Födsel det på gång?

#1 - 2 november 2009 18:24
Hej. Nu skriver jag som en nervös "mormor" som sitter som på nålar i väntan på mina första guppyyngel.
Hona nummer ett och två sitter i ett yngelkar. Hona nr ett är vid ytan och "flåsar" eller vad man ska säga, står helt still. Och hon jagar bort den andra honan om hon kommer för nära. Har aldrig läst någonstans att en födande hona jagar iväg andra, därför frågar jag det i en ny tråd.
Tror ni att det är på g nu eller ser jag "små värkar" i syne bara för att vill se de födas nu? ;)
Har inga växter i det karet, har läst att de gärna vill föda i växter. Ska jag flytta in en växt eller ej? Ska jag flytta på den "bortjagade" honan till annat akvarium?
Vet att många vill föda när det är lugnt och mörkt - bör jag släcka lampan för att underlätta och göra henne mindre stressad?
Tacksam för svar:)
#2 - 2 november 2009 18:49
det är stressigt för en hona att sättas ner i sådan liten yngelbur, det som jag själv tycker är bäst är att låta honan själv föda i karet, köp mer växter så att ynglen har någonstans att göma sig.

det kommer att gå åt lite yngel men de blir fler och fler hela tiden och guppy kan föröka sig väldigt snabbt:).

det med att hon är helt still och flämtar är att hon är stressad, släpp ut henne igen och låt henne föda fritt:).
#3 - 2 november 2009 18:54
Hej!
Hon sitter inte i en sån där trång liten yngelbur, sådana hatar jag, utan i ett eget akvarium. Det måste väl vara godkänt? ;) Är rädd för att jag har lite för lite växter nu för att ynglen ska kunna gömma sig i det stora, dessutom borde det väl vara lugnare i ett helt eget än i det stora där det finns en del andra nyfikna fiskar?? ;)
Erkänner att jag är liiite otålig också och inte vill vänta till nästa kull om en månad om alla skulle dö för mig första gången ;) Jag vill ju ha stoora fina fiskyngel nu ;):D

Men varför jagar hon bort sin kompis? (De hade inga problem med varandra förut...) Är det för att hon bara är stressad eller rent av håller på att föda? :D
#4 - 2 november 2009 19:04
jaha, så hon har ett eget akvarium, då får jag be om ursäkt^^. jag tror att anledningen till att hon jagar bort den andra honan kan var nog att hon vill vara i fred och föda i lugn och ro. När de ska föda i ett kar med andra fiskar så brukar de dra sig undan för att föda och inte bli störd.

skaffa lite mer växter som hon kan gömma sig i, typ någon stängselväxt eller något^^.
#5 - 2 november 2009 19:12
Jag hittar väl någon spretig, grön sak långt bak i det stora akvariet^^
Men bör jag ta bort den andra honan så att hon inte blir mer störd än vad som är nödvändigt??:D
#6 - 2 november 2009 19:19
Och nu ser jag att min ena dalmatinermolly som inte var så pigg dog... :'( Dumma fiskar![:(!] Får åka tillbaks med henne till affären och får förhoppningsvis en ny...
#7 - 2 november 2009 19:38
Hur länge har hon, honan som ska föda, betet sig "illa" mot dom andra fiskarna om dom kommer för nära? Min hona börjar nämligen visa samma beteende.
#8 - 2 november 2009 19:42
Bara idag såvitt jag minns. Jag satte ihop de två i det mindre akvariet igår, och då simmade de då runt varandra som ingenting. När jag kom hem från skolan idag vid fem så såg jag hur hon stod på samma ställe och "stampade vatten", liksom "flåsade" och jagade bort den andra honan. Vad det kan vara frågan om förutom att hon skulle vara påväg att föda har jag ingen aning om :S Hon kanske inte mår så bra?
#9 - 2 november 2009 19:46
Många gånger vet de övriga fiskarna när det är dags för en hona att föda och då vet de oxå var ynglen kommer ifrån.. yngel=mat.
Därför kan fiskar bli lite väl närgångna och honorna bli ganska irriterade.

Tycker nog du kan flytta tillbaka den honan som bråkar för risken är annars stor att med två hungriga honor kommer du inte ha några yngel kvar.
Håll koll på när honan börjar föda och flytta henne så fort du tror att hon är färdig. Det gör inget om hon inte är helt färdig för då har du ju iaf en fin liten skara yngel att vårda :)
Lycka till ;)
#10 - 2 november 2009 19:48
Det kan såklart även vara att hon inte mår så bra och eftersom du redan har ett dödsfall bör du nog vara observant...
#11 - 2 november 2009 19:52
Jag har nu flyttat tillbaka den andra, som sagt var; med två stora munnar istf en är väl risken stor att de blir "hajmat".
Vad gäller den döda mollyn (R.I.P) så var hon nyinköpt sedan onsdags med tre andra mollys. Kanske bara fick tag på ett "måndagsexemplar" (om man kan säga så om fiskar?) :S
#12 - 2 november 2009 20:01
Ubbie skrev:
Jag har nu flyttat tillbaka den andra, som sagt var; med två stora munnar istf en är väl risken stor att de blir "hajmat".

