitt minne verkar funka bättre om jag en gång skrivit ned någonting. Jag antecknar även tips från hemsidor osv. Det blir en liten kunskapsbank så småningom, bestående av misstag, bra drag och lärdomar jag gjort. Är annars inte dagboks- eller bloggartypen alls. Måste ha ett ämne att skriva om för att tycka att det är värt mödan.
#13 - 1 juni 2010 21:41
Jag förde logg där jag skrev in vattenbyten, mätvärden, medicinering + dyl. Tyvärr tappade jag bort häftet och sedan dess har jag varit utan.
#14 - 1 juni 2010 23:15
DAHLBERG skrev:
Precis! Jag tar kort så man ser storlek och skick på t ex koraller, tar kort på inredning och skriver när någon fisk har dött/är sjuk. Skitbra när man vill titta tillbaka på hur det såg ut :D

Länk till bloggen finns i signaturen :)

DITO! Fast här dör inga fiskar ;)
#15 - 2 juni 2010 09:26
Johanski skrev:
DITO! Fast här dör inga fiskar ;)

Svårt att ha ihjäl platy ;)
#16 - 2 juni 2010 16:52
Svårt att ha ihjäl platy... det är nog bland det enklaste som finns! Bara att håva upp dem, och hälla ner i ett lagom stort glas, för att sen köra ner en stavmixer *evil*... nä! Men jag kan allt undervisa er hur man tar ihjäl platys! Räcker med att jag kliver in i rummet, så dör alla levandefödare!
#17 - 2 juni 2010 17:11
Jämfört med en Siganus vulpinus så är det ganska svårt.
#18 - 4 juni 2010 20:27
Ja, en sån kan jag nog döda på under en minut...
#19 - 4 juni 2010 20:58
Eftersom vi har en del akvarium så för vi anteckningar i en lista där varje akvarium har en veckokolumn så att säga. Anteckningarna består av vattenbyten, filterrengöring och pmdd främst. Och då skriver vi in vilken veckodag detta utförs på..
Blir så himla mycket enklare att hålla koll på vilket akvarium som ska fixas när på detta vis :p
#20 - 5 juni 2010 19:26
Det är det verkligen!! För tillfället har jag bara... ett, eller ja två, det andra är *host* en skål *host* med två ensliga guppar i... så, det lär nog inte behövas någon samlad lista, än! Men, det kommer väl! Hade jag fått bestämma, så skulle jag täta hela lägenheten, och göra en gigantisk tank av hela alltihopa (denna hobby, är fasen som knark! Har man väl fastnat, så sitter man där sen! Och det blir bara fler och fler kar! Till slut tappar man kontrollen över allt, och det blir bara ännu fler... nog lika bra att skaffa en partner som hatar fisk!! Gärna fiskallergiker... ...)
#21 - 7 juni 2010 13:18
jag brukar anteckna när jag köper nya växer/fiskar och andra prylar..Sen när dom får yngel och om någon dör..Ja lite allt möjligt som har med dom små liven att göra =)
#22 - 7 juni 2010 13:20
BalleValle skrev:
Det är det verkligen!! För tillfället har jag bara... ett, eller ja två, det andra är *host* en skål *host* med två ensliga guppar i... så, det lär nog inte behövas någon samlad lista, än! Men, det kommer väl! Hade jag fått bestämma, så skulle jag täta hela lägenheten, och göra en gigantisk tank av hela alltihopa (denna hobby, är fasen som knark! Har man väl fastnat, så sitter man där sen! Och det blir bara fler och fler kar! Till slut tappar man kontrollen över allt, och det blir bara ännu fler... nog lika bra att skaffa en partner som hatar fisk!! Gärna fiskallergiker... ...)

Haha, tror inte det skulle fungera att ha en partner som inte gillar samma sak =) Bättre o ha en som tycker om fiskar så kan man tillsammans fixa det jätte fint =)
#23 - 7 juni 2010 15:56
Haha, tror inte det skulle fungera att ha en partner som inte gillar samma sak =) Bättre o ha en som tycker om fiskar så kan man tillsammans fixa det jätte fint =)

Visserligen, men det är nog då STOR risk att det spårar ur ännu lättare! Men det hade underlättat skötseln! Jag matar, han suger... och betalar!! Toppen!:d:d:d[:-38]

Hahaha, nä! Det hade blivit alldeles för tråkigt i längden! Det ska vara lite småkrångel med akvarium! Som att springa med hinkar fram och tillbaka!!! ... och spilla ner precis allt!
#24 - 7 juni 2010 17:06
BalleValle skrev:
Visserligen, men det är nog då STOR risk att det spårar ur ännu lättare! Men det hade underlättat skötseln! Jag matar, han suger... och betalar!! Toppen!:d:d:d[:-38]

Hahaha, nä! Det hade blivit alldeles för tråkigt i längden! Det ska vara lite småkrångel med akvarium! Som att springa med hinkar fram och tillbaka!!! ... och spilla ner precis allt!

