Foderautomat?

#1 - 1 maj 2012 06:53
Finns det någon som har ett tips på bra foderautomater?Vad kostar en sådan?Behöver två stycken då jag har ett 54 liters o ett 30 liters (det mindre är för att skilja hanarna från guppyhonorna,dom parar sig ju som galningar :d)Kommer ev åka hemifrån varannan helg framöver och då behöver ju dom små gynnarna mat så dom inte svälter.Har sett att det finns foder man stoppar ner direkt i akvariumet som räcker ett tag men tänk om det blir uppätet tidigare än det borde? :eek: Har många guppysar,tetror o väääldigt många malar :eek: som säkert suttat slut på sånt foder på nolltid..Tacksam för hjälp :)
#2 - 1 maj 2012 07:07
Är det bara över helgen (2 dagar)? Då kan de vara utan mat under den tiden utan att det gör något.
#3 - 1 maj 2012 08:26
Precis som Johanadhoc skriver, är det två dagar så spelar det absolut ingen roll! Annars kommer du väl få många olika svar som man alltid får ;) Men om du inte är borta längre än 14 dagar så tycker jag denna är perfekt eftersom du kan välja EXAKT hur mycket du vill mata och dessutom lägga i maltabletter i den:

http://www.pwss.se/product.php?productid=880&cat=22&page=1
#4 - 1 maj 2012 20:13
Dom är så vana att få lite mat morgon o kväll och har alltid yngel (känns det som :) ) så foderautomat vill jag gärna ha även om det bara är över helgen jag är borta .Tack för tipset,ska kika på den,särskilt bra att man kan lägga maltabletter också i den :)
#5 - 1 maj 2012 22:09
Du gör som du vill, men inbilla dig inte att bara för att dom är vana så måste dom ha mat varje dag. Många har en dag i veckan då dom inte matar alls. Och det är inga problem att gå 1 vecka utan mat för fiskarna. Och det lär dom ju inte vara vana med i akvarier heller. Sen är det väl aldrig fel att ha en foderautomat hemma när man faktiskt ska bort en längre sväng
#6 - 2 maj 2012 04:25
Skulle själv inte vilja vara utan mat en dag o vill inte att mina djur ska vara det iheller ,ska nån svälta ska vara självvalt :)
#7 - 2 maj 2012 05:21
Det är absolut ingen fara att fiskarna går utan mat ett par dagar. De kan lätt gå utan mat i en vecka. Åker jag iväg så skippar jag maten.
Det finns massa gott i karet som de hittar. I sanden o på växter.

Visst foder automat går ju ha men onödig kostnad om du bara ska vara borta ett par dagar.

Sen finns det gott om skräckhistorier där foderautomaten fått eget liv o matat allt. Så man har kommit hem till total fiskdöd.

Mina fiskar får inte mat varje dag här hemma. O se mår hur bra som helst ändå. Leker i håller på.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
#8 - 2 maj 2012 08:23
Kisekatten skrev:
Skulle själv inte vilja vara utan mat en dag o vill inte att mina djur ska vara det iheller ,ska nån svälta ska vara självvalt :)

Men du "måste" ha mat varje dag, eftersom kroppen även skapar värme genom maten. Fiskarna behöver bara mat för att hålla igång sina organ. Därför behöver dom mycket mindre.
(Kan vara lite ordfel här och där men över lag så är det såhär)

Tycker du ska sluta noja dig, du är ingen djurplågare för att du skippar maten ibland. Man kan inte hoppa tex varannan vecka utan mat men att köra någon/några dagar skadar inte alls.

Hur ska du göra om du får nitrit? Om du nu vägrar att sluta mata...
#9 - 2 maj 2012 09:21
Mina fiskar leker ju dom också o förökar sig så det står härliga till,nästan lite för mycket :) Vet att många har den åsikten att fiskar inte behöver mat varje dag..men jag är av en annan åsikt..fiskar kan nämligen inte skrika,skälla,eller jama om dom är hungriga..dom bara simmar omkring o är helt utlämnade till oss.Sköter vattenbyten med 30 procent varje vecka o ger mat två ggr om dagen(Inga jättemängder utan en nypa) o har inte haft massdöd utan dom verkar må bra av detta :)

