För bra cirkulation?

#1 - 24 juli 2007 20:54
Nu har jag köpt mina första fiskar till akvariet.
...eller rättare sagt frugan har gjort det. :)
Det blev 3 st Antricstrus och två andra som jag inte vet vad de heter.
(vi tycker de ser ut som markill med mustach :D )
Frugan bad om råd på sorter men glömde fråga vad de hette... :(
Hur som helst så har jag följt era råd om stark cirkulation.
Men fiskarna ser ut att ha ett h-vete med den starka cikulationen.
De får verkligen kämpa i strömmarna.
Kan det bli för bra när de är små?
+ två av mina Antricus ser inte så krya ut. De ligger helt still. Den tredje har det varit full fart på hela tiden. Kanske de inte klarat flytten?!

Jag har ett 540 l med FX5 och ett Powerhead 70 som totalt ger ca 5000 l/h.
Till slut skall det bli ett Malawikar.
#2 - 24 juli 2007 21:13
Ancistrus är en fors-fisk, de lever i naturen i mycket starkt strömmande vatten. Särskilt ynglen gillar stark ström, och i mina kar brukar de minsta, nykläckta, ynglen sätta sig precis där mina starkaste pumpar träffar rutan.
Det finns kort sagt inte en chans att de lider av strömmen.

Mustasch-makrillen vet jag förstås inte vad det är, men makrillformade fiskar brukar sällan heller ha problem med ström - det är så riktigt snabba fiskar ser ut.

Däremot kan förstås fisken vara sjuk eller stressad av miljöbytet. Förutsatt att vattnet är bra torde de anpassa sig på nån dag.
#3 - 25 juli 2007 06:22
Nu har det gått en natt och jag har kollat till mina nya invånare.
Två av Ancistruserna syns inte till. Börjar bli orolig att de inte mår så bra.

Den tredje är det full fart på, likaså med "makrillmalen" (ska kolla upp vad den heter...).
Guest
#4 - 25 juli 2007 10:02
Broderbrem skrev:
Nu har det gått en natt och jag har kollat till mina nya invånare.

Två av Ancistruserna syns inte till. Börjar bli orolig att de inte mår så bra.

Den tredje är det full fart på, likaså med "makrillmalen" (ska kolla upp vad den heter...).

Nu vet jag inte vad du har för pump, men prova att rikta utblåset mot närmsta ruta för att bromsa upp ytrörelsen.
Blir det någon skillnad på fiskarna?
Ancistrus klarar som Azur säger starka strömmar, men om de inte haft det innan så är de kanske stressade vid det i samband med miljöombytet.
#5 - 25 juli 2007 14:21
Vi var och hämtade två nya Ancitrus då vi tyvärr nog förlorat de två svaga. :(
Tur att affären inte har några invändningar mot sådant :)

De två andra som min fru blev rekomenderad och som håller full låda i strömmen var Fläckig Pansarmal. Det ser ut som de tycker det är skitkul med det strömma vattnet. Jag sänkte nämligen cirkulationspumpens fart lite grann. Då såg det verkligen ut som de saknade det. :confused:
De var uppe vid pumpen för att komma åt det tryck som fanns.
Så jag ökade igen. Då körde de igång igen. De åker med strömmen och vänder sedan och kör världens race tillbaka :D
Även om de skulle kunna simma närmare botten för en lugnare tur.

Vet inte hur dessa kommer klara sig med Malawiciklider?
Någon som har erfarenhet?
Det står också att läsa att de helst skall vara minst 6 st. Borde jag skaffa fler?
#6 - 25 juli 2007 14:54
Många pansarmalar kommer ur biotoper med kraftig ström, ja.

Pansarmalar har nog rätt svårt att leva med malawis, skulle jag tro, fast mycket beror på vilka malawis det handlar om.
#7 - 25 juli 2007 15:32
Azur skrev:
Pansarmalar har nog rätt svårt att leva med malawis, skulle jag tro, fast mycket beror på vilka malawis det handlar om.

Var rädd för det :(
Otroligt att djuraffären då rekommenderar dem?! :mad:
Vad tycker ni att jag ska göra?
Lämna tillbaka dem eller chansa?

Jag har tänkt mig golden, demasoni och några till.
Det finns mycket sten och gömställen, men det ser ut som de Fläckiga pansarmalarna gillar att vara framme och igång...

Annons