Foderfråga - sprutfisk

#1 - 18 mars 2003 18:13
Hej alla sprutfisk experter.. (Annika??) :-)

Finns det något torkat fodermedel som lämpar sig för sprutfiskar och andra insektsätande fiskar?
(Obs! fodret måste flyta)
Sommartid är det ju finemang och gå ut i skog och mark och jaga färsk föda men vintertid!!!

Finns det något bra på marknaden?
Reptilmat så som mjölmask och syrsor kör jag med nu men dom kanske behöver lite ombyte??
Eller är det ett komplett foder?

#2 - 18 mars 2003 18:18
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
Finns det något torkat fodermedel som lämpar sig för sprutfiskar och andra insektsätande fiskar?
<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

Det kanske inte funkar för dig, men jag fick min sprutfisk att ta mat genom att vifta med maten med en pincett. Då kunde man ge den i stort sett vadsomhelst. Några gånger satte jag också fast mat på undersidan täckglaset för att den skulle få skjuta ner det, men den hade alldeles för dåligt sikte för att det skulle funka - men din kanske har bättre sikte?
#3 - 18 mars 2003 18:53
tjo

tyvärr inget svar på din fråga men ja har precis fått upp ögonen för just denna typ av bräcktvattenfisk. och måste säga att det verkar mycket intressant... nu till min lilla fråga.. kan man hålla sånna utan täckglas? menar finns det nån risk att den ser en prick i taket och sätter av en stråle och som i sin tur kan skada tak/vägg/golv?

änn en gån... flåt för ja bröt mej in i denna tråd..
#4 - 18 mars 2003 19:42
Hejsan!
Tack för tipsen.
Kan ju försöka vifta lite med pincett får vi se hur det går..
he-he!

För övrigt!
Jag har mina 6 sprutfiskar i ett öppet akvarium.
Dom har aldrig satt igång och spruta vilt omkring sig utan är ganka timida av sig.
Jag har blommor hängandes på väggen ovanför akvariet som slingrar sig neråt mot vattenytan som kanske distraherar att spruta på andra ytor..
men jag har svårt att tänka mig att dom skulle börja spruta mot en prick i taket..
Men jag rekommenderar att ha hängblommor ovanför akvariet så de kan spana in eventuella insekter där (eller godbitar utplacerade av dig)
Jag har även röd tigerlotus som akvarieväxter.. deras blommor täcker ju sen delar av vattenytan när dom blommar.

Mina sprutisar kan pricka in alla växter och blad med 100% träffsäkerhet.
(I och för sig rör det sig ju inte om några större avstånd nu..)
#5 - 18 mars 2003 20:48
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
kan man hålla sånna utan täckglas? menar finns det nån risk att den ser en prick i taket och sätter av en stråle och som i sin tur kan skada tak/vägg/golv?
<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

Nja, problemet är inte att de kan skjuta iväg en liten stråle vatten, problemet är att de är mycket duktiga hoppare...
#6 - 18 mars 2003 21:10
det bästa vore ju om man hade ett stort akvarium och ovanpå det så har man nästan sm ett terrarie men fullt med växter där man kan släppa in födan som senare skjuts ner!!! sett det på tv iaf!
#7 - 19 mars 2003 08:02
Hej!

Mina Sprutfiskar är inte alls kinkiga med maten. De äter allt som flyter. Brukar köpa mat till Ciklider, små runda kulor som flyter. Mina Sprutfiskar älskar dem. Sprutfiskarna gillar även fryst foder så som mygglarver, mysis m.m. Det får inte vara för smått.

Hade tidigare inget täckglas på akvariet vilket resulterade i en massa saltfläckar på vardagsrumsgolvet.

//Annika
#8 - 19 mars 2003 08:32
Hade inte heller några foderproblem med mina sprutfiskar. fryst foder av alla des slag, lervande mygglarver, mask, syrrsor, flytpellets funkar aldeles utmärkt!

Och något "sprut" problem blir det nog kanske inte då dom sprutar riktigt lite vatten varje gång att dm hoppar ur är vell en större risk.

Tea/GoSatta
#9 - 19 mars 2003 12:31
Har du testat att lägga t ex en räka på ett blad bland växterna över akvariet?

-----------------------
B-ianca/www.frogpage.se
#10 - 19 mars 2003 18:18
Ja, räkor på blad kirrar dom galant..
Jag tänkte mest i lathetssynpunkt gällande mig..
Har ett helt arsenal av foder som ska prepareras och fixas varje dag så ibland känner man för att ta nån enklare väg..
Ska definitivt pröva pellets..

Det kan ju vara olika men ingen individ i mitt stim av sprutfiskar har någonsin hoppat ut..
Men dom behöver simyta och en biotop som passar.. och kanske växter ovanför/vid ytan som motverkar hoppning..

Annons