Vad gäller den döda mollyn (R.I.P) så var hon nyinköpt sedan onsdags med tre andra mollys. Kanske bara fick tag på ett "måndagsexemplar" (om man kan säga så om fiskar?) :S

Mest troligt då ja.. [:o]
#13 - 3 november 2009 16:27
Falsklarm

Det var väl typiskt att det skulle visa sig vara ett falsklarm. Nu när hon är ensam och har en växt är hon lugn som en filbunke och är inte alls "flåsig" och så... Jaja, det är bara vänta;) De kommer väl så småningom ;)
#14 - 3 november 2009 17:15
Ubbie skrev:
Det var väl typiskt att det skulle visa sig vara ett falsklarm. Nu när hon är ensam och har en växt är hon lugn som en filbunke och är inte alls "flåsig" och så... Jaja, det är bara vänta;) De kommer väl så småningom ;)

Jo, samma situation för mig. Hur är hanens beteende runt henne då? Är han på henne oftare eller är det "samma" beteende som innan?

Har även en hona som också verkar gravid eller så är hon bara tjock :d
#15 - 3 november 2009 17:40
Hon är garanterad gravid. I alla fall om man ska följa regeln om "gravidfläcken" som de har. Annars så har jag en väldans fet guppy;):D Ang. hanen så fick jag när jag köpte sex guppys (varav tre hanar) dåliga exemplar, så fyra av dem dog efter en vecka. Så jag har bara två honor kvar :'( Och den gravida bor nu ensam i ett mindre yngelakvarium (jag flyttade den andra honan till det stora akvariet eftersom de bara buffade på varann hela tiden. Och som nina sa; om det skulle bli bebisar så skulle två vuxna kunna äta fler av ynglen än vad en kan göra.:p [:o]Så hon fick som sagt var flytta tillbaks^^
#16 - 3 november 2009 17:59
jaa gravid är hon säkert till 100% men hur långt det är kvar är en annan femma, kan bli ikväll och det kan bli om 1 vecka, hade du haft henne kvar i karet med de andra vuxna fiskarna så hade du kunnat se när det är bara någon timme till födsel, honans betenede ändras och hon vill helst va för sig själv och gömmer sig.

mycket med gömställen behöver du också annars kommer de flesta ynglen att hamna direkt i magen igen så fort de har kommit ut hehe:)
#17 - 3 november 2009 18:10
På vissa honor kan man se tydligt att det snart är dags och det tydligaste är då följande:
En ljus svullnad vid analen.
"Förvärkar" - Flåsar vid ytan eller gömmer sig för att sedan simma fram som ingenting hänt.
Stressymptom - Simmar upp och sen ner längs rutan eller kliar sig.

Ser man ögon (prickar) inne i honan är det ganska nära (inom en vecka ca.)..
Den ljusa svullnaden brukar dyka upp något dygn innan men vissa guppy visar inga tecken på några av dessa saker ovan. Vissa blir inte ens tjocka.

Ni kommer lära er hur era honor betér sig så småningom ;)
#18 - 3 november 2009 18:25
Nina82 skrev:
På vissa honor kan man se tydligt att det snart är dags och det tydligaste är då följande:

En ljus svullnad vid analen.

"Förvärkar" - Flåsar vid ytan eller gömmer sig för att sedan simma fram som ingenting hänt.

Stressymptom - Simmar upp och sen ner längs rutan eller kliar sig.

Ser man ögon (prickar) inne i honan är det ganska nära (inom en vecka ca.)..

Den ljusa svullnaden brukar dyka upp något dygn innan men vissa guppy visar inga tecken på några av dessa saker ovan. Vissa blir inte ens tjocka.

Ni kommer lära er hur era honor betér sig så småningom ;)

Jo, igår visade hon sådana symptom. Hon flåsade vill ytan, jagade iväg den andra fisken och tryckte uppe vid ytan i ena hörnet. Sen fick hon också "ryck" och for upp och ner, och liksom "kliade sig" (antar att det är så du menar?) mot stenarna på botten och sen for upp igen.
Det är en märklig hona jag har fått tag på ;):d Men fin är hon iaf, hehe :)
#19 - 3 november 2009 18:29

mycket med gömställen behöver du också annars kommer de flesta ynglen att hamna direkt i magen igen så fort de har kommit ut hehe:)

Men så många kan hon väl ändå inte hinna äta upp...? Men å andra sidan måste hon ju stoppa nåt annat i magen när ynglen åker ut ;)
#20 - 4 november 2009 11:15
Ubbie skrev:
Men så många kan hon väl ändå inte hinna äta upp...? Men å andra sidan måste hon ju stoppa nåt annat i magen när ynglen åker ut ;)

Tyvärr är det väldigt sant...mata ordentligt när du tror att det börjar närma sig födsel, och ha rejält med växter så kommer de kanske inte åt ynglen....:d
#21 - 4 november 2009 11:24
Haha tro mig,, har sett en Platy skjuta ut 5st yngel på en gång som hon åt upp innan de ens han reagera :D

Räkna att hon födde ca 45 yngel och bara en klara sig den gången pga att jag hade rensat växterna i akvariet
#22 - 4 november 2009 12:44
Haha tro mig,, har sett en Platy skjuta ut 5st yngel på en gång som hon åt upp innan de ens han reagera :D

Räkna att hon födde ca 45 yngel och bara en klara sig den gången pga att jag hade rensat växterna i akvariet

