Folie?

#1 - 12 april 2006 04:34
Jag var lite missnöjd med lyset i mitt akvarium och tänkte se om det hjälpte med aluminiumfolie som reflektorer. Blev jättenöjd med resultatet och hade visat en före och efter bild om inte ett lysrör hade gett upp igår. Har inte råd att köpa 8 reflektorer till mitt akvarium nu (1125) då jag har beställt både en Eheim 2080 med filtermediaset samt reactor för karet denna månad. Min fråga är om jag kan ha kvar aluminium folien tills vidare eller om det finns några nackdelar med det.
#2 - 12 april 2006 05:01
Vit matt färg skall vara effektivare än alufolie.
#3 - 12 april 2006 06:51
Jag spraymålade mina med matt vit färg. Resultatet blev klart över förväntan.
Bra resultat för en liten kostnad. :)
#4 - 12 april 2006 08:59
Jag köpte lite tjockare folie kommer inte ihåg vad det hette, men det finns i vanlig matbutik
Den var lite mer lättare att "forma" så sånt sitter det i min dubbelramp och jag måste erkänna att det blev en hel del mer fjong i lyset :)

//Peter
#5 - 12 april 2006 10:33
Du kan såga till en plywoodplatta som är så stor att den får plats mellan lysörören och rampen och sedan måla den med vit färg, går okej med blank vit färg också, men det allra bästa är nog matt :)
#6 - 12 april 2006 10:44
Mattvit färg ger en bättre spridning på ljuset än blank. Och är bevisat effektivare än folie. Sök på forumet om inte annat.
#7 - 12 april 2006 11:13
folie är nåt bland de sämsta man kan anävnda som reflektor har ja läst i nån tråd här på zoopet
#8 - 12 april 2006 11:16
[quote=andreassofus]folie är nåt bland de sämsta man kan anävnda som reflektor har ja läst i nån tråd här på zoopet[/quote]

Är det alltså dåligt att använda folie, eller är det det "minst bästa" av alternativen?
#9 - 12 april 2006 11:20
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Nu jobbar ju jag med mat och använder folie mest på jobbet men jag har lärt mig att folien kan lösa upp sig och skada maten, därför skulle jag aldrig lägga folie ihop med lysrören. Värmen, fukten och det starka ljuset inbillar jag mig kan kraftigt påskynda den kemiska reaktionen som löser upp aluminium. Jag kan ha fel så jag skall inte vara kaxig om detta... Men personligen så skulle jag inte göra det då jag sett vad lite syror från helt vanlig mat kan göra med aluminiumfolie.[/COLOR][/FONT]
#10 - 12 april 2006 16:35
har nog fått dom svar jag vill ha. får ta och köpa några riktiga reflektorer i det närmsta. folien var ju bara som test för att få en referens. Bra sugen på att få hem reactorn och nya pumpen:-). nåde den växt som inte växer när jag kör igång
#11 - 12 april 2006 17:36
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Du som har så fränigt akvarium skulle inte du tuffa på med såna däringa fräniga lampor?? Du kan ju ha det i ditt akvarierum :rolleyes: ? Växtakvaristerna här (och säkert du med ;)) vet säkert vad de heter... Vad kostar reflektorerna och vad kostar såna däringa dyrgripar? Hur ofta byter man lysrör och hur länge håller en sån där "superlampa"? :rolleyes: Bara en tanke...[/COLOR][/FONT]
#12 - 13 april 2006 15:51
Lenmar är det metall halogen du pratar om då??. Tja det blir det väll i framtiden men det blir ju mer watt så l räkningen går ju upp
#13 - 13 april 2006 22:23
Gör som jag be en plåtslagare bocka en eller två rostfria plåtar i väldigt tunn rostfri plåt över lysrören...

Kanon...
#14 - 13 april 2006 23:01
Lenmar, hört att alufolie gärna löser sej om det är surt.

som tidigare nämts är vitt matt färg bättre än alufolie men skillnaden är nog rätt försumbrar för dom flesta.
nackdelen med folie är att man kan få ljusare områden och mörkare områden.
#15 - 13 april 2006 23:13
[quote=Raven]Lenmar, hört att alufolie gärna löser sej om det är surt.

[/quote]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Mm... glöm julskinkan i kylen till jul med folie och hitta den efter två veckor så är inte bara skinkan grön, den är också täckt av små vita flingor och en oglansig aluminiumfolie.[/COLOR][/FONT]
#16 - 13 april 2006 23:18
uuuuhhh tur inte ja har julskinka då :rolleyes:

alu och rostfritt går inte heller bra ihop.
#17 - 13 april 2006 23:20
[quote=Raven]
alu och rostfritt går inte heller bra ihop.[/quote]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Nädu... DE flagorna ser definitivt äckliga ut![:-124][/COLOR][/FONT]
#18 - 14 april 2006 10:08
[quote=Mightyice]Jag var lite missnöjd med lyset i mitt akvarium och tänkte se om det hjälpte med aluminiumfolie som reflektorer. Blev jättenöjd med resultatet och hade visat en före och efter bild om inte ett lysrör hade gett upp igår. Har inte råd att köpa 8 reflektorer till mitt akvarium nu (1125) då jag har beställt både en Eheim 2080 med filtermediaset samt reactor för karet denna månad. Min fråga är om jag kan ha kvar aluminium folien tills vidare eller om det finns några nackdelar med det.[/quote]

Jag har själv folie i mina rampar och det har jag haft iflera år utan problem det funkar jättebra.

se till att tejpa fast den bara annars är det lätt att den kanar ner och lägger sig på fel sida om röret
#19 - 14 april 2006 19:34
Jag kommer ju att köpa reflektorer men kommer nog plocka bort folien innan dess

Annons