folk som inte borde ha fiskar

#1 - 25 maj 2008 11:10
Jag var igår o hälsade på en sväng hos min ena faster, hos vilken jag inte varit sen jag var typ åtta år. För ca sju år sen så lånade mamma o pappa ut sitt akvarium till henne då de tröttnat totalt. Hon o hennes ungar tog gladerligen emot det lilla 80 liters akvariet med guppys.
Igår höll jag på att få en hjärt attack! Hela akvariet såg ut som ngt du ser i skräckfilmer! Hela bakre akvarie väggen o de två kortsidorna var täckta i ett tjockt lager med gröna alger. det växte java mossa i hela akvariet (tror det var java mossa... inte helt säker men) och det verkligen KRYLLADE av guppys!!!! otroligt många! jag var där med min andra faster som inte verkade bry sig ngt spec om hur akvariet såg ut. Jag själv var förvånad över att ngt ens kunde leva där i!
Jag påpekade lite hur jag tyckte att de verkligen borde städa där i, men då hon är väldigt bestämd i sina åsikter så menade hon att det hade de inte tid med.
Jag är förbryllad över vad man ska göra i ett sånt läge? hon är en släkting, även om vi inte känner varandra väl så vill man ju inte va elak.
Har ni någonsin stött på ett sådant läge??
en del människor är hur som helst inte ämnade att ha djur....
:(
#2 - 25 maj 2008 11:25
Förstår dig verkligen.

Tror att även om du kör hela traddelutten med vattenbyten och överbefolkning med inavel mm. mm. så verkar hon vara av den typen som vet bäst. Detta har ju funkat för henne i sju år så varför ska du komma och veta bättre än hon, typ.
Du kan ju lite försiktigt komma in på hennes akvarie genom att fråga hur hon gör och sen säger, men har du provat detta eller jag har ett knep.
Om du vill komma på kant vilket du förmodligen inte vill kan du ju vara riktigt ärlig och säga som du tycker och känner men det tjänar nog varken du, hon eller fiskarna på.
Svårt detta, när det är anhöriga på detta viset. Men jag tycker inte du ska blunda utan på något vis ta upp det så har du iaf gjort ditt.

Lycka till..
#3 - 25 maj 2008 11:47
-__- har varit i ditt ställe, men jag gjorde en drastkisk lösning.
Jag total rengörde min morbors akvariumet.. Det tog ett x-anal timmar innan det blev rent, men poängen är att min morbror belv så förvånad att det kunnade bli rent! Som jag hör från honom nu, (jag hoppas att han inte juger) säger han att han städar det nu. :D

Jag trodde han skulle bli sur, vilket han inte blev men jag brydde mig inte att kunde bli det.. Jag tycker det är ren djurpågeri att inte städa..

Men lycka till, hoppas att du får de att börja städa :)
#4 - 25 maj 2008 13:29
what to do

-__- har varit i ditt ställe, men jag gjorde en drastkisk lösning.

Jag total rengörde min morbors akvariumet.. Det tog ett x-anal timmar innan det blev rent, men poängen är att min morbror belv så förvånad att det kunnade bli rent! Som jag hör från honom nu, (jag hoppas att han inte juger) säger han att han städar det nu. :D

Jag trodde han skulle bli sur, vilket han inte blev men jag brydde mig inte att kunde bli det.. Jag tycker det är ren djurpågeri att inte städa..

Men lycka till, hoppas att du får de att börja städa :)

Funderar på om jag skulle höra med henne om jag skulle ta över akvariet, men det dumma är att jag egentligen inte vill ha ett till kar just nu!
Kanske skulle jag göra så att jag faktiskt erbjuder mig att städa det, som du gjorde! hon är ju inte världens mest trevliga människa, och tror sig som sagt veta bäst, men om jag skulle erbjuda mig att röja upp i det skulle hon säkert inte tacka nej. Dumma är att det är tio mil bort och jaaa, med tanke på att jag kanske skulle röja upp idet för att de sedan skulle fortsätta i samma gamla veva som de alltid har (vilket jag mkt väl misstänker) så känns det inte värt att åka hela vägen dit.. Varken hon eller hennes barn är av den typen som orkar bry sig... stackars fiskar!!
:confused: Jag vet inte alls vad jag borde göra... att det sedan dessutom är guppies gör inte saken bättre, hade det varit en annan typ av fisk hade jag kanske kunnat tänkt mig att ta an mig dom. (jag är inte allt för förtjust i guppies)[B)]
#5 - 25 maj 2008 14:17
Men är guppisarna inavlade eller har de köpt nya och laggt till? Om du kan ta i mot dem, så i sånna fall kan du alltid ge dem till nån som gillar dem... eller som levade föda till någon annan fisk.

hoppas att de löser sig. :)
#6 - 25 maj 2008 22:31
Moonbird skrev:
Hela bakre akvarie väggen o de två kortsidorna var täckta i ett tjockt lager med gröna alger. det växte java mossa i hela akvariet (tror det var java mossa... inte helt säker men) och det verkligen KRYLLADE av guppys!!!! otroligt många!

Det låter som akvariet fungerade utmärkt. Däremot kanske det inte var så estetiskt. Vill man se in får man ju ta bort lite alger på frontrutan. Däremot ska man inte röra runt för mycket i ett sådant akvarium. Det är lätt att rubba balansen så det blir syrebrist.

Det finns ingen som städar i naturen - ändå fungerar den bättre än våra akvarier.:)
#7 - 26 maj 2008 07:19
Jag håller med Erik Åhlander, akvariet verkar friskt och livskraftigt![^]
#8 - 26 maj 2008 08:34
Skulle ni få för er att göra en storrengjöring så gör flera småvattenbyten innan så fiskarna inte får en chock av nyttvatten istf det gamla

Annons