Folie?

#1 - 2 oktober 2004 10:21
Kan man ha folie i akvariet?
#2 - 2 oktober 2004 10:21
Jag har själv ingen aning, men jag blev så nyfiken. Vad ska du med folie till i akvariet?
#3 - 2 oktober 2004 10:24
<font face="Arial"></font id="Arial">
Hade tänkt mig lite "spegel" känsla...
#4 - 2 oktober 2004 11:03
Jag tror inte att det är någon fara. Tror inte att aluminium löser sig i vatten eller är specielt faligt så som koppar kan vara.
#5 - 3 oktober 2004 19:41
Aluminium folie kan du nog ha i akvaraiet.
#6 - 3 oktober 2004 21:35
Aluminium är vääääldigt farligt för vattenlevande organismer i jonform (förstör bla gälarna), och om jag inte minns fel från någon kemilabb övergår aluminium till jonform fortare än fortast vid kontakt med syror, dvs surt vatten (under pH 7.0). Så, jag hade aldrig i livet stoppat ner något av aluminium i karet.
#7 - 4 oktober 2004 08:01
nilssonnet: Aluminium i ren form reagerar mycket snabbt, ja, men all aluminium som har kommit i kontakt med luften har en skikit av aluminiumoxid som är rejält motståndskraftigt. Så mid svar är att det inte borde vara någon fara i akvariet, en liten varning bara, har du aggressiva fiskar (läs kampfiskhane) är speglar ingen bra ide [;)]
#8 - 4 oktober 2004 11:38
Jag har "snälla" fiskar tror jag. Dom beter sig mycket snällt och fredligt mot varandra.
Jag hade tänkt använda ugnsfolie... Går det?
#9 - 4 oktober 2004 11:49
Jag skulle nog vara försiktig med all metall i akvariet inkl aluminium.
Jag använder en bit aluminumfolie till att täcka grindalsmaskmaten med och nu för tiden byter jag ut den med regelbundna tillfällen. Anledningen var att jag en gång tidigare fick uppleva att folien vittrade sönder troligen då pga sur mat.
#10 - 4 oktober 2004 12:02
Kan du inte sätta den på utsidan av glaset? Så slipper du ju tömma akvariet först. Jag harde inte satt ner folie, det går relativt lätt sönder och det är nog inte så bra om nån fisk skulle få det i sig.
#11 - 4 oktober 2004 12:05
Kan man bygga en bakgrund av hönsstängsel, tidningspapper, Kakelfix, tätningsmatreal (Ett rosaaktigt medel man använder för att vattensäkra tex badrum) vattenbaserad färg och tvåkomponents golvlack?
#12 - 4 oktober 2004 13:46
Lillan95: bara om du sätter den på baksidan UTANFÖR akvariet.
#13 - 4 oktober 2004 16:58
Hur ska man gjöra för att kunna ha den i akvariet då?
Vad är det som gjör att jag inte kan ha den i akvariet?

Annons