Tyvärr kan det vara så med vissa honor...speciellt tror jag fenomenet är vanligt då ynglen har en "annorlunda/fel" färg än normalfärgat grå, speciellt guldfärgade yngel misstolkas för foder av honorna. Men samtidigt kan detta beteende "gå över" när det väl finns yngel i lite olika storlekar i akvariet, det är som om honorna då förstår att det är yngre upplagor av de själva som inte skall ätas....;):d
#23 - 4 november 2009 12:52
tummen skrev:
Tyvärr kan det vara så med vissa honor...speciellt tror jag fenomenet är vanligt då ynglen har en "annorlunda/fel" färg än normalfärgat grå, speciellt guldfärgade yngel misstolkas för foder av honorna. Men samtidigt kan detta beteende "gå över" när det väl finns yngel i lite olika storlekar i akvariet, det är som om honorna då förstår att det är yngre upplagor av de själva som inte skall ätas....;):d

hehe mmm oranga/röda va de allt, precis samma färg som deras foder:p
#24 - 4 november 2009 13:25
hehe mmm oranga/röda va de allt, precis samma färg som deras foder:p

...ja där ser du! Avvikande yngelfärg= högre risk att de misstas för foder.....:p:D
#25 - 4 november 2009 13:39
Kollade precis runt på mina molly honor och en av dom verkar visa tecken på graviditet. Hon har en mörk fläck vid ändan av "magen" så att säga, det är väll en kända graviditetsfläcken eller har jag helt fel? Den utmärker sig ganska mycket och finns inte på den andra honorna.
#26 - 4 november 2009 14:13
tummen skrev:
Tyvärr är det väldigt sant...mata ordentligt när du tror att det börjar närma sig födsel, och ha rejält med växter så kommer de kanske inte åt ynglen....:d

Hon fick frysta mygglarver igår, det tyckte hon då var smaskens ;)
Får kanske lägga in ännu fler växter bara om i fall att;) Nu när man inte är hemma om dagarna och ikväll så ska jag på allmänlydnad med vovven min :D Får mata rejält innan jag går ;)
#27 - 4 november 2009 14:17
Andrém skrev:
Kollade precis runt på mina molly honor och en av dom verkar visa tecken på graviditet. Hon har en mörk fläck vid ändan av "magen" så att säga, det är väll en kända graviditetsfläcken eller har jag helt fel? Den utmärker sig ganska mycket och finns inte på den andra honorna.

Ja, det är den. (Om nu inte jag har fattat helt fel också vill säga...:p)
Här ser du en bild på en guppy med gravidfläcken;
http://www.aquariumhobbyist.com/guppies/gravid.jpg
#28 - 4 november 2009 14:26

Att hon ens tänker på mat när hon håller på att föda! :p
Men nu blir jag ju jättenervös för om jag skulle ha för lite växter. Tänk om alla blir uppätna! Det blir till att åka hem och plantera lite fler ;):D
#29 - 7 november 2009 09:01
Nu är d en djungel i mitt lilla akvarium ;)
Men hon har fortfaramde inte ynglat...

En liten fråga bara som egentligen ska ställas lite längre framöver, men ändå;)
Och det är; vid ca vilken ålder ska/kan man separera hanarna från honorna? Och hur ser man skillnad på dem? :confused:
Om man skulle vilja, kan man ha bara guppyhanar i stora akvariet (eller bara honor?)
Det var det :)
Hälsn.:D
#30 - 7 november 2009 09:45
Ubbie skrev:
Nu är d en djungel i mitt lilla akvarium ;)

Men hon har fortfaramde inte ynglat...

En liten fråga bara som egentligen ska ställas lite längre framöver, men ändå;)

Och det är; vid ca vilken ålder ska/kan man separera hanarna från honorna? Och hur ser man skillnad på dem? :confused:

Om man skulle vilja, kan man ha bara guppyhanar i stora akvariet (eller bara honor?)

Det var det :)

Hälsn.:D

Har du tänkt separera dem så bör du göra det så fort som möjligt och absolut innan de blivit 2mån. (Vid ca.3mån blir hanarna könsmogna)
Man kan se skillnad redan vid ca. 3-4 veckor och lättast är om du matar först så deras små magar är stora ;)
Man tittar på vilka yngel som har dräktighetsfläck (svart prick) och vilka som inte har det. De som har det är honor och de som inte har det är hanar. Lätt som en plätt :D
Du kan ha honor för sig och hanar för sig...
#31 - 8 november 2009 09:02
Nina82 skrev:

Man tittar på vilka yngel som har dräktighetsfläck (svart prick) och vilka som inte har det. De som har det är honor och de som inte har det är hanar. Lätt som en plätt :D

Var det verkligen så enkelt? Vi får hoppas då att även mina yngel kommer att ha det ;):d
Just det att bara ha honor/bara ha hanar är ju att jag kanske inte vill ha bebisar i det stora karet (fick massor av växter igår så nu kan ynglen gömma sig och överleva. Dessutom vill jag ju inte att det ska bli inavel:S)
Och då väljer man ju att ha bara hanar eftersom de är snyggare ;)
Men jag vet inte, det kommer nog hamna nå tjejer i det också tillslut :)
#32 - 8 november 2009 09:44
Ubbie skrev:
Var det verkligen så enkelt? Vi får hoppas då att även mina yngel kommer att ha det ;):d

Just det att bara ha honor/bara ha hanar är ju att jag kanske inte vill ha bebisar i det stora karet (fick massor av växter igår så nu kan ynglen gömma sig och överleva. Dessutom vill jag ju inte att det ska bli inavel:S)

