foderatomat

#1 - 6 december 2008 09:04
någon som har förslag på en bra foderatomat till pellets
#2 - 6 december 2008 13:04
Jag föredrar själv Hydor, finns med eller utan display. Med display väljer du själv vilka tider den ska mata (max 2ggr dygn). Utan display 3ggr/dygn (men dock helt random efter maskinens eget tycke, tex mitt i natten! Men Eheim funkar också bra (med den kan du mata upptill dubbel dos 4ggr dag och du bestämmer själv tiderna). Dock tycker jag Eheim står ostabilt och kan lätt tippa om man inte fäster den ordentligt!
Juwels foderautomat är ett annat alternativ. Behållaren är väldigt liten och räcker inte länge! Jag gillar inte den.
Sen finns det alla dessa doseringsautomater men jag har upplevt att de kan vara ganska jobbiga! Till pellets rekommenderar jag den inte.

Hoppas det va nån hjälp!
Lycka till
#3 - 6 december 2008 15:22
Jag kan klargöra lite mer hur hydor (utan display) funkar! Den kan ufodra 1gång per dygn eller var 12.e eller var 8.e timma! Det enda som funkar är att ställa in den på 1g per dygn annars kommer den mata på natten och det ska man inte göra, då vilar fisken och maten blir inte uppäten! Det är annars en bra automat men EHEIM är bättre tycker jag och rymmer mer foder och är lättplacerad och tippar inte lätt alls tycker jag, de har placerat tyngder i den för att den ska stå stabilt, hydor däremot är för lätt och flyttas lätt;)
#4 - 6 december 2008 17:19
Vi gör det inte lätt åheim:D!

Det med tidsintervallerna visste jag.. men ibland vill man mata fler gånger o då blir det om natten.. vilket suger..

Jag har använt mig av eheim ganska många gånger och tycker den är opålitlig.. visst den rymmer mer men ändå..

Vi har alla olika åsikter, så är det bara.. Men såhär lyder min erfarenhet efter användandet av ett par hundra foderautomater.

Annons