Kisekatten skrev:Skulle själv inte vilja vara utan mat en dag o vill inte att mina djur ska vara det iheller ,ska nån svälta ska vara självvalt :)
Kisekatten skrev:Mina fiskar leker ju dom också o förökar sig så det står härliga till,nästan lite för mycket :) Vet att många har den åsikten att fiskar inte behöver mat varje dag..men jag är av en annan åsikt..fiskar kan nämligen inte skrika,skälla,eller jama om dom är hungriga..dom bara simmar omkring o är helt utlämnade till oss.Sköter vattenbyten med 30 procent varje vecka o ger mat två ggr om dagen(Inga jättemängder utan en nypa) o har inte haft massdöd utan dom verkar må bra av detta :)
Har funderat på det med foderautomaten också..tänk om den går isönder! :-O För visst vet ju även jag att för mkt mat är katastrof i ett akvarium ... men hur är det med sådana där vita foderbollar eller vad dom kallas?Som avger en mängd foder under nån dagar.Har nån provat dom?Är som mer tillförlitliga?Jag får för mig att malarna skulle sutta i sig dom på studs!
Kisekatten skrev:Kanske det...men semestern blir klurig att lösa...:eek: Får se hur jag ska lösa det.Vill inte binda upp någon annan iheller att komma o mata mina fiskar..annars vore det ju det enklaste förstås..
Vanish skrev:4 veckor är inga problem att inte göra vattenbyten...
Kensa skrev:Fiskar i naturen mår ju egentligen allra bäst.
Därav att vi försöker efterlikna naturen i våra kar så långt det går.
.
I naturen är det ytterst få firrar som får mat varje dag.
De går långa perioder utan mat.
Kisekatten skrev:Tack för era svar,har som sagt en del att tänka på :) Jag kommer hursomhelst garanterat att åka hem o göra vattenbyten 1 gång i veckan så så långt är bekymret löst iallafall:)
hannesc skrev:jag matar aldrig mina malar.
återigen. de kommer inte dö för att du är borta två dagar. verkligen inte!
sen kanske man ska diskutera hurvida ett 54l är stort nog till 30-40 ansistrusar. men det gör vi inte här isåfall.
Kisekatten skrev:för vill inte att en ev foderautomat ska börja leva sitt eget liv o slänga i hela veckodosen på en dag :O
Kisekatten skrev:Jo..men vilken kan vara pålitlig?Behöver ju 2 st och såg någon som kostade över 800 Kr,det blir en mindre förmögenhet om man ska ha 2 st :eek:
Kisekatten skrev:Har en finmaskig håv så får prova den..nästa utmaning blir att fånga honom utan att skrämma ihjäl stackaren:eek:
Kisekatten skrev:Jo..men vilken kan vara pålitlig?Behöver ju 2 st och såg någon som kostade över 800 Kr,det blir en mindre förmögenhet om man ska ha 2 st :eek:
hannesc skrev:du kommer inte skrämma ihjäl han.
tycker du är lite för försiktig med dina fiskar. vilket på ett sätt är dåligt för dom. du vill inte ge iväg fiskarna för att du inte vet var de hamnar. men du har de själv i för små kar.
rädd att de ska fara illa av utan mat i två dagar.
men visst. hellre att du är omtänksam om dina djur än att du totalt skiter i dom. sånna finns det för många av redan. så det ska du ju ha credd för :)
Kisekatten skrev:Vad gäller malarna..vad jag förstått så finns det olika sorter av Ancistrusmalar?Inte alla blir så stora.Hade hanen ensam först och då var han som han är nu i storlek.Det tillkom 2 honor som är ca hälften av hans storlek.Därefter har det kommit x antal kullar.
Hade jag sett att malarna dog eller verkade må dåligt o bli sjuka så hade jag fått gå emot min vilja o ge bort dom till djuraffären.
Kisekatten skrev:Jo jag är kanske lite i överkant orolig o försiktig ,har inte ett tillräckligt stort akvarium med tanke på antalet fiskar men vill göra så bra för dom som det går ändå..:)
Tack för era svar,kan tänka mig att ni sitter o suckar över mina inlägg,men snällt att ni har tålamod ändå :)
åheim skrev:
Denna tycker jag är bäst, den skakar trumman så fodret doseras väldigt jämt. (trodde först att det var fel på den när den rasslade vid utfodringen)
http://www.pwss.se/product.php?productid=879&cat=22&page=1
Kensa Det beror ju delvis på vilken kvalité batterierna har och hur många ggr den ska utfodra per dag. Jag har kört 1 utfodring per dag och batteriena har räckt minst ett år iallafal, bytt batteri så sällan så jag minns inte riktigt...Kensa skrev:Fråga till Åheim
hur länge räcker batterierna i den ??
.
Jag har en ganska bra erfarenhet av de 2 foderautomater som jag rekommenderade och de utfodrar precis som jag ställer in dem! Jättebra att de får mat regelbundet om jag själv tex inte kanske kommer hem förrän sent på kvällen. jag brukar också komplettera med lite frysfoder eller annat nästan varje dag! Automater är en suverän grej!!!:):):) Ska man dessutom på en ganska lång semester så är de ovärdeliga:plaasesku skrev:Skulle inte ha foderautomat en längre tid till akvarium. Har sett för många som krånglar och doseringen du ställer in kanske inte alls blir den samma som man vill ha. Skulle nog vilja påstå att det är större risk att fiskarna tar skada (övermatning) av en fodermat än att de får för lite mat.
Jag har nog svaret på det -När uppladdningsbara batterier börjar ta slut så går det väldigt fort mot slutet, medans ett alkaliskt batteri har ett utdraget slut! Detta påverkar automatens varningsfunktion, där den signalerar att det börjar bli dax att byta batterier, använder du uppladdningsbara så blir inte varningsfuntionen tillförlitlig och automaten riskerar att bara lägga av:)Christer5 skrev:Till Eheim foderautomat 3581 så står det i bruksanvisningen att man inte får använda laddninsgbara batterier,undrar varför det är så ?