Och då väljer man ju att ha bara hanar eftersom de är snyggare ;)

Men jag vet inte, det kommer nog hamna nå tjejer i det också tillslut :)

Du kommer säkerligen tröttna på att skilja dem åt redan innan du är klar med första kullen ;)
Du behöver iaf inte oroa dig för inavel eftersom fiskar inte reagerar på det i samma utsträckning som andra djur. Efter lång tid, flera år kommer du märka skillnad ifall du inte tillsätter nytt blod och då i form av missbildningar bla.
Köper du en ny hane 1-2ggr per år så är det tillräckligt för att tunna ut blodet.
#33 - 8 november 2009 15:05
Nina82 skrev:
Du kommer säkerligen tröttna på att skilja dem åt redan innan du är klar med första kullen ;)

Du behöver iaf inte oroa dig för inavel eftersom fiskar inte reagerar på det i samma utsträckning som andra djur. Efter lång tid, flera år kommer du märka skillnad ifall du inte tillsätter nytt blod och då i form av missbildningar bla.

Köper du en ny hane 1-2ggr per år så är det tillräckligt för att tunna ut blodet.

Antagligen kommer det bli så, men ändå ;)
Tänkte köpa en ny hane till "min kull" framöver, mest för att experimentera med färger och så.
Väldigt spännande tycker jag att det ska bli att se vilka färger mina första yngel får eftersom fadern troligtvis är okänd:p;)
#34 - 8 november 2009 17:48
Ubbie skrev:
Antagligen kommer det bli så, men ändå ;)

Tänkte köpa en ny hane till "min kull" framöver, mest för att experimentera med färger och så.

Väldigt spännande tycker jag att det ska bli att se vilka färger mina första yngel får eftersom fadern troligtvis är okänd:p;)

Det är det som är tjusningen med guppy :d... Att man kan få fram så många olika färgvarianter och man har ingen aning om hur de blir :p
Jag har börjat dela upp de hanar jag vill odla vidare på nu för att se vad man kan få ut av dem... Spännande :)
#35 - 8 november 2009 18:21
Nina82 skrev:
Det är det som är tjusningen med guppy :d... Att man kan få fram så många olika färgvarianter och man har ingen aning om hur de blir :p

Jag har börjat dela upp de hanar jag vill odla vidare på nu för att se vad man kan få ut av dem... Spännande :)

Ja :D
Jag hade en fin men säkert rätt vanlig hane som hette Malte. Han var röd och liksom svartfläckig. Så svart och röd kommer jag nog försöka avla vidare på framöver :)
Bilagor:
#36 - 8 november 2009 20:33
Ubbie skrev:
Ja :D

Jag hade en fin men säkert rätt vanlig hane som hette Malte. Han var röd och liksom svartfläckig. Så svart och röd kommer jag nog försöka avla vidare på framöver :)

Här finns en Guppy-bildtråd om du vill länka in lite bilder :)
Alltid kul med bilder ;)
#37 - 9 november 2009 17:49
Nina82 skrev:
Här finns en Guppy-bildtråd om du vill länka in lite bilder :)

Alltid kul med bilder ;)

Jo, det är det ju :)
Faschinerande tycker jag också att guppysarna med så klara färger är, som den jätteoranga. Kom av en slump in på en fisksida (som jag självklart inte kommer ihåg vad den heter...) Och där fanns det rosa och turkosa! Nåååågot framavlade kanske ;) Men de var riktigt fräsiga!;):D
#38 - 9 november 2009 18:03
http://www.facebook.com/photo.php?pi...a&id=677340616
Den där var heeeeelt underbar! ^^
#39 - 10 november 2009 13:46
Ubbie skrev:

Snygg!
#40 - 10 november 2009 14:20
tummen skrev:
Snygg!

Jo, men nu var det ju inte min utan någon annans... (tyvärr...;))
#41 - 11 november 2009 13:09
Ubbie skrev:
Jo, men nu var det ju inte min utan någon annans... (tyvärr...;))

Den var i alla fall snygg, det är bara att börja urvalsavla så har du sådana någon gång i framtiden....:p;):D
#42 - 13 november 2009 15:31
tummen skrev:
Den var i alla fall snygg, det är bara att börja urvalsavla så har du sådana någon gång i framtiden....:p;):D

Japp:) Men jag är ju sååååååå otålig[:o]:d;)
#43 - 14 november 2009 08:32
Min molly verkar har fött under natten, tyvärr. Hon har ingen svart fläck kvar och hon ser allmänt smalare ut. Dessvärre så ses inga yngel till heller så dom blev väll mat när hon hade fött dom :/
#44 - 14 november 2009 17:41
är min guppy dräktig?

jag köpte en guppy hane och två honor för en vecka sedan tror jag det var. min ena hona är ganska så tjock och har ni dag dragit sig undan lite. hon simmar inte runt lika mycket längre utan ligger mest på botten.
kan de vara så att hon ska föda snart?:)
#45 - 15 november 2009 10:48
zandra_gbg skrev:
jag köpte en guppy hane och två honor för en vecka sedan tror jag det var. min ena hona är ganska så tjock och har ni dag dragit sig undan lite. hon simmar inte runt lika mycket längre utan ligger mest på botten.

kan de vara så att hon ska föda snart?:)

Ja kanske, men det kan dröja ett tag också. Det är i stort sett omöjligt att säga NÄR det blir, bara att det kommer så småningom. Lycka till!
#46 - 15 november 2009 10:49
Ubbie skrev:
Japp:) Men jag är ju sååååååå otålig[:o]:d;)

