följdfråga på mitt förra inlägg

#1 - 30 november 2004 13:35
Om man då ska ha frigolit under karet, hur sjutton ska då detta gå till? Jag kan ju knappast hitta en sån stor frigolitskiva nånstans, ännu mindre skära i den, och att därefter placera den helt 100% rätt så att akvarie och bänk står precis jämnt under varandra med denna frigolitskiva emellan verkar betydligt mer riskfyllt än att köra utan.

Finns det inget smartare alternativ. Noteras kan ju (som sagt) att mitt kar har välvd framruta.
#2 - 30 november 2004 13:40
Köp två o lägg brevid varandra.
#3 - 30 november 2004 13:54
Ursprungligen skickat av mohlin

Köp två o lägg brevid varandra.

nej, det finns inte skräddarsydd (inte heller skärd) frigolit att köpa. Mitt akvarie har en VÄLVD framruta, det är alltså BÖJT, har du sett böjd frigolit? Jag tänker inte sitta och karva i frigoliten och härja, den kommer ju nämligen att sticka ut från sidorna.
#4 - 30 november 2004 14:02
Man kan alltså skära i den...Hur tror du att folk fixar bakgrunder egentligen? Lägg den på överkanten och rita med en penna efter böjningen och skär med en hobbykniv.
#5 - 30 november 2004 14:07
Vill du ha ett snyggt snitt ska du skära med en varm tråd.
#6 - 30 november 2004 14:13
Inte för att låta kinkig men "jag tänker inte sitta och karva i frigoliten och härja" låter ungefär som "jag tänker då inte behöva göra något själv". Låter enligt mig som en lite tråkig och inte vidare kreativ inställning. Men nu var det inte det jag egentligen skulle kommentera. Men om värmepistol finns att tillgå borde väl även detta gå att använda för att få en snyggare "frasfri" kant?
#7 - 30 november 2004 14:15
Så glutta på lite färg eller nåt, så syns den inte alls. Hallå, lite kreativitet kanske?
#8 - 30 november 2004 14:18
Köp cellplast ( att isolera tak med) då kan du skära/klippa den hur du vill. Går också bra att köpa ett par billiga liggundelag (Svart, grön blå, cerise eller gul) limma eller klistra ihop sjoken med silikon eller eltejp. Skär med en tapetkniv efter det att du satt akvariet på plats.
#9 - 30 november 2004 18:07
Ursprungligen skickat av Storfiskar n

Köp cellplast ( att isolera tak med) då kan du skära/klippa den hur du vill. Går också bra att köpa ett par billiga liggundelag (Svart, grön blå, cerise eller gul) limma eller klistra ihop sjoken med silikon eller eltejp. Skär med en tapetkniv efter det att du satt akvariet på plats.

Limma eller klistra ihop sjoken? Vad betyder det på svenska =) Man behöver väl inte limma ihop liggunderläggen, eller?
#10 - 30 november 2004 19:06
Jag köpte en stor blå frigolit skiva på Beijers här i stan
till mit kar med välvd ruta, och det räckte med en till mitt
2 meters kar.

La det bara på karet sen ritade med en penna längs kanten.
Sen så skar jag bort ett par cm extra eftersom jag skulle ha det i mitt kar.

Annons