Har funderat på det med foderautomaten också..tänk om den går isönder! :-O För visst vet ju även jag att för mkt mat är katastrof i ett akvarium ... men hur är det med sådana där vita foderbollar eller vad dom kallas?Som avger en mängd foder under nån dagar.Har nån provat dom?Är som mer tillförlitliga?Jag får för mig att malarna skulle sutta i sig dom på studs!
#10 - 2 maj 2012 09:30
Kisekatten skrev:
Mina fiskar leker ju dom också o förökar sig så det står härliga till,nästan lite för mycket :) Vet att många har den åsikten att fiskar inte behöver mat varje dag..men jag är av en annan åsikt..fiskar kan nämligen inte skrika,skälla,eller jama om dom är hungriga..dom bara simmar omkring o är helt utlämnade till oss.Sköter vattenbyten med 30 procent varje vecka o ger mat två ggr om dagen(Inga jättemängder utan en nypa) o har inte haft massdöd utan dom verkar må bra av detta :)

Har funderat på det med foderautomaten också..tänk om den går isönder! :-O För visst vet ju även jag att för mkt mat är katastrof i ett akvarium ... men hur är det med sådana där vita foderbollar eller vad dom kallas?Som avger en mängd foder under nån dagar.Har nån provat dom?Är som mer tillförlitliga?Jag får för mig att malarna skulle sutta i sig dom på studs!

ganska många är av den åsikten att de inte behöver mat varje dag. asså förstå mig rätt man hemma så matar man, men om man åker iväg över helgen så gör man inte det. i naturen så får de liksom inte mat varja dag vid fasta tider heller.

o de är absolut inte helt utlämnade till oss. har man ett bra balanserat akvarium så finns det massa godsaker i gruset o på växter etc för de att äta på.
mina fiskar visar ganska tydligt om de är hungriga eller inte faktiskt.

sånnadär helgfodertabletter är ren skit!. de ger inget foder som är av värde, men framför allt pajjar de dina vattenvärden. skulle jag absolut inte använda! ren skit som sagt.

förstår inte varför det är så svårt att bara låta de vara i två dagar. inget konstigt med det alls.
jag har haft akvarium i 12-15 år nu. skippar maten om jag åker iväg en vecka tillomed. o det är inga problem. har 5 kar hemma just nu med olika biotoper o har olika foder till typ alla. men det är aldrig några problem att vara borta ett par dagar. syns ingen skillnad alls på fiskarna. varken utseende mässigt eller beteende mässigt
#11 - 2 maj 2012 09:49
Vill inte låta bli att mata fiskarna som sagt ..kalla mig envis o dum..:)Det finns mkt yngel i karet och vad jag förstått så behöver dom mer mat än vuxna individer?

Har fått lite tips dock o är tacksam för det :)
#12 - 2 maj 2012 09:56
Jo... visst är fiskarna på gott och ont utlämnade till oss men jag är övertygad om att det är vanligare att man matar ihjäl fiskarna än att man svälter ihjäl dem. I naturen är det brist på mat för det mesta och de vräker därför i sig allt de kan när de får chansen, mer än vad de egentligen mår bra av. Att ge dem allt de vill ha är därför klart missriktad djurvänlighet.

En annan sak är att yngel har mer begränsade reserver och klarar sig sämre nån dag utan mat. Med små yngel som man vill klara är det mer tveksamt att hoppa över maten ett par dar.
#13 - 2 maj 2012 10:04
Jo..jag vet ju att det är lättare att mata ihjäl fiskar än tvärtom.Lagom är ju bäst hos dom allra flesta :)
Missförstå mig inte,jag vet att det finns enormt mkt kunskap här inne och det är ett bra forum där man kan ge o få tips ,men jag vill ändå väcka en tanke...visst..fiskarna kanske kan klara sig ett tag utan mat..det kan ju även vi..men hur mår man av det?

Det är ju just så att jag har en hel del yngel o vill inte att dom ska stryka med även om det finns många av dom..