Det är inget bra karaktärsdrag om man skall avla på ett seriöst sätt:p;):), men är målet uppfödning i vanligt sällskapsakvarium så spelar det mindre roll.:D
#47 - 15 november 2009 17:53
tummen skrev:
Det är inget bra karaktärsdrag om man skall avla på ett seriöst sätt:p;):), men är målet uppfödning i vanligt sällskapsakvarium så spelar det mindre roll.:D

Nej jag vet ju det x) Det är mest på skoj jag gör detta så ;):):D
#48 - 15 november 2009 18:29
orkar inte läsa igenom hela tråden men får man fråga hur det har gått...fått några yngel eller??
#49 - 15 november 2009 20:19
Nej..! Det är ju det jag inte har! Jag har en konstig fisk. Sa ju att man kunde se ögonen på ynglen, och då sa tummen att det inte var långt kvar, men hon har inte fött än.
Jag har väl en väldans bra syn bara, som ser de små prickarna långt innan det är dags;)
Nej, jag får vänta lite till...[:o]
#50 - 16 november 2009 08:01
Ja man tycker ju att det borde hända nå´t snart......
#51 - 16 november 2009 08:14
Eller så har det hänt utan att Ubbie märkt nåt... Har ju hänt innan med andra :)

Har du sett ögon hela tiden Ubbie?
#52 - 16 november 2009 09:50
Nina82 skrev:
Eller så har det hänt utan att Ubbie märkt nåt... Har ju hänt innan med andra :)

ja tror mer på detta också....hade en platy som föde i fredags utan att ett enda yngel klara sig denna gång.....dock så vet jag hur de ser ut precis innan det är dags så jag missar inte det hehe:p:)
#53 - 16 november 2009 12:21
ha ha ha, så är det ju säkert....
#54 - 16 november 2009 17:30
Nina82 skrev:

Det kan ju säkerligen vara så... Men det är lite konstigt då att hon fortfarande har "ögon i magen" och är rund:confused::confused: Men hon kanske bara ser ut så:p haha.
Nejdå, men något måste det ju bero på. Antingen så är de uppkäkade och hon har en ny kull i magen eller så vet jag inte vad det kan vara...
Här är iaf två försök till att fota en gul guppy i en inte så jättegenomskinlig plastbox...
[COLOR=#6c4165]http://Ubbie.bilddagboken.se/p/show.html?id=424643530&directlink=1[/COLOR]
[COLOR=#6c4165]http://Ubbie.bilddagboken.se/p/show.html?id=424643578&directlink=1[/COLOR]
#55 - 16 november 2009 17:38
Ubbie skrev:
Det kan ju säkerligen vara så... Men det är lite konstigt då att hon fortfarande har "ögon i magen" och är rund:confused::confused: Men hon kanske bara ser ut så:p haha.

Nejdå, men något måste det ju bero på. Antingen så är de uppkäkade och hon har en ny kull i magen eller så vet jag inte vad det kan vara...

Här är iaf två försök till att fota en gul guppy i en inte så jättegenomskinlig plastbox...

[COLOR=#6c4165]http://Ubbie.bilddagboken.se/p/show.html?id=424643530&directlink=1[/COLOR]

[COLOR=#6c4165]http://Ubbie.bilddagboken.se/p/show.html?id=424643578&directlink=1[/COLOR]

Hon ser inte speciellt tjock ut :)
Tror att det är för att hon är så ljus som du så lätt ser ögon.. Hela hon verkar ju ganska genomskinlig :D
Nej.. tjock är hon inte iaf ;).. Jag har honor som ser ut så strax efter de har ynglat [:o]... Men har även honor som alltid ser ut så, som inte blir tjockare så du får helt enkelt vänta och se :)
#56 - 16 november 2009 17:48
Men altså, nu tittade jag jättenoga och hon ser verkligen helt svartprickig ut där bak! Hon kanske har någon sjukdom så att hon blir svartprickig i magen?:p Troligtvis inte, men, men...
Du har rätt i att hon är genomskinlig, hela hon ;) Hon har gul stjärtfena och skimrar lite, lite, lite åt det blå ibland (inbillar jag mig). Så hon fick heta Svea ;):D Så det är kaske inte bara jag som har bra syn och ser småprickarna utan det är helt enkelt hon som är genomskinlig ;):D
#57 - 16 november 2009 17:50
och så en lite fråga; hur kan du se tjockleken på fisken på fotot? Det kan då inte jag ;):P haha
#58 - 16 november 2009 17:57
Ubbie skrev:
och så en lite fråga; hur kan du se tjockleken på fisken på fotot? Det kan då inte jag ;):P haha

Haha.. Tränat öga [:-65]
Det är inte bara tjockleken utåt som gälls utan hur rund magen är neråt så att säga.. hoppas du förstod för det är svårt att förklara :D
#59 - 16 november 2009 18:03
Nina82 skrev:
Haha.. Tränat öga [:-65]

Det är inte bara tjockleken utåt som gälls utan hur rund magen är neråt så att säga.. hoppas du förstod för det är svårt att förklara :D

Joda =) Men jag tycker ju att hon är tjockare "neråt" än utåt[:o]
(Otränat öga...[:-65])
Å men du vilka söta smileys [:-79] hihi
#60 - 16 november 2009 19:23
Här ser du en fet guppyhona ;) Haha..
http://www.world-guppy.de/english/article1/575.jpg
#61 - 16 november 2009 19:29
Nina82 skrev:

