För dålig pump?

#1 - 30 november 2007 10:06
Hejsan.

Jag har köpt mig en fluval 2+ till mitt kar som ligger på 200liter, e denna pumpen aldeles för klen för att sköta reningen osv?

För nu är det inte ofta som karet är riktigt rent.
Tips på en bra pump som inte är allt för dyr, känner inte direkt för att slänga ut nån tusenlapp på en ny pump.

Sen så har jag 4st slöjstjärtar i karet som inte äter, jag har testat med frys mat, fling foder och några skumma kulor som bara löser upp sig och smuttsar ner fruktansvärt mycket. Finns det nått bra foder jag kan prova istället och sen så har jag läst om att växter är bra för slöjstjärtar, hur mycket och är det nån speciell sorts växt dom föredrar.

Som ni nog märker så är jag inte så insatt i allt detta med akvarium så jag skulle vara väldigt tacksam för lite hjälp.

Tack på för hand

/Pytte86
#2 - 30 november 2007 10:34
Jag tycker den är alldeles för klen! Jag har en sådan till mitt 42-liters och till och med där tycker jag att själva filter-ytan är för liten.

Särskilt för slöjstjärtar som skitar ner mycket så är det ett för dåligt filter.

Då måste tänka: hur mycket bakterier kan sätta sig fast på dessa två små filter-bitar? Verkligen inte mycket. Jag skulle råda dig att köpa ett filter som har mycket mer filteryta. Det är hur stor denna yta är som avgör hur vattenkvaliteten blir i akvariet.

Storleken på själva pumpen behöver inte bli mycket större för det! Det är hur filtret är konstruerat som avgör hur stor del av själva "Pumpen" som är filter, och hur stor del som är motorik...

Jag är inte så bra på just märken och hur deras modeller ser ut, kanske någon annan kan tipsa om en bra pump för 200 liters?

Börja med att skapa en bra vattenkvalitet så kommer säkert fiskarna börja äta. Jag är inte säker på exakt vilket foder som är bäst till dem, hoppas någon annan kan tipsa.

Gör ett delvattenbyte varje vecka på 30%. Dvs, byt ut så mycket vatten samma dag varje vecka, det är extra viktigt nu när du har ett så klent filter! Kanske kan du till och med byta 20% två gånger i veckan istället.

Sen måste du komma ihåg att om du köper ett nytt filter så finns det inga filterbakterier i detta, så det blir som att starta om akvariet på nytt! Det bästa är om du kan ha båda pumparna i akvariet i några veckor, så att nyttobakterier hinner bildas i det nya, innan du tar bort den gamla, hänger du med?
#3 - 30 november 2007 10:41
okej, men jag får gå till djuraffären här då och se vad dom har att rekomendera, för nu får jag ju göra rent filtret riktigt ofta och det e ju inte så bra heller om jag inte har fel?
för ju oftare jag gör rent det ju mer nyttobakterier försvinner?
Guest
#4 - 30 november 2007 13:42
Att rekommendera märke på pump är ju lite vad du vill själv vill ha.
Men den bör klara av att cirkulera mellan 670-900L/H.
Beroende på fisk och hur tungt lastat karet är.
#5 - 30 november 2007 14:37
Tycker det är lite dåligt med innerfilter som har stor filtervolym men lite svagare flöde. Eheim 2048 och 2252 är ju riktigt trevliga där man kan bygga på med fler filtermoduler. fast dessa kostar ju 700kr och uppåt.

Någon som vet hur te.x Eheim 2212 är jämfört med 2048? Dessa är ju också påbyggnadsbara.
#6 - 30 november 2007 14:49
Pytte86 skrev:
okej, men jag får gå till djuraffären här då och se vad dom har att rekomendera

Jämför gärna priserna på Internet! Det finns många bra nätbutiker med bra priser på större "dyrare" filter.
#7 - 30 november 2007 14:52
Glömde nämna, jag har Eheim 2224 till mitt 80L, DYRT men det har gått i ett år nu utan rengörning.
#8 - 30 november 2007 15:42
Pytte86 skrev:
Hejsan.

