Hej!
Mina ancistrus är inte så förtjusta i algtabletter (Hikari Algea Wafers, med reservation för stavningen...)Däremot gillar de skalade ärtor. Låt dem tina en stund och tryck ut dem ur skalen, mina tre halvvuxna fiskar får 4 - 6 st per kväll. En skiva zucchini är också bra, stick t ex en gammal sked genom skivan så den blir tung och ligger kvar på bottnen. Det mjuka partiet mitt i skivan bör du ta bort, för det skräpar så kopiöst. Halverad brysselkål brukar också slinka ner. I veckan provade jag med broccoli, men då åt jag själv upp "blomknopparna" för de lossnar ju lätt, och då blir det skräpigt! Grönsaker är gott...
Med grönsaker så gäller ju inte regeln "mata inte mer än att fiskarna äter upp det på max två minuter". Det kommer förmodligen att bli lite rester kvar hur du än gör. Var noga med att ta bort matrester ca 2 - 3 gånger per vecka, jag gör det när jag ändå gör delvattenbyte. Trots att mitt akvarium är mycket glest befolkat och rent, märker jag ändå skillnaden på fiskarnas beteende när jag bytt 10 - 20 % av vattnet. Lycka till med fiskarna!/Sofia.