Finns det inget foder man kan trycka fast på rutan?Har bara för mig att jag hört talas om ett sådant..men kan minnas fel...
#14 - 2 maj 2012 10:45
yngel hittar massa mat bland sten o växter så de går nog ingen död på dom.

anledningen till att du inte får så många svar om foder är för att de flesta här inte använder dom då de gör mer skada än nytta.
o verkligen i så små kar som du har. risken är stor att om du lägger i såndär helgfoder att du får nitritförgiftning o dina fiskar dör.

det här med att mata yngel oftare o mer än stora fiskar. det gör man vid odlingar. och då har man ofta yngel i rena kar. dvs utan sand eller växter eller så. så då måste man mata oftare då det inte finns nått annat gott i karet. samt att man vill få upp fiskarna i storlek så fort som möjligt.

ja du är lite envis o dum :) jag tror risken är större att det skiter sig om du använder helgfoder än att du lämnar fiskarna utan mat i två dagar.

tror verkligen inte fiskar mår dåligt av att vara utan mat i två dagar. det är alltid dumt att likställa djur o människor. att vi liksom skulle fungera likadant. det gör vi inte. fiskar är vana av naturen att gå utan mat då o då. samt att det finns mat i karet som du inte vet om o ser. i form av små djur i gruset o alger på växter etc

vad har du för fiskar förresten? :)
#15 - 2 maj 2012 10:48
Jodå, det finns diverse tabletter att trycka fast på rutan. erfarenheten av dom är att de mer än ofta leder till katastrof, de förstör vattnet och ödelägger akvariet. Vad du nu än tycker om att fiskarna får svälta ett par dar så är det under alla förhållanden bättre än att riskera elände med de där tabletterna. Köp antingen en automat - lämpligen inte den allra billigaste - be nån gå dit och mata - lämpligen med uppmätta portioner så de inte häver i typ en halv burk - eller låt fiskarna vara utan mat. Allt är bättre än såna där weekendfoder.
#16 - 2 maj 2012 10:49
håller med bygert
Kjell Fohrman
Administrator
#17 - 2 maj 2012 10:54
1/ Fiskarna behöver absolut inte kontinuerlig tillgång av foder eftersom de (som vanish skriver) är kallblodiga djur. I de flesta akvarier är det t.o.m bättre att hoppa över matningen åtminstone en dag i veckan. Sedan kan det ju verka som om fiskarna är hungriga jämt men det är bara ett naturligt beteende eftersom de i naturen alltid måste leta efter mat eftersom näringsvärdet (och/eller tillgången) på mat där är betydligt lägre. Så man kan inte mata en fisk för att den ser hungrig ut.
Sedan är det ju ofta också ett problem att fiskar i akvarium ofta matats för mycket så att de med tiden blir tämligen feta - kanske pga av att de ser "hungriga" ut och därför övermatas.
Själv matas aldrig mina fiskar när jag åker bort.

2/ Om man är borta en längre tid (flera veckor) och är det ofta så kan det dock vara vettigt att skaffa en bra foderautomat. Det måste vara en foderautomat av hög kvalitet som man dels inte kan övermata med och dels så skall det hålla fodret torrt (genom en fläkt eller en värmeinstallation) annars är risken stor att det blir kondens i foderautomaten och att fodret klumpar sig och det antingen inte matar alls eller övermatar (betydligt värre).

3/ Det finns även foderblock dom löser sig i vattnet över en längre tid och det kan användas. Fördelen med dom tycker jag är att dessa block innehåller kalk som buffrar vattnet och gör att man inte riskerar pH-ras. Ur fodersynpunkt har de mest symbolvärde.

4/ Det finns foder som ramlar ner på botten direkt, som flyter eller som man trycker fast på rutan. Skillnaden mellan dom är egentligen bara var fodret fördelas ut - de är alla färskfoder och man skall aldrig använda mer än vad som kosumeras omedelbums.