Jag har köpt mig en fluval 2+ till mitt kar som ligger på 200liter, e denna pumpen aldeles för klen för att sköta reningen osv?

För nu är det inte ofta som karet är riktigt rent.

Tips på en bra pump som inte är allt för dyr, känner inte direkt för att slänga ut nån tusenlapp på en ny pump.

Sen så har jag 4st slöjstjärtar i karet som inte äter, jag har testat med frys mat, fling foder och några skumma kulor som bara löser upp sig och smuttsar ner fruktansvärt mycket. Finns det nått bra foder jag kan prova istället och sen så har jag läst om att växter är bra för slöjstjärtar, hur mycket och är det nån speciell sorts växt dom föredrar.

Som ni nog märker så är jag inte så insatt i allt detta med akvarium så jag skulle vara väldigt tacksam för lite hjälp.

Tack på för hand

/Pytte86
aquael turbofilter är ett oslagbart innerfilter vad gäller stor filtervolym och biologis rening!http://www.pwss.se/product.php?productid=3423&cat=618&page=1
#9 - 30 november 2007 16:14
har nu varit och köpt ett filter till, 700l/h och har kvar den gamla pumpen i, så får se hur det blir :O)
#10 - 30 november 2007 17:47
Pytte86 skrev:
har nu varit och köpt ett filter till, 700l/h och har kvar den gamla pumpen i, så får se hur det blir :O)
men filtervolymen då?
#11 - 30 november 2007 18:30
vet inte den exakta volymen men den är ialf nästan dubbelt så stor, den lilla pumpen är ju en fluval 2 plus och den jag köpte mig idag är en AQUAEL - Innerfilter Fan-3 Plus. jag ska ha dessa tills jag har fått in lite mer pengar och då köper jag mig ett ytterfilter.

är det nån som har något svar om hur mycket växter som är lagom och vilken typ som är "bäst"?
#13 - 30 november 2007 21:14
Bästa växterna är de som fiskjäklarna inte lyckas varken äta upp eller böka upp, dvs med stora rejäla rotsystem. Mina guldfiskar och slöjstjärtar är fenomenala på att sno malarnas algtabletter, pröva det, för då äter de mindre på växterna. Jag brukar ge dem ett par tabletter på morgonen som jag smular rätt fint. Då har de att göra under dagen med att leta rätt på bitarna och gnaska i sig. Malarna får sina efter släckning, så får de ha dem i fred.

När slöjisar inte äter är det dålig vattenkvalitet. Så fort man byter, så kommer aptiten tillbaka.

Jag har ett kar på 165 liter med guldfiskar och slöjisar+ en pleco i och där har jag ett Fluval 205. Det ska räcka upp till 200 liter men jag tycker att det är lite i klenaste laget, särskilt som fiskarna är bajsmaskiner allihop!

pwss.se har just nu extrapris på Fluval 205 och 405, kolla det. I ditt fall skulle jag köpa 405. Lite overkill på filtervolymen gör ingen skada, och tycker man att det strömmar för mycket, kan man ju dra ner lite.
Ska nog själv byta upp mig och sätter då 205 i mitt 95 liters kar.
Jag är nöjd med detta ytterfilter, det är dessutom väldigt tyst.

Men surfa runt och se vad som passar just dig!!!
#14 - 1 december 2007 08:51
får prova mig fram lite med växterna då =)

nu när jag gick upp och kollade fiskarna så var vattnet klart och fint och fiskarna är pigga och äter som dom ska =)

så det blev stor skillnad nu när jag kör med båda pumparna.
#15 - 1 december 2007 13:51
Vad bra att du kör med två pumpar nu, tills du skaffar ytterfilter :)
Men även när du har skaffat det, så bör du ha kvar de gamla pumparna tills det bildats tillräckligt många nyttobakterier i ytterfiltret.

Bra att de äter nu också :)
Byt cirka 30% i veckan så behåller du säkert en bra vattenkvalitet.

Lycka till! :)
#16 - 8 december 2007 15:36
www.cyberzoo.nu har riktigt bra pumpar till riktigt bra priser! REKOMENDERAS:)
#17 - 8 december 2007 15:41
.se*

Annons