Hehe, jooo:) Den var en riktig tjockis. Men OM nu min fisk har fått bebisar så har den då aldrig sett ut sådär :O
#62 - 16 november 2009 19:45
Ubbie skrev:
Hehe, jooo:) Den var en riktig tjockis. Men OM nu min fisk har fått bebisar så har den då aldrig sett ut sådär :O

Haha.. Nej, vissa blir tjockare än andra precis som vi människor :d
#63 - 16 november 2009 19:49
Nina82 skrev:
Haha.. Nej, vissa blir tjockare än andra precis som vi människor :d

Ja... jag hoppas då innerligt att inte jag ser ut som den där guppyn när jag ska ha barn x)
#64 - 16 november 2009 19:49
Nina82 skrev:

Jösses [:O] ser sprickfärdig ut..
#65 - 16 november 2009 19:51
PiaJo skrev:
Jösses [:O] ser sprickfärdig ut..

Mmm... Det är nästan så att man tycker lite synd om den[:o]
#66 - 17 november 2009 07:54
Ubbie skrev:

Alla honor blir inte lika tjocka...det beror t.ex. på åldern och varianten/stammen du jobbar med. Skulle tro att den där honan redan är inne på sin 4:e-5:e kull yngel. Minst.:d Då har de blivit så stora att kullarna börjar nå sitt maxantal.:)
#67 - 17 november 2009 16:00
tummen skrev:
Alla honor blir inte lika tjocka...det beror t.ex. på åldern och varianten/stammen du jobbar med. Skulle tro att den där honan redan är inne på sin 4:e-5:e kull yngel. Minst.:d Då har de blivit så stora att kullarna börjar nå sitt maxantal.:)

Nej men säg inte så... Jag vill ju ha massvis med bebisar! (Säger jag nu ja...;):D)
#68 - 18 november 2009 08:17
Ubbie skrev:
Nej men säg inte så... Jag vill ju ha massvis med bebisar! (Säger jag nu ja...;):D)

Dont worry (be happy); de yngel som överlever till vuxen storlek kommer ju också "producera", du kommer troligen inte lida brist på fiskar, snarare tvärt om!:d
#69 - 18 november 2009 18:40
tummen skrev:
Dont worry (be happy); de yngel som överlever till vuxen storlek kommer ju också "producera", du kommer troligen inte lida brist på fiskar, snarare tvärt om!:d

hahaha mm det kan man säga, den senaste månaden har jag gett bort ca 14st yngel, jävla tur att man har många i sin bekantskapskrets som har akvarium, vi har även ett akvarium på jobbet där jag har skänkt bort 3st yngel och 3st vuxna platys:D

alltid lika roligt när det kommer fler:D
#70 - 19 november 2009 13:48
...så är det! Men vad gör du sedan när bekantskapskretsen är "mättad", har du någon butik som vill ta emot överflödet? Ha det så bra!
#71 - 19 november 2009 16:01
haha bra fråga, de får väl bli fiskmat:) men de ynglen som klara sig är bara de som jag flyttar över till mitt yngelkar annars är det väldigt få som klarar sig...tror jag har 4st överlevare på 8 kullar...
#72 - 19 november 2009 18:42
haha bra fråga, de får väl bli fiskmat:) men de ynglen som klara sig är bara de som jag flyttar över till mitt yngelkar annars är det väldigt få som klarar sig...tror jag har 4st överlevare på 8 kullar...

...lagom många med andra ord, ligger det på den nivån så lär det knappast bli ett verkligt problem....:)
#73 - 7 december 2009 11:14
Ubbie lägger snart ner akvarieverksamheten! :@
Sa till mamma så sent som igår att jag struntar i den där guppyn, siktar in mig på mina platys istället. Räknade med att det skulle vara åtminstone en vecka kvar innan hon skulle få, men inte. I natt dog hon när hon skulle få yngel. Min fina fisk :'(
Visste inte dödsorsaken, men tog upp henne och tittade på henne, och då såg man att ynglen var på väg ut.
Tänkte, att jag kanske kunde rädda någon, genom att trycka henne på magen. Ett 20-tal fina små yngel kom ut, men alla var döda.
Så nu fick jag inga yngel och en fisk dog. Det är nog inte meningen att jag ska ha fiskar ändå :(
#74 - 7 december 2009 11:17
Äh, sluta! :(

tyvärr är det så att levandefödare kan dö under förlossning som även kvinnor kan. Tyvärr är det sådant som händer, tycker inte du bör lägga ner något när det inte var något du kunde förhindra.

Livet går vidare :)
#75 - 7 december 2009 11:27
Beklagar :(
Kämpa vidare! Första förlusten känns alltid svår och de första fiskarna har alltid en speciell plats i hjärtat.
Dock så måste man ställa in sig på att de faktiskt inte lever speciellt länge och efterhand kommer du ta det bättre [:o]

Lycka till i fortsättningen :)
#76 - 7 december 2009 21:18
ett tips om du vill va säker på att få yngel är att köpa den tjockaste honan du kan hitta i affären...då kan du va rätt säker på att du får några inom några dagar.

annars är det bara att kämpa på, ibland går det och ibland inte, även min finaste hona dog när hon skulle föda, sånt som händer:(
#77 - 8 december 2009 07:26
Ubbie: Satsa du på platy istället om det är det du är inne på för tillfället. Guppy kan du ju alltid testa igen om ett tag....och lägg för all del inte ner akvarieintresset. Lycka till!
#78 - 9 december 2009 00:11
Hur länge går /simmar guppys dräktiga? Undrar även över dräktighetstiden på Platy.
#79 - 9 december 2009 07:53
Bea-77 skrev:
Hur länge går /simmar guppys dräktiga? Undrar även över dräktighetstiden på Platy.