5/ Även om ingen matar i akvariet så kommer det ändå alltid att finnas mat där - eftersom det blir alger, småkryp, detrit etc. i akvariet som fiskarna kan tillgodogöra sig som näring
#18 - 2 maj 2012 12:08
Jag matar inte fiskarna för att dom ser hungriga ut utan för att det verkar rimligt att sprida ut den dagliga dosen morgon o kväll :) Hade jag gett efter för deras ivrighet så hade jag matat ihjäl dom för längesen då dom blir alldeles vilda varje gång jag bara kikar på akvariumet[:)]

Förstår era argument,men jag vill inte riskera att någon svälter ihjäl,det vore inte bra för mitt samvete :eek: Blir mer o mer rädd över foderautomaterna..verkar finnas olika argument för o emot dessa...
Just nu kommer det bli aktuellt att åka iväg varannan helg.Till semestern åker vi iväg 4 veckor men jag kommer hem 1 gång per vecka o gör vattenbyte o rengör.Att mata dom en gång per vecka i 4 veckor hade jag inte kunnat leva med.Synd att man inte bara kan ta med sig akvariumet lätt o behändigt som jag gör med katterna
:d

Jag har X antal guppysar,hade jag visst exakt HUR mycket dom skulle para sig så hade jag skaffat endast ett av könen [:P] Där är i stort sett alltid yngel.Försöker separera hanarna från honorna men det verkar alltid vara någon smygis som hinner para sig med dom innan jag kan utläsa vilket kön dom är
[:-9]
Har några kardinaltetror o svart/beige tetror (vet inte deras art men ser ut som kardinaltetra i form bara färgen som skiljer sig)X antal ancistrusmalar (jisses vad hannen ligger i o parar sig han också...)
[:-9] Är det vanligt att dom parar sig på det viset?
#19 - 2 maj 2012 12:22
guppy ( o levandefödare) har såkallad förrådsbefruktning, dvs att en parning kan ge upp till 15 kullar ( men oftast bara runt 3-5)

så även om du bara hade köpt honor så hade du nog fått yngel ändå :P

asså det finns fasen inte en chans att nån svälter ihjäl på två dygn. då dör den av nån annan anledning o skulle gjort det även om du var hemma.
#20 - 2 maj 2012 13:00
Hehe ja jag hade nog bara fått köpa hanar för att vara garanterat yngelfritt :) Visst är det roligt att dom förökar sig men lagom mängd vore fint.

Kanske det...men semestern blir klurig att lösa...:eek: Får se hur jag ska lösa det.Vill inte binda upp någon annan iheller att komma o mata mina fiskar..annars vore det ju det enklaste förstås..
#21 - 2 maj 2012 13:21
suck.....

TS vill att fiskarna skall må så bra de kan.

Fiskar i naturen mår ju egentligen allra bäst.

Därav att vi försöker efterlikna naturen i våra kar så långt det går.

I naturen är det ytterst få firrar som får mat varje dag.

De går långa perioder utan mat.

De mår helt enkelt bra av att "jaga lite" efter maten, så att de inte blir överfeta och lata.

Ergo, håll maten på ett minimum, utan att undermata.

Det löser man med att antingen hitta exakt den där nivån på matning varje dag.....

Eller enklare med att låta bli maten en dag / vecka.

Själv är mina fiskar utan mat varje söndag, dvs samma dag som VB.

Sedan blir det mat på måndag.

Märkligt nog så leker romläggarna ALLTID på måndagar eller tisdagar.

Dvs VB simulerar regn, regn = ny mat i naturen efter någon dag när nya insekter har kläckts.

.
Christer5
#22 - 2 maj 2012 13:30
Men om du verkligen känner för att köpa foderautomat så gör det,fungerar säkert om du ställer så att den matar snålt.

Eheim tror jag är det som är bäst.
Kjell Fohrman
Administrator
#23 - 2 maj 2012 13:35
Kisekatten skrev:
Kanske det...men semestern blir klurig att lösa...:eek: Får se hur jag ska lösa det.Vill inte binda upp någon annan iheller att komma o mata mina fiskar..annars vore det ju det enklaste förstås..

Fast det är nog den största risken för att det skall gå åt skogen. En gång i tiden så hade jag akvarieaffär och oj vad fiskar man sålde efter semestern när folk hade låtit grannar/släktingar mata fiskarna;)
DOM tycker synd om fiskarna och matar mycket. Fördelen med att inte mata alls är också att det är minimal risk för att vattnet skall bli dåligt.
Matar man så måste man också byta vatten.
#24 - 2 maj 2012 14:52
4 veckor är inga problem att inte göra vattenbyten...

Och om du nu absolut tvunget ska ha en foderautomat så är den jag länkade till jäkligt bra av anledning att den har 14 fack, så att du helt själv bestämmer hur mycket den ska mata. Däremot så är 14 fack = max 14 dagar, vilken kan vara lite snålt om man ska vara borta väldigt länge.

