Foderfisk?

#1 - 25 oktober 2003 13:26
Hej hej.

Jag har nu åter Paroonhajar i mitt akvarium efter många år utan.
De gillar att äta neontetror och lite annat smått och gott.

Vad är den enklaste mindre fisken (typ neontetra) att odla upp? Och hur stort akvarium ska man ha till det? 50-100L?

Guppy verkar inte vara jätte bra eftersom deras slöjfenor blir opraktiska för hajarna att svälja.

Tack på förhand
Kristofer
#2 - 25 oktober 2003 13:30
De andra levandefödarna då, Black Molly, Platy, svärdbärare? Svårt att i en balja på 100 liter med tät växtlighet inte få en stor population av dem efter några månader.

Annars säger en del att palettciklider skall vara lätta, eller ancistrus, men jag vet inte hur den är som bytesfisk.

Swetrot
#3 - 25 oktober 2003 13:32
Kanske zebrafisk? Eller kanske koppartetra? Hade just koppartetra tidigare. Dom lekte hela tiden. Men jag odlade bara en gång, det blev 50 st. Sen fick dom hålla på och leka "fritt"och äggen blev fiskmat.
#4 - 25 oktober 2003 13:35
Jo levandefödande verkar ju onekligen ha sina fördelar.

Jag hade platy förr och de fick ganska mycket ygel, men en dag bara slutade de. Jag vet inte varför!
#5 - 25 oktober 2003 13:38
Sebraciklider förökar sig som kaniner, de körde jag med till mina jaguarciklider ett tag. Men rent generellt så är det svårt att odla egen foderfisk så länge man inte har massor av kar, det blir mycket jobb för nästan ingenting.
Det bästa är att försöka få dem att äta dött foder och köra med det som basföda och sedan bara använda foderfiskar någon gång då och då som lördagsgodis liksom.

Mvh Fredrik Isaksson
#6 - 25 oktober 2003 13:58
Lär dem att äta alaska polloc eller annan billig fryst fisk och räkor.
#7 - 25 oktober 2003 15:05
Till Paroon Hajar ser jag ingen anledning att mata med levande fisk, dom äter det mesta man slänger ned, sjunkande pellets, flytande, frysta skalade räkor och listan blir snabbt lång.

//Marcus
#8 - 25 oktober 2003 15:24
mata med tärnade fiskbullar.
#9 - 25 oktober 2003 16:19
Jag fick för mig att det skulle vara bättre med levande föda...

Hur som helst har jag provat att ge dem små bitar strömmingsfilé. Det föll i mycket god jord, även hos fengäddan.

Admin, varför finns det inget om Paroonhaj i arkivet?
#10 - 25 oktober 2003 16:33

Admin, varför finns det inget om Paroonhaj i arkivet?

ja admin är jag ju inte men endå =) standard svaret på det brukar oftast vara att dom inte har tillgång till någon bra bild på fisken. Så om du har en kamera så kan du ju ta lite bilder och skicka in så kommer dom säkert upp.
#11 - 25 oktober 2003 17:44
Det skulle vara nyttigt att få in den fisken i arkivet så kan man få se hur stora de verkligen blir. Men har man stort intresse för dem så är det bara att bygga ett 30 000-liters akvarium åt dem som de har på exempelvis Skansenakvariet.
#12 - 25 oktober 2003 18:23
Fråga: Hur stor blir en paroonhaj?
Svar: För stor.

Kolla in den här sidan...
http://www.thaifishingguide.com/gallery/freshwater/giantcatfish/giant_catfish.html

Mvh Fredrik Isaksson
#13 - 25 oktober 2003 18:26
Den här sidan är också väldigt informativ, en bild säger mer än tusen ord.
Yngel och bjässe sida vid sida.
http://www.jjphoto.dk/fish_archive/aquarium/pangasius_sanitwongsei.htm

Mvh Fredrik Isaksson
#14 - 25 oktober 2003 18:44
Tja mina planer är väl på ca 3000 i framtiden inte 30000. Vi får väl se hur långt det räcker.

Men ämnet hur stora de blir är väl debaterat här. Min fråga behandlar foderfisk...

Annons