Foderautomatshaveri i nystartat kar, vad göra??

#1 - 16 maj 2005 09:09
Det som inte får hända hände igår. I mitt nystartade 200l karl ramlade foderautomaten i och det blev fullt med mat. Jag har sedan dess slamsugit och gjort 3 st 50% vattenbyten men vattnet luktar fortfarande illa. Jag har också tillsatt extra mycket bakterier för att filtren snabbare ska komma igång.

Vad kan man mer göra?
#2 - 16 maj 2005 09:26
Du kan prova med en produkt som heter Sera Toxivec som bryter ner gifter med en gång. Hur hög nitrithalt fick du?
#3 - 16 maj 2005 09:30
[QUOTE=me_trixie]Du kan prova med en produkt som heter Sera Toxivec som bryter ner gifter med en gång. Hur hög nitrithalt fick du?[/QUOTE]

Tyvärr är Nitrittestet slut så jag kunde inte mäta men jag ska köpa nytt idag och ska då även leta efter Toxivec. Funkar det verkligen föresten?

Några mer tips?
#4 - 16 maj 2005 09:36
För mig har det funkat. Min pump stannade i går och jag fick en nitritspik som inte var av denna världen. Vattenbyte tar ju det värsta, men även efter det låg värdet tokhögt. En dos toxivec tog ner lika mycket till och man kan tillsätta mer. Från midantt till 8 i morse ficka jag ner nitriten från mer än 3,3 till 0,3 med vattenbytet + dubbel dos, hällde i en dos till och en halvtimme senare var jag nere i 0,1. Många vattenbyten tar ju också bort de överlevande bakterierna så det motverkar återuppbyggnaden enligt min uppfattning. Med denna metod får de börja om i lugn och ro - utan att nitriten ligger för högt under tiden.
#5 - 16 maj 2005 12:45
Fick inte tag i Toxivec :( Däremot köpte jag ett nytt Sera Nitrittest och det visade att det, just nu i alla fall, inte är någon fara.

Vad kan jag nu vänta mig? Är faran över eller kommerdet komma en spik inom några dagar?

Annons