I slutändan har du sista ordet, och du gör som du vill. Men hade det varit jag så hade jag skaffat en bra foderautomat för semestern (ca 4 veckor). Och för de få dagarna du pratar om hade jag helt hoppat det. Kanske matat lite lite extra dagen innan jag åker, om ens det.
Kjell Fohrman
Administrator
#25 - 2 maj 2012 16:18
Vanish skrev:
4 veckor är inga problem att inte göra vattenbyten...

Jo om du har någon som matar, eller om du har en foderautomat som hänger sig
Kjell Fohrman
Administrator
#26 - 2 maj 2012 16:24
Kensa skrev:
Fiskar i naturen mår ju egentligen allra bäst.

Därav att vi försöker efterlikna naturen i våra kar så långt det går.

.

Nja varför det - i naturen är varje dag en kamp på liv och död och de flesta fiskar blir inte gamla i naturen. Så att naturen ger fiskarna "bäst miljö" är definitivt inte alltid rätt.

I naturen är det ytterst få firrar som får mat varje dag.

De går långa perioder utan mat.

Också det lite olika och det stämmer ofta för carnivora arter som lever på att fånga andra fiskar, men sällan för herbivora arter.

Snarare är det så att de äter nästan hela tiden och det måste det eftersom den mat de äter är betydligt mindre näringsrik än det foder vi ger våra fiskar i akvarium. Det är därför det nästan alltid hänger en skitsträng ut från fiskarna i naturen, men rätt sällan i akvarium. I naturen äter de jämt men kan ta upp rätt lite av födan så de skiter istället ut den som slaggprodukter.
#27 - 2 maj 2012 20:45
Tack för era svar,har som sagt en del att tänka på :) Jag kommer hursomhelst garanterat att åka hem o göra vattenbyten 1 gång i veckan så så långt är bekymret löst iallafall:)
#28 - 2 maj 2012 20:49
ja mata då med vid vattenbytet. ( innan vattenbytet) så är det ju lugnt! :) en vecka borta utan mat är ingen fara
#29 - 2 maj 2012 21:26
Kisekatten skrev:
Tack för era svar,har som sagt en del att tänka på :) Jag kommer hursomhelst garanterat att åka hem o göra vattenbyten 1 gång i veckan så så långt är bekymret löst iallafall:)

Hur mycket växter har du i akvariet? Dessa gröna saker fungerar som vattnenfilter och som "nödproviant" för fisken.
Ta det lugnt och ingen panik de folk som ger dig råd här har flera 100 års erfarenhet och har nog hunnit med en och annan semester och ett och annat veckoslut utan att vare sig byta vatten eller mata fisk.
#30 - 3 maj 2012 08:07
Jag har många växter i båda akvarierna,vissa växer frodigt andra trivs mindre bra.Så ska bunkra på med ännu mera växter av dom sorterna som jag vet trivs bra :)

Inte dåligt att ha flera 100 års erfarenhet :d Jo jag vet att det finns mycket erfarenhet o kunskap härinne men vissa grejer är ändå svårt att ta in...

Ynglen bekymrar mig mest dock..förstått att vuxna individer klarar sig längre och att ynglen kan hitta småsaker att snaska i sig.Men jag har uppskattningsvis 30-40 ancistrusmalar i 54 l akvariumet o 3 st i 30 l,vuxna hanen är max 1 dm honorna mindre,sen finns det ngr kullar med ungar i olika storlekar o obestämt kön.Jag är rädd att dom ska käka upp ALLT som finns att äta ,dom är ju ständigt aktiva:eek:
Borde byta över hanen till det lilla akvariet o flytta över dom små i det "stora"så han går där ensam till det ger sig tillkänna fler hanar.Dom slutar ju aldrig att para sig :eek: Är bara rädd att skada hanens "skägg" ,dom som jag fick honom av för längesen hade tagit honom i en håv o skägget hade fastnat där o ryckts av...:( Han är mycket skygg o visar sig bara ibland ,så fort jag lyfter på luckan så sticker han under stocken.Dom andra är inte alls skygga utan ska tvunget fram o undersöka rengöringsslangen så jag har fullt bry vid vattenbyte :p
#31 - 3 maj 2012 08:11
jag matar aldrig mina malar.

