Foderautomat??

#1 - 5 oktober 2006 19:24
God Kväll gott folk.

Jag jobbar ju till sjöss och är därför borta 2 veckor i stöten. Jag har grannar som ser till mina fiskar nu men de har inte riktigt klarat av fodringen, det blir alltid för mycket tyvärr.

Så därför undrar jag om kanske en foderautomat skulle lösa mina problem??

Har ni några tips eller idèer på detta??

Tack på förhand
//Michael Nord
#2 - 5 oktober 2006 19:30
Mata in fiskarna på pelletsliknande foder, så kommer en foderautomat att funka fint. Det fungerar bättre med pellets än flingfoder i en sådan automat.
Jag har en Eheim foderautomat på jobbet och den sköter matningen åt mig när jag är långledig i 17 dagar, och det funkar utmärkt!
#3 - 5 oktober 2006 19:37
ansjo skrev:
Mata in fiskarna på pelletsliknande foder, så kommer en foderautomat att funka fint. Det fungerar bättre med pellets än flingfoder i en sådan automat.

Jag har en Eheim foderautomat på jobbet och den sköter matningen åt mig när jag är långledig i 17 dagar, och det funkar utmärkt!

Okej....tack för tipset.
Men hur länge kan en sådan fungera? eller hur mycket rymmer den kanske man skall säga.
#4 - 5 oktober 2006 19:44
Det beror på hur många fiskar som ska ha mat;). Jag har ett 450 med ganska mycket fisk och den räcker ca en månad på varje påfyllning.
#5 - 5 oktober 2006 19:48
ansjo skrev:
Det beror på hur många fiskar som ska ha mat;). Jag har ett 450 med ganska mycket fisk och den räcker ca en månad på varje påfyllning.

Ja ja okej....låter kanon, skall genast inhandla mig en automat.
Vad för typ av pellets rekommenderar du, jag har Malawi i ett 450 kar.

//Michael N
#6 - 5 oktober 2006 19:57
Vad Malawi äter har jag inte en aning om, men mina äter den svarta burken med diskusfoder, kommer inte ihåg vad den heter[:o] . Inte burken, men väl innehållet:p .
#7 - 5 oktober 2006 20:04
ansjo skrev:
Vad Malawi äter har jag inte en aning om, men mina äter den svarta burken med diskusfoder, kommer inte ihåg vad den heter[:o] . Inte burken, men väl innehållet:p .

Ha ha, ja det var tur att det inte var burken du matade dom med...
Får väl fråga i affären...dom bör ju veta :-)

//Michael N
#8 - 5 oktober 2006 20:10
Välj foderautomat noga.

Har ett par av eheims digitala "deluxe"-automater och är inte helt nöjd. Dessa fungerar ej med pellets. fungerar någolunda med flingor men bäst med granulatfoder.

Tror starkt på "Fish mate 14" en automat med individuella fack för varje dag. Lite billigare är den också.
#9 - 5 oktober 2006 20:26
TetraDiskus granulat funkar bra i Eaheim automaten, och dom flesta fiskar verkar gilla det.
#10 - 23 februari 2007 18:47
Hur fäster man denna foder automat? Sätter man den över glaset eller sittern den under vattnet? Jag har en heltäckande ramp som kanske ställer till en del problem.
Varför ska man åka iväg i två och en halv vecka för, det bara ställer till massor med problem.
// Marcus

Annons