4-5 veckor på båda..
#80 - 9 december 2009 08:10
Bea-77 skrev:

Hejsan, ser att detta var ditt första inlägg, (välkommen hit!) jag vill bara påminna dig om att du kan söka i forumet (kolla även in z-pets regler! http://zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=22) så får du reda på sådant här utan att behöva posta nya inlägg, din fråga är besvarad "miljontals" gånger, av mig och många andra.:D

Andra ställen att läsa på:
http://zoopet.com/forum/showthread.php?t=115002

http://zoopet.com/forum/showthread.php?t=116248

...där bör du få information om det mesta du undrar över.:) Ha det så bra!
Bilagor:
#81 - 10 december 2009 17:24
Nu blir det äntligen, äntligen lite goda nyheter! :)
Eftersom den andra platyn (som dog) inte var speciellt tjock när hon födde så tänkte jag att kanske min sunset-hona skulle få inom ett par dagar även hon. Flyttade då henne till ett nytt akvarium för två dar sedan.
Igår kl 10 såg jag av en ren slump någonting litet som simmade runt intill ena väggen. Tittade lite närmre och såg att det var ju ett yngel! (yeeeey:)) Slängde snabbt ner lite mossa som den kunde gömma sig i och då såg jag även några fler små genomskinliga aliens ;) Sammanlagt räknade jag till fem-sex stycken. Såg tre födas, men en åt hon upp [:o] Flyttade henne därefter till tomma akvarium nr 3 (när hon ej fött under ca 20 min) På så vis var mina andra säkra, om hon skulle få för sig att äta nå fler.
Hon fick inga fler under natten, men det räcker förmodligen med de cirkus 8 stycken jag fick.
*Akvarieintresset är på topp igen* haha.
De växer redan så det knakar tycker jag och alla mår prima och simmar runt :D

Fråga: När börjar de äta flingmat egentligen? Gav lite i morse, precis ovanför huvudet på ett av ynglen, men h*n åt inte. Hur är det egenligen?

*LYcKliG*
#82 - 10 december 2009 17:29
vad kul :D
Bilagor:
#83 - 10 december 2009 17:30
Grattis Ubbie!! :D

De börjar äta ganska så direkt men det kan ta en stund innan de fattar att flingorna är mat. Krossa dem riktigt mycket och mata inte för mycket åt gången utan lite och ofta ist :)
#84 - 10 december 2009 17:39
Ubbie skrev:

Fråga: När börjar de äta flingmat egentligen? Gav lite i morse, precis ovanför huvudet på ett av ynglen, men h*n åt inte. Hur är det egenligen?

*LYcKliG*

Se till att krossa flingorna väldigt ordentligt, mina yngel var inte heller så sugna på maten i början men jag märkte att de inte kunde få i sig den riktigt heller för de var för stora flingbitar... så jag la mat i en liten skål och krossade det med botten av penna så det blev riktigt små korn och nu äter de hur bra som helst.
#85 - 10 december 2009 20:59
läste någonstans att man kunde använda en mortel till att krossa flingorna. Har en liten burk med bara deras mat :) Men de verkar inte så förtjust i den iaf [:o]
Men de blir väl hungriga så småningom :D
#86 - 11 december 2009 15:20
Ubbie skrev:
läste någonstans att man kunde använda en mortel till att krossa flingorna. Har en liten burk med bara deras mat :) Men de verkar inte så förtjust i den iaf [:o]

Men de blir väl hungriga så småningom :D

Mortlat torrfoder är jättebra (men lätt att överdosera!) för ynglen kan äta bitarna/dammet utan att behöva dela på maten. Jag skulle tro att de äter utan att du märker det, för hungriga brukar de ju vara jämt och ständigt tycker jag.:D
#87 - 15 december 2009 20:35
Jo, nu har de börjat äta ordentligt. Nu är det konstant tjocka små yngel som simmar omkring :d
#88 - 7 januari 2010 18:41
Nu har jag inte skrivit på väldigt länge, märker jag ;)
Ynglen är nu 4 veckor gamla. Mossan tog jag ut efter ett par veckor för att verkligen se hur många jag fick, och visst var det fler än fem-sex stycken. Fler än åtta också. Har räknat väldigt många gågner och fått det till fler och fler. Men mitt sista bud är tjugo stycken :) (ev. +/- ett par.)
Någon nämnde att man kunde sära på dem (hanar och honor) efter cirkus 3 veckor. Det kan jag säga går inte med mina små yngel, för deras käre mor måste ha parat sig med en dalmatin x) Fläckiga är alla utom fem (helt genomskinliga, som då lär bli sunset-färger...?)