Haha =) låter som här, springer med hinkar o sen slangar i de nya vattnet och ur med =) Men det är värdt sitt jobb för fiskarna e så söta o charmiga =)
#25 - 7 juni 2010 17:55
Jag förde loggbok förut, men sen hände det så mycket annat i livet så jag hann inte med det :P Men nu när allt har lugnat ner sig lite så tror jag att jag ska börja med det igen faktiskt :)
#26 - 7 juni 2010 21:13
Haha =) låter som här, springer med hinkar o sen slangar i de nya vattnet och ur med =) Men det är värdt sitt jobb för fiskarna e så söta o charmiga =)

Det går, om man vill kosta på sig de extra hundralappar som behövs, för att göra ett vattenbyte, alldeles hinkfritt! Men... då blir det istället alldeles för enkelt!! Det tappar sin charm då (hade ett hinkfritt system till mitt 250-kar, vart alldeles för enkelt... men så slutade munstycket en dag att fungera, och jag orkade inte köpa ett nytt, så istället fick jag vecka slangen... som jag lite nu och då släppte efter på, så allt vatten, som givetvis byggt upp ett ganska stort tryck, sprutade på lite allt möjligt!!)

Caroline92 skrev:
Jag förde loggbok förut, men sen hände det så mycket annat i livet så jag hann inte med det :P Men nu när allt har lugnat ner sig lite så tror jag att jag ska börja med det igen faktiskt :)

Ja, det kan nog bara underlätta för eventuella framtida problem!! Hade en himla massa cyanoproblem med mina förra akvarier... kunde inte förstå varför! Men, med tiden så inser man saker och ting...
#27 - 7 juni 2010 21:18
BalleValle skrev:
Det går, om man vill kosta på sig de extra hundralappar som behövs, för att göra ett vattenbyte, alldeles hinkfritt! Men... då blir det istället alldeles för enkelt!! Det tappar sin charm då (hade ett hinkfritt system till mitt 250-kar, vart alldeles för enkelt... men så slutade munstycket en dag att fungera, och jag orkade inte köpa ett nytt, så istället fick jag vecka slangen... som jag lite nu och då släppte efter på, så allt vatten, som givetvis byggt upp ett ganska stort tryck, sprutade på lite allt möjligt!!)

Ja, det kan nog bara underlätta för eventuella framtida problem!! Hade en himla massa cyanoproblem med mina förra akvarier... kunde inte förstå varför! Men, med tiden så inser man saker och ting...

Finns hur mycket som hälst att köpa/göra fixa o trixa med/till akvariumen =) Själv är jag nöjd som jag har det nu..ska vara lite slit, annars är det inge roligt =)
Bilagor:
#28 - 7 juni 2010 22:44
Finns hur mycket som hälst att köpa/göra fixa o trixa med/till akvariumen =) Själv är jag nöjd som jag har det nu..ska vara lite slit, annars är det inge roligt =)

Men det är riktigt irriterande i längden! Kommer ihåg när jag skulle byta vatten till mitt 250 L... med hink... och hävert... det tog sin lilla stund!!
#29 - 7 juni 2010 23:00
Gud vad ambitiösa alla är, är jag den enda som inte skriver ner jota? :/
#30 - 8 juni 2010 06:25
Keibo skrev:
Gud vad ambitiösa alla är, är jag den enda som inte skriver ner jota? :/

Jag skriver för att komma ihåg när saker o ting hände, annars tappar man bort allt i huvudet =) Plus att man kan lära sig lite =)
#31 - 8 juni 2010 16:51
Ska nog sätta upp en sån där, helårs almanacka, som jag kan fylla i med diverse koder och sånt, lite väl drygt att behöva sitta och skriva i en bok...
#32 - 8 juni 2010 17:03
BalleValle skrev:
Ska nog sätta upp en sån där, helårs almanacka, som jag kan fylla i med diverse koder och sånt, lite väl drygt att behöva sitta och skriva i en bok...

Kan man oxå ha..vad har du för roliga sorts fiskar då?
#33 - 1 juli 2010 00:17
Kan man oxå ha..vad har du för roliga sorts fiskar då?

Vad jag har för roliga fiskar... ja, roliga och roliga, vette tusan! Men det är ett stim briljanttetror, två malplacerade gibbiceps, typ tre vettskrämda kardinaler (då majoriteten av stimmet gick åt vid förra veckans nitritförgiftning) en okänd art av Corydoras (antingen C. trilineatus eller C. julii... lutar nog åt det första!), ett par gröna bågciklider... samt (det som gör detta till en reducerad fisksoppa) en mobbad stackars liten black molly! ... och där är det slut! Tror jag!

Vad stimmar runt i ditt?

Annons