återigen. de kommer inte dö för att du är borta två dagar. verkligen inte!

sen kanske man ska diskutera hurvida ett 54l är stort nog till 30-40 ansistrusar. men det gör vi inte här isåfall.
#32 - 3 maj 2012 08:20
hannesc skrev:
jag matar aldrig mina malar.

återigen. de kommer inte dö för att du är borta två dagar. verkligen inte!

sen kanske man ska diskutera hurvida ett 54l är stort nog till 30-40 ansistrusar. men det gör vi inte här isåfall.

nope, det gör vi inte här, vi talar inte om den mer eller mindre direkta olämligheten att ha mer än 2 st
i ett 54 liters, ej heller att 30 liter är på tok för litet, egentligen är nog 54 liter för litet det oxå för en mal
som blir 12-13 cm......

.
#33 - 3 maj 2012 08:22
Har förstått att dom inte kommer svälta på 2 dagar :) Nu tänker jag mer på semestern där jag bara kommer hem 1 gång per vecka i 4 veckor,men får hoppas att ni har rätt,för vill inte att en ev foderautomat ska börja leva sitt eget liv o slänga i hela veckodosen på en dag :O

Jovisst tusan är det för många malar,det håller jag med om...därför dom får matas med maltabletter på kvällen annars hade dom nog raskt minskat i antal.Vill inte ge bort dom till djuraffären iheller då man inte vet var dom hamnar sen :O
Min syster har lika många malar som mig o så haft i många år så visst går det nog även om det kanske inte är idealliskt.Nu sålänge dom är relativt små funkar det ju..det verkar som om dom i det mindre akvariet har växt snabbare..verkar vara att dom anpassar sig lite på något underligt vis..kan det stämma?
Något bra tips hur jag kan flytta hanen utan att skada honom?
Kjell Fohrman
Administrator
#34 - 3 maj 2012 08:53
Kisekatten skrev:
för vill inte att en ev foderautomat ska börja leva sitt eget liv o slänga i hela veckodosen på en dag :O

En BRA foderautomat fungerar utmärkt
#35 - 3 maj 2012 08:54
varför skulle du inte ge ner till djuräffaren?? det gör jag för jämnan om jag driver upp nån kull av någon typ av fisk.

det är en myt att de anpassar sig efter storleken på karet. iaf gör de det inte frivilligt. skulle man stänga in ett spädbarn i en garderob resten av livet skulle det nog inte heller utvecklats helt normalt precis.

ne jag tycker du antingen ska köpa ett större kar. runt 400L om du ska ha så många malar. eller ge ner till djuräffaren. du säger att du är orolig för vart de skulle hamna då, men de har ju inte det så mycket bättre hos dig när du har dom i för små akvarier.

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=315&SOK=1

flytta hannen med en håv. skulle nått skäggstrå gå av så växer de ut igen.
#36 - 3 maj 2012 09:09
en finmaskig håv funkar utmärkt, brukar inte fastna mycket i dom.
#37 - 3 maj 2012 09:12
Jo..men vilken kan vara pålitlig?Behöver ju 2 st och såg någon som kostade över 800 Kr,det blir en mindre förmögenhet om man ska ha 2 st :eek:
#38 - 3 maj 2012 09:14
Har en finmaskig håv så får prova den..nästa utmaning blir att fånga honom utan att skrämma ihjäl stackaren:eek:
#39 - 3 maj 2012 09:20
Kisekatten skrev:
Jo..men vilken kan vara pålitlig?Behöver ju 2 st och såg någon som kostade över 800 Kr,det blir en mindre förmögenhet om man ska ha 2 st :eek:

kostar att ligga på topp........

kanske billigare och smartare att gediget utbilda grannen i hur man matar över semestern
och ge henne / honom en hundring för besväret.....