Men jag tycker att de växer dåligt. (De är väl ca 1 cm långa). Eftersom det är min första kull så har jag ingen aning om stolekar [:o] Är det normalt eller inte? Vad ska jag göra annars isf? Den största utmärker sig rätt ordentligt, men inte på längden, bara på bredden :p[:o]

Det andra jag undrar om är om ni tror att det är säkert att släppa de i det stora akvariet snart? Tänkte på rådet "största munnen i akvariet styr", och det är nog platypappan eller en dalmatinermollyhane. Är det för tidigt att släppa tillbaks de små? För jag tycker som sagt att de är yttepyttiga[:o]
Tack så mycket :)
#89 - 7 januari 2010 19:05
Ehm... Jag tar tillbaka min förfrågan om att släppa dem i det stora karet... Hissade ned en plastpåse med ett yngel i och om de andra hade kunnat hugga hål i påsen så hade de gladeligen gjort det och ätit upp stackaren [:o] De får bo kvar i sitt lill-kar tillsvidare :)
#90 - 7 januari 2010 19:36
Vet du ungefär hur länge din molly (eller hur?) var gravid? Mina har varit riktigt feta i snart, ja, 3 månader och jag har inte sett en glimt av yngel. Verkar ju riktigt konstigt då alla 3 honor är ordentligt runda av sig (nej, jag har inte nyss matat)
#91 - 9 januari 2010 10:51
Andrém skrev:
Vet du ungefär hur länge din molly (eller hur?) var gravid? Mina har varit riktigt feta i snart, ja, 3 månader och jag har inte sett en glimt av yngel. Verkar ju riktigt konstigt då alla 3 honor är ordentligt runda av sig (nej, jag har inte nyss matat)

Nej jag har platys :) Men det är väl samma med alla levandefödare kan jag tänka...

Platyn som jag hade som fick yngel var jättesmal, och den var också relativt nyinköpt så nej, jag vet inte hur länge den var gravid. Men som sagt var, den var smal och visade inte alls tecken på att ha 23 yngel i magen (räknade igår :) )
Det var egentligen en slump att jag prickade in hennes födsel. Min andra hona dog när hon skulle föda, och hon var inte heller speciellt tjock. Så därför var jag lite nervös över att jag inte skulle få några yngel alls, därför flyttade jag henne till yngelkaret.
Så på mina har jag inte kunnat sett alls [:o]
Sen har jag någon konstig form av platys med långa ryggfenor. De är konstant runda, liksom deras kroppsform. Kanske det är så med dina mollys? (Bara en tanke...)
Annars säger man väl en månad ungefär mellan födslarna (?)
Och appropå mollys, jag hade fyra dalmatinerflickor och en hane, men de blev aldrig tjocka heller, än mindre fick några yngel.... :S

Nu köpte jag två nya platyhonor och en platyhane igår. Båda honorna var verkligen sprickfärdiga så de hamnade direkt i varsitt yngelkar. Det visar sig väl om de är gravida eller bara fetlagda[:o] men det ser ut som bebisar därinne :)

Tror ni man kan ha nyfödda yngel med månadsgamla?? (Månadsynglen tycker jag som sagt var är små, ca 1 cm)
#92 - 10 januari 2010 14:25
Jag hakar på den här tråden lite nu när jag ser att det är platy du har, fick för mig för ett tag sen att det var guppysar bara :)
Jag ska snart läsa igenom igen ;) men hur länge låter du honorna gå i yngelkar? Jag har en tjockishona som jag hoppas är på gång, men vill ju liksom inte låta henne gå i ett litet yngelkar flera veckor, det känns taskigt [:o]

beslutsångest över kar eller ej..
#93 - 10 januari 2010 14:34
Jo, det var ju guppysar först, men på nåt vis blev det platys efterhand :)

Eftersom jag inte lärt mig hur mina honor beter sig när de ska föda så har jag fått gå "på känn", så att säga. Som du kanske läst tidigare så har det varit en ren slump att jag tajmat födseln med flytten till yngelkaren. När man vet att honan fött sedan ett visst datum, är det ju bara att vänta fyra-fem veckor tills hon ska ha igen. Om hon inte ser speciellt tjock ut vid fyra veckor så kan man lägga över henne efter fem veckor, för mycket längre än så går de väl inte över tiden? Då är hon nog inte gravid överhuvudtaget isf ;)
Isf får hon ju vara däri max en vecka. Det kan de väl klara, om det är lagom rymligt.

Jag har plastboxar från IKEA som yngelboxar, (ett kanontips!) och de är på ca 22 liter. Det anser väl jag iaf vara lagom som BB :) De kan staplas på varandra när de inte används och passar på de flesta hyllor. Inte supervackra, men man ser det man ska se ;)
#94 - 11 januari 2010 19:55
Fasiken jag tror det sket sig.. Tyckte igår att hon möjligtvis inte alls såg lika tjock ut men la henne i flytkaret ändå. Idag bestämde jag mig för att hon måste ynglat dagen eller natten innan, inte sett några yngel men glupska vuxna har jag ju gott om :S

Nu håller jag tummarna för näste hona som börjat svullna så smått istället :)
#95 - 26 januari 2010 10:37
Vad tråkigt :( Jag vet hur det är [:o]
Men så kunde jag ju inte hålla mig när jag var på djuraffären, så jag köpte tre stycken feta (de tjockaste som fanns) platys. En har ynglat av sig, totalt 21 yngel, den andra tror jag inte fick några direkt, den smalnade av och jag hittade inga småttingar. Den tredje går ännu i ett yngelkar och ska väl ha närsomhelst. Tjock är hon ;) Så vi hoppas på det bästa, både för dig och mig :d

Annons