Födnöd!

#1 - 13 augusti 2007 14:36
Hejsan!
Jag har en Platyhona här som försöker föda. Hon spänner ut ryggen och ställer sig i 45 graders lutning. Problemet är att inget händer, man ser bara något vitt som sticker ut ur analen. Förmodligen har ett yngel ställt sig på tvären. Hursomhelst, kan jag göra något? Har hittils bara sänkt temperaturen lite.

Tacksamm för svar!
#2 - 13 augusti 2007 15:38
Kan ju tilllägga att är dubbelt så stor både på höjden och bredden.
#3 - 13 augusti 2007 16:31
Det är inte så mycket du kan göra än att vänta...
#4 - 13 augusti 2007 17:34
Okej. Tänkte att man kanske kunde masera lite, fast gör man väl först på dödsbädden... Hursomhelst, tack för svaret!
#5 - 13 augusti 2007 20:43
Jag vet inget om detta men är nyfiken på hur det går/gick?
#6 - 13 augusti 2007 20:52
Hon går fortfarande i yngelkassen, fast hon har lugnat ner sig lite nu. Inga yngel än. Har också lagt märke till att fjällen längst ned på magen buktar ut lite, det ser dock ej ut som bukvattensot. Tror faktiskt inte att hon kommer att återhämta sig särskilt bra efter detta. Fast vi får se hur det går. :/
#7 - 13 augusti 2007 20:58
Om jag var dig skulle jag släcka belysningen och ha den släckt till imorgon. Det är ju inget mer du kan göra och det är ju bra att inte stressa henne i onödan mer än nödvändigt. Är du helt säker på att hon ska föda så att hon inte är sjuk?
#8 - 13 augusti 2007 21:44
Jodå, gravid är hon nog, fast man vet ju aldrig om hon har en sjukdom också.
#9 - 14 augusti 2007 06:47
Beroende på vilken färg din platyhona har så kan du titta riktigt noga på henne vid magen. E hon röd, gul, ljusblå eller annan liknande färg så kan du se bebisarnas alla ögon som små svarta prickar där. Finns där inga så e det förmodligen så att hon e sjuk.

Lycka till!

Mvh Eva
#10 - 14 augusti 2007 09:13
Japp, ögonen syns.
#11 - 15 augusti 2007 09:22
Tänkte updatera lite: Inte så mycket har hänt, jag har flyttat honan från yngelkassen till ett större akvarium där hon går med några yngel.
#12 - 15 augusti 2007 12:53
figo skrev:
Tänkte updatera lite: Inte så mycket har hänt, jag har flyttat honan från yngelkassen till ett större akvarium där hon går med några yngel.

Antagligen mycket mindre stressande!:) Skippa kassen i fortsättningen och låt honorna föda där om du nu redan har ett extra akvarium "över"...hoppas bara hon inte är sjuk utan att det kommer yngel snart, att ynglet skulle ha lagt sig på "tvären" tror jag inte mycket på eftersom de föds hoprullade till en liten boll och viker ut sig när de lämnar modern.:D
#13 - 16 augusti 2007 09:53
Ok. Då tändes hoppet igen! :)
#14 - 16 augusti 2007 10:53
figo skrev:
Ok. Då tändes hoppet igen! :)

Det är alltid kul att kunna glädja sina medmänniskor....;):D
#15 - 16 augusti 2007 11:06
Hur har det gått??
#16 - 16 augusti 2007 13:39
cikliden2 skrev:
Hur har det gått??

Ja man kan ju bara instämma i föregående talare...nyfiken på resultatet....:p
#17 - 16 augusti 2007 15:13
Nja, det har inte hänt så mycket. Hon ligger bakom en kruka och trycker för det mesta, ser också ut som om hon hyperventilerar. (Är dock inte säker) Hon kommer fram ibland och käkar. Förresten, den mörka fläcken vid analen, vad visar den? Alltså varför är den där? Ska den vara borta innan födseln? Oj vad många frågor det blev! :)
#18 - 16 augusti 2007 16:37
det kanske är att hon är sjuk...jag hade en svärdbärare en gång som hade nå mask tror jag...hon va mest på botten och hyperventilerade och va på tjocken hon blev lite bucklig och så hängde de nå äckligt från analen. usch!
#19 - 16 augusti 2007 16:48
Jag tycker nu också som det låter som om hon har blivit sjuk och inte ska föda:-(..
#20 - 16 augusti 2007 18:08
Japp, vi får se hur det går. :/
#21 - 16 augusti 2007 20:24
figo skrev:
Nja, det har inte hänt så mycket. Hon ligger bakom en kruka och trycker för det mesta, ser också ut som om hon hyperventilerar. (Är dock inte säker) Hon kommer fram ibland och käkar. Förresten, den mörka fläcken vid analen, vad visar den? Alltså varför är den där? Ska den vara borta innan födseln? Oj vad många frågor det blev! :)

Dräktighetsfläcken finns där jämt, redan från innan de är könsmogna, detta gör att man kan skilja på honor och hanar redan i 3-veckorsåldern om man är kunnig. Om man titta noga då honan är väldigt tjock ka man ibland skymta ynglens ögon genom bukväggen. Då vet man att det är dags. Är din hona gammal? Det låter som att hon kanske är på väg att dö av ålder, men det är omöjligt att säga säkert, om hon fortfarande äter så finns det dock hopp.;):)
Byt lite vatten ofta den närmaste tiden och se om hon piggnar till.
#22 - 16 augusti 2007 22:50
Tack för infon! Jo, hon har blivit lite piggare nu på kvällen. Jag tycker kunna se små ögon faktiskt. Hon är väl cirka 9 månader gammal.
#23 - 17 augusti 2007 12:22
figo skrev:
Tack för infon! Jo, hon har blivit lite piggare nu på kvällen. Jag tycker kunna se små ögon faktiskt. Hon är väl cirka 9 månader gammal.

Då kommer väl ynglen [COLOR=red]inom[/COLOR] två veckor, troligen [COLOR=red]tidigare än så[/COLOR], men man [SIZE=3][COLOR=blue]VET[/COLOR][/SIZE] ju inte.:D
#24 - 17 augusti 2007 19:39
tummen skrev:
Då kommer väl ynglen [COLOR=red]inom[/COLOR] två veckor, troligen [COLOR=red]tidigare än så[/COLOR], men man [SIZE=3][COLOR=blue]VET[/COLOR][/SIZE] ju inte.:D

Varför tror du det? Bara nyfiken :)
#25 - 19 augusti 2007 20:49
figo skrev:
Varför tror du det? Bara nyfiken :)

Det enda man kan vara säker på är att när du kan se ögonen så är det nära....
#26 - 20 augusti 2007 13:50
Ok! Tack så mycket.
#27 - 24 augusti 2007 11:15
Nu har det gått några dagar, har "du" fått några yngel ännu????

Annons