.
#40 - 3 maj 2012 09:20
du bör hitta en som kan ge så pass lite mat som behövs. så små kar är det liksom inte mycket som ska matas.

den här är bra
http://www.pwss.se/product.php?productid=3115&cat=22&page=1

jag har haft en sånhär. ganska nöjd med den. typ
http://www.pwss.se/product.php?productid=9450&cat=22&page=1
#41 - 3 maj 2012 09:22
Kisekatten skrev:
Har en finmaskig håv så får prova den..nästa utmaning blir att fånga honom utan att skrämma ihjäl stackaren:eek:

du kommer inte skrämma ihjäl han.

tycker du är lite för försiktig med dina fiskar. vilket på ett sätt är dåligt för dom. du vill inte ge iväg fiskarna för att du inte vet var de hamnar. men du har de själv i för små kar.
rädd att de ska fara illa av utan mat i två dagar.

men visst. hellre att du är omtänksam om dina djur än att du totalt skiter i dom. sånna finns det för många av redan. så det ska du ju ha credd för :)
#42 - 3 maj 2012 09:24
Vad gäller malarna..vad jag förstått så finns det olika sorter av Ancistrusmalar?Inte alla blir så stora.Hade hanen ensam först och då var han som han är nu i storlek.Det tillkom 2 honor som är ca hälften av hans storlek.Därefter har det kommit x antal kullar.
Hade jag sett att malarna dog eller verkade må dåligt o bli sjuka så hade jag fått gå emot min vilja o ge bort dom till djuraffären.
Kjell Fohrman
Administrator
#43 - 3 maj 2012 09:26
Kisekatten skrev:

Och vadå.
Du vill att dina fiskar skall ha det så bra som möjligt.
det bästa är är en BRA foderuatomat (och kvalitet kostar)
det näst bästa är att det inte matas alls när man är bortrest
#44 - 3 maj 2012 09:27
hannesc skrev:
du kommer inte skrämma ihjäl han.

tycker du är lite för försiktig med dina fiskar. vilket på ett sätt är dåligt för dom. du vill inte ge iväg fiskarna för att du inte vet var de hamnar. men du har de själv i för små kar.

rädd att de ska fara illa av utan mat i två dagar.

men visst. hellre att du är omtänksam om dina djur än att du totalt skiter i dom. sånna finns det för många av redan. så det ska du ju ha credd för :)

Jo jag är kanske lite i överkant orolig o försiktig ,har inte ett tillräckligt stort akvarium med tanke på antalet fiskar men vill göra så bra för dom som det går ändå..:)
Tack för era svar,kan tänka mig att ni sitter o suckar över mina inlägg,men snällt att ni har tålamod ändå :)
#45 - 3 maj 2012 09:33
Kisekatten skrev:
Vad gäller malarna..vad jag förstått så finns det olika sorter av Ancistrusmalar?Inte alla blir så stora.Hade hanen ensam först och då var han som han är nu i storlek.Det tillkom 2 honor som är ca hälften av hans storlek.Därefter har det kommit x antal kullar.

Hade jag sett att malarna dog eller verkade må dåligt o bli sjuka så hade jag fått gå emot min vilja o ge bort dom till djuraffären.

ja det finns lite olika storlekar men ingen som du ska ha i under 100L.

asså det spelar ingen roll om man tycker att de mår bra. om de dör har det ju absolut gått för långt. ne man ska se till ordna för fiskarnas behov. det står tillomed i lagen.
#46 - 3 maj 2012 09:34
Kisekatten skrev:
Jo jag är kanske lite i överkant orolig o försiktig ,har inte ett tillräckligt stort akvarium med tanke på antalet fiskar men vill göra så bra för dom som det går ändå..:)

Tack för era svar,kan tänka mig att ni sitter o suckar över mina inlägg,men snällt att ni har tålamod ändå :)

då bör du ta dina kullar med malar o sälja ner till djuräffaren. det är det bästa.
#47 - 3 maj 2012 10:18
Här är 2st automater jag har erfarenhet av och som är mycket tillförlitliga, jag har använt dem oavbrutet under ca 4 år.

Denna tycker jag är bäst, den skakar trumman så fodret doseras väldigt jämt. (trodde först att det var fel på den när den rasslade vid utfodringen)
http://www.pwss.se/product.php?productid=879&cat=22&page=1

Tillförlitlig och bra kvalitetskänsla men lite sladdrigt doseringsreglage.
http://www.pwss.se/product.php?productid=3115&cat=22&page=1

Tyvärr så rekomenderar de flesta personer här att man ska skaffa fler än 1 ancistrus, jag säger alltid emot eftrsom det alltid slutar med en invasion av yngel, som du nu har på halsen...
#48 - 3 maj 2012 10:22
åheim skrev:

Denna tycker jag är bäst, den skakar trumman så fodret doseras väldigt jämt. (trodde först att det var fel på den när den rasslade vid utfodringen)

http://www.pwss.se/product.php?productid=879&cat=22&page=1

Fråga till Åheim

hur länge räcker batterierna i den ??

.
#49 - 3 maj 2012 10:25
Kensa skrev:
Fråga till Åheim

hur länge räcker batterierna i den ??

.
Kensa Det beror ju delvis på vilken kvalité batterierna har och hur många ggr den ska utfodra per dag. Jag har kört 1 utfodring per dag och batteriena har räckt minst ett år iallafal, bytt batteri så sällan så jag minns inte riktigt...

Edit; ska tillägga att eheim har en liten inbyggd fläkt som startar när trumman snurrar, för att förhindra att fukt kommer in när öppningen på trumman är riktad neråt vid utfodringen!
#50 - 4 maj 2012 08:09
Skulle inte ha foderautomat en längre tid till akvarium. Har sett för många som krånglar och doseringen du ställer in kanske inte alls blir den samma som man vill ha. Skulle nog vilja påstå att det är större risk att fiskarna tar skada (övermatning) av en fodermat än att de får för lite mat.
#51 - 4 maj 2012 14:36
laasesku skrev:
Skulle inte ha foderautomat en längre tid till akvarium. Har sett för många som krånglar och doseringen du ställer in kanske inte alls blir den samma som man vill ha. Skulle nog vilja påstå att det är större risk att fiskarna tar skada (övermatning) av en fodermat än att de får för lite mat.
Jag har en ganska bra erfarenhet av de 2 foderautomater som jag rekommenderade och de utfodrar precis som jag ställer in dem! Jättebra att de får mat regelbundet om jag själv tex inte kanske kommer hem förrän sent på kvällen. jag brukar också komplettera med lite frysfoder eller annat nästan varje dag! Automater är en suverän grej!!!:):):) Ska man dessutom på en ganska lång semester så är de ovärdeliga:p

De flesta leasingföretag kör med automater, men på vissa uppställsplatser låter man folk på platsen ge mat och det vet jag av erfarenhet att det ganska ofta är en riktigt dålig idé...
Christer5
#52 - 23 juli 2012 13:50
Till Eheim foderautomat 3581 så står det i bruksanvisningen att man inte får använda laddninsgbara batterier,undrar varför det är så ?
#53 - 23 juli 2012 15:00
Christer5 skrev:
Till Eheim foderautomat 3581 så står det i bruksanvisningen att man inte får använda laddninsgbara batterier,undrar varför det är så ?
Jag har nog svaret på det -När uppladdningsbara batterier börjar ta slut så går det väldigt fort mot slutet, medans ett alkaliskt batteri har ett utdraget slut! Detta påverkar automatens varningsfunktion, där den signalerar att det börjar bli dax att byta batterier, använder du uppladdningsbara så blir inte varningsfuntionen tillförlitlig och automaten riskerar att bara lägga av:)
Christer5
#54 - 23 juli 2012 16:27
Tack för svaret !:)
#55 - 23 juli 2012 18:30
Fraförallt så är det så att laddningsbara celler ligger på 1,2V styck (drygt 1,3-1,4 i vilospänning beroende på kemi) och alkaliska är specade till 1,5V och ligger något högre i vilospänning.
Christer5
#56 - 23 juli 2012 19:37
Okey där har du en poäng:)
#57 - 23 juli 2012 21:25
Fast det har ingen poäng för användningen som sådan. Laddningsbara batterier går alltid att använda istället för alkalinebatterier! Men just pga den snabba urladdningen mot slutet, som kan leda till att produkten slutar fungera utan förvarning, så ska därför inte användas i vissa produkter tex brandvarnare och då foderautomater :)
Christer5
#58 - 5 augusti 2012 18:52
Jag har använt Eheims foderautomat ett tag nu och den fungerar väldigt bra även för flingfoder:)

Annons